2020. júl 21.

Magyar Nagydíj 2020 – elemzés

írta: F1rka
Magyar Nagydíj 2020 – elemzés

Egy elég érdekes Magyar nagydíjon vagyunk túl, szóval jöhet a szokásos rövid elemzés csapatokra lebontva.

Mercedes

Időmérő: Semmi meglepetés, jött a papírforma: Hamilton-Bottas első sor, és a finn most csak egy tizedre volt a bajnoktól. Általában a Hungaroring kicsit összébb hozza a mezőnyt, ami most nem igazán történt meg, A harmadik Stroll már közel egy másodpercet kapott.

Verseny: Mondhatnánk, hogy BOT egy pocsék rajtot követően kihozta a maximumot a versenyből, de ez nem lenne igaz. Még így is el kellett volna érnie a második helyet és bár a csapata próbálta ugyanazt eljátszani, mint tavaly Hamiltonnal, az nem jött be. Vele ellentétben HAM tökéletesen kapta el a zöldet és már az első kör végén több mint 3 másodperccel vezetett, ami mindent elmond arról, mennyire volt veszélyben a győzelme. Csak egy körre adta ki a kezéből a vezetést Verstappennek, az első kerékcserék idején. A végére pedig maradt elég ideje még egy ingyen kiállásra, hogy az utolsó körben megfussa a leggyorsabb kört, elhozza az extra pontot, s ezzel bevigye a kegyelemdöfést Bottasnak.

bottas-motorsportweek_com.jpg

Valtteri Bottas      kép:motorsportweek.com

 
Red Bull

Időmérő: Azt vártam, hogy kicsit közelebb lesznek a német riválishoz, de még a RP is gondot okozott nekik, ami nagyon furcsa. Egyszerűen mintha eltévedtek volna a beállítások erdejében, ezen kívül még a Honda is kicsit döcögősre vette a hétvégét mindegyik autóban. Így meglepetésre még a Ferrarik is elé kerültek szombaton és csak a hetedik helyet szerezte meg. Albon még rosszabbul járt, hiszen ő még a Q3-ba sem tudott bekerülni a 13-ik helyével.

Verseny: A kivezető körön elkövetett, amatőr hiba után, azt hiszem 5 perccel az indulás előtt nem sokan fogadtak volna arra, hogy a holland egyáltalán elindul. De a RB szerelőgárdája csodát tett és végül összefoldozták a kocsit, óriási harcot vívva az idővel. Egy tökéletes rajttal Verstappen gyorsan a harmadik helyen találta magát. Strollt átlépték a boxstratégiával és bár a címvédővel nem tudta tartani a lépést, tökéletes versenyt futott, megmutatva ismét a kvalitásait. Albon is jól vette az indulást, egyből javított 2 helyet, majd kiváló stratégiával és hibátlan vezetéssel, több szép előzést bemutatva végül behozta ötödiknek az autót. Mindkét RB pilóta kihozta a maximumot ebből a futamból, jár nekik a dicséret és egy ingyen sör a szerelőknek. 

Racing Point

Időmérő: Idén itt először hozták ki a pilóták az autóból, azt, ami benne van, Fix második sor, Stroll- Perez sorrendben. Minimális volt a különbség és gyanítom, ha Perez nem beteg egész hétvégén, ez fordítva lett volna. Mindenesetre tökéletes szombatot mentek, megmutatva azt, mit tud az idei konstrukció.

Verseny: Stroll szépen kapta el a rajtot, bár ez nem meglepő, hiszen azt tudjuk, hogy ő jó esőben. Sőt, szerintem jobb, mint szárazon. A kerékcserék után Grosjeanon még könnyen átment, de Magnussennel nagyon sokáig nem bírt el, ami számomra érthetetlen, hiszen könnyedén meg kellett volna előznie. Neki itt ment el a verseny, és ezért sajnálhatja Perez azt a pici különbséget szombaton, hiszen neki nem sikerült a rajtja, ugyanúgy, mint a többieknek, akik a páros oldalra kvalifikálták magukat. Rögtön visszaesett a hetedikre és onnan már csak a kármentés volt a cél. Végül ebben a pozícióban is zárt, és a csapat megint nem bírta kihozni azt, ami ebben a versenyben lehetett volna. Mert bizony ebben benne volt egy dobogó.

Ferrari

Időmérő: Azt már előző héten írtam, hogy a Ferrarinak már kéne egy sima hétvége, hogy lássuk, hol is állnak. Ez részben megvolt, hiszen szombaton semmi nem zavarta őket és rögtön be is jöttek a harmadik sorba. Az, hogy Vettel és Leclerc között mindössze fél tized másodperc volt, pedig azt jelenti, hogy kihozták a maximumot a kocsiból.

Verseny: Nos, eddig tartott a sima hétvége. Úgy tűnik, ha minden rendben, akkor magukat gáncsolják el az olasz stratégák. A hátrébb lévő (de jobban favorizált) pilótát hozzák ki hamarabb és felrakják rá a rossz abroncsot, majd miután a pályán jobb helyzetben lévő Vettel meggyőzi a mérnökét, hogy ne a lágy gumit rakják fel neki, nem engedik ki időben a boxból. Az tisztán látszódott, hogy egyik autóra sem lehet ráakasztani a könnyen vezethető jelzőt, úgyhogy igazából Vettel hatodik helye inkább a német bajnoknak köszönhető, mint a csapat stratégiai osztályának. LEC-nek pedig a 11-ik helyen ez jó tanulópénz volt, hogy lehet jobban jár, ha a saját megérzéseire hallgat. Lehet, hogy van még mit tanulni az öregtől? :)

ver-formula1_com.jpg

Max Verstappen     kép:formula1.com

Renault

Időmérő: A Renault szintén bízott abban, hogy itt kicsit közelebb lesznek a többiekhez, ehhez képest mindketten a Q2-ben ragadtak. Ricciardo 11-ik lett úgy, hogy a motorgondokkal küszködő Gasly végzett előtte egy Alpha Tauriban, Ocon pedig csak a 14. lett. Legalább a francia most időben már közel volt a csapattárshoz, de ez minden pozitívum, ami elmondható róluk.

Verseny: RIC más stratégiát választott, mint a középmezőny nagy része, be is jött neki, és ezzel sikerült kihasználnia minden kis apró lehetőséget, ami egy nyolcadik helyet hozott neki. Ennél több nem hinném, hogy volt vasárnap ebben az autóban. OCO pedig maradt ott, ahol az induláskor volt. Ismét egy gyenge teljesítmény a franciától.

McLaren

Időmérő: Talán a Red Bull mellett a legnagyobb meglepetés a wokingi gárda hirtelen tempóhiánya volt. Főleg azért, mert nagyon úgy tűnt eddig, hogy kevés üzemanyaggal működik a legjobban az idei konstrukció. Az, hogy szinte tizedre ugyanolyan időt ment Sainz és Norris, azt jelzi, most ennyi volt ebben a szombatban. De azért a Q3 így sem volt veszélyben.

Verseny: Norrisra is lesújtott a páros oldalról rajtolók pechje, és rögtön a 14-ik helyen találta magát, ahonnan nem nagyon volt menekvés és végül most meg kellett elégednie a 13-ik hellyel. Csapattársa viszont fantasztikusat rajtolt, bár a helyezkedések miatt ezt végül nem tudta kihasználni. A stratégiában sem tudott most semmit hozzátenni a csapat, így végül Magnussen büntetését is kihasználva egy kilencedik hely lett a mérleg. Ez nem túl acélos Ausztriához képest, van mit javítani.

HAAS

Időmérő: Q1, MAG 16, GRO 18 és a különbség 3 tized a két pilóta között. Ez bizony, akárhonnan is nézzük, nem jó, de hát a Ferrari motoros autókra rájár a rúd.

Verseny: A felvezető körös húzás zseniális volt, nem is értem, miért csak az amerikai csapatnak jutott eszébe. Magnussen tökéletes versenyt futott és ismét megmutatta, mennyivel jobb pilóta Grosjeannál. Ugyanakkor cseréltek kereket, ugyanaz volt a stratégia, de amíg Magnussenen képes volt menni a középmezőnnyel, sőt Stroll alig bírta megelőzni, addig a franciát mindenki megelőzte, aki arra járt. Bár a rádióbeszélgetés a felvezetőkörön szabálytalan volt, amiért végül a dán vesztett egy pozíciót, mindenképp igazságtalan lett volna, ha pont nélkül távoznak a Hungaroringről.

Alpha Tauri

Időmérő: Kicsit haragszom Gaslyra, mert pont múlt héten 'dícsértem meg' és mondtam, hogy a Q3 ritkán lesz meg nekik. Erre képes volt megint megcsinálni! :) Ráadásul egy olyan motorral, amivel már nem is tudott az első tízben mért időt futni és ki kellett cserélni szinte az egész hajtásláncot. Kvyatnak csak a 17-ik hely jutott most, bár mentségére legyen mondva, tényleg mind a négy Honda motornak volt valami baja a hétvégén. Mindenesetre azért ez elég nagy szakadék.

Verseny: Hát itt sem termett sok babér a csapatnak. Gasly friss motorja gyorsan megadta magát, Kvyaték meg ugyanazt az elhibázott stratégiát követték mint a Ferrari Leclerc-rel, ahhoz képest pedig a 12-ik hely nem is olyan rossz. Kíváncsi lettem volna, mit tud mutatni Gasly, bár ugyanaz lett volna a stratégiája, mint az orosznak. Ismét egy lehetőség volt a csapatnak, amiből egyre kevesebb lesz.

Alfa Romeo

Időmérő: Erről nem lehet sokat beszélni. Utolsó sor, és sikerült egy olyan konstrukciót összehozni, amivel Kimi, pályafutása során először, az utolsó helyre kvalifikál önerőből, mindenféle büntetés nélkül.

Verseny: Ez sem lett sokkal jobb. Csak a Williams bénázásainak köszönhető, hogy nem az utolsó két helyen értek célba, Szegény Raikkönen még egy büntetést is összeszedett, mivel rosszul állt fel a rajtrácsra. Nem mintha ez bármiben is befolyásolta volna az eredményét. A stratégiai csoport pedig lekövette az anyacsapat „nyerő” húzását, amit Leclerc-nek és Vettelnek is kitaláltak. Úgy tűnik, az egész alakulatnál csak a németnek tűnt fel, hogy nem fog működni. Végül a finn bajnok a 16-ik lett GIO-t megelőzve.

Williams

Időmérő: Mikor mindkét autó bekerült a Q2-be, kis túlzással mindenki elkezdte lapozgatni a lexikonokat, mikor is történt ilyen utoljára. Russell fantasztikus kört ment a Q1-ben, több mint fél másodpercet adva Latifinek, és a Q3 is csak 2 tizedre volt. Egy 12. és egy 15. hely már egyértelműen komoly fejlődés, és mindenki árgus szemekkel nézte a két pilótát, mit fognak nyújtani vasárnap.

Verseny: Russell a páros oldalról indult, szóval esélye sem volt. Egyből a 16-ik helyen találta magát, a kerékcserék után pedig még egy helyet vesztett. Innen már esélye sem volt, és végül csak a csapattársát tudta megelőzni. Azt a Latifit, aki élete versenyét mehette volna, hiszen egy jó rajttal már a 10-ik helyért csatázott Ricciardóval. Azonban a csapata egy rossz kiengedéssel elintézte neki, hogy összeakadjon a boxban Sainz-cal. Emiatt defektet kapott rögtön az első kanyarban, majd még egy büntetést is a nyakába sóztak. Végül egy gumitesztnek fogták fel a futamot és 5(!) kerékcserével, és 5 kör hátránnyal teljesítette a távot.

 

Értékelés:
Futam osztályzat: 7/10 (Volt pár izgalmas csata és szép akció.)
Futam legjobbja: Verstappen (Nagyon nehéz volt dönteni HAM, VER, ALB, és MAG között.)
Futam legrosszabja: Grosjean (fentebb leírtam, miért)
Különdíj: A Red Bull szerelőcsapata

hamilton-chinadaily_com.jpg

Lewis Hamilton       kép:chinadaily.com

Végül nézzünk meg néhány apróságot! Nem akarok sokat foglalkozni Bottas rajtjával, mivel bár szemre szabálytalan volt, a szabály a szenzor jelzését veszi alapul és az nem riasztott be, tehát a tűréshatáron belül volt. Bár nem sűrűn, de azért előfordul az ilyen, Bottasnak ez a második esete. Egyszer 2017-ben már járt így emlékeim szerint, de például tavaly Vettel Japánban is pont így rajtolt, de rémlik Magnussen is egyszer az utóbbi pár évből. Ha már Bottasnál tartunk, bár még csak három futam ment le, kezdenek komoly kétségeim támadni vele kapcsolatban abban, hogy valóban fel tudja venni a versenyt Hamiltonnal. A finn jó pilóta, ezt már a Williamsben és a Mercedesben is többször bizonyította, de érdekes volt figyelni azt, ahogy Leclerc ugyanúgy eljátszadozott vele védekezőként, mint az előző versenyen Verstappen. Persze egy körrel rá már megelőzte mindkettőt, kihasználva az autó tapadási előnyét és motorerejét. Most vasárnap a Mercedes azt a taktikát találta ki Bottasnak Verstappen ellen, mint egy évvel ezelőtt Hamiltonnak, szintén a holland ellenféllel szemben. Csakhogy míg az angol, ezt a stratégiát könnyedén abszolválta és megnyerte a futamot, addig Bottas, bár végül utolérte vetélytársát, esélye sem volt megelőzni úgy, hogy az idei Mercedes egyértelműen jobb a tavalyinál. Ez nemcsak a közte és csapattársa közötti különbséget mutatja jól, hanem a közte és LEC vagy VER közöttit is.

A másik téma Magnussen és Grosjean 10 másodperces időbüntetése, amit a futam után osztottak ki nekik azért, amit a felvezető körben „követtek” el. Unom már mindig szidni az FIA-t, de ismét rábukkantunk egy olyan szabályra, aminek semmi értelme. Pár éve hozták ezt a rendeletet, ami kimondta, hogy milyen információt oszthat meg a csapat a versenyzővel rádión és mit nem. Miután ez több elég vicces és kínos jelenethez vezetett, eltörölték, de nem teljesen, mert a felvezető körre továbbra is érvényben van, aminek most ez lett az eredménye. Nem tudom, hogy a HAAS tudta-e ezt, amikor szóltak a pilótáknak, hogy ne álljanak fel a rajtrácsra, hanem egyből hajtsanak a boxba kereket cserélni, de zseniális húzás volt. Ezért büntetni valakit a verseny leintése után...hát több mint megkérdőjelezhető.

ver-thegreatindianews_com.jpg

És ha már FIA, akkor nem hagyhatjuk ki azt, hogy a Renault megint óvást adott be a Racing Point ellen. Ez ugyanúgy a fékekre vonatkozik, mint a Stájer nagydíjon. Igazából szóról szóra ugyanaz, csak a dátum és a helyszín változik. Nagyon okos ötlet volt úgy megírni a szabálykönyvet, hogy egy ilyen vizsgálat csak az adott futamra szól, és amíg nincs eredmény, addig minden egyes nagydíjon be kell adni ezt. Mert ha mondjuk úgy döntenek az illetékesek, hogy az adott fékcsatorna szabálytalan, akkor bizony utána nem lesz automatikusan szabálytalan a többi versenyen. Így lehet az, hogy akármi is lesz az ítélet (bár nem tudom elképzelni, hogy ezt ne nyerje meg a Racing Point), az Osztrák nagydíjon elért eredményük biztos, hogy marad. Mint egy kis bohózat.

 

Köszi, hogy elolvastad! Ha tetszett, akkor kövesd az oldalt, lájkold, oszd meg és írd meg kommentben a véleményed!

Szólj hozzá

autósport motorsport Magyarország Hungaroring Ferrari Forma-1 Norris FIA F1 Honda Red Bull Mercedes Formula-1 Williams Vettel Forma1 McLaren Forma 1 Hamilton Grosjean Perez Leclerc Formula 1 Renault Formula1 Raikkonen Sainz Ricciardo Bottas Haas Magnussen Stroll Racing Point Alpha Tauri