Hogy áll össze az F1-es szuperlicenc?
Mi kell ahhoz, hogy valaki F1-es pilóta legyen? Egy jó adag tehetség, rengeteg pénz, szerencse és ha mindez megvan, akkor már csak össze kell gyűjteni azokat az úgy nevezett szuperlicenc pontokat. Ez a pontrendszer nem nagyon van előtérben, de néha elég nagy akadály tud lenni. A Racing Pointnál például Perez pozitív tesztje után támadt is ebből egy kis kavarodás. Mivel a csapatnak nincs hivatalos tartalék pilótája, a Mercedes vállalta, hogy megosztja a sajátjait velük ebben a szezonban, csakúgy mint a McLarennel. Név szerint Stoffel Vandoorne-t és Esteban Guiterrez-t. Igen ám, de ezek a szuperlicenc pontok nem tartanak örökké, és bizony csak az utóbbi 3 év számít, jelenleg tehát '17, '18 és '19. A mexikói pedig, bár versenyzett 2017-ben az IndyCarban és a Formula E-ben is, értékelhető eredmény nélkül tette ezt, és tavaly meg tavalyelőtt szinte nem is ült autóban. Bár van rá mód, hogy enélkül is megkapja valaki, főleg egy ex F1-es pilóta, mint ő, de ezzel nem akart élni egyik csapat sem. Vandoorne viszont nem volt elérhető, hiszen neki pont versenyhétvégéje volt a Formula E-ben, és ezért (is) esett a választás a tavaly még a mezőny tagjának számító Hülkenbergre.

De hogy is van ez a rendszer pontosan? Arról itt írtam, hogy mennyire rögös az út egy F1-es ülésig de akkor nem esett szó erről a rendszerről. Szóval ideje pótolni a hiányosságot! Az FIA szép hosszan sorolja pontokba szedve, hogy mi is kell ahhoz, hogy valaki a királykategóriában vezessen. Most ettől a hosszú és dögunalmas paksaméta részletes elemzésétől eltekintek, inkább csak a főbb pontokat, valamint egy két érdekességet veszek át. Nézzük a legfőbb kitételeket!
A szabálykönyv 5.1.1. pontja: Minden F1-es versenyzőnek „Érvényes FIA International Grade A licenccel” kell rendelkeznie. Ezt igazából nevezhetjük Raikkönen szabálynak is, hiszen a finn közvetlenül a Formula Renault bajnokságból jött, kihagyva jó néhány lépcsőfokot. Bár nem férhetett kétség a tehetségéhez, a csapatok nyomására az FIA ekkor dolgozta ki az azóta kisebb módosításokon átesett, de alapvetően azóta is élő szuperlicenc rendszert. Ennek alapja, az, hogy a különböző kategóriák év végi helyezései különböző pontokat érnek. És ha megvan a 40 pont az előző három év eredményeiből, és a többi feltételnek is megfelel, akkor jöhet az F1.
5.1.3. pont szerint a versenyzőnek „Be kell töltenie a 18-dik életévét az első F1-es hétvégéje előtt. Ez a Verstappen szabály. Bár neki megvoltak a pontjai, de a mezőny nagyja túl fiatalnak találta, ezért az FIA (szintén a csapatok nyomására) meghozta ezt a szabályt, elejét véve annak, hogy ne legyen tendencia 16 évesek kezébe adni ezeket a versenygépeket.
5.1.2. Rendelkeznie kell jogosítvánnyal. Ennyi. Kell egy sima jogsi, különben nincs F1. Ezt is vehetjük nyugodtan a Verstappen szabály mellé.
5.1.5 Teljesítenie kell legalább a 80%-át (külön-külön) legalább két együléses FIA által elfogadott bajnokságnak.
5.1.6. 40 pontot kell összegyűjtenie az elmúlt 3 évből
Nézzük, hogy lehet összeszedni ezt!
FIA által rendezett, támogatott | HELYEZÉS / PONTOK | |||||||||
vagy elfogadott bajnokságok | 1.hely | 2.hely | 3.hely | 4.hely | 5.hely | 6.hely | 7.hely | 8.hely | 9.hely | 10.hely |
Formula 2 | 40 | 40 | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 |
IndyCar | 40 | 30 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
Formula 3 | 30 | 25 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
FIA FORMULA E | 30 | 25 | 20 | 10 | 8 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 |
WEC LMP1 | 30 | 24 | 20 | 16 | 12 | 10 | 8 | 6 | 4 | 2 |
FORMULA REGIONAL EUROPEEN | 25 | 20 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 |
FORMULA EUROPEEN MASTERS | 25 | 20 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 |
JAPÁN SUPER FORMULA | 25 | 20 | 15 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 |
WEC LMP2 | 20 | 16 | 12 | 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0 | 0 |
DTM | 20 | 16 | 12 | 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 1 | 0 |
JAPÁN SUPER GT | 20 | 16 | 12 | 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 1 | 0 |
FORMULA RENAULT EUROCUP | 18 | 14 | 12 | 10 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
F3 REGIONAL ASIAN | 18 | 14 | 12 | 10 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
F3 REGIONAL AMERICAS | 18 | 14 | 12 | 10 | 6 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
IMSA PRO | 18 | 14 | 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 1 | 0 | 0 |
WTCR | 15 | 12 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 |
ISC | 15 | 12 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 |
NASCAR | 15 | 12 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 |
INDY LIGHT | 15 | 12 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 |
NEMZETI FIA FORMULA 4 | 12 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 |
W SERIES | 15 | 12 | 10 | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 |
ASIAN/ELMS PRO | 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
WEC LMGT-PRO | 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
WEC LMGT-AM | 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
IMSA GTLM | 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ASIAN WINTER SERIES | 10 | 7 | 5 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NEMZETI F3 BAJNOKSÁG | 10 | 7 | 5 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
FORMULA MAZDA | 10 | 7 | 5 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NASCAR NATIONAL | 10 | 7 | 5 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
INDY PRO 2000 | 10 | 7 | 5 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
TOYOTA RACING SERIES NZ | 7 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NEMZETKÖZI GT3 | 6 | 4 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
KARTING VB SENIOR | 6 | 4 | 3 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
KARTING CONTINENTAL SENIOR | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
KARTING VB JUNIOR | 3 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
KARTING VB JUNIOR | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
F3 Makaói Nagydíj | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Amint látjuk, nem teljesíthetetlen feltételek vannak. Például, ha egy versenyző az első két F3-as szezonjában összeszed egy 5. és egy 4. helyet, valamint az első F2-es évében egy 5. hellyel nyit, máris van 50 pontja. A negyedik évben elveszti az F3 5.helyért kapott 10 pontját, de még így is marad neki 40 pont.
A fentebb említett szabályok azok, amiket semmilyen módon nem lehet kikerülni. Mondhatjuk, ezek az alapfeltételek. Aztán itt van még néhány kitétel:
- Minden versenyhétvégén legalább 16 versenyzőnek kell indulni. 12 és 15 között a pontok 75%-át kapja meg a licencbe. Ha ennél kevesebb, akkor nem jár pont.
- 2020-tól maximum 2 bajnokságban lehet indulni évente, és a másodiknak az első vége után kell indulnia (bizony, volt olyan, aki egy szezonban 4 bajnokságot teljesített alacsonyabb kategóriákban).
- 2020-tól minden pénteki szabadedzés (minimum 100 km és büntetés nélkül) 1 pontot ér. Maximum 10 pontot kaphat.
De nem csak a táblázatban szereplő helyezésekkel lehet pontokat szerezni. Ki lehet váltani a pontok egy részét azzal is, ha egy F1-es csapat beülteti az egyik autójába egy pénteki szabadedzésre, vagy egy tesztnapra (a tesztelési korlátozásokat betartva) vagy a kollektív fiatalok tesztjén kap lehetőséget. De ennek is van két feltétele:
- Teljesít hat futamot egy szezonban az F2-ben. Ezzel már beülhet egy F1-es autóba egy pénteki szabadedzésre.
- Legalább 25 pontja van az elmúlt 3 évből.
És akkor nézzük, hogy a jelenlegi F2 mezőnyből kiknek van meg a szükséges 40 pontja a szuperlicenchez, vagyis, hogy megkapja ezt a bizonyos FIA International Grade A licencet.
Versenyző | Pontok | Volt-e F1 tesztje |
Luca Ghiotto | 76 | |
Robert Svarcman | 70 | Igen |
Marcus Armstron | 63 | |
Arten Markelov | 60 | Igen |
Christian Lundgaard | 42 | |
Jack Atiken | 40 | Igen |
Felipe Drugovich | 37 | |
Nikita Mazepin | 33 | |
Mick Schumacher | 30 | Igen |
Dan Ticktum | 28 | |
Yuki Tsunoda | 28 | |
Jehan Daruvala | 28 | |
Nobuharu Matsushita | 27 | |
Callum Illot | 25 | Igen |
Pedro Piquet | 20 | |
Marino Sato | 15 | |
Guanyu Zhou | 14 | Igen |
Giuliano Alesi | 10 | |
Louis Delétraz | 9 | Igen |
Roy Nissany | 6 | Igen |
Ez a jelenlegi állás, de persze az idei F2 szezon még gőzerővel zajlik, szóval év végére ez a lista változni fog. Érdemes még 3 nevet megemlíteni, akik nincsenek a listán. Az első Jüri Vips, akinek 25 pontja van, és csak nemrég ugrott be az idei F2 küzdelmeibe. A Red Bull a Super Formulában akarta indítani eredetileg, de annak elhúzódó kezdése pont kapóra jött, mikor hirtelen kellett egy beugró. A második szintén egy Red Bullos fiatal, méghozzá a brazil Sette Camara. Neki jelenleg 40 pontja van, tehát bármikor bevethető, és egyébként a Red Bull és az AlphaTauri hivatalos tartalék pilótája Buemi mellett. Mivel Marko, úgy tűnik, szereti a Super Formulát, őt is abba a mezőnybe nevezte erre az évre. A harmadik név pedig nem más,mint Oscar Piastri, aki megnyerte az idei F3 szezont, és jövőre már biztos, hogy az F2 mezőnyét fogja erősíteni. Neki jelenleg 58 pontja van, viszont 2021-ben elveszíti a 2017-es pontjait. De még akkor is marad neki 46 pont. Így állunk jelenleg. Gyülekeznek a fiatalok és elnézve az idei F2 valamint F3 mezőnyét, nagyon- nagyon erős lesz a mezőny, ha befejeződik a jelenleg is tartó generációváltás. ég annyi kiegészítés hár ehhez az egyéni listához, hogy ha valakinek a csapat kiváltja a Grade A "jogosítványt", mikor megvan a 40 pontja, akkor természetesen onnantól nem számít, hány pontja van. Legalábbis akkor, ha bemutatkozik egy F1-es futamon.
Update 2020.10.10.
Az FIA hivatalosan megváltoztatta a pontrendszert. Ez annyit tesz, hogy bár továbbra is három befejezett év számít, de ezt az elmúlt 4 évből kell összeszednie a versenyzőnek. Tehát az elmúlt négy évbél a három legeredményesebb idényük számít. Valamint ha nincs meg egy versenyzőnek a szükséges 40 pont, akkor kérheti az FIA külön engedélyét de csak akkor, ha legalább 30 ponttal rendelkezik.