2021. jan 06.

Egy kisvárdai szerviztől az F1-ig - Interjú Jánvári Zsolttal

írta: F1rka
Egy kisvárdai szerviztől az F1-ig - Interjú Jánvári Zsolttal

Jánvári Zsolt neve nem ismeretlen a magyar F1 fanoknak. A Williams istálló mérnöke hosszú és igencsak érdekes utat járt be eddig. Mikor rákérdeztem, hogy lenne-e kedve egy interjúhoz, itt a F1rkán, a következő választ kaptam: „Hogy a viharba’ ne lenne! Csak adj pár napot, míg összekaparom magam, mert elég durva lett a szezon vége!” :) Majd 23-án rámírt, hogy „Miért nem hívtál?” Kisebb-nagyobb technikai malőrökkel fűszerezve, telefonon gyorsan meg is csináltuk az interjút. íme:

F1rka: Szia! Kipihented magad?

Jánvári Zsolt: Az soha nem fog megtörténni. Talán, ha másfél évet aludnék egyhuzamban, összejönne a sok munkával töltött éjszaka. :)

F1rka: Kezdjük a történet elején!  Hogy kerül az ember Kisvárdáról az F1-be?

J.Zs.: Ez egy hosszú sztori, de igyekszem rövid lenni. A családom mindig is az autók bűvöletében élt. Van egy családi autószervizünk, és miután végeztem autóvillamossági technikusként, én is ott kezdtem dolgozni. Ez nem igazán elégített ki, így gondoltam egyet és felköltöztem Budapestre. Itt aztán valahogy a Szalay Dakar Team-hez kerültem, de egy idő után ennél is többre vágytam. Szóval gondoltam egy nagyot és egy hátizsákkal, kevés angollal, meg 650 fonttal kiköltöztem Angliába. Találtam egy szobát és egy állást egy pakisztáni taxi szervizben. Itt gyorsan rájöttek, hogy értek ahhoz, amit csinálok. Nem az van, hogy egyből kicserélek mindent, hátha jó lesz, hanem bejön egy rossz autó, ami úgy megy ki, hogy semmi baja. Kérdezték, hogy ezt hogy csinálom. Hát mondom, úgy, hogy ez a szakmám. Egy idő után megjelent a nagyfőnök is, hogy akkor kialakítanak egy külön részleget nekem, csak mondjam, hogy mi kell és meglesz. De ekkor már megvolt a következő munkahelyem, mert előbbre akartam lépni, és nem ott eltölteni az időmet. Ekkor már mindenképp vissza akartam térni az autósportba és éveken keresztül küldözgettem az önéletrajzokat minden F1-es álláshirdetésre, de nem sok sikerrel. Hiába volt akkoriban a magyar terep rally világszínvonalú, ez kint semmit sem jelentett. Aztán egy ügynökség kiközvetített Milton Keynes mellé egy titkos tesztpályára, ahol még a telefont is le kellett adni belépéskor a kapunál. Itt prototípusokat szoktak tesztelni a különböző gyártók.  Egy nagy darab, rossz arcú ír ember fogadott és az irodájában elkezdte mondani, hogy mi lesz a dolgom. Ekkor kiderült, hogy ő autószerelőt keresett. Én egyből jeleztem, hogy itt valami félreértés van, mert én nem vagyok autószerelő. Ő meg megdöbbenve, vörös fejjel kérdezte, hogy akkor minek vagyok itt, mikor egy autószerelőt kért? Közöltem vele, hogy az én szakmám az autóelektronika, mire ő félredobta a mappámat és megkérdezte, hogy cigizem-e? Mondtam, hogy igen. „Oké, akkor gyere ki rágyújtani” – mondta. Kimentünk, és cigizés közben összeszedtem a bátorságom és rákérdeztem, mi lesz. Válasz: „Fel vagy véve! Már 4 éve keresünk egy ilyen embert.”

F1rka: Nem semmi történet! Na, és mi lett az F1 projekttel?

J.Zs.: Voltam pár állásinterjún, de ha nincs az önéletrajzodban valami komoly gyártónak a neve, nincs sok esélyed. A Williamsnél majdnem összejött, már csak egy pszichológiai teszt hiányzott, hogy megkapjam a munkát. A hölgy viszont nem volt bent, de egy héttel utána hívott, hogy ezt telefonon oldjuk meg. Egy órás teszt lett volna, de mondtam, hogy most ez nem fog menni, mert dolgozom. Megbeszéltük, hogy ad egy időpontot. Ezt azóta is várom. :D Végül a McLaren GT osztályán sikerült egy állást elcsípnem, ami már jól mutatott a CV-ben. Persze, folyamatosan küldözgettem tovább az önéltrajzokat mindenhova. Egyszer csak csörgött a telefon, a Williamstől hívtak. Ugyanaz volt, aki első alkalommal is interjúztatott. Elmentem az interjúra, aminek a nagy része abból állt, mi is történt 2 évvel ezelőtt, hogy eltűntem, hiszen már lényegében enyém volt az állás. Elmondtam, megdumáltuk és felvettek. Az első hetemben odajött az egyik főnök, hogy üdvözöljön és megkérdezte, hogy érzem magam, meg hogy mit csinálok hétvégén, mert lehet, hogy dolgozni kéne. Nincs semmi gond, szívesen bejövök – feleltem, mire közölte, hogy „Nagyszerű, akkor hétvégén irány az Ausztrál Nagydíj!”

2151943_janvari-facebook.jpg

F1rka: Gyorsan bedobtak a mélyvízbe!

J.Zs.: Na, igen. Nyeltem egy nagyot, és csak annyit mondtam: oké.

F1rka: Egy idő után átmentél a HAAS-hoz. Miért?

J.Zs.: Ez is egy érdekes történet. Kaptam tőlük egy jó ajánlatot, amit nem akartam kihagyni. Sajnos nem igazán jött be a számításom náluk, mivel nem nagyon találták meg a helyem a csapatban. De ez inkább a csapat speciális felépítésének volt köszönhető. Túl sok fajta dolgot csináltam, ami nem nagyon tetszett. Végül Günther felajánlott egy pozíciót, de azt visszautasítottam, mert az azzal járt volna, hogy azt, akinek a helyére mentem volna, ki kellett volna rúgni, ha elfogadom. Nekem meg ilyen áron nem kellett. Végül úgy váltunk el, hogy Günther ideadta a telefonszámát azzal, hogy ha bármikor munka kell, csak hívjam.

F1rka: Ekkor keresett meg újra a Williams?

J.Zs.: Nem mondanám normál megkeresésnek. A boxutca azért nem olyan nagy, ismerjük egymást, sokat dumálunk a többi csapat tagjaival, sőt, gyakran ki is segítjük egymást. A pályán ellenfelek vagyunk, de nem ellenségek. Tényleg baráti a légkör. A Williamses kollégáim tudták, hogy el akarok jönni. Volt is náluk egy üresedés, szóval Spában, a garázsok mögötti egyik dohányzóban megejtettük az állásinterjút. Akkor már látszódott, hogy a csapatnál komoly változások vannak. Picit több melót és egy magasabb beosztást ígértek, amit azonnal elfogadtam.

F1rka: Egy kicsit nyughatatlan jellemnek tűnsz.

J.Zs.: Az vagyok. :)

F1rka: Az idei különleges év a Williamsnél egy fokkal még különlegesebb volt. A család kivonult az F1-ből, miközben jött az új tulajdonos és egy új vezérigazgató. Hogy élted ezt meg a csapat tagjaként?

J.Zs.: Nagyon nagy érzelmi hullámvasút volt mindenkinek a csapatnál az, hogy Franknek és Claire-nek nem maradt más választása. Nehéz feldolgozni. Nagyon stabil pénzügyi alapokkal kezdtük az évet, amiben komoly beruházások is szerepeltek. Kitartottak, amíg lehetett, de a hirtelen szponzori kivonulások és a covid mindent felborított. A hangulat jelenleg is jó, megyünk előre, és szerintem nagyon jó úton haladunk. Élvezzük, amit csinálunk és ez a legfontosabb. Anélkül megette a fene az egészet.

F1rka: Kívülről úgy tűnt, hogy Claire Williams kissé gyenge csapatvezető. Ez mennyire igaz vagy hamis kép róla?

J.Zs.: Hidd el, teljesen hamis. Kemény és jó vezető volt. Az utóbbi két évben rengeteg fejlesztés beruházás történt a csapatnál. Ez volt az egyik fő oka annak, hogy visszajöttem, mert láttam mi történik. De ezeknek az eredménye nem egyik napról a másikra lesz látható. A Williams mindig is egy családi csapat volt és családi légkör volt régen is és most is. Egy olyan vállalatot „örökölt”, ami már nem volt hatékony a mai F1-ben. Nem volt teljhatalma és rettentő nehéz úgy megreformálni egy ilyen csapatot, hogy a vezetői székekben olyan emberek ülnek, akik még Frankkel kezdték a szakmát és 30-40 éve itt vannak.

F1rka: A családnak minden befolyása megszűnt a csapatra?

J.Zs.: A Forma 1-es részlegre igen. A Williams Advanced Engeneeringben van még részesedésük, de a két cég teljesen különvált a tulajdonosváltáskor.

F1rka: Csak, hogy tudjunk viszonyítani: a HAAS létszáma a legkisebb a csapatok közül. A Williams hol helyezkedik el ebből a szempontból, mennyi ember dolgozik itt jelenleg,?

J.Zs.: Kb. 800 ember dolgozik a csapatnál összesen, úgyhogy ezt nézve egy közepes csapat vagyunk. Nagyjából egy szinten Racing Pointtal és az AlphaTaurival.

F1rka: És ezt hogy kell elképzelni? Napi 8 órás műszak minden nap?

67618955_2786753661352572_6217262815078514688_o.jpg

J.Zs.: (nagy nevetés) Jó is lenne! Bemegyünk és addig csináljuk, még kész nincs.

F1rka: Elég erőltetett menetnek tűnik.

J.Zs.: Az is. Annyi előnye van, hogy ha a mondjuk az aznapra tervezett munkával délben végzünk, akkor annak a napnak vége. De ez nem sűrűn fordul elő.

F1rka: Tehát a munka szépen le van bontva napi szintre.

J.Zs.: Igen, de simán előfordul az is, hogy egész éjszaka várunk egy csavarra, vagy bármi másra, hogy be tudjuk fejezni az aznapi feladatot.

F1rka: És a versenyzők? Ők gyakran felbukkannak?

J.Zs.: Naná! Ilyenkor a gyár a munkahelyük. George és Nicholas hétfőtől péntekig gyűrik a szimulátort és tesztelnek mindent, amit csak tudnak.

F1rka: Te melyik autón dolgozol a garázsban?

J.Zs.: Általában George autóján, de előfordul, hogy át kell vennem a másik autót is. Ott most egy fiatal srác van, még kezdő. Ha túl sok a meló, inkább cserélünk, ne egy újonc nyakába szakadjon minden.

F1rka: Nem unatkoznak a mérnökök.

J.Zs.: Hivatalosan még nincs meg a mérnöki diplomám, de az is meglesz hamarosan. Tény, mindig van mit csinálni. Azonban, ha minden jól megy, jövőre már nem kell bemennem versenyszezonban, csakis a pályákon lévő munkámra koncentrálhatok.

F1rka: Egy teljes autóra nézve mennyire függtök a beszállítóktól, és mi az, amit a csapat magának gyárt az autóhoz? Mondjuk százalékos arányban.

J.Zs.: Gyakorlatilag mindent mi gyártunk a hajtásláncot kivéve. Apróságok jönnek a beszállítóktól. Olyan alap dolgok, mint például a 6-os imbusz csavarok, amik a karosszéria elemeket fogják fel.

F1rka: A Williams és a Mercedes már jó ideje együttműködik. Mennyire szoros a kapcsolat a két csapat között?

J.Zs.: Ők adják a motort. :)

F1rka: Ezen kívül.  :D Adják a motort, hozzá pár embert és ennyi?

J.Zs.: Minden egyes ember, aki a hajtáslánccal dolgozik, a Mercedes embere. A Williams szerelésében vannak, de az ő alkalmazottjaik.

F1rka: A felfüggesztés és minden más Williams gyártmány jelenleg, így van?

J.Zs.: Igen. Alapból a Mercedes csomagban adja a motort, felfüggesztéssel, váltóval, meg minden mással együtt. A Racing Point például mindent tőlük vesz és tőlük vett már Force Indiaként is. Ugyanígy a komplett csomagot vesz például a HAAS is a Ferraritól már az első szezonjától kezdve.

F1rka: A McLaren viszont kijelentette, hogy ők is csak a hajtásláncot fogják megvenni, minden mást saját maguk gyártanak továbbra is.

J.Zs.: Igen. De ezekben a döntésekben azért az is benne van, hogy nem akarnak komplett részlegeket bezárni, mert azok komoly leépítéssel járnak. Hiszen ilyenkor annyival több embert ad az adott gyártó a versenyekre. Tehát nem csak a gyári részlegen dolgozóktól kell megválni, hanem az utazó csapat azon tagjaitól is, akik az adott egységgel foglalkoznak.

az_idei_utolso_bevetesen.jpg

F1rka: Mennyire van titkolózás a Mercedes alkalmazottak részéről?

J.Zs.: Nekik külön helyiségeik vannak, külön belépő kártyával, ahova például mi be se mehetünk. Nagyon jóban vagyunk és jó fej srácok, de ez így működik.

F1rka: Tehát kicsit sarkosan fogalmazva, adják a motort, beszerelik az autóba, megmondják milyen módban használjátok és ennyi.

J.Zs.: Igen. De minden motorgyártó így csinálja a partnercsapataival.

F1rka: Hogy álltok a ’21-es autóval?

J.Zs.: Az idei elég speciális eset, hiszen az autók szinte ugyanazok lesznek, mint tavaly. Szóval viszonylag könnyű lesz ebből a szempontból. Normális esetben ilyenkor mennének az elemek az FIA-hoz töréstesztre, és amikor az sikeres, akkor kezdődhetne ezeknek a gyártása. Január 18-a most az úgynevezett System test lesz.  Az én szempontomból ez annyit tesz, hogy összerakjuk az autó elektronikáját egy asztalon karosszéria nélkül. Majd leteszteljük, hogy minden úgy működik, ahogy kell. Ezután jönnek az FIA emberei és ők is leellenőriznek rengeteg dolgot. De autó ilyenkor még nincs. Készülnek a darabjai szerte a gyárban. Általában egyben leghamarabb a kollektív teszt előtt 3-4 nappal fogjuk látni az autót.

F1rka: Ki van akkor centizve a dolog.

J.Zs.: Igen, elég rendesen.

F1rka: Van egy dokumentumfilm, ami arról szól, hogy a Mercedestől visszatérő Paddy Lowe tervezte autó mennyire nem állt össze, és hogy a csapatnak emiatt ki kellett hagyni az első két tesztnapot. Végül kiderült, hogy az egy nagyon félresikerült konstrukció lett, és sokak szerint a mai napig ezt nyögi a csapat.

J.Zs.: Igen, mint, mindenki, én is nagy reményekkel vártam azt az autót. Nagyon sok minden félresiklott akkor, amibe most nem mennék bele. De tény, hogy a mai napig hatással van a csapatra az az év.

F1rka: Ha vége a téli szünetnek, irány Grove?

J.Zs.: Január 18-án kezdem az évet a gyárban.

F1rka: Mikor lesz a következő szabadságod?

J.Zs.: Ezt nem lehet előre betervezni. Nem számítunk nagyon durva rohamra az autó összeállítása kapcsán. Remélhetőleg a téli tesztig a hétvégéket itthon tudom tölteni a párommal.

F1rka: Mármint Magyarországon?

J.Zs.: Igen. Legalábbis ez a a legoptimistább terv. Mindennek nagyon jól kell mennie ehhez.

F1rka: Te most Grove-ban laksz?

J.Zs.: Béreltem egy lakást ott 5 éven keresztül. A covid miatt viszont ezt felmondtam, hiszen annyira zsúfolt volt a versenynaptár, hogy hat hónap alatt kb. 10 napot voltam ott összesen. A tesztekig persze Grove-ban lakom majd, de az a terv, hogy a versenyekre már Budapestről utazom, és a versenyekről is vissza. Ebben a csapat abszolút partner.

F1rka: Ez egész jól hangzik.

J.Zs.: Igazából nekik mindegy, hogy például Szocsiból Budapestre vagy Londonba reptetnek engem.

F1rka: Jogos. Amikor meg dupla vagy tripla hétvége van, akkor meg úgysincs hazamenetel a pályáról.

J.Zs.: Ez így van. Amikor meg be kell menni a gyárba, akkor Budapestről pár óra alatt ott tudok lenni. Repülővel azért nem egy hatalmas távolság, amikor évente 60-70-et repülsz.

F1rka: Milyen volt Russellt a Mercedesben látni?

J.Zs.: Megmutatta, mit tud! Mindenki egy emberként drukkolt neki, és nagyon mérgesek voltunk, hogy ez lett a vége. A Merci már lélekben végzett a szezonnal, mindent címet behúztak és ez lett a vége.

F1rka: Mi a helyzet Jack Aitkennel? Minden hír arról szólt, hogy nehéz volt Russellre szabni a Mercedest. Ez nálatok hogy zajlott?

J.Zs.: Ugyanez volt nálunk is. Csütörtökön dél körül közölték velünk, hogy Jack lesz a pilóta. Óriási mennyiségű munka volt a kocsival. El sem tudja képzelni az ember, mi minden kell ahhoz, ha egy beugró vezeti a kocsit versenyen. Főleg ilyen rövid határidővel.

F1rka: Apropó, hogy néz ki egy versenyhétvégéd?

J.Zs.: Az nálam már hétfőn elkezdődik. Az üres garázsba érkezünk és fel kell építenünk minden rendszert. Több km kábelt kell behúzni és bekötni, a műholdas kapcsolatokat felállítani és még sorolhatnám. Mire az autók megérkeznek szerdán, már kész kell lennünk mindennel. Utána folyamatosan jönnek a tesztkérések a főhadiszállásról. Sokszor 10 egyszerre. Azokat lefuttatjuk az autókon, elküldjük, ott kielemzik, visszaküldik, javítunk, ha kell és egy így megy egész hétvégén. Amikor vége a versenynek, akkor elkezdünk összepakolni, amivel hétfőn hajnalra végzünk. Aztán rövid pihenő a hotelban és irány a következő helyszín.

36506362_2123946510966627_5099316350149459968_o.jpg

F1rka: Akkor idén nektek is jó volt, hogy két verseny is volt egymás után pár pályán.

J.Zs.: Ebből a szempontból igen, viszont ha nincs szabad hétvége, nem lehet hazamenni. Ezért volt nagyon megterhelő ez az év a családoknak. Nem látod hetekig a párod, vagy feleséged, aztán hazaesel hulla fáradtan,  de vasárnap, vagy legkésőbb hétfőn hajnalban már mész is tovább.

F1rka: Szóval inkább 23 verseny egy normál naptárban, mint 17 fél év alatt?

J.Zs.: Mindenképp. Bár a 23 is pont hárommal több, mint amennyit elbír egy csapat. De ha jövőre is így alakulna a szezon, biztos hogy tömeges felmondások lesznek minden csapatnál.

F1rka: A Liberty terve az, hogy 25 verseny lesz. Az összes csapatfőnök azt mondja, hogy duplázni kell az utazó csapatok létszámát. Valóban így van?

J.Zs.: Sajnos, igen. Fizikailag képtelenség lenne a jelenlegi csapatstruktúrákkal ezt megoldani. Az a gond, hogy a bevételek elosztásánál ez úgy csapódik le, hogy a konstruktőri nyolcadik helytől lefelé már nettó ráfizetés lenne az adott csapatoknak.

F1rka: Idén nagyon sokat fejlődtetek, mégis pont nélkül zártátok az évet, pedig sokszor ott voltatok a közelében. Milyen most a hangulat?

J.Zs.: Ez a szerencsefaktor. Pechünk volt, de látjuk, hogy mennyit fejlődtünk. Már nem 2-3 másodperccel vagyunk a többiek mögött, hanem sokszor harcban vagyunk velük a pályán. A középmezőny nagyon szoros és nem egyszerű utolérni őket. De sikerülni fog, ebben biztos vagyok.

F1rkaMik a prioritások ’21-re? Vannak célok?

J.Zs.: Nincsenek konkrétumok. Csak hogy minél jobban menjünk. Nem ígérgetünk, hanem leszegett fejjel tesszük a dolgunkat. Van két jó versenyzőnk. George idén mindenkinek megmutatta, hogy mit tud és Nicholas is folyamatosan fejlődik. Nem féltjük őket.

F1rka: Mi lesz, ha ’22-re úgy dönt a Mercedes, hogy átülteti Russellt a fekete nyílba?

J.Zs.: Egyfelől remélem, hogy így lesz. Másfelől meg nagyon sajnálnám. Számunkra nagyon rosszkor jött, hogy elhalasztották a szabályváltozásokat ’22-re. Az az autó szerintem nagyon jó lesz az eddig látott adatokat nézve. Az idei kocsi behatárol minket. Persze lesznek fejlesztések, meg új padlólemez, meg még pár dolog. A Mercedes motor is adott, azzal nem lesz gond, de rengeteg dologhoz nem nyúlhatunk. Meglátjuk mire lesz elég.

F1rka: Neked mik a terveid? Hosszú távra tervezel a Williamsnél? Vagy ahogy esik, úgy puffan?

J.Zs.: Nézd, ez nagyon sok mindentől függ. Igazából nem tervezik túl hosszan a Forma 1-ben. Bár van az a pénz, amiért meggondolhatom magam. Igazából akarok élni egy kicsit, család, partner stb. Tudod, hogy van ez. Ha mondjuk jönne egy jó ajánlat a Red Bulltól vagy a Mercitől, azonnal mennék. A Williams egy nagyon jó munkahely, és nagyon fogok örülni, ha végre jönni fognak megint a sikerek, de ha ezek elmaradnak, akkor pár éven belül inkább elmegyek máshova. Mondjuk olyan helyre, ahol sokkal kisebbek a különbségek a csapatok között, és kicsit izgalmasabb a versenyzés a pályán. Technikailag ez a legteteje a szakmának, szinte már guruló laboratóriumokat építünk folyamatos fejlesztési versennyel.

F1rka: Értelek. Akárhogy nézzük, prototípusokkal dolgoztok folyamatosan, az autósport legmagasabb szintjén. Tehát nincs konkrét terv?

J.Zs.: Nincsen. Ne érts félre, imádom ezt csinálni és ha mondjuk a SpaceX-től felhívnának, hogy menjek, egy percig sem gondolkoznék rajta. Csak kicsit hiányzik az igazi versenyzés.

F1rka: Ha választhatnál, melyik kategóriában dolgoznál az F1-en kívül, mi mellett döntenél? Mondjuk WEC, vagy valami mást?

J.Zs.: Az Endurance és a tereprali a két nagy szerelmem.

F1rka: Érdekes váltás lenne az F1 után.

J.Zs.: Ha csak a versenyzési szempontot nézem, nekem a GT és az endurance az etalon.

F1rka: Meg open wheel-ben talán az IndyCar.

J.Zs.: Már ott sem annyira. Az open wheel nagyon túl van már fejlesztve. Ezredmásodpercekért kezdesz. Ha meg véletlenül összeér két autó szárnya, már egyből ki kell, hogy álljon az autó. Míg a GT-ben vagy az endurance-ban, ha nem enged el, letolom a pályáról. Nincs udvariaskodás, vagy hogy csak egyszer mozdulhatsz védekezőként.

F1rka: Mondjuk azért van pár pilóta, akik igencsak feszegetik ezeket a határokat. Például Verstappen, vagy Magnussen.

120175329_3838713092823285_4726261835159855269_o.jpg

J.Zs.: Igen, ők nagyon gyorsak és nem félnek. Az ő generációjuk már nem úgy megy, mint az idősebbek. A szimulátoros nemzedéknél nincs félelemérzet, hogy ez „fájni fog”, mert a szimulátorban nem fáj a betonfal. Időbe telik, mire rájön egy fiatal, hogy ha nem fékez időben, az bizony fájni fog.

F1rka: Utolsó kérdés: Mennyi Lavazzát iszol egy nap?

J.Zs.: Az korlátlan mennyiségben áll a rendelkezésünkre, de én inkább teázom. :)

F1rka: Köszönöm szépen, hogy így, december 23-án is rendelkezésre álltál. Nagyon sok sikert a következő szezonra!

J.Zs.: Köszi és bármikor!

 

képek: Jánvári Zsolt

Szólj hozzá

Williams Haas Jánvári Zsolt