2021. jún 22.

Deja vu – Francia Nagydíj elemzés

írta: F1rka
Deja vu – Francia Nagydíj elemzés

F1 és a Circuit Paul Ricard. Hát nem mondanám, hogy ez a legjobb párosítás, legalábbis az előző kettő, itt megrendezett verseny alapján. Viszont most, minden várakozást felülmúlt a Francia Nagydíj! Az első pillanattól az utolsóig olyan volt, mint a legjobb krimik, amikben nem csak folyamatosan szinten tartják a feszültséget, de időnként még emelni is tudják azt. A végére pedig jön a végjáték, ami minden mást elsöpör és az embernek fel sem tűnik, hogy még az epizódszereplők is micsoda teljesítménnyel rukkoltak elő. Mindezt úgy, hogy végig tudtuk: láttunk már ilyet.

pa-60474678-1-1200x630.jpg

Mintha egy tökéletesen megírt forgatókönyvet láttunk volna megvalósulni. Ahogy Verstappen az élről indulva rögtön kicsúszik az első kanyarban és ezzel Hamilton mögé kerül. Ahogy a HAM-VER-BOT hármas szorosan üldözi egymást az élen, miközben a sisakja alatt mosolygó mexikói kicsit távolabbról nézi őket, mert tudja, eljön még az ő ideje. Vagy ahogy VER (részben a Mercedes által picit elszámolt stratégiának) a kerékcserék után pont Hamilton orra előtt találja magát, majd feladva az első helyet taktikát vált, és még egyszer kijön a boxba. Valamint a hátul megbúvó mexikói sakkban tartja a két Mercedest, ezzel győzelemhez segítve csapatát. És persze Verstappen, hajlandó volt feladni a pályapozíciót, kockáztatni ezzel a győzelmét, majd utolérni az abroncsaival teljesen elkészült Merciket és az utolsó előtti körben megelőzni a címvédőt. Kétségkívül nagyszerű versenyt láttunk ismét. De mielőtt még közelebbről is megnéznénk mi és miért történt, lássuk a rövid elemzést!

202474987_4329861663711095_8221204387474548783_n.jpg

202462974_4332561016774493_1759315959923687158_n.jpg

HAAS

A szombatjukra nem lehet panasz, még ha autót is kellett szerelni a kvali után. Mást nem nagyon lehet elmondani róluk. Vagyis lenne itt valami. Schumacher ismét arra panaszkodott, hogy Mazepin túl keményen versenyzik ellene. Egyrészről persze igaza van, hiszen csapattársat nem illik felkenni a falra, vagy kitenni a pályáról. Másrészről, az F1-ben a csapattársak egyben a legfőbb riválisok is általában. Keményen versenyzik? Naná! Ez a dolga. Hallottunk már ilyen rádiózást tavaly Albontól is, láttuk mi lett a vége, ráadásul nem lehet mondani, hogy ismeretlen neki Mazepin stílusa, hiszen az F2-ben sem arról volt híres, hogy csak úgy elenged valakit, akivel versenyben van.

Mazepin: Első szezonja, annak is az első fele. Bár divat szidni egy első szezonját teljesítő pilótát, főleg ebben az autóban, nem igazán igazságos. Értékelés: 4 pont

Schumacher: Megszerezte élete legjobb időmérős eredményét és bejutott a Q2-be. Kár, hogy ez annak volt köszönhető, hogy összetörte az autóját a Q1 végén és a mögötte lévők nem tudtak gyors kört menni. Bár megjegyzem, lett volna azért rá alkalmuk. A versenyen is volt egy hibája, de azt helyrehozta és végül megelőzte a csapattársát. Értékelés: 4 pont

Williams

Nagyon közel kerültek a pontszerzéshez, de megint nem jött össze. Az az érzésem, hogy csak egy pici szerencse kellene nekik és onnantól akár az Alfákat is meg tudnák verni.

Latifi: Nem igazán tudom, mi kell ahhoz, hogy Latifi a Q2-be kerüljön. Kiesett előle TSU és STR, megverte Kimit, erre MSC ott termett előtte. Oké, hogy nem tudott még egy gyors kört futni, de ezt elsőre is illett volna behúznia. A vasárnapja meg olyan volt, amilyen szokott lenni. Melós, de unalmas. Értékelés: 4 pont

Russell: Ellenben a brit titán megint Q2-ben volt, bár ez már nem meglepetés. Ahogy az sem, hogy közvetlenül a rajt után nagyon hátraesett. Az viszont már annál inkább, hogy onnan milyen szépen feljött és erőből verte AlphaTaurit, Alfa Romeót, Alpine-t és Ferrarit(!). Fantasztikus munkát végzett, nagyon megérdemelt volna 1-2 pontot érte. Értékelés: 8 pont

Alfa Romeo

Hát a szombatjuk sem volt valami fényes, a vasárnapról nem is beszélve. Mintha a pályán sem lettek volna.

Giovinazzi: Igazából a szombatja még nem is volt borzasztó, pontosan 0.2 másodpercre volt a Q3-tól. Vasárnap viszont már semmi nem látszott ebből. De ezt inkább most az autó számlájára írom. Értékelés: 4 pont

Raikkönen: Bocsánat a Kimi drukkerektől, de nem értem, miért nem tudja hozni GIO időmérős szintjét egy 18 pole-lal rendelkező világbajnok pilóta. Persze vasárnap általában veri a csapattársát, de ez akkor is érthetetlen. A mostani rossz versenyét mondjuk nála is inkább az autó vezethetősége (vagyis annak hiánya) okozta. Értékelés: 4 pont

Alpine

Felemás szereplés hazai pályán, közönség előtt. Idén sem lesz meg a konstruktőri harmadik hely, sőt! A hatodikért is harcolniuk kell. Érdekesség, hogy majdnem ugyanaz figyelhető meg náluk, mint az Aston Martinnál. A szezon első pár versenyén még a fiatal, dédelgetett ifjú a jobb, majd az újonnan érkező öreg róka elkezd formába lendülni és faképnél hagyja.

Ocon: Szerencséjére nem a hétvégi teljesítményéért kapott a hétvége előtt 2024-ig szerződést. A szombat még védhető és a 11. hely jó, hiszen ő az első, aki szabadon gumit választhat. Azonban vasárnap eltűnt a mezőnyben és még az utolsó helyről induló STR is simán elé került. A boxból induló Tsunodáról már nem is beszélve. Értékelés: 3 pont

Alonso: Ismét Q3 és megint egy TOP 10-es eredmény. Minden tekintetben felülmúlta a csapattársát hétvégén, meg úgy általában a várakozásokat is, és megmentette az Alpine hétvégéjét egy pocsék hazai szerepléstől. A rajtja pedig… Megint egy zseniális Alonso rajtot láthattunk. Értékelés: 8 pont

max-verstappen-sergio-perez-french-grand-prix-2021.jpg

AlphaTauri

Egy újabb elszalasztott lehetőség a dupla pontszerzésre. Ezek még sokba kerülhetnek a végén, hiszen az Astonnál Vettel magára talált és Alonso is kezdi megtalálni a ritmust az Alpine-nal.

Tsunoda: Tényleg gyors a kis japán, de hogy már a legelső időmérős köre legelején autót tör… megint…. Ez egyre drágább mulatság lesz a csapatnak, ami a bevezetett költségsapkával még okozhat gondokat. A vasárnapi teljesítményére nem lehet panasz, de ha mindig a végéről kell rajtolni, nehéz pontokat gyűjteni. Értékelés: 5 pont

Gasly: A francia tavaly óta csúcsformában van, a hazai nagydíján pedig ezt ismét megmutatta. Hatodik hely kvalin, hetedik hely versenyen. Nem csoda, hogy egyre többen megnéznék, mit tud egy olyan nagycsapatban, aminek nem Red Bull a neve. Értékelés: 8 pont

Ferrari

Azt tudtuk, nem lesz zsinórban három Ferrari pole és dobogó sem. De ez azért a nulla pont mélyütés volt. Mintha hirtelen visszaléptünk volna egy évet az időben.

Leclerc: Neki is lehet kicsit rosszabb napja néha, ilyen volt a szombati, amikor csak a hetedik legjobb időt futotta. Vasárnap viszont mint a nyeletlen fejsze, úgy süllyedt el a mezőnyben. És ez nem az ő hibája, hanem az autóé. Értékelés: 5 pont

Sainz: Az időmérős ötödik helye a maximum amit elérhetett. Aztán jött a verseny és ugyanúgy járt, mint a csapattársa. Mondjuk ő csak hat hellyel hátrébb érkezett a leintéshez, a rajtpozíciójához képest. Értékelés: 6 pont

McLaren

Wokingban nem lehet ok panaszra. Bár a szombat kicsit döcögős volt, de vasárnap már brillíroztak.

Ricciardo: Nagyon kellett már egy jó eredmény az ausztrálnak. Végre ismét megvolt a Q3 szombaton és hiba nélkül vezetve lépdelt előre, szép előzéseket bemutatva. Ezt várjuk tőle mindig. Értékelés: 8 pont

Norris: A kvalija kicsit gyengén sikerült és a rajtját is elrontotta. De amit utána művelt, az megint csillagos ötös produkció volt. Hét verseny után még mindig a bajnokság negyedik helyén áll, 17 Ponttal Bottas előtt és nyolc ponttal Perez mögött. Kell magyarázni? Értékelés: 9 pont

Mercedes

Jajjaj, vannak bajok Németországban. Kéne nekik is valami varázsFiola. Egyszer már majdnem megverték őket a saját fegyverükkel és most ez végül sikerült is. Nem mondhatni, hogy simán, az sem, hogy esélytelen voltak. De kikaptak és ez igazából nem a pilótákon múlott. 

Bottas: A finn hozta, amit tud. Egy jó szombat és egy kicsit halványabb vasárnap. Lehet bántani, de szerintem nem érdemli meg. Ha azt vesszük alapul, hogy ennyi van benne versenyzőként (sem Hamiltontól, sem Verstappentől nem szégyen kikapni), akkor hozta a maximumot. Azért pedig inkább dicséret jár. Igazából még esélye is volt megnyerni ezt a versenyt, de hátha valakit idén elkerül a szerencse, akkor az ő. Perez is megelőzte a végén és lehet elmélkedni, hogy mi lett volna ha… De ez van. Értékelés: 7 pont

Hamilton: Amikor Hamilton elégedett a második rajthellyel, azt jelenti, mindent kipréselt az autójából. Ez most is így volt. A vasárnapi teljesítményére is igaz ugyanez. Vezette a versenyt VER hibája után, a holland nem tudott támadási közelségbe kerülni hozzá. A csapat viszont megint elszámolta magát egy kicsit taktikailag, és hipp-hopp, a három másodperces előnyből hirtelen 1 másodperces hátrány lett. Brixworthben valószínűleg még mindig számolgatják, ezt hogy sikerült kivitelezni. Közvetlenül a Toto Wolff asztalát preparáló szoba mellett. Értékelés: 9 pont

skysports-max-verstappen-hamilton_5422029.jpg

Red Bull

Már az előző pár futamon is látszott, Perez lehet a kulcs Verstappen bajnoki címéhez. Az elmélet pedig mára valósággá vált. Egyszerűen a Mercedes stratégiailag nem tud két RB autót megverni. Hornerék ellenben nem először bánnak el két Mercedesel, ha megvan mind a két autójuk. Bahreinben is ez volt, de ott pechjük volt. Mondjuk ez sem ment simán, de végül megcsinálták. Ja, és megvan az első dupla dobogója a párosnak.

Perez: A mexikói két egymás utáni dobogóval (amiből az egyik győzelem), megérkezett. Kicsit nehezen vette fel a ritmust, de mostanra belerázódott és nagyon komoly munkát végez. A kvalin még kicsit elmarad VER teljesítményétől, ahogy a futamokon is, de sokkal kisebb a különbség, mint a szezon elején, vagy mint Gaslyval és Albonnal bármikor. Ráadásul az, ahogy a gumikkal bánik, még egy komoly fegyvert ad Hornerék kezébe. Értékelés: 8 pont

Verstappen: A holland szombaton nagyon magabiztosan szerezte meg az első rajtkockát, amit az első kanyarban gyorsan el is bukott. Szerencséjére még vissza tudott jönni a második helyre, Bottas elé. A kerékcsere után hihetetlen kivezetőkört ment, amivel nem csak a Mercit, de a saját csapatát is meglepte, majd bevállalt még egy megállást. És abból a hátrányból is nyerni tudott, szóval nagyon keményen megdolgozott a pénzéért. Több helyen is láttam, hogy csak szerencséje volt, de ezzel nagyon nem értek egyet. Persze kellett hozzá HAM elfékezése a legvégén, de hát ezt a különbséget ki kellett autózni és ott kellett lenni. Ha Hamilton 2019-es hungaroringi és az idei barcelonai teljesítményére azt mondtam, hogy mesteri, akkor ez a jelző ide is jár. Értékelés: 10 pont

Futamértékelés: 9 pont Minden percét jó volt nézni)
Futam legjobbja: Verstappen (nagyon sok remek teljesítményt láthattunk)
Futam legrosszabbja: Ocon

 

telemmglpict000261620480_trans_nvbqzqnjv4bqulmngyk1nepnrm5qu5tzfnt1gd1jyz-baebce4y7tdq.jpeg

Na, és akkor nézzük, hogy is nyerte meg ezt a Red Bull! Mert ez csapatmunka volt a javából. A Verstapennél alkalmazott taktika persze nem új, hisz ez a Mercedes fegyvere volt eddig. De még csak nem is ők találták ki, hanem még Ross Brawn 1998-ban a Hungaroringen és Schumacher egyik legnagyobb győzelmét hozta pályafutása során.  Valószínűleg nem véletlen, hogy pont a magyar pályán alkalmazták ezt először Wolffék 2018-ban. A lényege egyszerű: Ha te és az ellenfeled is ugyanolyan használt gumikon vagy és így nem tudod megelőzni, vagy nem vagy biztos benne, hogy kibírják a gumik a végéig és ezért elbukod a győzelmet, állj ki egy új szettért, ami akkora gumielőnyt jelent, hogy nem csak hogy simán utoléred azt aki eléd kerül, hanem a hatalmas tapadáskülönbség miatt jóval nagyobb esélyed lesz előzni. Ehhez már csak egy olyan pilóta kell, aki ezt a különbséget ki is tudja autózni, mint Schumacher, Hamilton, vagy jelen esetben Verstappen. Nagyon hatásos fegyver, ami azért könnyen elsülhet visszafele is, ezért nem is használják, csak ha nincs más megoldás. A Red Bull idén már ezt egyszer meghúzták, méghozzá a szezon első versenyén, ahol egyértelműen ők voltak a gyorsabbak, de végül nem jött be. Bár VER utolérte HAM-ot, és meg is előzte egy szabálytan előzéssel, de a helyet vissza kellett adnia. A gumik pedig már nem bírtak ki még egy rohamot és ezzel Hamilton nyerte azt a versenyt. Majd idén Barcelonában Hamilton játszotta el ugyanezt sikeresen. Most a RB ismét meghúzta és ezúttal bejött. Igaz, csak a verseny vége előtt másfél körrel, de bejött. És hogy a Mercedes mit rontott el? Nehéz megmondani. Azt ők is tudták, hogy ezt nem lehet egy kiállással komoly tempóvesztés nélkül végigcsinálni. Biztos vagyok benne, hogy ha a Red Bull nem hívja ki a 32. körben Verstappent és még kint hagyják pár körig, akkor a Mercedes alkalmazta volna ugyanezt a megoldást. A trükk inkább az volt, hogy nem gondolták a RB ezt ilyen hamar meglépi, hiszen csak 14 kört ment VER a zsír új kemény keveréken. Viszont azzal, hogy pont az utolsó előtti körben tudott előzni, kiderült, ha még 2 körig kint tartják, nem valószínű, hogy győznek. A Mercedes pedig ezt már nem tudta lereagálni. Vagyis inkább nem akarta. Hiszen ha kihozzák Hamiltont, akkor Perez mögé jön vissza, aki az elnyújtott taktika miatt jóval frissebb gumikon volt, ergo nehezebb lett volna megelőzni egy olyan pályán, ahol még a DRS-el sem egyszerű ez a művelet. Számomra ebből az következik, látva az eddigi hét versenyt, hogy a 2-2 elleni csatában a Red Bull stratégái jobban játszanak. A Mercedesnél pedig idén már nem ez az első eset, hogy elszámítja magát a stratégiai csapat. James Volwes komoly névnek számít ebben a szakmában, de mintha nem állna a helyzet magaslatán ezekben a szituációkban. Persze a TV előtt ülve, stresszmentesen, majd többször is átgondolva, könnyű okosnak lenni. Másfelől ő a 2014-óta regnáló csapat főstratégája, szóval az a dolga, hogy ezeket a helyzeteket megoldja. Egyrészről mivel vasárnapi eső áztatta a pályát, a gumikopás teljesen megváltozott az előzőleg számoltakhoz képest, másrészről bízott Hamilton tudásában, amivel már jó párszor kihúzta a csapatot a csávából. Ez most majdnem sikerült, hiszen Bottashoz képest jóval gyorsabb tudott lenni ugyanazokon a gumikon úgy, hogy az első kiállás után ott loholt VER szélárnyékában, ami nagyon megterhelő a gumiknak (ekkor valószínűleg még úgy számoltak, kijönnek cserélni). Majd amikor VER kijött, a címvédő komoly spórolásba kezdett, hogy kihúzza valahogy a végéig és ez majdnem sikerült is neki. Mindent kisajtolt a Pirellikből, de VER ellen tehetetlen volt. A holland pont olyan tempót ment a közepeseken, amikkel pont utolérte Hamiltont és pont meg tudta még előzni. És bár lehet szidni Bottast, hogy nem tudta feltartani a trónkövetelőt és rosszul védekezett, de ez nem oszt, nem szoroz. Verstappen akkor egy kanyarral később előzi meg, mint ahogy azt láthattuk Pereztől. Ha pedig már itt tartunk, jegyezzük meg még egyszer. Perezről tudjuk, hogy milyen csodákra képes, ha arról van szó, életben kell tartani az abroncsait, de jó tempót is kell menni vele. Ez volt az egyik oka annak, hogy a Red Bull őt választotta tavaly év végén. A sakk-matt helyzetben ő jelentette a sakkot, Verstappen pedig a mattot. Ez az, amit Bottastól is várna a Mercedes. Bár itt is meg kell jegyezni, hogy a címvédő csapat túl konzervatív volt. Ugyanis viszonylag hamar kiderült, a két Red Bull külön taktikán van, ők még sem szedték szét a saját pilótáikat. Nem akartak kockáztatni, pedig ezt az évet anélkül nem fogják tudni megnyerni. Kicsit hosszúra nyúlt ez a bekezdés, úgyhogy nézzünk inkább pár érdekességet a hétvégéről!

f1-2021-france-max-verstappen-lewis-hamilton-jerry-andre2-mi-goodwood-21062021.jpg

  • A Paul Ricard a világ legsokoldalúbb pályája. Összesen 167 nyomvonal alakítható ki rajta. A legrövidebb 0.82 km-es, a leghosszabb 8,86 km hosszú.
  • Perez karrierje sem először állhatott egymás után két versenyen dobogóra.
  • A Red Bull utoljára 2013-ban tudott zsinórban három versenyen győzni (mondjuk akkor Vettel meg sem állt zsinórban kilenc győzelemig).
  • Az F1 története során összesen 10 alkalom volt, hogy minden autó célba ért. Ebből hat a hibrid érában történt.
  • Zsinórban a harmadik kvalifikáción volt Piros zászlós megszakítás
  • Verstappen pályafutása során először triplázott egy versenyen (pole pozíció, győzelem és leggyorsabb kör).
  • Lando Norris sorozatban 12. alkalommal szerzett pontot, ezzel magasan ő vezeti ezt a listát (a második Gasly sorozatban hat pontszerző hellyel).

    nevtelen2_1.jpg

    nevtelen.jpg

Szólj hozzá

Franciaország Hamilton Perez Paul Ricard Verstappen Ocon