2021. júl 21.

Harcra fel! - Brit Nagydíj elemzés

írta: F1rka
Harcra fel! - Brit Nagydíj elemzés

A történelem ismétli önmagát. Ahogy az már rengetegszer előfordult a múltban, jó pár nagy világbajnoki csatában, az most is bekövetkezett. A címért küzdő két pilóta egymásba akadt és törvényszerű, hogy az egyik a rövidebbet húzta. Ezúttal Verstappen húzta a rövidebbet és hatalmas, 51 G-s erővel csapódott a gumifalnak, miután a pálya egyik leggyorsabb kanyarjában összeértek Hamiltonnal. Na, de haladjunk csak szépen sorjában! Mielőtt jönne a csapatokra bontott rövid elemzés és a Hamilton-Verstappen eset véleményezése, volt itt egy sprint-kvalifikáció, ami az F1 történetének első ilyen eseménye.

lewis-hamilton-wins-hollow-eighth-british-grand-prix-after.jpeg

Igencsak izgatottan vártam, mi sül ki ebből a speciális hétvégéből, és azt kell mondanom, kissé vegyes érzéseim vannak. Látva az első ilyen hétvégét, szerintem rengeteg potenciál van ebben a formátumban, igazán ragyogó alapanyag ez. Viszont a megvalósításon még lehetne dolgozni. Több problémám is volt. A hétvége ugyebár a következőképpen épült fel: Péntek: FP1, majd időmérő. Szombat: FP2, majd sprint-kvalifikáció. Vasárnap: verseny. A péntekkel minden rendben volt, de a szombat már problémásabb. Először is, maga a formátum elnevezése. Ez a 17 kör nem kvalifikáció, hanem verseny. Állórajt, gumispórolás(!) stb. Az ötödik kör után nagyjából nem sok minden történt, aki pedig lágyakon indult, az a 10. körtől már kiszolgáltatott helyzetben volt a többiekkel szemben. Ezt kvalifikációnak nevezni jelenleg túlzásnak érzem. A 3-2-1 pontrendszer pedig nagyon kevés. A lehetőségek tárháza ennek a versenyhétvége formátumnak, ha nem is végtelen, de elég széles. Nagyon bízom abban, hogy megtartják, de abban is, hogy némileg átalakítják. Én a magam részéről a péntekhez nem nyúlnék. A szombati szabadedzést azonban kukáznám, és két, maximum 60 km-es sprintversenyt néznék meg. Szigorúan csakis lágy gumikon. A pontrendszerben legszívesebben a pontok harmadát adnám mindenkinek, de hát az 1 meg 2 pontot nehéz lenne harmadolni. Szóval mondjuk az első hat kaphatna, a régi 8-6-4-3-2-1, vagy 6-5-4-3-2-1 arányban. Az első sprint rajtrácsa a szabadzés alapján, a második az első sprint alapján lenne meghatározva. Vasárnap pedig a pole-ból az időmérő győztese indulna. Persze, ebbe az elképzelésbe is könnyű belekötni, tudom én. Nem is azért írtam, hogy ez lenne a tökéletes megoldás. Csak úgy gondoltam, ha már kritizálom, mutassak fel valamiféle alternatívát is, hogy szerintem milyen irányba lehetne elindulni.

És akkor nézzük, ki mit produkált a hétvégén!

HAAS

Nem nagyon lehet újat mondani róluk. A teljesítményük idén erre elég. Steiner egy valamit kért tőlük, hogy ne csináljanak hülyeséget. Ehhez képest a sprinten egyből megkoccolták egymást, ami Mazepin pörgésével ért véget.

Mazepin: Az időmérőn utolsó, a sprinten utolsó, vasárnap viszont MSC előtt végzett, ami neki egyértelműen győzelem. Értékelés: 5 pont

Schumacher: Ritka alkalmak egyike, amikor a versenyen kikap a csapattársától. Nem mintha ennek bármi jelentősége lenne ebben az évben. Értékelés: 5 pont

Williams

Megint benne volt a pontszerzés a levegőben, de mintha valami átok ülne rajtuk (vagy Russellen). Valószínűleg már az egész F1-es világ drukkol nekik, hogy összejöjjön a megérdemelt eredmény.

Latifi: 0.8 másodpercet kapott csapattársától, ami rengeteg. Minél jobb az autó, annál nagyobb a szakadék a két pilóta között az időmérőkön. A versenyen elért 14. hely sem igazán tükrözi a teljesítményét, hiszen erőből csak a két Haast tudja legyőzni. Értékelés: 3 pont

Russell: Ez nagyon úgy indult, hogy Russell hétvégéje lesz és végre megszakad a pont nélküli sorozat. Pénteken nem csak, hogy megvolt a Q3, erőből ment egy nyolcadik leggyorsabb kört. Egészen elképesztő, amit a kvalin ki tud hozni az autóból. A sprint végén kilencediknek intették le, ami nagyszerű előjel, hiszen csak egy helyet bukott péntekhez képest. Viszont összeakadt Sainz-cal és kapott másnapra egy három rajthelyes büntetést. Ezen is lehetne vitatkozni, mert nálam az ilyen esetek beleférnek a ’Lets Them Race’ irányvonalba, de hát RUS nem éppen a szerencsés pilóták közé tartozik. Vasárnap pedig a 12. helyről sikerült egy rossz rajttal egyből buknia pár helyet és innentől esélye sem volt a jó szereplésre. A 12. hellyel valószínűleg nem is elégedett, miközben Tsunoda a 16-ról pontot szerzett. Értékelés: 7 pont

Alfa Romeo

Az Alfa a másik csapat a Haas mellett, akikről nagyon nehéz bármi pozitívat írni. Jó hírek érkeztek a csapat háza tájáról, hiszen kiderült, hogy további két évre marad a Sauber-Alfa Romeo együttműködés, és Vasseur is marad a főnöki székben.

Giovinazzi: Az már nem meglepő, hogy időmérőn veri a világbajnok csapattársát, mint ahogy az sem, hogy race craftban viszont nem éri el a szintjét. Küzd, de ez nem biztos, hogy elég lesz  a jövő évi üléshez. Értékelés: 6 pont

Raikkönen: Pocsék kvali, majd egy nagyszerű sprint a péntek-szombat mérlege. Vasárnap sem ment rosszul, de erőből ezzel az autóval nem nagyon lehet pontot szerezni egy ilyen gyors pályán. A végén a megpördülése Perez mellett már nem oszt-nem szoroz semmit. Értékelés: 7 pont

valtteri-bottas-pa5-1200x630.jpg

AlphaTauri

Nagyon nem ezt szoktuk meg tőlük. Nagyon nehéz hétvégéjük volt, hirtelen eltűnt a teljesítményük, csak vergődtek a mezőny sűrűjében.

Tsunoda: A Q3-ban kiesni ezzel az autóval akkor sem szép, ha ezen a hétvégén nem igazán működött a csomag. A sprinten sem tudott semmit hozzátenni ehhez, maradt, ahol volt. Vasárnap azonban nagyon szépen és - ami lényeges nála-, hiba nélkül vezetett, meg is lett az eredménye. A 16. helyről pontot szerzett, ezzel megmentve az csapat becsületét. Értékelés: 7 pont

Gasly: Hosszú ideje csúcsformában van a francia, törvényszerű, hogy ilyenkor becsúszik egy-egy gyengébb hétvége. 12. hely pénteken és szombaton, majd 11. vasárnap. Egész egyszerűen eltűnt a tömegben. Értékelés: 5 pont

Alpine

A csapat, akinél nem lehet tudni egyik pályán sem, hogy éppen egy nagyszerű eredménnyel rukkolnak elő, vagy elsüllyednek, mint egy darab kő.

Ocon: A francia kapott egy új vázat, remélve, hogy ez volt a fő gond az utóbbi versenyek mélyrepülésének. Úgy tűnik, a problémát részben sikerült megoldani. A Q2-ből még lazán kiesett, de utána folyamatosan ugrott előre. A sprinten már megvolt a top 10, vasárnap pedig a kilencedik hely. Értékelés: 7 pont

Alonso: A 2x világbajnoknak most nem sikerült beverekednie magát időmérő harmadik szakaszába, de szombaton ezt bőven bepótolta. Ismét láthattunk egy igazi, hamisítatlan és zseniális Alonso rajtot. Nem rövid pályafutása alatt ez már a sokadik volt, de nem lehet megunni. Mondjuk a lágy gumik a végére megadták magukat, de a hetedik hely így is fantasztikus eredmény. Norrist és Ricciardót is keményen megdolgoztatta a pénzükért. Vasárnap is nagyon jókat csatázott és sok pontot gyűjtött a csapatnak. Érdekes módon, a mezőny négy világbajnokából csak ő nem keveredett bele semmilyen kalamajkába a hétvége során. Értékelés: 9 pont

Aston Martin

Nagyon felemás hétvége volt ez a csapatnak. Amint az egyik pilóta elkapja a fonalat, a másik tuti, hogy elveszti, akár egy hétvégén belül is váltakozva.

Stroll: A kvalit mondhatjuk nyugodtan pocséknak. A 16. helyre nehéz más jelzőt találni, hiszen több mint fél másodpercet kapott a csapattárstól. A szombati sprintre sem lehet büszke, hiszen csak egy helyet lépett előre (Perez kiesésével). Viszont vasárnap kiváló tempót ment, és odaért Alonso mögé a 8. helyre, ami megsüvegelendő. Értékelés: 7 pont

Vettel: Jó pénteki teljesítmény, szombaton pedig sikerült még két helyet előrébb jönnie. Minden adott volt egy újabb kiváló eredményhez, de aztán jött egy jellegzetes vetteles megpörgés, onnantól kezdve pedig esélye sem volt semmire. A 40. körben inkább ki is hívta a csapat, ne szenvedjen. Értékelés: 6 pont

60f47dd85ecf2a5e4189a31a-scuderia-ferrari-british-gp-2021-leclerc-race-report-desk.jpg

Ferrari

A vörös autók hasonlítanak a Mercedesre abban a tekintetben, hogy minél keményebbek az abroncsok, annál jobban teljesítenek. Azonban még ennek tudatában is, minden várakozást felülmúltak.

Sainz: Ránézésre nem sikerült túl jól az időmérője, de ez csak a nagyon szoros mezőnynek köszönhető. A Q2-ben még Leclercnél is gyorsabb volt, viszont a végén már nem tudott annyit javulni, mint a többiek. Szombaton Russellel akadt össze, ami miatt csak a 11. helyen futott be, vasárnap pedig egy borzasztóan lassú kerékcsere miatt bukott rengeteg időt. Ez meg is pecsételte a sorsát, pedig nagyszerű versenyt futott. Értékelés: 8 pont

Leclerc: Ismét előhúzott valami különlegeset a csapat szeme fénye. Az időmérőn megverte az egyik Red Bullt, és ezt a negyedik helyet a sprinten is megtartotta. Vasárnap lerajtolta Bottast, a HAM-VER csatának köszönhetően pedig nevető harmadikként az élre állt. Tökéletes versenyzéssel (Bottasnak esélye sem volt megelőzni), az 50. körig vezette a versenyt, de Hamilton tempójával már nem tudott mit kezdeni. Óriási esély csúszott ki a kezei közül, de egyszerűen tehetetlen volt. Értékelés: 10 pont

McLaren

Végre mindkét autó úgy teljesített, ahogy az elvárható volt. Ez elengedhetetlen a Ferrarival vívott csatában.

Ricciardo: Az ausztrál mintha kezdené megtalálni régi önmagát, aminek már épp itt az ideje. Pénteken 0.002 másodperccel volt csak lassabb a csapattársánál. Bár Alonso keményen megdolgoztatta szombaton, végül sikerült megelőznie. A vasárnapja is teljesen rendben volt, Sainzot sikerült maga mögött tartania, amivel értékes pontokat szerzett a csapatnak. Hozta azt, amit elvárnak tőle. Értékelés: 8 pont

Norris: Egy jó péntek, erős szombat és még erősebb vasárnap. De mint angol pilótának, neki sem sikerült tiszta versenyt futnia hazai pályán. A restartnál gyönyörűen jött el Bottas mellett, és talán a dobogó is meglehetett volna, ha nem rontják el a kerékcseréjét. Viszont még így is RIC előtt tudott végezni. Értékelés: 9 pont

Mercedes

A Mercedes jó pár fejlesztést hozott Silverstone-ba, ezek, úgy tűnik, igencsak jól sikerültek, mivel sikerült egyből utolérni a Red Bullok teljesítményét. Az külön gratulációt érdemel, hogy ezek kipróbálására igazából csak egy szabadedzésük volt, bár a hírek szerint elég nagy mennyiségű munkát fektettek bele a gyárban és még a szimulátorozást híresen nem szerető Hamilton is ott töltötte a hétköznapjait a főhadiszálláson. A rajtokkal viszont van némi gondja a csapatnak.

Bottas: A finnre túl sok panasz nem lehet, hiszen hozta a kötelezőt. Ott volt közvetlen a csapattárs mögött/előtt, hogy segítse őt mindenben. Viszont a vasárnapi rajtoknál kissé bealudt. Az elsőnél Leclerc, a másodiknál Norris ment el mellette, amiért nem fogják megdicsérni, ugyanis erőből egyiket sem tudta visszaelőzni a leggyorsabb autóval a pályán. Jó katona módjára a végén elegánsan elengedte Hamiltont is a  csapat első szavára (de hát ez már csak így megy a nagy csapatoknál). Értékelés: 7 pont

Hamilton: Arról a bizonyos incidensről lejjebb kifejtem a véleményemet. Addig is, nézzük körvonalakban, mi történt. Pénteken, ha csak 0.07 másodperccel is, de sikerült megkaparintania a sprint első rajhelyét. Viszont a rajtja nem lett túl jó (csakúgy, mint BOT-nak vasárnap) és VER el tudott menni mellette. Megpróbálta visszaelőzni gyorsan, de nem sikerült, utána pedig el is engedte a dolgot. Ugyanolyan gumikon, két egy szinten lévő autó pilótái nem tudnak egymással mit kezdeni, hiszen egyszerűen képtelenség követni a másikat a jelenlegi aero megoldások miatt. Ebből okulva, vasárnap rögtön dűlőre akarta vinni a dolgot, aminek a következénye VER kiesése, egy piros zászló, valamint egy 10 másodperces büntetés lett. De nagyon komoly tempót tudott diktálni, amiről mindent elmond, hogy Bottas előtt nagyjából 10 másodperccel ért célba. Két körrel a vége előtt sikerült megelőznie Leclercet is, ezzel pedig ismét megnyerte hazai futamát.

2021britishgp_sun_mercedes_m276156.jpg

Red Bull

3 pont. Ennyi pontot sikerült csapatként a zsákba rakni összesen a maximálisan megszerezhető 49 pontból. Katasztrófális hétvége.

Perez: Egész hétvégén nem találta a ritmust. A kvalin elért ötödik helye az elvárható minimum alatt van, szombaton pedig magától repült ki a pályáról, aminek a vége egy boxutcai rajt lett a vasárnap. De ezzel az autóval azért még így is elvárható lett volna legalább egy nyolcadik hely. Végül a 10. helyig tudta magát felküzdeni, de ezt meg a csapat vette el tőle stratégiai okokból. Inkább kihívták még egy kerékcserére a 48. körben, hogy elvegyék HAM-tól a leggyorsabb körért járó pontot, ezzel segítve a hollandot. Értékelés: 3 pont

Verstappen: Egy nagyon szoros időmérőn maradt alul Hamiltonnal szemben, de ezt egyből vissza is hozta szombaton. Vasárnap pedig…Egy koccanás Hamiltonnal, aminek a vége kórház és egy totálkáros autó lett. Szerencsére nem esett baja (ezúttal is komoly dicséret illeti az FIA ezen részlegét és erőfészítéseit), azonban a hírek szerint megy a kukába a komplett autó motorral, váltóval és mindennel együtt. Viszont ismerve a habitusát, a Hungaroringre ez még keményebbé teszi. Értékelés: 9 pont

Futamosztályzat: 7 pont (a vonatozás továbbra is élvezhetetlen)
Futam legjobbja: Leclerc (ez nem kérdés)
Futam legrosszabja: Perez (most nagyon kellett volna, hogy ott legyen elöl)

 

És akkor nézzük a Verstappen-Hamilton esetet! Először is, történjen bármi a pályán, nincs mentség senkinek sem arra, ahogy a közösségi médiában sokan megnyilvánultak a baleset kapcsán. A legendás Horti Gábor egyik klasszikus közvetítésében mesélte, hogy kint volt egy Videoton meccsen és egy (ha jól emlékszem) 18-19 éves Vidi drukker lány a 90 perc alatt végig az ellenfél játékosainak mindenféle felmenőjét szidta, de egyszer sem hangzott el a szájából, hogy hajrá Vidi! Tetszik érteni? Nem is akarok erre több karaktert fecsérelni, inkább nézzük az ütközést és annak következményeit! A balesetig a két bajnokesélyes egy fantasztikusan szép csatát vívott egymással kanyarokon keresztül. Egyszerűen élvezet volt nézni, hogy próbálnak meg egymás eszén túljárni, miközben óriási sebességgel cikzának ide-oda a pályán. Ez volt az idei szezon tizedik versenye és valljuk meg, ez azért már benne volt a levegőben. Mint ahogy az ilyen nagy csatákban ez mindig is benne volt, és meg is történt rendszeresen. Nem térnék ki arra, hogy a múltban ki mit csinált, ki és hogy ütötte ki versenyzőtársait egy-egy futamon a jelenlegi és a már nem aktív versenyzők, bajnokok közül. Bőven van ilyen az F1 történelmében. És mindez teljesen irreleváns ebben az adott helyzetben. Mert itt az a kérdés, hogy ki volt a hibás, és ha volt, milyen büntetést érdemel. És nem árt több fele bontani az eseményeket sem.

45601359-9801659-image-a-18_1626673670991.jpg

Kezdjük magával a balesettel! Hamilton a szombatból gyorsan levonta a következtetéseket és tudta, csak úgy van esélye, ha az első körben megelőzi Verstappent, ugyanis egyszerűen képtelenség követni az elöl haladó autót. Megpróbálta belső íven bemenni VER mellé a pálya egyik leggyorsabb kanyarjában. Hogy miért pont ott, ahol egy ilyen előzés a versenyzők 90%-a meg sem próbál? Pont ezért, megpróbálva kihasználni a meglepetés erejét. Verstappen viszont nem engedett egy centit sem (miért is tette volna) és becsukta az ajtót. De azzal, hogy az autója Hamilton elé került, az angol a teletankolt autóval és még hideg gumikkal egyből elvesztette a tapadását. Hiába volt végig jobbra fordítva a kormánya, az autó elkezdett egyenesen menni. Elkerülhető lett volna az ütközés? Persze, mindkét fél részéről. Bármelyik is engedett a másiknak? Nem. Ennek pedig csak egy kimenetele volt, hogy valaki (vagy mindketten) a falban végzik. A Red Bull ott is végezte, a címvédőnek pedig óriási szerencséje volt (mint az esetek többségénél), hogy jött a piros zászló és meg tudták reparálni az autóját. Enélkül az ő neve mellett is a DNF felirat díszelegne jelenleg. Az egyik nagy kérdés, hogy ki volt a hibás? Ebben bőven megoszlanak a vélemények még a versenyzők között is. Például Ricciardo, ha nem is egyértelműen, de Verstappen mellett foglalt állást, Alonso és Leclerc viszont inkább minősítette ezt versenybalesetnek, ami nagyon szerencsétlenül végződött. Őszintén szólva, sokszor megnézve egymás után sem könnyű eldönteni, hiszen nekünk csak pár felvételünk van a közvetítésből, míg a stewardoknal ott van a komplett telemetria. De ha mondani kell egy nevet, én személy szerint azt mondom, hogy Hamilton volt az, aki hibázott és akinek jár a büntetés. Itt pedig el is érkeztünk a következő ponthoz. Mi legyen a szankció? Az FIA a csapatok(!) kérésére már egy ideje azt az elvet alkamazza, hogy nem veszik figyelembe a baleset következményeit, csak magát a kontaktot. Ezen lehet vitatkozni, hogy jó-e, vagy sem, de ez van. Hangsúlyozva még egyszer, hogy ez a csapatok egyértelmű kérése volt. Tehát nem számít, hogy ki az elkövető, ki a szenvedő fél és az sem, hogy az utóbbi kiesik-e a versenyből. Igaz, nincs két ugyanolyan eset, de ha megnézzük az elmúlt időszak hasonló történéseit, azt kapjuk, hogy a kiszabott 10 másodperces büntetés se nem enyhe, se nem túlzó. A válsztási lehetőségek, ha szankciókról van szó. 5 mp, 10mp, 20 mp, 30 mp, áthajtásos és stop & go. A fekete zászló lenne a következő szint, de azért a hülyeségig ne menjünk el, hiszen a szándékosság fel sem merült az esetnél. Hamilton hibázott, megkapta a jogos büntetését és ennyi. Lenne, ha nem róla és Verstappenről, valamint a nem a Mercedesről és nem a Red Bullról lenne szó. Mert abban, hogy az ügy idáig fajult, bizony vastagon benne van mindkét csapatvezető keze.

max-tv-car-1200x630.jpg

Horner és Wolff is tökéletesen használja az egyik legnagyobb fegyvert céljaik elérésére, mégpedig a médiát. Ezúttal Horner volt az, aki gyorsabban kapcsolt és tökéletesen tudta, ha elkezd rádiózni a csapatrádión Michael Masivel, akkor az biztos bekerül a közvetítésbe. Számítása tökéletesen bejött, Wolffnak pedig reagálnia kellett, amit gyorsan meg is tett. Mindezt úgy, hogy tisztában vannak vele, Masinak semmi köze ahhoz, hogy a stewardok milyen döntést hoznak. Ráadásul ő éppen azzal volt elfoglalva, hogy minél hamarabb eltüntessék a romokat, helyrehozzák a gumifalat és vége legyen a piros zászlónak. Szépen helyre is tette a két főnököt (főleg Wolffot). De a szellemet már kiengedték a palackból, az pedig elszabadult. Rengeteg komment ismételte Horner szavait, hogy ez milyen felelőtlen, veszélyes manőver volt és amúgy is, abban a kanyarban nem lehet előzni (ezt vajon milyen szabálykönyvben olvasta?).

Végül pedig tegyük az egészet egy tágabb kontextusba. Ha lehámozzuk a rengeteg idióta, alpári kommentet és minden mást az esetről, valamint megnézzük az előzményeket, mi drukkerek, ezzel az egésszel csak jól fogunk járni. Évek óta azt halljuk és olvassuk, hogy Hamilton könnyedén nyeri a címeket, elszokott a küzdelemtől, könnyen feldja a pályán lévő pozícióját a necces esetknél stb. Ezekben pedig van igazság. De Hamilton sem volt ám mindig ilyen, csak hát egyedül az élen, kissé elpuhult. Az elmúlt kilenc verseny alatt is láttunk erre példát. Viszont úgy tűnik, ennek vége és visszatért az a Hamilton, akit utoljára talán 2016-ban láttunk Rosberg ellen. Aki egy centit sem fog engedni a pályán és a lehető legkisebb résbe is be fogja tenni az autóját. Mint ahogy anno Rosbergnek meg kellett tanulnia azt a kegyetlen harcmodort, ami egy bajnoki címért vívott csatában kell, úgy most Verstappen hozta ezt vissza Hamiltonnál. Évek óta egy ilyen kiélezett csatára várt mindenki, ahol nincs bocsánat, és két pilóta késhegyre menő csatát vív, minden egyes centiért megharcolva. Silverstone-ban (elég stílusos, hogy pont itt) pedig elkezdődött a valódi harc a két fél között.

Lehetne még elemznei az esetet és mást is. De már így is elég hosszú olvasmány lett ez, úgyhogy lezárásként jöjjön néhány érdekesség az idei Brit Nagydíjról.

  • Hamilton nyolcadik győzelmét aratta Silverstone-ban. Ugyanennyi elsősége van neki a Hungaroringen, valamint Schumachernek Franciaországban.
  • A Ferrari a Brit Nagdíjig az elmúlt 27 versenyen összesen egy kört töltött az élen.
  • Leclerc zsinórban negyedszer végzett a legjobb négyben Silverstone-ban.
  • Ricciardo az ötödik helyével idei legjobb helyezését érte el.
  • Mindkét McLaren a top 5-ben végzett. Ilyen Silverstone-ban utoljára 2010-ben történt.
  • Verstappen pályafutása sorn hatodik alkalommal esett ki az első körben.
  • Ez volt az F1 történetének első sprint-kvalifikációja.

v_4.png

k_3.png

 

Szólj hozzá

FIA F1 Mercedes Hamilton Leclerc Silverstone Brit Nagydíj Bottas