2020. sze 22.

Hogy áll össze az F1-es szuperlicenc?

írta: F1rka
Hogy áll össze az F1-es szuperlicenc?

Mi kell ahhoz, hogy valaki F1-es pilóta legyen? Egy jó adag tehetség, rengeteg pénz, szerencse és ha mindez megvan, akkor már csak össze kell gyűjteni azokat az úgy nevezett szuperlicenc pontokat. Ez a pontrendszer nem nagyon van előtérben, de néha elég nagy akadály tud lenni. A Racing Pointnál például Perez pozitív tesztje után támadt is ebből egy kis kavarodás. Mivel a csapatnak nincs hivatalos tartalék pilótája, a Mercedes vállalta, hogy megosztja a sajátjait velük ebben a szezonban, csakúgy mint a McLarennel. Név szerint Stoffel Vandoorne-t és Esteban Guiterrez-t. Igen ám, de ezek a szuperlicenc pontok nem tartanak örökké, és bizony csak az utóbbi 3 év számít, jelenleg tehát '17, '18 és '19. A mexikói pedig, bár versenyzett 2017-ben az IndyCarban és a Formula E-ben is, értékelhető eredmény nélkül tette ezt, és tavaly meg tavalyelőtt szinte nem is ült autóban. Bár van rá mód, hogy enélkül is megkapja valaki, főleg egy ex F1-es pilóta, mint ő, de ezzel nem akart élni egyik csapat sem. Vandoorne viszont nem volt elérhető, hiszen neki pont versenyhétvégéje volt a Formula E-ben, és ezért (is) esett a választás a tavaly még a mezőny tagjának számító Hülkenbergre. 

formula-1.jpg
kép: F1.com

 

De hogy is van ez a rendszer pontosan? Arról itt írtam, hogy mennyire rögös az út egy F1-es ülésig de akkor nem esett szó erről a rendszerről. Szóval ideje pótolni a hiányosságot! Az FIA szép hosszan sorolja pontokba szedve, hogy mi is kell ahhoz, hogy valaki a királykategóriában vezessen. Most ettől a hosszú és dögunalmas paksaméta részletes elemzésétől eltekintek, inkább csak a főbb pontokat, valamint egy két érdekességet veszek át. Nézzük a legfőbb kitételeket!

A szabálykönyv 5.1.1. pontja: Minden F1-es versenyzőnek „Érvényes FIA International Grade A licenccel” kell rendelkeznie. Ezt igazából nevezhetjük Raikkönen szabálynak is, hiszen a finn közvetlenül a Formula Renault bajnokságból jött, kihagyva jó néhány lépcsőfokot. Bár nem férhetett kétség a tehetségéhez, a csapatok nyomására az FIA ekkor dolgozta ki az azóta kisebb módosításokon átesett, de alapvetően azóta is élő szuperlicenc rendszert. Ennek alapja, az, hogy a különböző kategóriák év végi helyezései különböző pontokat érnek. És ha megvan a 40 pont az előző három év eredményeiből, és a többi feltételnek is megfelel, akkor jöhet az F1. 

5.1.3. pont szerint a versenyzőnek  „Be kell töltenie a 18-dik életévét az első F1-es hétvégéje előtt. Ez a Verstappen szabály. Bár neki megvoltak a pontjai, de a mezőny nagyja túl fiatalnak találta, ezért az FIA (szintén a csapatok nyomására) meghozta ezt a szabályt, elejét véve annak, hogy ne legyen tendencia 16 évesek kezébe adni ezeket a versenygépeket. 

5.1.2. Rendelkeznie kell jogosítvánnyal. Ennyi. Kell egy sima jogsi, különben nincs F1. Ezt is vehetjük nyugodtan a Verstappen szabály mellé. 

5.1.5 Teljesítenie kell legalább a 80%-át (külön-külön) legalább két együléses FIA által elfogadott bajnokságnak. 

5.1.6. 40 pontot kell összegyűjtenie az elmúlt 3 évből

Nézzük, hogy lehet összeszedni ezt!

FIA által rendezett, támogatott HELYEZÉS / PONTOK
vagy elfogadott bajnokságok 1.hely 2.hely 3.hely 4.hely 5.hely 6.hely 7.hely 8.hely 9.hely 10.hely
Formula 2 40 40 40 30 20 10 8 6 4 3
IndyCar 40 30 20 10 8 6 4 3 2 1
Formula 3 30 25 20 10 8 6 4 3 2 1
FIA FORMULA E 30 25 20 10 8 6 4 3 2 1
WEC LMP1 30 24 20 16 12 10 8 6 4 2
FORMULA REGIONAL EUROPEEN 25 20 15 10 7 5 3 2 1 0
FORMULA EUROPEEN MASTERS 25 20 15 10 7 5 3 2 1 0
JAPÁN SUPER FORMULA 25 20 15 10 7 5 3 2 1 0
WEC LMP2 20 16 12 10 8 6 4 2 0 0
DTM 20 16 12 10 8 6 4 2 1 0
JAPÁN SUPER GT 20 16 12 10 8 6 4 2 1 0
FORMULA RENAULT EUROCUP 18 14 12 10 6 4 3 2 1 0
F3 REGIONAL ASIAN 18 14 12 10 6 4 3 2 1 0
F3 REGIONAL AMERICAS 18 14 12 10 6 4 3 2 1 0
IMSA PRO 18 14 10 8 6 4 2 1 0 0
WTCR 15 12 10 7 5 3 2 1 0 0
ISC 15 12 10 7 5 3 2 1 0 0
NASCAR 15 12 10 7 5 3 2 1 0 0
INDY LIGHT 15 12 10 7 5 3 2 1 0 0
NEMZETI FIA FORMULA 4 12 10 7 5 3 2 1 0 0 0
W SERIES 15 12 10 7 5 3 2 1 0 0
ASIAN/ELMS PRO 10 8 6 4 2 0 0 0 0 0
WEC LMGT-PRO 10 8 6 4 2 0 0 0 0 0
WEC LMGT-AM 10 8 6 4 2 0 0 0 0 0
IMSA GTLM 10 8 6 4 2 0 0 0 0 0
ASIAN WINTER SERIES 10 7 5 3 1 0 0 0 0 0
NEMZETI F3 BAJNOKSÁG 10 7 5 3 1 0 0 0 0 0
FORMULA MAZDA 10 7 5 3 1 0 0 0 0 0
NASCAR NATIONAL 10 7 5 3 1 0 0 0 0 0
INDY PRO 2000 10 7 5 3 1 0 0 0 0 0
TOYOTA RACING SERIES NZ 7 5 3 2 1 0 0 0 0 0
NEMZETKÖZI GT3 6 4 2 0 0 0 0 0 0 0
KARTING VB SENIOR 6 4 3 2 0 0 0 0 0 0
KARTING CONTINENTAL SENIOR 3 2 1 0 0 0 0 0 0 0
KARTING VB JUNIOR 3 2 1 0 0 0 0 0 0 0
KARTING VB JUNIOR 2 1 0 0 0 0 0 0 0 0
F3 Makaói Nagydíj 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0

 

Amint látjuk, nem teljesíthetetlen feltételek vannak. Például, ha egy versenyző az első két F3-as szezonjában összeszed egy 5. és egy 4. helyet, valamint az első F2-es évében egy 5. hellyel nyit, máris van 50 pontja. A negyedik évben elveszti az F3 5.helyért kapott 10 pontját, de még így is marad neki 40 pont. 

A fentebb említett szabályok azok, amiket semmilyen módon nem lehet kikerülni. Mondhatjuk, ezek az alapfeltételek. Aztán itt van még néhány kitétel: 

  • Minden versenyhétvégén legalább 16 versenyzőnek kell indulni. 12 és 15 között a pontok 75%-át kapja meg a licencbe. Ha ennél kevesebb, akkor nem jár pont.
  • 2020-tól maximum 2 bajnokságban lehet indulni évente, és a másodiknak az első vége után kell indulnia (bizony, volt olyan, aki egy szezonban 4 bajnokságot teljesített alacsonyabb kategóriákban).
  • 2020-tól minden pénteki szabadedzés (minimum 100 km és büntetés nélkül) 1 pontot ér. Maximum 10 pontot kaphat. 


De nem csak a táblázatban szereplő helyezésekkel lehet pontokat szerezni. Ki lehet váltani a pontok egy részét azzal is, ha egy F1-es csapat beülteti az egyik autójába egy pénteki szabadedzésre, vagy egy tesztnapra (a tesztelési korlátozásokat betartva) vagy a kollektív fiatalok tesztjén kap lehetőséget. De ennek is van két feltétele:

  1. Teljesít hat futamot egy szezonban az F2-ben. Ezzel már beülhet egy F1-es autóba egy pénteki szabadedzésre. 
  2. Legalább 25 pontja van az elmúlt 3 évből.


És akkor nézzük, hogy a jelenlegi F2 mezőnyből kiknek van meg a szükséges 40 pontja a szuperlicenchez, vagyis, hogy megkapja ezt a bizonyos FIA International Grade A licencet.

Versenyző Pontok Volt-e F1 tesztje
Luca Ghiotto 76
Robert Svarcman 70 Igen
Marcus Armstron 63
Arten Markelov 60 Igen
Christian Lundgaard 42
Jack Atiken 40 Igen
Felipe Drugovich 37
Nikita Mazepin 33
Mick Schumacher 30 Igen
Dan Ticktum 28
Yuki Tsunoda 28
Jehan Daruvala 28
Nobuharu Matsushita 27
Callum Illot 25 Igen
Pedro Piquet 20
Marino Sato 15
Guanyu Zhou 14 Igen
Giuliano Alesi 10
Louis Delétraz 9 Igen
Roy Nissany 6 Igen


Ez a jelenlegi állás, de persze az idei F2 szezon még gőzerővel zajlik, szóval év végére ez a lista változni fog. Érdemes még 3 nevet megemlíteni, akik nincsenek a listán. Az első Jüri Vips, akinek 25 pontja van, és csak nemrég ugrott be az idei F2 küzdelmeibe. A Red Bull a Super Formulában akarta indítani eredetileg, de annak elhúzódó kezdése pont kapóra jött, mikor hirtelen kellett egy beugró. A második szintén egy Red Bullos fiatal, méghozzá a brazil Sette Camara. Neki jelenleg 40 pontja van, tehát bármikor bevethető, és egyébként a Red Bull és az AlphaTauri hivatalos tartalék pilótája Buemi mellett. Mivel Marko, úgy tűnik, szereti a Super Formulát, őt is abba a mezőnybe nevezte erre az évre. A harmadik név pedig nem más,mint Oscar Piastri, aki megnyerte az idei F3 szezont, és jövőre már biztos, hogy az F2 mezőnyét fogja erősíteni. Neki jelenleg 58 pontja van, viszont 2021-ben elveszíti a 2017-es pontjait. De még akkor is marad neki 46 pont. Így állunk jelenleg. Gyülekeznek a fiatalok és elnézve az idei F2 valamint F3 mezőnyét, nagyon- nagyon erős lesz a mezőny, ha befejeződik a jelenleg is tartó generációváltás. ég annyi kiegészítés hár ehhez az egyéni listához, hogy ha valakinek a csapat kiváltja a Grade A "jogosítványt", mikor megvan a 40 pontja, akkor természetesen onnantól nem számít, hány pontja van. Legalábbis akkor, ha bemutatkozik egy F1-es futamon. 

Update 2020.10.10.

Az FIA hivatalosan megváltoztatta a pontrendszert. Ez annyit tesz, hogy bár továbbra is három befejezett év számít, de ezt az elmúlt 4 évből kell összeszednie a versenyzőnek. Tehát az elmúlt négy évbél a  három legeredményesebb idényük számít. Valamint ha nincs meg egy versenyzőnek a szükséges 40 pont, akkor kérheti az FIA külön engedélyét de csak akkor, ha legalább 30 ponttal rendelkezik. 

Szólj hozzá

Forma-1 FIA F1 Formula-1 Forma1 Forma 1 Formula 1 Formula1 Formula 3 Raikkonen Verstappen szuperlicenc Formula 2