2021. júl 06.

VERritory - Osztrák Nagydíj elemzés

írta: F1rka
VERritory - Osztrák Nagydíj elemzés

Megvolt a második verseny is a Red Bull Ringen és úgy tűnik, ha lassan is, de felébredtek a srácok a múlt heti szunyókálásból. A verseny első felében azért kellett egy erős kávé, hogy ébren maradjunk, de aztán beindult a verkli és láthattunk élvezetes csatákat, kiugró teljesítményeket, na meg persze mini drámákat és egy nagyon magabiztos Verstappen győzelmet. A Red Bull olyan messze volt a mezőnytől (a hollanddal a volánnál), mint az utóbbi 7 évben Hamiltont láttuk elég sokszor. Ezzel a két osztrák verseny azt is megmutatta: attól, hogy nem Hamilton nyer, ugyanúgy könnyen előfordulhat az, hogy a győztes egy teljesen másik szinten van, és esélye sincs senkinek még a közelébe sem férkőzni.

max-verstappen-austrian-grand-prix-2021.jpg

Az F1 és a Pirelli próbálja ezeket a dupla futamokat úgy felrázni, hogy különböző gumikiosztást visz a pályára. Most is eggyel lágyabb keverékek voltak (ez a leglágyabb kiosztás, ami lehetséges), tehát a múlt heti lágy keverék most a közepes volt. Bár a verseny egyértelműen izgalmasabb volt, ezt nem ennek köszönhetjük. Ugyanúgy egy cserés verseny volt, hiszen a lágyabb abroncsok jobban bírták a strapát, mint múlt héten a keményebbek. A felügyelőknek is volt dolga bőven,a leintés után a fél mezőnynek jelenése volt a testület előtt, bár ez a büntetésdömping semmi ahhoz képest, amit az F3 mezőnyre szórtak szombaton az első és második futam között. De mielőtt megnyitnám ezt a témát, nézzük hogy teljesítettek a csapatok külön-külön!

HAAS

Semmi meglepő. Utolsó két hely, ahogy várni lehetett.

Mazepin: Azt már mindenki tudja, az orosznak kb 10 kilóval nehezebb az autója (ez azért hatalmas különbség az F1-ben), mivel egy tavalyi vázat használ jelenleg, amit többször is javítani kellett. Tavaly sem kímélte az autót a GRO-MAG páros, idén meg még Mazepin is megtörte egy párszor. De mintha mostanában már kevesebbet hibázna. A felügyelők még a nyakába sóztak a végére egy 30 másodperces büntetést is, mert túl gyorsan hajtott a dupla sárga zászlós szakaszon az utolsó körben és még kapott három büntetőpontot is mellé.  Mondjuk erről a „Nesze, sánta, itt egy púp!” vicc jut az eszembe, de hát a szabályok az utolsó körre is érvényesek. Értékelés: 5 pont

Schumacher: Csendes, nyugodt hétvégéje volt. Tette a dolgát, megverte a csapattársát és megnézte unokaöccse első F3-as győzelmét. Nem történt semmi rendkívüli vele, ami jó. Minden egyes körrel jobb lesz, és jövőre, a remélhetőleg teljesítményben nagyot ugró csapatban bebizonyítja, hogy megérdemelte a bizalmat. Értékelés: 5 pont

Williams

Hihetetlen, hogy megint nem jött össze a pontszerzés. Na de majd hazai pályán!

Latifi: Szegény Nicholast már annyit bántottam és elhiszem, hogy az irgalmatlanul gyors és tehetséges Russell mellett ember legyen a talpán, aki labdába tud rúgni. De hát végső soron egy versenyzőt mégiscsak a csapattárs teljesítményéhez tudunk a legjobban hasonlítani. Ebben pedig most nagyon kikapott (bár más is ’büszkélkedhet’ ilyen teljesjtménnyel a hétvégén). A 17. helyen autókázott (és csak Vettel és Raikkönen balesetének köszönhetően lett 15.), míg Russell 10. helyért csatázott Alonsóval. Értékelés: 4 pont

Russell: A legvadabb várakozásaimat is felülmúlta szombaton. Már-már azt vízionáltam, hogy a futam után a Williams az Alfa Romeo előtt lesz a konstruktőriben. Azt persze tudtam, hogy rettentő gyors srác, de erőből lenyomni a két Ferrait ugyanolyan gumikon… Na, az kemény. Persze kellett hozzá egy pici szerencse, hogy bejusson a Q3-ba, de ha valaki ezt megérdemli, az ő. És ha már ott volt, azért Strollt még elverte és a kilencedik lett. Majd Vettel büntetése után előrébb lépett még egy helyet. A startja viszont sajnos gyenge volt, rosszul helyezkedett, ami egyből négy helyébe került. Utána viszont egyből felvette a fonalat, oroszlánként harcolta végig a 71 kört. Az Alonso elleni csatáját élmény volt nézni, de végül győzőtt a rutin és a gyorsabb technika. A spanyol megelőzte és ezzel megfosztotta a pontszerzéstől. Talán ha a rajt kicsot jobban sikerül, megvan az a nagyon áhított pontocska. Értékelés: 9 pont

Alfa Romeo

Jelenleg csak a szerencséjüknek köszönhetik, hogy a Williams mögöttük van a bajnoki táblázaton. De ha így halad, ez meg fog változni az év végére.

Giovinazzi: A Q2 megvolt, és szokás szerint legyőzte a csapattársát. Egy körön egyértelműen ő a favorit csapaton belül, viszont a versenytempója nem az igazi. Viszont hiába indul előrébbről, leintéskor általában már ő van hátrébb. Ez most is így lett volna, ha Raikkönen nem ütközik Vettellel az utolsó körben. Értékelés: 5 pont

Raikkönen: Csak ismételni tudom magam. 2007 világbajnokának eltűnt az egykörös tempója. A versenyen ezt a hátrányt vissza tudja hozni, feltéve ha nem csinál olyan megmozdulásokat, mint most az utolsó körben. Persze megkapta érte a +20 másodperces büntetést és a két büntetőpontot, bár ez nem oszt-nem szoroz a végeredményt illetően. Értékelés: 4 pont

medium_2021-07-06-e6e60d9b76.jpg

Alpine

Látványos teljesítmény. Mármint az egyik pilótájuk látványosan visszaesett, a másik viszont látványosan feljavult.

Ocon: A harmadik olyan versenye zsinórban, amikor az ember elgondolkodik rajta: Mi a fenéért sztárolták évekig? Értehetetlenül gyenge teljesítménnyel zúgott ki már egyből a Q3-ból. Több, mint fél másodpercet kapott a csapattársától a naptár legrövidebb pályáján, ahol csak kilenc kanyar van. Csakúgy mint Gasly egy hete, ő is kiesett önhibáján kívül rögtön a rajt után (ismét egy francia az első körben). Bár elnézve, hogy a csapattárs mit hozott ki az autóból, ott sem kellett volna lennie. És nem lehet nem észrevenni, hogy ez a mélyrepülés pont azóta tart, mióta aláírták az új, három éves szerződését. Értékelés: 3 pont

Alonso: A kétszeres bajnok végig mérgelődte a hétvégét és nem ok nélkül. Már a két verseny között beleszállt az FIA-ba, hogy nem Verstappen ünnepi gumiégetésével kellene foglalkozniuk, majd Vettel tartotta fel úgy a Q2-es körén, hogy simán kiesett, miközben a tempója nagyjából a hatodik helyre lett volna jó és ismét az FIA felelősségét firtatta. De úgy általában, mindenkihez volt egy ’kedves’ szava, aki csak szembe jött vele. Szóval a régi Alonsót láttuk a pályán kívül. Majd a pályán belül is. Miután szépen lenyilatkozta, hogy nem is érdekli már ez az egész, hiszen a 14. helyről esélye sem lesz semmire, kilyukasztotta az autó alját a gázpedállal, úgy ment. Az újraindítás után egyből volt egy szép csatája Raikönennel, végül pedig, nagy harcok árán sikerült legyűrnie szegény Russellt is és elkapni az utolsó pontszerző helyen. A leintés után persze kicsit megenyhült, első útja Russellhez vezetett és agyondicsérte őt. Nem szívesen vette el tőle azt az áhított egy pontot, ami a britnek egy győzelemmel ért volna fel. De hát a verseny az verseny. Nagyon nagy kár ezért a rossz rajthelyért, mert ebből akár egy 5-ik hely is lehetett volna. Értékelés: 8 pont

Aston Martin

Az Astonnak ez egy nagyon furcsa hétvége volt. A múlt hét óta rápakoltak jó pár fejlesztést az autóra, de az eredmények visszafele mozdultak. Ezt főleg a stratégiájuknak köszönhetik. Négyen indultak lágyakon (két AlphaTauri és a két Aston) és mindenki hátrébb végzett a rajtpozíciójához képest.

Stroll: Megint alul maradt a csapattárssal szemben, bár a büntetés miatt végül előrébbről indult. A stratégiai hátrány hamar kijött, erre kapott még egy büntetést amiért átlépte a boxutcai sebességhatárt. Vettel is verte versenytempóban, szóval volt már sokkal jobb versenye is. Értékelés: 5 pont.

Vettel: Minden baj a Q2-ben kezdődött. Feltartotta Alonsót, amiért megkapta a szokásos három rajthelyes büntetést, majd a rossz gumistratégia áldozatául esett. Bár ha nincs a bünti, akkor sem garantált a pontszerzés, de azért három hellyel előrébbről könnyebb lett volna. A verseny végén Kimivel és Russellel harcolt a 11. helyért, de baleset lett a vége, ebben viszont legalább vétlen volt. Értékelés: 6 pont

AlphaTauri

Szinte ugyanaz a forgatókönyv volt, mint az Astonnál. Két jó rajthely, rossz stratégia, egy büntetett pilóta. A különbség, hogy így is pontot szereztek.

Tsunoda: Továbbra is állítom, a három újonc közül ő a legtehetségesebb. De akárhányszor elkezdem dicsérni, egyből jön valami amatőr hiba a kis kamikázénak. Ott volt a Q3-ban, 0.17 másodperccel Gasly mögött. A rajtja rendben volt, ahogy a tempója is. Két kiállásos taktikán volt (ami eléggé rossz ötletnek bizonyult) és sikerült mindkét boxba hajtáskor rámennie a boxutcai záróvonalra, amiért természetesen meg is kapta mindkétszer az 5 másodperces büntetést. Egyszer talán még belefér egy újonctól de kétszer egymás után egy verseny alatt… Kukába is került az egész versenye. Értékelés: 5 pont

Gasly: Már természetesnek vesszük, hogy a francia mindig ott van a Q3-ban a nagyok mögött. Nem kérdés, őt is felírhatjuk az egykörös királyok névsorára LEC, HAM, RUS, NOR és VER mellé. A futamon pedig a képességeit mutatja, hogy egyedül ő volt képes pontot szerezni úgy, hogy a rossz stratégián volt. Nagy bajban lenne az AlphaTauri, ha nem ő ülne az egyik autóban. Értékelés: 8 pont

2846404_0064.jpg

Ferrari

Komoly előrelépést láttunk az olaszoktól stratégiai szempontból. Nem akartak lágyakon rajtolni, ezért inkább azt is bevállalták, hogy kiesnek a Q2-ben a közepeseken. A terv kifizetődött.

Sainz: Ismét sikerült megelőznie Leclerc-t az időmérőn, igaz csak 0.04 másodperccel. De akárhogy is, ezek komoly egyéni győzelmek. Vasárnapra pedig úgy döntött, egyedüliként a mezőnyből, hogy a kemény keveréken rajtol, amit sokáig életben tudott tartani. Utána pedig a friss közepeseken komoly tempót diktálva esélyt sem nagyon adott az előtte haladóknak. Perez büntetése pedig azt eredményezte, hogy a mexikóit is megelőzte és feljött az ötödik helye. Nagyszerű teljesítmény. Értékelés: 8 pont

Leclerc: Ez a hétvége most nem sikerült a legjobban. Kikapott szombaton Sainztól vasárnap viszont nagyon jó volt a tempója. Perezt kétszer is megpróbálta megelőzni, de mindkétszer kiszorította a red bullos a kavicságyba. Ez pedig nagyon nem tett jót sem az abroncsainak, sem a versenyének. Ennek ellenére jó versenyt ment, persze ha Perez nem szorítja le, akkor valószínűleg övé az ötödik hely. Értékelés: 7 pont

McLaren

Dupla pontszerzés, dobogó, mi kell még? Mondjuk, egy ennél is jobb Ricciardo.

Ricciardo: Az ausztrál a múlt heti blama után összeszedte magát. Norris tempójára továbbra sincs válasza, a kvalin lazán kiesett a Q2-ből, de a versenyen már láttunk egy kicsit abból a Ricciardóból, amit szeretünk. Jókat csatázott a középmezőnyben és pontokat szerzett. Az már más kérdés, hogy mindeközben a csapattársa a pole-ért ment szombaton, vasárnap pedig dobogós lett. Értékelés: 6 pont

Norris: A babaarcú gyilkos újra lecsapott! Jó és rossz értelemben egyaránt. 0.048 másodperc választotta el élete első pole-jától, ami több mint kiváló. Erőből verte a Mercedes mindkét autóját. A rajtja jó volt, de az SC után kicsit bealudt. Ezt egy szabálytalan manőverrel korrigálta, ami Perez versenyébe került. Meg is kapta a maga öt másodperces büntijét. Ennek köszönhetően előzte meg Bottas a boxban. Hamilton autójának hibája viszont megadta neki a lehetőséget egy újabb dobogóra, amit ki is használt. Végig partiban volt a Mercedesekkel, és nem sok hiányzott Bottas elkapásához sem. Kezdhetjük őt megszokni a dobogón. Értékelés: 9 pont

Mercedes

Az esélytelenek nyugalmával vághattak neki ennek a hétvégének. Végül is a kármentést majdnem sikerült tökéletesen kivitelezni. De rengeteg munka vár rájuk, ha vissza akarnak jönni a bajnoki címért folyó versenybe.

Bottas: Nem lehet panasz a finnre. 0.03 másodperccel maradt el Hamilton idejétől a Q3-ban, vasárnap pedig jó katona módjára védte Hamiltont Norris ellen. Miután már látszott, hogy ez tarthatatlan, szabad utat adtak Hamilton megelőzéséhez és ezzel megszerezte a második helyet, bár Norris keményen üldözte. Értékelés: 8 pont

Hamilton: A Mercedes lemaradása elég nyilvánvaló. Nem tudott mit kezdeni Verstappen és Norris tempójával szombaton. Bár Perezt majdnem elkapta. A versenytempója azonban jó volt. Volt egy oda-vissza előzése Botassal az elején, majd 20 kör kergetőzés után Norrist is elkapta. Aztán a boxkiállása előtt megsérült az autó hátulja egy kerékvetőn ami után komoly sebességvesztés következett. Innentől már csak annyit tehetett, hogy megpróbálja minimalizálni a veszteségeket, ami sikerült is, igaz csak egy negyedik hellyel. Értékelés: 8 pont

e7fc1572afde23ad8538e5f96cd4a87emax_verstappen.jpeg

Red Bull

Ismét egy dupla győzelem esélyét bukták el, de mivel ők vezetik mindkét tabellát, azért ez merőben más, mint ha ugyanez egy évvel ezelőtt történt volna.

Perez: Az elég egyértelmű, hogy egy körön nem tudja megszorongatni Verstappent, de hát nem is ezért szerződtették le. Hanem, hogy stabilan ott legyen a dobogó közelében, vagy épp ráálljon. Erre pedig minden esélye megvolt a harmadik rajthely megszerzése után. Az SC után már ott volt a második helyen Norris mellett, de a brit kivezette a sóderágyba, amitől egyből a tizedik helyen találta magát. Ezután pedig valószínűleg Gandalf mondatát kiabálta a sisak alatt, miközben Leclerc próbálta őt megelőzni. „Itt úgyse jössz át!”. Hát nem is ment, de a felügyelők nem igazán díjazták a megmozdulásait, és ő is megkapta a maga büntetéseit. Ezzel pedig végképp elúszott a versenye, a végén Sainz mögé sorolták. Nem valószínű, hogy megdicsérték, hiszen nagyon elhúzhattak volna a Mercedestől a konstruktőri tabellán. Értékelés: 3 pont

Verstappen: Tökéletes munka, hiba nélkül. Aki ebbe bele tud kötni, az inkább nézzen más sportot. Pole pozíció, gyözelem, leggyorsabb kör és minden kört ő töltött az élen. Ezt hívják Grand Chelemnek és pályafutása során először érte ezt el.  A bajnokságban pedig közte és Hamilton között a különbség átlépte a lélektani 26 pontos vonalat. Értékelés: 10 pont

  • Futamosztályzat: 7 pont
  • Verseny legjobbja: Verstappen (Norris akármilyen zseniális volt, az SC után bealudt és ezt egy szabálytalan manőverrel korrigálta.)
  • Verseny legrosszabja: Perez (Kétszer kitenni valakit a sóderágyba egy versenyen…)

burning-the-game-austria-grand-prix-penalty-f1-2021-the.jpeg

Térjünk át a hétvége témájára, a büntetésekre! Mindenkinek megvan a véleménye arról, hogy ki mit érdemelt, és persze az FIA-t sem kímélik, Masival az élen. A verseny alatt többször eszembe jutott az az intejú, amit volt szerencsém Móni Istvánnal megejteni. Azóta azért kicsit másképp tekintek ezekre a dolgokra és igyekszem minél objektívebben nézni őket, bár természetesen nem mindig értek egyet az ítéletekkel, eljárásokkal. Viszont ezen a vasárnapon következetes volt a felügyelő testület, ha akarnék sem tudnék belekötni egyik ítéletbe sem. Hogy milyen nehéz volt a munkájuk, itt van, ki milyen büntetést kapott:

  • Norris: 5 másodperc és 2 büntetőpont (Perez leszorításáért)
  • Perez 2x 5 másodperc és két büntetőpont (Leclerc kétszeri leszorításáért)
  • Tsunoda: 2x 5 másodperc (átlépte a boxutcai záróvonalat)
  • Stroll: 5 másodperc (boxutcai gyorshajtás)
  • Raikkönen: 20 másodpec és 2 büntetőpont (Vettel kiütéséért)
  • Mazepin: 30 másodperc és 3 büntetőpont (dupla sárga zászló figyelmen kívül hagyása)
  • Latifi: 30 másodperc és 3 büntetőpont (dupla sárga zászló figyelmen kívül hagyása)

sergio-perez-charles-leclerc-pa.jpg

A másik téma: Alonso feltartása. Ugyebár Vettel tartotta fel a Q2-es köre végén. A spanyol simán továbbjutott volna, így viszont csak a 14. lett. Vettel meg is kapta érte az ilyenkor szokásos három rajthelyes büntetést. Ez rendben is van, azonban Alonso nem őt tette ezért felelőssé, hanem a Vettel előtt haladókat és az FIA-t. És őszintén szólva nehéz nem egyetérteni vele. A versenyigazgató figyelmeztetése úgy szólt szombatra, hogy a 9-es és 10-es kanyarban tilos lassítani. Vettel előtt Bottas és Sainz haladt, ezért őket is vizsgálat alá vonták ez ügyben. Megállapították, hogy bár a finn és a spanyol is vétkes, ők nem kaptak büntetést. Vettel viszont igen, de ő nem tudott hova menni, hiszen ő is a gyors körére keszült. Ha előtte lelassítanak, neki is le kell, hogy meglegyen a hely közte és az előtte haladó előtt. De többen nem tartották be ezt a szabályt a kvalin, a fél mezőnyt lehetett volna büntetni. Ezt viszont az FIA el akarta kerülni (persze, ha így tettek volna, akkor meg az a baj), és így csak az kapott büntetést, aki miatt konkrétan meghiúsult egy gyors kör. Ez pedig Vettel volt, a vonat végén, aki semmiről sem tehetett. A csapata viszont annál inkább, hiszen nekik kellett volna időben figyelmeztetni a németet. Vettel így már az ideális íven volt, amikor észrevette Alonsót, esélye sem volt elengedni a riválisát. Ha szól neki a csapat és ő kihúzódik jobbra, akkor nincs büntetés, vagy lehet, hogy az előtte haladó Sainz kapja. Rosszkor volt rossz helyen.  Többször előkerült már ez a ’feltartósdi’ téma az évek alatt és az, hogy mi lenne ilyenkor a legjobb megoldás. Mert az rendben, hogy a feltartó megkapja a büntetést, de ettől a feltartott még nem kapja vissza az elbukott körét. És mivel ez már a Q2 végén volt, esélye sem volt egy új gyors körre. Ugye ez minimum két kör megtételét jelenti, hiszen kell egy felvezető kör is és akkor még egy esetleges gumicseréről nem is beszéltünk. Az időbeli korlátokról meg pláne. Tényleg nehéz igazságot tenni, de talán ha ilyenkor adnának az etap leintése után a feltartott versenyző(k)nek egy extra lehetőséget, akkor talán megszűnne ez a probléma. És mindenki jól járna. A feltartó megkapja a büntetést, a feltartott pedig egy lehetőséget a javításra.

 végére pedig jöjjön néhány érdekesség!

  • Verstappennek ez volt az 50. dobogója, ezzel 23 évesen és 277 naposan a legfiatalabb lett, aki elérte ezt a számot.
  • Verstappen megszerezte karrierje első Grand Chelemjét (pole pozíció, győzelem, minden kört az élen töltött és a leggyorsabb kör). Rajta kívül csak 22 versenyzőnek sikerült ezt elérni. A listát Jim Clark vezeti, akinek nyolcszor sikerült ez a bravúr.
  • Perez kétszázadik nagydíján vett részt.
  • A McLarennek nagyon fekszik a Red Bull Ring. Az utolsó négy versenyen három harmadik és egy második rajthelyet szereztek.
  • A McLaren utoljára 2012-ben szerzett egy szezonban három dobogót.
  • A Red Bull először kvalifikálta magát saját pályáján mindkét autójával a legjobb háromba.
  • A 2017-es szingapúri verseny óta nem fordult elő, hogy száraz körülmények között a TOP 3-ban nem volt Mercedes a rajtrácson.
  • Gasly zsinórban ötödik alkalommal kvalifikálta magát a legjobb hatba.
  • Az Aston Martin először kvalifikálta magát mindkét autójával a Q3-ba.

nevtelen_7.png

nevtelen1.png

 

Szólj hozzá

Ausztria Norris F1 Red Bull Perez Bottas Verstappen