2020. feb 29.

Status quo

írta: F1rka
Status quo

Vége a  szezon előtti teszteknek,  megtudtunk néhány dolgot. Néhányat pedig nem.  Nagy technikai elemzés nem lesz, aki arra kíváncsi, az csalódni fog. Szinte minden csapatnál láttunk érdekes újításokat, a leglátványosabb a Mercedes DAS rendszere volt, de az csak a jéghegy csúcsa. Biztos vagyok benne, hogy szezon közben ki fog derülni a többi is mindenhol. Nézzük sorjában, mire számíthatunk idén a csapatoktól. Messze menő következtetéseket nem szabad levonni, hiszen a nyitó futamig még változni fognak az autók, minden csapat gőzerővel dolgozik még az utolsó simításokon. Ami eddig biztos volt, az most is az.  Az élmezőny nem fog változni,  a kérdés csak az, ki lesz legelöl.  Két csoportra osztom az istállókat, élmezőny és középmezőny. Plussz a Williams (sajnos ők egy külön kategória lettek).

Williams: Nekik nincs más hátra, csak előre. Sajnos végignézte mindenki, ahogy az F1 harmadik legeredményesebb csapata kis csapat lett és a rajtrács utolsó helyére estek vissza úgy, hogy a mezőny legjobb motorját használják. A két pilóta jó, de ha megint nem tud a csapat olyan autót készíteni, amivel legalább tudnak pár pontot szerezni önerőből, az negatívan fog hatni a pályafutásukra. Russelnek ez a második éve, az előzőben folyamatosan verte Kubicát. Valójában ő csak „kölcsönben” van a Williamsnél, hiszen ő a Mercedes versenyzője. Latifinek ez az első éve a nagyok között. Meggyőződésem, hogyha ez az év is olyan lesz, mint az előző, az végleg megpecsételi a csapat sorsát. Mióta az alapító Frank Williams háttérbe vonult és átadta az irányítást lányának, a csapat mélyrepülésben van. Nekik ez a szezon a túlélésről fog szólni. Mellékesen, jó döntés volt Kubicát elengedni. Őt mindenki szereti, de a tök utolsó helyet bárki tudja hozni. Akkor már inkább egy fiatal tehetség legyen.

A középmezőny:

Alfa Romeo és az örökifjú Raikkönen. Ők se sok mindent mutattak a teszteken. A Ferrari megvette a Saubert, „B” csapattá tette, megemelte a költségvetését és adott pár  mérnököt. Nagy tervekkel vágtak neki a 2019-es évnek, amiből aztán semmi nem lett.  Vagyis a kezdés nem volt rossz, csak a folytatás.  Ráadásul év közben a technikai főgurut a Ferrari visszarendelte, mert  ott is gondok voltak, így teljesen súlytalanná váltak. Ha sikerül egy értelmes autót összehozni,  akkor is kérdéses, hogy hogy lesznek év végén, ugyanis majdnem olyan, mintha egy versenyzővel mentek volna. Az újonc Giovinazzi nem tudta felvenni a tempót, és ha ez idén is  így lesz, akkor repülni fog.  Kimi hozza, amit tőle megszoktunk, de nem fog csodát tenni.

A Toro Rossotól  Alpha Tauritól (elég hülye neve lett), nem várok túl sokat. Szerintem azt fogják hozni, amit eddig. A motor jó, és a Red Bull mint anyacsapat stabil alapokat ad nekik. Két átlagos pilótával, lesz egy átlagos szezonjuk, kis szerencsével néhány erősebb pontszerző hely, de nekik nincs is más dolguk. Gasly hozza a kötelezőt, Kvijattól viszont többet várok. De összességében jó kis csapat, azok is maradnak.

A Haas egy elég kaotikus éven van túl. Összevesztek a főtámogatóval, alapvető problémák voltak a kocsival és ha esetleg minden rendben volt egy hétvégén, akkor Romain Grosjean személyében előre borítékolható volt valami incidens a pályán. Tényleg nem értem miért tartották meg, mikor volt választék szabad  versenyzőkből.  Ez egy örök rejtély számomra. Magnussen és Grosjean nem való egy csapatba. Magnussen egy jó pilóta, könyörtelen a pályán és szerintem többet is tud, mint amit eddig mutatott. Csapattársánál viszont kérdés maga az F1 is.  Vannak nála gyengébb pilóták a mezőnyben, de valami nem stimmel nála fejben. Amúgy egy szimpatikus csapatról beszélünk, de ahhoz, hogy Mr.Haas továbbra is ide öntse a millióit, több kell. Ők nagyon sok mindent vesznek a Ferraritól ,  a motorral bezárólag, tehát ez nem lehet kifogás.  Csak egy értelmezhető kasztni kell, na meg, hogy a pilóták ne üssék ki egymást minden alkalommal, amikor meglátják a másikat a pályán. A francia srác meg...háát... Nem véletlenül lett már vicc tárgya a többi csapat körében.

McLaren, alias tékozló fiú. Nagy hullámvasutat tettek meg az utóbbi pár évben, bár nem ez az első, hogy fel kell állniuk a padlóról. Senki sem gondolta volna, hogy tavaly ők lesznek a negyedik erő az élcsapatok mögött. Főleg egy Renault motorral és egy teljesen új párossal. Ahhoz képest, amilyen mélyen voltak,  az egy kisebb csoda hogy sikerült nekik. Idénre egy teljesen új autót építettek, ami  nekem meglepetés.  Nem ők az egyetlenek, csak nekik nem volt rá szükség kívülről nézve, de hát ők tudják.... Azt soha nem volt vitás, hogy egy gazdag csapatról van szó.  A tulajdonosok már többször megmutatták, ha bajban vannak, nem sóhajtoznak,  mélyen a zsebükbe nyúlnak. Ha legalább olyan jó lesz az autó, mint a tavalyi, akkor minden esélyük megvan arra, hogy ismét meglegyen a negyedik hely a végelszámolásnál.  Ami jelenleg gyenge pontnak tűnik a többiekkel szemben,  az a Renault motor. Nem véletlen, hogy már megállapodtak a Mercivel. Viszont a Norris-Sainz páros a második legerősebb pár a mezőnyben. Egyformán gyorsak és kiegyensúlyozottak voltak, ami kellemes meglepetés volt szerintem a csapatnak is. Követendő példa a Williamsnek mindenképp, hogyan kell ezt csinálni. Ezen kívül a McLaren ’79 után újra csapatot indít az IndyCarban és ott teljes szezont megy. Ez azért nem semmi.

Racing Point:  A Williams után, talán ez az a csapat ami a legtöbb mindenen átment az utóbbi  pár évben, de ők mindig kitaláltak valamit. A tavalyi egy átmeneti év volt, majdnem meg is szüntek, de jött a megmentő Lawrence Stroll plussz barátai személyében. Most úgy tűnik, végre stabil alapok lesznek megint. Az autó amit terveztek, kísértetiesen hasonlít a Mercire, ezt nem is tagadják. A motoron kívül a felfüggesztést és még pár dolgot onnan vesznek, logikus, hogy elkezdték azt a tervezési utat követni. Szinte az összes riválisuk beléjük kötött emiatt, de ez csak a szokásos szurkálódás. Úgy tűnik jelenleg, hogy jó lett a kocsi, már csak egy gond van. A pilótapáros felemás. Perez már szinte öreg bútordarab, akire mindig számíthatnak, viszont a tulaj fia még mindig nagy kérdőjel. Lance fiúnak volt egy két jobb eredménye, és az időmérőkön simán felveszi a versenyt a csapattárssal, de a versenyeken még mindig gyenge. Ha ez idén sem változik, apu ide vagy oda, mennie kell majd.  Jövőre már Aston Martin lesz a csapat neve, mivel Stroll megvette a márkát mindenestül. Nagy tervek vannak készülőben, úgy tűnik.

Renault: Itt vannak gondok ahhoz képest, hogy egy gyári alakulatról van szó. Tavaly a McLaren könnyedén verte őket  a saját motorjukkal, ami nem vet túl jó fényt a tervező csapatra. Most azt az utat választották hogy az autó legyen először megbízható, s ha ez megvan, jöhet a teljesítményfejlesztés.  A terv első része, úgy tűnik, bevált. Csak a Renault-nak nem voltak motorgondjaik a teszteken. Viszont ha nem tudnak eredményt felmutatni, az anyacég  simán kihúzza a dugót. Két  éve nagy pénzek árán megszerezték Ricciardót,  akinek év végén lejár a szerződése. Ő benyelte a tavalyi szerencsétlenkedést, de ha idén is ez lesz, akkor búcsút mondhatnak neki, és nem lesz még egy nagy név, aki aláír hozzájuk. Hülkenberget Oconra cserélték,  itt is majdnem az a helyzet, mint Kubicánál. Azokat az eredményeket Ocon is tudja hozni, mint Hulk, akkor már legyen inkább valaki fiatal. Sajnos így a németnek nem jutott ülés, bár sokáig tárgyalt a Haas-szal. De mint írtam, nagy talány miért Gro lett választva helyette. Hiányozni nem fog.

Most pedig nézzük a nagy triumvirátust: 

A Ferrari jelenleg a teljes homály nekem. Tavaly a Mercinek volt olyan a téli  tesztje, mint nekik most.  Gyenge eredmények, problémák stb. Mindenki azt hitte, hogy rossz konstrukció lett az autó, majd fölényes VB cím lett belőle. Nos, a vörösök vagy ezt próbálják eljátszani és nem mutatják meg, mire képes az autó, vagy tényleg valami hiba csúszott a rendszerbe ismét. Náluk bármelyik opció előfordulhat. Ráadásul a boxban úgy takargatják az autót, hogy arról már külön cikkek születtek. Ami biztosnak tűnik az az, hogy feláldoztak egy kis végsebességet, hogy jobb legyen a tapadásuk és a gumihasználatuk. Ez logikus, mivel hiába volt övéké a leggyorsabb autó az egyenesekben,  látta mindenki, mire mentek vele. Ha tényleg sikerült egy nyerő autót összeeszkábálni, akkor viszont lesz még egy nagy gondja a csapatvezetésnek, méghozzá  a pilótákkal. Vettel négyszeres világbajnok, aki már jó ideje nem találja önmagát, és 2018-ban úgy kapott ki Hamiltontól, hogy ő ült a jobb autóban. Leclerc a csapat saját nevelésű üdvöskéje. A tavalyi brazil nagydíjon, amikor kiütötték egymást, az  igazán jól jellemezte az évet a csapatnak. A csapatfőnökök, Mattia Binotto, úgy tűnik, hogy nem igazán tudja kezelni a helyzetet. Ez annyira nem nagy csoda, hiszen ő technikai főnök volt, és megtartotta azt a posztot is. Valamiért a Ferrari nem talál magának egy igazán jó csapatfőnököt, ami nagy előny az ellenfeleknek.  Ha jó lesz az autó, akkor bizony hamar robbanni fog a bomba náluk a két pilóta között.

Red Bull:  Náluk minden rendben, az autó jól sikerült és a Honda  is rengeteget fejlődött a motorral. Adrian Newey tervezőzseni is minden korábbinál hamarabb kész lett a rajzokkal, ami, ha tényleg igaz, nagyon jó hír. Ha minden klappol, akkor úja VB címért megy a csapat, Verstappennel a volán mögött. Az egyetlen gyenge láncszem Albon lehet, aki tavaly év közben ült át a Toro Rossoból, és bár nem ment rosszul,  annál több kell. A csapat még mindig nem heverte ki Ricciardo elvesztését, saját maguk is bevallották , hogy bizony vele minden bizonnyal megverték volna a Ferrarit tavaly. A junior programjukban nincs újabb nagyágyú egyelőre. Gondolom, ezért is volt olyan sürgős a hollanddal hosszú távú szerződést kötni. Kétség kívül a jövő nagy bajnoka, Leclerc-kel együtt ők fogják meghatározni a sport következő tíz évét ebből a szempontból.

Mercedes: Őket kéne valahogy legyőzni. Pontosabban a Merci-Hamilton párost. A hibrid érában,  2014 óta legyőzhetetlenek, minden évben mindkét bajnokságot megnyerték, zsinórban hatot, amire még nem volt példa a sport történetében. Bár voltak rések a pajzson, valahogy mindig jól jöttek ki a dologból.  Jól jellemzi a csapatot a DAS rendszer, amit már majdnem 2 éve fejlesztgettek, hogy idén bevethessék. Elég vicces volt, hogy miután a fedélzeti kamera képen meglátták a többiek a kormány előre-hátra tologatását, mindenki elkezdte vitatni a szabályosságát. James Allison közölte, hogy már másfél éve leveleznek az FIA-val róla (tehát a tervezés legelejétől) és minden szabályos. Azt hiszem, az volt az a pillanat, amikor mindenki hülyének érezte magát, hogy ez nekik nem jutott eszükbe. A legszebb a dologban, hogy lemásolni teljesen felesleges, mert az kb. fél évbe és rengeteg pénzbe kerülne. Az FIA pedig már kijelentette, hogy 2021-től nem lehet ilyet használni.  Zseniális megoldás, még akkor is, ha köridőben nem hoz sokat, hiszen nem arra van, hogy az autó gyorsabb legyen tőle. Viszont több motorproblémájuk is volt, ami szokatlan tőlük.  A Hamilton-Bottas duó elég erős, bár Bottasnak rezgett a léc és majdnem Ocon kapta meg az ülését. Nem hiszem, hogy azt várnák, hogy szorongassa meg a csapattársát, de ennél egy picivel még mindig több kell tőle. Hamilton elindul a hetedik címért, hogy beállítsa Schumacher beállíthatatlannak hitt rekordját. Az biztos, ha a kocsi hozza azt, amit az utóbbi 6 évben, csakis tökéletes, hiba nélküli versenyzéssel lehet őt legyőzni.

És itt a gond a többieknél. Ugyanis a címvédő olyan keveset hibázik, hogy az már elképesztő, s ez egyik kihívójára sem igazán jellemző. Vettel és a hibátlan vezetés az elmúlt két évben igencsak messze voltak egymástól, és Leclerctől is láttunk buta hibákat. Ráadásul, ha az autó olyan lesz alattuk, hogy a címért mehetnek, előbb utóbb eljön az a pont, hogy valamelyiket hátrébb kell sorolni és már láttuk, hogy mindketten elég nehezen kezelik ezt . Borítékolható a balhé a Ferrarinál. A Red Bullnál pont fordított a probléma. Verstappen első számú pozíciója megkérdőjelezhetetlen, minden képessége és tudása megvan ahhoz, hogy világbajnok legyen. Ami akadály lehet számára, az a saját csapattársa. Ugyanis ha Albon nem nő fel a feladathoz és nem tudja a hátvéd szerepét ellátni, egyedül, nem valószínű, hogy sikerül neki. Ahhoz az autó nem elég jó, az biztos. Én úgy látom  jelenleg talán csak Verstappen képes megfogni Hamiltont. A kérdés, miként viseli el azt a nyomást, ami ezzel jár, mert az új lesz neki. Az egyébként nagyon ritka, amikor három versenyző három csapatból megy a címért. Most hirtelen Montoya(Williams), Raikkönen(Mclaren) és Schumacher(vajon mi?) ugrik be. Előtte meg, fogalmam sincs, mikor volt ilyen. Nagyon kicsi arra az esély, hogy három csapat is címre esélyes autót építsen. Most ez talán sikerül a nagyoknak és akkor lesz nagy csihi-puhi.

Szólj hozzá

autósport motorsport Forma-1 F1 Formula-1 Forma1 Formula1