2020. júl 07.

2020 - Osztrák nagydíj - elemzés

írta: F1rka
2020 - Osztrák nagydíj - elemzés

Végre elérkezett az idő és elkezdődött a 2020-as szezon Ausztriában, egy nem mindennapi futammal. Nézzük, mi is történt a hétvégén!

Már az időmérő is komoly meglepetéseket okozott, hiszen úgy tűnik, hosszú idő után felborulni látszik a megszokott erősorrend.

Mercedes: A címvédő hozta azt, amit mindenki várt tőlük és könnyedén megszerezte az első sort, minimális különbséggel a két pilóta között. Némi meglepetésre a finn végzett előrébb, még úgy is, hogy az utolsó gyors körét elrontotta, a csapat egyértelművé tette, hogy bizony még mindig nekik van a legerősebb csomagjuk.

Red Bull: Az osztrák csapatnál arról szóltak a hírek, hogy végre nagyon egyben a csomag és a Honda sem tétlenkedett, ezért minden adott ahhoz, hogy idén Verstappen a bajnoki címért menjen. A holland, bár megszerezte a harmadik helyet (majd a tárgyalóasztalnál a másodikat), a fél másodperc lemaradás azért nem a legjobb előjel egy ilyen rövid pályán. Viszont az is látszik, hogy nem félnek taktikailag eltérni a megszokottól, s ezzel még komoly gondot okozhatnak a németeknek. Albon még mindig nincs elég közel tempóban a csapattárshoz, hiszen kb. 4 tizedet kapott tőle, de mindenképp biztató az évkezdet és jó döntésnek tűnik, hogy megtartották.

McLaren: A wokingi alakulatnál ismét kezdenek összeállni a dolgok, és végre úgy tűnik, nem kell azon izgulniuk, bejutnak e a Q3-ba. Bár még korai kijelenteni egy verseny után, de nagyon úgy tűnik, hogy végre önerőből is fel tudják venni a versenyt a Racing Pointtal és a Ferrarival. Persze a szűk 7 tized még jelentős különbség a Mercedeshez képest, de Norris csak 1.5-re volt Verstappentől, és be tudott ékelődni a két Red Bull közé, ezzel bizonyítva azt, milyen jó döntés volt Zak Browntól, hogy harcolt érte és nem engedte Markonak, hogy elcsábítsa a Red Bull junior programjába. Sainznak nem ez volt a legjobb időmérője, hiszen csak a nyolcadik lett, majdnem 4 tizedet kapva csapattársától, de mentségére legyen mondva, Bottas hibája után már nem tudott javítani az utolsó gyors körén.

Racing Point: A sok vitát kiváltott „tavalyi Mercedes” fejlődött a legtöbbet tavalyhoz képest. Úgy tűnik, nyers tempóban a McLarennel fognak nagyszerű csatákat vívni, és végre az is kiderülhet, mit tud felmutatni az eddig lebecsült Lance Stroll. Az első akadályt, mondhatjuk, hogy sikerrel vette, hiszen nagyon közel volt csapattársához, aki ezredre azonos időt ment Albonnal, ez nagyszerű előjel.

Ferrari: Nehéz bármi jót írni a Ferrari egykörös tempójáról. Azt lehetett tudni, hogy vannak problémák az alakulatnál, hiszen folyamatosan a címlapokon szerepeltek ezzel kapcsolatban, de sokan nem akartuk elhinni, hogy tényleg ekkora a baj. Tavalyhoz képest óriási a visszaesés, amit a legjobban talán az jellemez, hogy az előző Osztrák nagydíj időmérőjén ment legjobb körük az idén a második rajtkockát jelentette volna, ehhez képest Leclerc hetedik helyen végzett, majdnem 1 másodpercet kapva Bottastól. Ha hozzávesszük, hogy a Q2-ben Vettellel egymás ellen versenyeztek, hogy ki esik ki, igazán kiábrándító. Úgy tűnik, hogy sem az autó, sem az újratervezett motor nem sikerült igazán jól, ráadásul tudjuk, a Ferrarinál ez könnyen egy öngerjesztő folyamatot tud beindítani. A Hungaroringre jön az új autó, de az sose szokott jót jelenteni, ha egy csapatnak újra kell gondolni az azévi konstrukcióját.

lec-2020-ausztria-timesofindia.jpg

kép: timesofindia

Renault: A francia csapat nagyon fogadkozott idénre, de már intő jel volt az év elején, hogy a sztárpilótájuk habozás nélkül aláírt a McLarenhez a következő évtől. Ricciardo több mint 7 tizedet kapott Norrsitól és 3 tizedet Sainztól, ami jól jelzi, az autó terén komoly lemaradásban vannak, hiszen a McLarennek ők adják a motort. Ocontól pedig, kihagyás ide vagy oda, az 1.3 mp hátrány a csapattárstól az időmérőn nem elfogadható.

Alpha Tauri: 12. és 13. hely, 1 tizeden belül. Azt hiszem, hozták a kötelezőt, ott fognak ólálkodni a 10. hely körül és kis szerencsével néha be is kerülhetnek a Q3-ba. Két jó versenyzőről van szó, akiknek szerintem az idei lesz az utolsó évük a Red Bull „B”-ben, hogy bizonyítsanak Markonak és többi csapatfőnöknek, a rajtrácson a helyük. Vips, Camara és Lawson már az ajtóban toporog az akadémiáról, hogy beüljenek az autóba.

Haas: Furcsa ezt kimondani, de az amerikai csapat legfőbb problémája a tavalyi és az idei évben pont az, amivel eddig sikereket tudtak elérni, méghozzá a Ferrari együttműködés. Mivel szinte mindent készen vesznek, a fejlesztési lehetőségeik igencsak korlátozottak, és mivel a Ferrariról tudjuk, hogy mennyire félresikerült az autó, ők ennek függvényében még gyengébbek, mint tavaly. Biztos, hogy lesznek sokkal jobb időmérőik, de nagyon úgy tűnik, ez az év is szenvedés lesz nekik. Az viszont érdekes, hogy Grosjean fél másodpercet adott Magnussennek, hiszen ekkora különbség közel sincs a két csapattárs között.

Williams: A grove-i csapat az egyik kellemes meglepetés, hiszen egyértelműen sikerült előrébb lépniük. Persze ez még mindig gyenge, ha azt nézzük, hogy a Mercedes adja a motort, de talán sikerült beállni egy jó irányba. Russell az új generáció egyik legtehetségesebb tagja, amit most is bizonyított, hiszen ha nem hibáz bele a köreibe, talán még a Q2 is meglehetett volna neki, de a két Alfa legyőzése is nagy fegyvertény jelenleg. Mindenképp el kell gondolkodniuk a pótlásán, mert a Mercdes neveltje jövőre már egy másik autóban fog ülni. Latifinek még biztos kell egy kis idő, hogy megszokja az autót, de igazából tőle nem várok sokat. Nem hinném, hogy fel tudná venni a csapattársa tempóját, jelenleg ami az ülésében tartja, az a családi vagyon.

Alfa Romeo: Az Alfánál ugyanaz a helyzet, mint a Haas estében. Úgy tűnik, a Ferraris csapatok komoly problémákkal küzdenek egy mért körön. GIO-nak sikerült megverni Raikkönent de a 18. és 19. hely nem túl szép.

norris_2020-auszttia-planetf1.jpg

kép: planetf1

Futam:

Abban talán mindenki egyetért, hogy soha rosszabb idénykezdést. Rengeteg meglepetés volt, de ami igazán feltűnő, az a rengeteg technikai probléma. Egyedül a Ferrari és a McLaren autóinál nem merült fel komolyabb probléma a technika oldaláról. Bár a verseny sok izgalmat hozott, nem lehetett nem észrevenni a Mercedes tempóelőnyét, amely kicsit aggasztó a jövőre nézve, főleg ha sikerül megoldani a problémáikat.

Mercedes: Bottas jött, látott és győzött. Tökéletes hétvégét teljesített, ami bizony nem egyszerű Hamilton mellett. A problémák ellenére kézben tartotta a versenyt és még szerencséje is volt, ironikus módon pont a csapattárs jóvoltából. Albon komoly problémát okozhatott volna neki, ha nem koccan HAM-mal, majd a legvégén okosan ment pár, az elvártnál is lassabb kört, ezzel pedig biztosította, hogy az őt követő, de előzni nem tudó brit bajnok ne legyen a dobogón a büntetése miatt. Végül is a legnagyobb ellenfél mindig a csapattársad. Hamilton versenye ezzel szemben akár még jól is elsülhetett volna, az ötödik helyről rajtolva gyorsan Bottas mögött találta magát, és minden esélye megvolt arra, hogy egy jó kis háziverseny alakuljon ki. Végül a büntetése és a szenzorproblémák ezt megaakdályozták, de azért még így is fontos pontokat szerzett. Maga a csapat viszont, úgy érzem, nem állt a helyzet magaslatán. Az első safety car fázis alatt még tökéletes volt az összhang, utána viszont komoly stratégiai hátrányba kerültek, ami már nem az első ilyen eset. Az biztos, hogy egy körön nekik van a leggyorsabb autójuk, de úgy tűnik, ez igencsak sebezhető és ha nem oldják meg a problémáikat, akkor könnyen komoly gondban lehetnek. Egy rövid szezonban nem fér bele túl sok baki sem a csapattól, sem a versenyzőktől.

Ferrari: Ha Binottonak verseny előtt azt mondják, mit szólna egy második helyhez, valószínűleg csak annyit kérdez, hol írjam alá? Leclerc elképesztően tökéletes versenyt futott, kimaradt a balhékból és a legapróbb lehetőségeket is kihasználta. Persze óriási szerencse is kellett ehhez az eredményhez, de ez kit érdekel? Vettel pont az ellenpontja csapattársának. Az látszott már az elejétől fogva, hogy az autó nem igazán azt csinálja, amit ő szeretne, komoly beállítási hibák lehettek vele. Pont ezért érthetetlen, miért akarta ott és úgy megelőzni Sainzot, aminek a vége ismét egy pörgés lett. Szerencséjére még így is be tudott jönni a tizedik helyre de ez bizony ma (is) kevés volt egy négyszeres bajnoktól. Maga a Ferrari óriási kérdőjel. Ha tényleg ez a valós teljesítményük, akkor bizony komoly gondban lesznek a következő futamon. A Magyar Nagydíjra jön az átalakított autó, akkor már okosabbak leszünk, hol tartanak, de ha az sem hoz komoly előrelépést, nagy szenvedés lesz ez az év, és még lehet, hogy a következő is.

McLaren: Az első ami eszembe jutott, milyen jó látni ismét azt látni, hogy a Ferrarival harcolnak az élmezőnyben. Brazília után ismét egy dobogó (amit megint egy HAM-ALB koccanásnak köszönhetnek), ami Norris pályafutásában az első. Mindkét versenyző kiválóan teljesített, nagy kérdés tudják-e tartani ezt a szintet. Nem az állandó dobogóra gondolok, azt önerőből azért nem tudják még hozni, de már az is komoly fegyvertény lesz, ha végig ott lesznek a környékén. Ha sikerül, akkor egy Merci motorral akár már komolyabb fejtörést is okozhatnak az élmezőnynek. Jelenleg úgy tűnik, a Racing Pointtal fognak versenyezni a konstruktőri harmadik vagy negyedik helyért (attól függ, fel tud-e támadni a Ferrari), ami könnyen végződhet az ő győzelmükkel. A pilótapáros itt egy fokkal erősebbnek tűnik.

Racing Point: Ennél a hatodik helynél azért több nézett ki nekik a futam előtt. Perez és Stroll is szépen ment, de míg előbbit a merci motor hagyta cserben, addig a mexikóit egy buta hiba miatti büntetés hátráltatta. Kár érte, mert most komoly pontoktól estek el, és nem tudni, mikor lesz megint ilyen lehetőségük. Kettejük közül én Strollt egyértelműen gyengébbnek érzem még mindig, Perez az, aki vinni tudja előre a csapatot, ami egy igazán erős autót „alkotott”.

fb_img_1590161163665.jpg

kép: Terhes Anna

Alpha Tauri: Gasly hozta a kötelezőt, hiba nélkül ment, ami tőle azért nem szokatlan, tudjuk, hogy jó versenyző. A hetedik helye teljesen megérdemelt, kimaradt a csetepatékból és ahogy estek ki előle az emberek, úgy lépkedett egyre feljebb. Félek, nem lesz sok ilyen futama. Kvyatról ugyanez szintén elmondható lenne, de ő azért nem a legszerencsésebb pilóták közé tartozik. Most a bal hátsó kereke adta meg magát, ezzel értékes pontoktól fosztva meg. Neki sem lesz sok ilyen esélye, nagy kár ezért. Ha egy kicsivel jobb lenne a kasztni, akkor nagyot ugranának előre, hiszen a Honda per pillanat jobb motort tud adni, mint a Ferrari vagy a Renault.

Renault: A francia alakulat valahogy nem tud kijönni a gödörből. Ricciardo alatt megadta magát a technika, már sokadjára. Ocon, bár most pontot szerzett, nem fogja megváltani a világot, ez biztos. Az ő fokmérőjük a McLaren, hiszen nekik adnak csak motort és nekik bizony csak a hátukat látják. Ez pedig nagyon kevés ettől a csapattól.

Alfa Romeo: Giovinazzi kilencedik helye igazi győzelem, ahhoz képest, hogy hol tart a csapat. A Ferrari nem tud kellő figyelmet fordítani a csapatra, hiszen elég bajuk van enélkül is. Kimi jobb első futóműve jól jellemzi a csapatot, és önerőből szinte képtelenek lesznek az idén pontszerző helyen végezni. Ez igazából csak azért dühítő, mert egy VB ül az egyik autóban. De hogy pozitívumot is mondjak: GIO rajtja fantasztikus volt, érdemes megnézni.

Williams: Az előrelépés megkérdőjelezhetetlen... A viccet félretéve, ez tényleg így van. Még akkor is, ha nem sikerült pontot szerzniük, biztos vagyok benne, idén még össze fog nekik jönni. Igazából egy pilótás csapat, hiszen Latifi azért nem egy kategória Russellel. A merci ifjú titánja alatt bedöglött a technika, és nem is csinált semmi különlegeset (Nem mintha csodát lehetne tenni abban a kocsiban.), de már annyit ekézte őket mindenki, hogy én nem fogom. Egyértelműen sokkal közelebb vannak a mezőnyhöz, mint az utóbbi 2 évben bármikor, ami már önmagában jó hír. Drukkoljon nekik mindenki és talán meghálálják.

Red Bull: Álmomban sem gondoltam volna, hogy pont ők fognak nullázni ezen a versenyen és komolyan azt hittem, hogy a holland sztár megnyeri a versenyt a kifordított stratégiájával. De a Honda erőforrás nem így gondolta egyik autóban sem, ami komoly aggodalomra ad okot. A verseny eleje pont úgy alakult, ahogy azt eltervezték, VER megy BOT után, Albon pedig ameddig csak tudja, feltartja a címvédőt. Bár a thai-nak a verseny végén szintén nagy esélye lehetett volna egy győzelemre (megint egy nagyszerű stratégia miatt), végül is nem Hamiltonon múlott a dolog, hiszen a motor akkor is megadta volna magát, ha nem koccannak. Még annyit hozzátennék, hogy bár HAM volt a hibás, de ha picit türelmesebb, akkor ez az egész nem történik meg. A következő körben mér DRS-sel simán meglett volna neki, hiszen jóval nagyobb tempót tudott menni a gumik miatt. A japánoknak is van egy hetük rá, hogy kitalálják a megoldást a gondokra. Remélem sikerül, és vasárnap már nem ezen fog múlni, hogy összecsapjanak a Mercedes párosával.

bottas-2020-ausztria-daily_mail.jpg

kép: dailymail

Értékelés:

Futam osztályzat: 8/10 (Hiányzott VER, vagy egy kis eső.)

Futam legjobbja: Norris (Az utolsó köre miatt, bocs, Charles.)

Futam legrosszabja: Hamilton (Fölösleges csata volt Albonnal)

 

 

Most térjünk ki egy kicsit az FIA-ra! Nem szívesen teszem, de hát mindig van valami.

  1. Kezdjük az FIA-Ferrari titkos paktummal! Bár szóba került, már nem igazán látszik az, hogy nagyon keményen támadná a feleket a többi csapat. Gyanítom, ez nem így lenne, ha az olaszok nem estek volna ennyire vissza motorerőben.

  2. A DAS rendszer. Hornerék végül beváltották ígéretüket és hivatalos állásfoglalást kértek a szövetségtől, miután kiderült, hogy a Mercedes használni fogja a rendszert egész hétvégén. Ez várható volt, mint ahogy az is, hogy a rendszer teljesen legális az idei szabályok szerint. Nem hinném, hogy ez meglepte volna az osztrákokat, a pletykák szerint inkább csak ezzel védték le a saját rendszerüket, ami már készül.

  3. Hamilton időmérős köre. Az FIA saját hatáskörben vizsgálta az angol bajnok Q3-as köreit. Az egyiket elvette, jogosan. A másodikat helybenhagyta, miután megnézte a felvételeket és meghallgatta az érintettet is. Azzal az indoklással, hogy egyszerre kapott sárga és zöld jelzést Bottas kicsúszásakor, amik teljesen ellentétes jelzések. Ez eddig rendben van, de az, hogy a verseny előtt közvetlen a Red Bull felülvizsgálati kérelmet ad be, ami után végül mégis büntetnek, az már nem ok. Nem maga a büntetés ténye a gond, hanem az eljárás. A Red Bullnak volt egy 360-fokos kamerafelvétele és az FIA meg azt se tudta, hogy van ilyen létezik? Azt hiszem, jogosan fogalmazódik meg a kérdés, hogy vajon hány ilyen eset volt már? Elméletileg nekik mindenhez szabad hozzáférésük van a FOM rendszerén keresztül. Tehát vagy szombaton, vagy vasárnap rossz döntést hoztak, de bárhogy is, hülyét csináltak magukból. A Red Bull kérelme ez ügyben amúgy jogos, viszont kizárt, hogy erre csak a futam előtt 1 órával jöttek rá és direkt kivárták vele az utolsó pillanatot. Ez, bár teljesen szabályos, nem túl sportszerű, erre ki kéne találni valamit. Mondjuk, hogy szombat éjfélig lehet ilyen felülvizsgálati kérelmet kérni, vagy ilyesmi.

  4. A Hamilton-Albon ütközés. Sokan túl enyhének találták a büntetést a szurkolók között, valakinél meg sima versenybaleset. Így vannak ezzel az érintettek is, de azért mindenre megvannak a szankciók. Egy ilyen megmozdulás 5 mp-et ér, nem többet, nem kevesebbet, hiszen abszolút nem volt szándékos. Hogy szegény Albonnak ez nem segít, az sajnos igaz, de egy ilyen kis koccanás majdnem minden versenyen van, bolhából csináltak elefántot.

  5. A safety car használata. Abszolút nem értem, hogy Russel félreállásánál miért kellett beküldeni a biztonsági autót, a pálya olyan szakaszán állt meg, ami ezt szerintem abszolút nem indokolta, maximum egy VSC-t. Ha már itt tartunk, az első alkalommal is elég lett volna a Virtuális SC, egyedül Kimi kerékelhagyása ért „normál” biztonsági autós fázist. Kicsit túlzásba estek a versenyfelügyelők, az az érzésem.

 

Az RedBull Ring egy nagyszerű versenynek adott otthont és reméljük a folytatás sem lesz gyengébb. Addig is örüljünk ennek és jöhetnek a kommentek!

Szólj hozzá

Ausztria Ferrari Forma-1 FIA F1 Honda Red Bull Mercedes Formula-1 Williams Vettel Forma1 McLaren Forma 1 Hamilton Grosjean Perez Leclerc Formula 1 Renault Formula1 Raikkonen Sainz Ricciardo Magnussen Verstappen Stroll Racing Point Alpha Tauri