2021. már 16.

A titkok kamrája

írta: F1rka
A titkok kamrája

Bemutatkoztak az idei autók, és már lezajlott a három napos kollektív teszt az F1-ben, és pár dologra fény derült. A bemutókon látott és a teszteken kigurult autók közt is hatalmas különbségek voltak, amik az első versenyre még ráadásul bőven változni fognak. A csapatok gőzerővel dolgoznak, hiszen a tényleges befagyasztás az első versenyhétvégétől kezdődik.  De azért itt egy rövid technikai összesítő az idei autókról, bár ebből messze menő következtéseket nem lehet levonni, és persze még most sem tudunk minden részletet. Az idei szabályokról egyébként itt olvashatsz a tesztekről pedig még a héten jön egy elemzés. Na, akkor kezdjük is el a seregszemlét!

fb_img_1615533206023.jpg

Williams

Egy bocsánatkéréssel kell kezdenem. Múlt héten, látva az autó bemutatójáról érkezett renderelt képeket, megjegyeztem, hogy lehettek volna egy kicsit kreatívabbak is a csapatnál. Nos, látva a pályán, meg kell állapítanom, hogy szép lett, és igencsak mutatós. Jánvári Zsolték legnagyobb problémája évek óta az autó súlya. Az autó folyamatosan a minimum súlyhatáron volt, ezért nem tudtak ballasztokat alkalmazni a jobb súlyelosztáshoz, ami pedig stabilitási problémákat okozott. A csapat ettől az évtől áttér a Mercedes váltóira, ami alapból sokkal könnyebb, mint ami a csapat saját maga gyártott. De ezen kívül is komoly fogyókúrán esett át az autó. Ez a beállítások területén hatalmas előny lesz nekik idén, mind teljesítményben, mind a gumikezelésben előrelépést várok tőlük, és persze azt, hogy nem pont nélkül zárják az évet. A felhasználható két fejlesztési zsetonból egyet már elhasználtak, de Simon Roberts csapatfőnök nem árulta el, hogy az autó melyik részére. A maradék egy zsetonból nem lesz forradalmi újítás, de jelenleg nem is ezt várjuk tőlük. Az új tulajdonossal ismét pénzügyi stabilitás érkezett, bár az, hogy egyedüliként ők mondták le a 2022-re tervezett Pirellik tesztelését, azt jelzi, hogy ötször is meggondolják, mire költenek.

letoltes_12.jpg

HAAS

Az amerikai csapat komoly slamasztikába került, mivel a korlátozások miatt nem tudták betenni a Ferrari motort kasztnijukba csak Bahreinben, a teszt előtt. Ehhez képest simán ment minden náluk, de hát egyszer nekik is lehet szerencséjük. Fejlesztések terén nem estek túlzásba Steinerék. Kimondva, kimondatlan, ezt az évet inkább beáldozzák 2022 oltárán. Erre ékes példa, hogy még megvan mindkét fejlesztési zsetonjuk. Az új padlólemezzel ugyanúgy gondolkodtak, mint a csapatok többsége, de semmi extra dolgot nem terveztek hozzá, azonban a Ferraritól az idei motor mellé megkapják ők is az új sebességváltót. A hátsó részén látható egy bordaszerű, előrenyúló kialakítás, ami a hátsó kerék előtt elhelyezett kis szárnyak tartóeleme is egyben. Ezen kívül új T szárny látható az autón, ami egy összegyúrt változata a tavalyi két verziónak (közepes sebességú és lassú pályákhoz). Ezzel a légörvények csökkenését várják, bár a versenytársak, úgy tűnik, maradtak a külön megoldásoknál.

2021bahraintest_day1_haas_1018475062-sut-20210312-te2101_080413_ms24323-619.jpg

Alfa Romeo

A svájci gárda idei autójára ránézve két dolog egyből feltűnik. A gyönyörű festés és a teljesen új orr az, amire elhasználták mindkét zsetonjukat. Szép keskeny lett az orrkúp,az egész elrendezése pedig mintha a tavalyi RB és McLaren megoldásainak egyvelege. Az első fékhűtők alakján is változtatottak Vesseurék és itt a Mercedes megoldását másolták le, szinte egy az egyben. Egyértelműen több melót fektettek az idei évbe, mint a Haas, bízva abban, hogy a Ferrari egy versenyképes motort ad nekik idén.

2021-barcelona-pre-season-track-test-10-1024x683.jpg

AlphaTauri

A kisebbik RB csapat tavalyi konstrukciója igencsak jóra sikeredett, ami kiváló alapot adott nekik a fejlesztésekre. Mivel a komplett hátsó felfüggesztést és a váltót is a Red Bulltól kapják, volt idejük fejleszteni az autó többi részén. Mindkét zsetonjukat ellőtték egy új orrkúpra, és átalakították az első felfüggesztést is, persze együttműködve a Red Bull Technologies-zal. Valószínűleg az aero fejlesztésekkel sem lesz probléma, hiszen a hírek szerint kiválóan működik a Red Bull szélcsatornája, amit már az idei autó tervezéséhez használtak. Viszont érdekes döntét hoztak azzal, hogy maradtak a tavaly használt hátsó felfüggesztésüknél. Ez igazából a RB 2019-es autójából van, tehát már 3 éves konstrukció. Mindezt annak ellenére döntötték, hogy semmibe se került volna átvenni nekik a 2020-as konstrukciót.

2021-bahrain-test-gallery13-scuderia-alphatauri-747x498.jpg

Ferrari

Itt nem csak az volt a nagy kérdés, hogy milyen újdonságokkal rukkol elő a csapat, hanem, hogy mi lesz a motorral. A hírek pedig jelenleg arról szólnak, hogy minden a legnagyobb rendben. A hajtásláncnak szinte minden részét újratervezték a belső égésű motortól kezdve a turbón át, egészen az energia-visszanyerő rendszerekig és a Shell is  komoly üzemanyag-fejlesztésbe kezdett. Mindent beleadtak, hogy kész legyenek az első versenyre, utána pedig koncentrálhassanak 2022-re. A javulás, állításuk szerint, látványos lesz tavalyhoz képest. Maga az autó is komoly vérfrissítésen esett át, hiszen hiába lesz jó a motor, ha továbbra is alig lehet az aszfalton tartani a négy kereket. Az autó orrát kissé átszabták, az első szárnyat pedig a nulláról kezdve újratervezték. A két zsetonjukat pedig az autó hátsó részére költötték. Teljesen új váltót és szintén teljesen új hátsó felfüggesztést kap az SF21. Az új hátsó rész pedig lehetőséget adott a mérnököknek egy érdekes trükkre. Az új diffúzor (ezt mindenkinek újra kellett tervezni) oladlfalánál egy uszonyos elrendezést használnak, aminek célja, hogy minél jobban elvezesse a turbulens levegőt a diffúzortól, így növelve annak az elszigeteltségét, ezáltal pedig a hatékonyságát. Egy igazán egyedi Ferraris trükk, ezeket hiányolják egy ideje a csapat szurkolói. Nem unatkoztak Maranellóban, az már biztos.

2021-ferrari-sf21-charles-leclerc-first-test-shakedown-bahrain-photo-ferrari.jpg

Alpine

Új név, új köntös. A motor viszont a régi, ugyanis semmit nem változtattak a tavalyi utolsó specifikáción. Mondjuk egy gyári csapattól nem biztos, hogy ezt várja az ember. A Renault motorfejlesztési mérnöke, Remy Taffin elmondása szerint ezt a döntésüket már kicsit bánják, de nincs mit tenni, ez van. Az autó kinézete viszont nem kicsit változott, bár azt nem árulták el, hogy pontosan mire használták a két zsetonjukat. Mindenesetre igazán egyedi megoldást választottak néhány dologban. A motorborítás és a légbeömlő kialakítása kapcsán a francia alakulat teljesen más utat választott, mint a többiek. Nem volt cél az autó karcsúsítása, sőt, még szélesebbre is vették a dolgokat. Átalakították az autó teljes hűtőrendszerét, és míg mindenki másnak az a célja, hogy az oldaldobozoknál áramló levegőt felfele vezesse el, az Alpine egy régi jól bevált megoldáshoz nyúlt, és pont ellenkezőleg gondolkodnak. Az oldaldobozok hosszabbak lettek és magasabban is vannak, valamint alulra még bevágásokat is tettek. Így nyerve extra helyet a padlólemez és az oldaldoboz között, azt várva tőle, hogy minimális lesz az új szabályok okozta aerodinamikai veszteség. Az autó hűtését is megreformálták, és a légbeömlő, valamint a mögötte lévő motorborítás is terebélyesebb lett, ezzel megidézve némi ’70-es évek-beli hangulatot. Nagy kérdés, hogy jól gondolkodtak-e.

images_16.jpg

Aston Martin

A másik új név. Az iegncsak szépre tervezett kinézet mögött talán az idei év legnagyobb nyertese van elrejtve technikai szempontból. A tavalyi „másolat” tökéletes alap volt egy kis továbbfejlesztésre, és mivel az autónak nem nagyon volt gyenge pontja, csak tökéletesítgetni kellett itt-ott. A csapat egyedüliként, mindkét zsetonját a túlélőcella módosítására költötte, és áttért a Ferrari által kitalált (valamint már mindenki által átvett) ’postafiók’ kialakításra. Ennek előnye, hogy a Pirellik által generált turbulencia sokkal kevésbé ér el a légbeömlőkhöz, így azok tiszta levegőt kapnak. A bargeboard, az oldaldobozok és az első fékhűtők is jelentősen eltérnek a Mercedes koncepciójától, szóval idén már semmiképp sem lehet rájuk mondani, hogy copy point. A motorborításon viszont van egy kis dudor, ami valószínűleg az új Merci motor elrendezéséhez köthető. De még nincs vége, ugyanis a szabályok lehetővé tették számukra, hogy átvegyék egy az egyben a Mercedes teljes hátsó felfüggesztését és váltórendszerét  (a 2019-est használták tavaly), ami a címvédő alakulat egyik legnagyobb fegyvere volt 2020-ban egyedi megoldásainak köszönhetően. Mivel ezeknek a fejlesztésével nem kellett foglalkozniuk, a mérnököknek volt bőven idejük, hogy nekiessenek az új padlólemez kialakításának és dolgoztak is rajta rendesen, mert úgy telepakolták a diffúzor környékét mindenféle kis szárnyacskákkal, hogy nem valószínű, hogy hagytak kiaknázatlan millimétert rajta. A hátsó fékhűtőkre is jutott ezekből, és sokat is várnak tőle, hiszen a bemutatón ezeket szépen elrejtették és csak a teszteken lehetett látni először, csak úgy, mint a Mercedesnél.

whatsapp-image-2021-03-11-at-17_12_38.jpeg

McLaren

A tavalyi évben már nyomokban régi önmagára emlékeztetett a csapat, és a megszerzett önbizalom, valamint a friss ropogós Mercedes egység látványos megoldásokat hozott az idei autóra. A német gyártó egyedi motorelrendezése miatt komoly átalakításba kellett fogniuk a mérnököknek, amire elment mindkét zsetonjuk, de megérte. A motorborítás és az oldaldobozok is sokkal keskenyebbek lettek, és a padlólemez dőlésszögét is jócskán csökkentették (csakúgy, mint tavaly a Racing Point). A Williams-szel és az Aston Martinnal ellentétben azonban maradtak a saját, jól bevált sebességváltójuknál, és a hátsó felfüggesztést sem kérték, inkább csak átvettek néhány ötletet. A felső légbeömlő is változott, áttértek a Mercedes motoros autókon látható ovális formára, és egy kis dupla T szárnyat is kapott az MCL35M.  hátsó fékhűtést is teljesen átrajzolták, az új orrkúpot pedig már tavaly is látuuk az utolsó versenyeken, így ezért nem kellet már zsetont fizetni (nem mintha lett volna több). Az igazi különlegesség azonban a diffúzor környékén található, mivel egy olyan kiskaput találtak a szabálykönyvben, amit senki más nem. A diffúzor méreteit le kellett csökkenteniük, azonban ők két különálló lemezsort alakítottak ki a szabályokban rögzített választóvonal alatt, amik szépen fokozatosan szélesednek és lefelé tartanak. Ez technikailag a padlólemez meghosszabítása, amit nem tilt a szabálykönyv. Ezzel a diffúzort lényegében össze tudták kapcsolni az autó aljával ezzel pedig tulajdonképpen magát a diffúzort sikerült kiszélesíteniük. Hihetetlenül egyszerű megoldás, csak éppen kitalálni volt nehéz. Lesz mit másolni a versenytársaknak, azonban az sem egyszerű, hiszen ehhez a padlólemezt kell áttervezniük.

te2101_120223_j6i7446.jpg

Red Bull

A Red Bullnak csak egy célja lehet, legyőzni idén a Mercedest, és ennek érdekében mindent bevetnek. Egyből el is kezdték azzal, hogy átalakították a felfüggesztést Mercedes módra, ezzel nyerve tisztább levegőt az őj diffúzornak. A padlólemezt is átgyúrták, bár az már most biztos, hogy a tesztekre jó pár fajták elhoztak belőle, nem tudni melyik lesz a végleges megoldás. Az egyiken például el lehetett csípni néhány rugóra emlekéztető valamit, amik kifele hajlanak. A mérnökök sok apró trükköt rejtettek el az autón, aminek, úgy tűnik, meg is lett az eredménye, mivel a tavaly instabilnak titulált kocsi könnyen vezethetőnek tűnik, hála a megjavított szélcsatornájuknak, ami tavaly komolyan megtréfálta őket. Tovább fejlesztették a szintén Mercedes isnpirálta orrot és az S csatorna beömlői hátrább kerültek. A bargeboard is komoly átalakításon esett át és megváltozotak az oldaldobozok, valamint a motorburkolat is, köszönhetően a Honda vadiúj egységének. A padlólemezen, főleg a hátsó kerekek előtt sok kis apró bevágás és szárnyacska látható, segítve a diffúzor munkáját. A hátsó szárnyon szembeötlő változás, hogy kukázták a két piiléres kialakítást és már csak egy van. Bár Markóék sem mondták el, mire használták akét zsetonjukat, azért meg lehet tippelni fifty-fifty alapon. Vagy a hátsó felfüggesztés ’mercedesesítésre’ vagy a sebességváltó házára lőtték el azokat, de kívülről ezt megállapítani szabad szemmel lehetetlen (nekem legalábbis).

2021bahraintest_day1_pirelli_3-bahrain-test-friday-p43y4ehomq6mz6zb9ij9xcle02sqctyohb4yzj5hb4.jpg

Mercedes

Na, és akkor jöjjön a címvédő alakulat. Nagy titkot nem árulok azzal, hogy fogalmunk sincs, mire fordították a zsetonjaikat. Szokás szerint hatalmas titkolózás folyik náluk is, csak úgy, mint a Red Bullnál. Az biztos, hogy ha első ránézésre nem is, de van változás. Példának okáért kikerült a betiltott DAS rendszer, ami az első felfőggesztés újratervezését is magával hozza, bár mivel ezt már egy éve tudja a csapat, valószínűleg már tavaly elkészítették, hogy ne kelljen rá zsetont költeni. A csapat alapvetően követte a győztes autón ne változtass elvet, de hát ugye azt nem lehetett mindenhol megtenni az új szabályok miatt. Az biztos, hogy a padlólemez kialakításában sok munkaóra van, ember legyen a talpán aki kielemzi, mi micsoda rajta, különös tekintettel a hátsó gumik előtti részre. A továbbfejlesztett hajtáslánc miatt természetesen itt is megvan a kis dudor a motorborjtáson, Wolffék szerint pedig komoly előrelépést értek el a motor fejlesztése közben.  De a legnagyobb meló a hátsó felfüggesztés és a diffúzor körüli részen van, amikről túl sok részlet eddig nem derült ki. Annyit már láttunk, hogy a sebességváltóval gondok vannak, amire rohamtempóban kell reagálni és ami annak fényében különösen érdekes, hogy állítólag hozzá sem nyúltak a tavalyi konstrukcióhoz. A padlólemez és a diffúzor körüli rész, na meg persze az egész hátsó része igencsak rejtélyes, azonban a teszteket látva, van még mit dolgozni rajta.

bottas-bahrain-2021-f1-testing.jpg

Szólj hozzá

Ferrari Alfa Romeo F1 Red Bull Mercedes Williams McLaren Aston Martin Alpine AlphaTauri HAAS