2020. már 11.

Heti apró

írta: F1rka
Heti apró

A legfontosabb ügy mostanság a koronavírus miatt kialakult helyzet.  Sajnos nem javul a helyzet, és ez kihat az F1-re is. Az eddigi legdrasztikusabb lépés a  kínai nagydíj halasztása.  Ezenkívül Bahrein bejelentette, hogy a futamot nézők nélkül tartják meg. Ilyen még soha nem volt. A csapatok egy része már Ausztráliában van. Melbourne-be kb 300 ezer embert várnak és eddig úgy néz k, hogy az évad első versenye rendben meg lesz tartva. Amúgy az M4 sport jelezte, hogy nem küld stábot az első két nagydíjra. Ami komolyabb gondot okozhat, az az olasz helyzet. A Ferrari, Alpha Tauri olasz székhelyű csapatok, plussz a Pirelli. Ezenkívül, bár a Haas és az Alfa Romeo központja nem Olaszországban van, a motorjaik a Ferraritól vannak és a motor mérnökök is.  A szabály az, hogy minimum 16 autónak kell rajthoz állni egy versenyen, tehát elvileg 2 csapat hiányozhat. Ross Brown  (FIA) viszont  kijelentette hogy amennyiben egy ország nem enged be egy csapatot, vagy a Pirellit, akkor nem tartják meg a versenyt.  Persze, ha egy csapat önszántából úgy dönt, hogy nem akar indulni,  az a versenyhétvégét nem befolyásolja.

Ahogy az várható volt, ahogy közeledik az első nagydíj, úgy kezdenek jönni az óvások és a  Red Bull máris nyert egy csatát. Ők a Mercedes fékhűtő berendezésére kértek hivatalos FIA véleményt, ami meg is érkezett.  Kiadtak egy technikai direktívát, amely szerint az a rendszer nem szabályos. Hozzátették, hogy a szabály nem volt túl egyértelmű és a Merci ezt használta volna ki. Ez most nem jött be. A Racing Pointnak sem,  ugyanazt a rendszert használják. A Red Bull részéről elmondták, hogy a németek DAS rendszerét is vizsgálják, de úgy tűnik eddig abba nem sikerült belekötni, az FIA-hoz még nem érkezett hivatalosan semmi ez ügyben. Ha már Mercedes, Toto Wolf kijelentette egy sajtótájékoztatón, hogy a teszten tapasztalt motorgondokat sikerült kijavítaniuk.

Eközben a Mario Isola, a  Pirelli F1-es főnöke bejelentette, amit már kb mindenki tudott, azt hogy idén nagyobb lesz a gumikopás és a túlmelegedés. Erre azt tudom mondani, hogy úgy kell nekik.  Nézzük, itt mi is történt! A Pirelli az egyedüli gumiszállító és minden évben új fajta gumikat csinál figyelembe véve a csapatok, a Liberty Media és az FIA kéréseit. Csakhogy, a Pirellinek nincs olyan autója, amivel ezeket a gumikat tesztelni tudná (mivel nem autógyártó), ezért a csapatokra van utalva.  A csapatok ugyan alávetik magukat ezeknek, de mivel nem privát teszt, nem szívesen teszik ezt. És minderre csak pár nap jut egy évben. Majd mindenki csodálkozik, hogy nem olyan gumik lettek, amit szerettek volna. Ez a kis komédia legutóbb odáig fajult, hogy a csapatok közölték, nem kérnek a 2020-as gumikból, jó nekik a tavalyi is. A Pirelli meg szólt, hogy oké, de mivel az autók gyorsabbak és erősebbek mint tavaly, ezért nagyobb guminyomást kell használnotok, ami bizony hátrányokkal jár. Ez van, így jártatok.

Eközben tovább burjánzik a Ferrari motorügye. Erről bővebben lehet olvasni az előző bejegyzésben. Ahogy az várható volt, a többi csapat enyhén szólva nem fogadta túl jól a bejelentést és a Ferrari-FIA titkos paktumot. Mára a Motorsport világtanács is megszólalt az ügyben, kiállva az FIA mellett, de ez sem hatotta meg a csapatokat és jogi útra terelhetik a dolgot. Írtak egy közös levelet az FIA-nak és a Liberty-nek is. Kivéve persze a Haast és az Alfát. Ugyebár ők olasz motorral mennek. :) Ilyenkor milyen szép nagy az összetartás! :) Ennek lehetnek hosszú távú következményei is, de ezt a témát most nem nyitom meg.

Még egy FIA hír a végére. Pár éve hozták azt az agyament szabályt, hogy egy versenyző csak egy sisakfestést használhat egy szezonban. Vagy csak egyszer változtathat. Nem is tudom pontosan, de akkora hülyeségnek tartom, hogy most utána se nézek. A lényeg hogy ezt most visszavonták. Itt a bizonyíték, hogy azért néha belátják ha hülyeséget csinálnak. Csak pár év kell hozzá.

Szólj hozzá

autósport motorsport Forma-1 FIA F1 Red Bull Mercedes Formula-1 Forma1 Formula1 Racing Point