2020. ápr 15.

F1 sztorik 1.rész

írta: F1rka
F1 sztorik 1.rész

Vicces történetek, érdekes tények.

Rengeteg érdekes, meglepő vagy akár mulatságos F1-es történet van. Ez ugyanúgy hozzátartozik a sporthoz, mint a drámák és botrányok. Most ezekből szemezgetek a teljesség igénye nélkül egy három részes posztban.

1.rész

Kezdjünk egy ötszörös világbajnokkal és egy emberrablással! 1958 februárjában rendezték a kubai nagydíjat. Az argentín bajnokot a verseny előtti estén pár gerilla rabolta el a lakosztályából.  Castro, aki akkor még a felkelés vezetője volt, úgy számolt, hogy ezzel egy pár napra a kubai helyzetre tudja irányítani a világ figyelmét. Fangio attól félt, hogy csapattársa Stirling Moss is célpont, ezért azt mondta, hogy Moss nászúton van. Ez be is jött. Fangio elmondása szerint semmi baja nem történt, és minden kérését teljesítették az elrablók. Mindössze egy napig tartották fogva és a verseny után szabadon engedték.

Pár sztori a Ferraritól:

Nagyon sokáig az FIA osztotta ki a rajtszámokat, úgy hogy az 1-es mindig az aktuális bajnokot illeti meg. Ez alól csak a Ferrari volt kivétel. Amikor  ’82-ben Gilles Villeneuve meghalt a belga pályán, tiszteletére a csapat azt kérte, hogy amíg nem lesz világbajnokuk, a 27-es és a 28-as rajtszám legyen az autóikon. Ez egészen 1996-ig, Schumacher érkezéséig így volt. Kivéve ’90-ben Prosttal, aki címvédőként érkezett a csapathoz a McLarentől.

A Ferrari és a Porsche logójában található ágaskodó ló ugyanaz. Enzo a lovat egy olasz vadászpilóta repülőjéről vette, aki egy német pilóta iránti tiszteletből festette fel azt. A pilótát Stuttgart felett lőtték le, és a város címerében látható az eredeti paripa. Enzo Ferrari beceneve Parancsnok, vagyis Il Commendatore volt. Ez igazából nem is becenév, hanem egy valódi rang volt Olaszországban, amit ő meg is kapott. Majd mikor eltörölték a címet több  mással együtt, rajta maradt a megszólítás.

1974 novemberében a Ferrari nyílt  napot tartott. Óriási érdeklődés volt, mindenki ott volt, aki számít az autósportban. Az volt a terv, hogy Lauda és Regazzoni  a pályán vezeti az autót és vezetési trükköket mutat be, technikai csapat pedig szerelési bemutatót tart a boxban. Lauda kezdte a bemutatót és ekkor még minden rendben volt. Utána viszont Regazzoni sebességváltója tönkrement és kicsúszott a pályáról.  Később egy kísérő kocsi nekiment az egyik vendég Porschéjának, összetörve azt. A szerelési bemutatón pedig egy olajtartály eldőlt és kiömlött az olaj, beterítve Enzo nadrágáját is. Lauda ekkor előrelépett  és annyit mondott: "Nos, így dolgozunk mi. Ezért nem mi, hanem Fittipaldi és a McLaren nyerte a világbajnokságot."

enzo_niki.jpg

Enzo Ferrari és Niki Lauda

Nézzük a többieket!

A Williams csapata szintén nagy sikerek részese volt. Volt idő, amikor mindenki náluk akart versenyezni. ’93-ra még Senna is kijelentette, hogy akár ingyen is képes versenyezni náluk, de akkorra az ősellenség Prost már aláírt hozzájuk és megakadályozta ezt.

Szintén a Williamshez tartozik Damon Hill ikonikus 0 rajtszáma is két éven keresztül.  A története igencsak prózai: ’92-ben Mansell világbajnok lett, tehát őt illette meg az 1-es rajtszám a következő évre. Csapattársát pedig a 2-es. Viszont a brit év végén elhagyta a sportot, és a csapat a Prost-Hill párossal vágott neki a következő idénynek. Az 1-es  nem lett így kiosztva, és mivel a többi nem akarták a komplett kiosztást megbolygatni, Hill megkapta a 0-át, Prost meg a 2-est. Prost megnyerte a világbajnokságot és a változatosság kedvééért ő is visszavonult. A helyére Senna jött, az FIA pedig nem változtatott a számok kiosztásán.

A Honda gyári csapata nem hozta az elvárt eredményeket a 2000-es években. Ezért 2009-ben, közvetlen a szezon előtt az anyacég bejelentette, ennyi volt, viszlát. Úgy, hogy már a tesztekre készültek. Annyira nem hittek a csapatban, hogy 1 fagyi áráért eladták az egészet Ross Brawn csapatfőnöknek úgy, hogy még az az évi fizetéseket is állták. Motort viszont már nem adtak hozzá, inkább rávették a Mercit, hogy adjon ő, azt is kifizetik inkább. Ugyanis ez az egyetlen motor volt az, ami befért a kasztniba úgy, hogy a legkevesebb munkával kellett átalakítani. A Brawn GP 2009-ben tarolt, bemutatkozó és egyetlen évükben megnyerték az egyéni címet Buttonnal és a konstruktőrit is. Gondolom, Japánban nem kevés fej hullott a porba abban az évben. :)     

Ron Dennis a McLaren főnökeként mindig szerette, ha két nagyon erős pilóta vezeti az autóit. Így volt ez 1984-ben a Lauda-Prost párossal is, aminek a vége, minden idők legszorosabb csatáját hozta, és Lauda 3 címét 0.5 pont különbséggel.

Ha már McLaren, 1976 világbajnoka James Hunt híres volt arról hogy éjjel-nappal partizott. Tom Rubython könyvében megemlíti, hogy egy 2 hetes japán vakáción 33 British Airways hostessel feküdt le.

hunt.jpg

Hunt mottója: Girls, Beers and Victory

Hunt amúgy látta versenyezni Phil Hillt, versenyzett Graham Hill ellen, és még látta a fiát, Damon Hillt is. És mivel szeretett statisztálni, játszott együtt Benny Hillel is.

Christian Horner jelenleg az F1 egyik legismertebb figurája. Azonban volt, idő, amikor illegálisan sétált a boxutcában. 1992-ban, fiatal versenyzőként, feltűnt neki egy rés a pályán, egészen pontosan a Copes kanyarnál. Amikor megtudta, hogy az egész mezőny egy Goodyear tesztre megy júniusban, gondolkodás nélkül felvette gokartos dzsekijét és az őrök között besurrant a pályára. Rejtőzködve elérte a boxutcát, ahol már szinte feltűnés nélkül sétálhatott. Séta közben pedig nem más állította meg, mint Senna, akinek feltűnt a dzseki és mivel a brazil imádta a gokartozást, elbeszélgetett róla, a végig tátott szájjal figyelő Christiannel. Útját tovább folytatva valahogy sikerült besurrannia a Williams garázsába, ahol sikerült kihallgatnia egy beszélgetést a mérnökök és az az évi világbajnok, Mansell között. Azt kérdezték tőle, mi az, amitől nem tudja gyorsabban bevenni a Becketts-et. Amire az Oroszlán azt válaszolta: “Alig tudom a helyén tartani a szemgolyómat, mert annyira gyorsak vagyunk ott.” Ezután Horner angolosan távozott, mielőtt lebukott volna.

1996. Monaco. Coulthard vadiúj bukósisakja beázott a verseny előtt, és nem tudott vele rajthoz állni. Mivel az az egy volt neki, elég nagy gondban volt, ugyanis egy kölcsön sisaknak is ugyanannak a méretnek kell lennie. A Ferrari és a McLaren közös szponzora segítségével kiderítették, hogy Schumacher sisakmérete pont jó lenne. Megkérdezték a kétszeres világbajnokot, aki szívesen segített pilótatársán a tartalék sisakjával. Így azon a versenyen két Schumacher sisak volt a mezőnyben.  

dc-schumi.jpg

DC Schumacher sisakjában

Jöjjön a végére két eltűnés.

Magyar Nagydíj, 1991. A szabadedzésen Ricccardo Patrese  leállt a pálya szélén technikai probléma miatt. Ahogy ilyenkor szokás volt,  a kormányt kivette, odaadta az egyik pályabírónak majd elindult vissza a boxba. A pályabíró letette a kormányt, mert gyorsan segíteni kellett valamit és a kormány eltűnt. Szerencsére egy kamera éppen vette a mentést és másnapra sikerült kideríteni, hogy egy másik pályabíró vitte el. A kormány szerencsére előkerült, a tettest azonnal kitiltották a pályáról. (A Hungaroring története amúgy önmagában is megér egy ilyen posztot, hiszen tele van furcsa történetekkel. Ígérem, egyszer megírom. :) )

A következő történet áldozata már nem örülhetett ennyire. 2004-ben reklámozták az új Ocean’s filmet a Jaguárral. Az autók orrain 150 ezer font értékű gyémántot helyeztek el, és ezt persze nem is tartották titokban. Klien már az első körben összetörte az autója elejét, majd félreállt. A gyémántok soha nem kerültek elő.

folyt.köv.

Szólj hozzá

Ferrari Williams Coulthard Schumacher McLaren Lauda Senna Mansell Hill Jaguar Villeneuve Hunt Fangio Horner Brawn Prost Patrese