F1rka

Hírek, elemzések, érdekességek és sztorik az F1-ről

Hatalmi harc az F1-ben

Toto Wolf mostanság nem a legnépszerűbb ember az F1-es szurkolói körökben. A Mercedes F1-es csapatának résztulajdonosa és egyben csapatvezetője újabb frontot nyitott a sportban jelenleg zajló -és immár nyugodtan nevezhető- háborúban, amikor nyíltan kijelentette az aláírásra váró új Concorde egyezmény kapcsán, hogy az abban lévő feltételek nem felelnek meg csapatának, és ebben a formában nem írják alá. Az osztrák főnök mindig kínosan ügyel arra, hogy nyilatkozatai teljesen kimerítsék a politikai korrektség minden szegletét, mostanában mégsem fogta vissza magát, amikor kijelentette a többi csapatvezetőről, hogy "amikor kamera elé kerülnek, akkor benyalnak a kereskedelmi jogok tulajdonosainak, amikor pedig megbeszélést tartunk, akkor ők a leghangosabbak." Bumm. Erre nem számítottunk. Mi történt? Van-e köze egymáshoz az utóbbi hetek történéseinek? Kezdjük a sztorit a Racing Pointtal, mert bizony van összefüggés az események között, még ha nem is kapcsolódnak szorosan egymáshoz.

wolf.jpg

A bandafőnök: Toto Wolf

Tehát a tények: Toto Wolf tulajdonos a Mercedes F1 csapatában valamint annak első embere. Ezen kívül részvényes az Aston Martinban (mivel a Racing Point jövőre már az Aston gyári csapata lesz, vehetjük az autógyárat és a versenycsapatot egy kalap alá nyugodtan). A többségi tulajdonos az angol cégnél Lawrence Stroll, aki egyesítette az F1-es csapatot az autógyárral. Emellett a Daimler (a Mercedes anyacége) szintén résztulajdonos az Astonban. Stroll pedig a hírek szerint szeretne pár Mercedes vagy Daimler részvényt is a zsebében tudni. Tobias Moers az eddigi Mercedes-AMG vezér már az Aston Martint igazgatja, Andy Cowell, a Merci F1-es motor guruja pedig az Aston F1-es csapatához tart (miközben ők a németektől veszik a motort). Valamint a pletykák szerint a Mercedes gondolkodik a gyári F1-es csapat folytatásán, amit jól jellemez, hogy pl. még sem Wolf (a csapatfőnöki) sem Hamilton nem írt alá még új szerződést. És még a Concorde egyezmény sincs aláírva. Ráadásul az idei RP autó már ránézésre is egy tavalyi Mercedes klón, Wolf és Stroll barátságáról már nem is beszélve. Az ex-indiai csapat régóta a Mercedes partnere, nem csak a motort veszik tőlük, hanem többek között a váltót és a komplett hátsó felfüggesztést is.

A Racing Point a folyamatos támadások célkeresztjébe került már a téli tesztek óta az autója miatt, és már az ellenfelek is csak Copy Point/Tracing Point/Pink Mercedesként említik a médiában. Végül a Renault lépett az ügyben és nyújtott be óvást az FIA-nak a Stájer Nagydíjtól kezdve, minden verseny után. Az óvás csakis a RP fékhűtő rendszereire vonatkozott, abban bízva, hogy ezt nem tudják bizonyítani azzal az indokkal, hogy 3D-s fényképek alapján másolták le a tavalyi címvédő autóról. Ez, a két csapat viszonyát ismerve nem volt meglepő, hiszen a tavalyi Japán Nagydíjon ez pont fordítva történt, és akkor a franciák autóit ki is zárták a versenyből. Abiteboul pedig nem az az ember, aki elfelejti a sérelmeket.

De térjünk vissza a jelenlegi helyzetre! Az FIA testülete összeült a Brit Nagydíj után, és döntött. Büntetés jár a Racing Pointnak. Autónként 200 ezer eurós csekk, valamint 7,5 pont levonás. Az FIA kijelentette, a RP első fékhűtői joggal alapulnak a Mercedes 2019-es tervein, mivel a csapat tavaly még az ő verziójukkal versenyzett (teljesen legálisan). A hátsó fékhűtő viszont már problémás, hiszen a RP tavaly még teljesen a saját tervezését használta, idénre viszont egy szinte teljesen megegyező rendszerrel álltak elő, ami aggályos. Ellenben technikailag mindent rendben találtak és a csapat továbbra is használhatja ezeket. Szóval szabálytalan, de használhatják. Ez megint egy olyan FIA döntés, ami igazából senkinek sem jó. A szövetség igazából csak olajat öntött a tűzre ezzel, aminek az lett a következménye, hogy a Ferrari a Williams és a McLaren is beszállt egyből a boxmeccsbe és egymással versenyezve adták be a fellebezési szándékukat az ítélet szigorításáért. Mindeközben a Mercedes úgy tűnik, jogilag érinthetetlen az ügyben, hiába a tény, hogy január hatodikán még egy komplett hátsó fékrendszert is kapott az RP tőlük, ami minimum kérdéses, hiszen ez már elsejétől papíron szabályellenes. Az ügy egyébként sokkal messzebbre mutat ennél, és akár még komoly hatása is lehet a sport jövőjére. Jövő héten részletesen ki lesz vesézve ez is egy teljes posztban, majd figyeljetek! :)

A Racing Pointot tehát össztűz alá vették, és Wolf, úgy tűnik, a segítségükre sietett, csak éppen nem úgy, ahogy vártuk, hanem egy új lövészárkot ásva, ahonnan nem csak a fentebb említett csapatokat, de egyenesen az FIA-t és a Libertyt vette célba. Méghozzá a Concorde egyezménnyel, ami 1981 óta létezik, és ez szabályozza, valamint tartja egyben az egész sportágat.

A nagyravágyó Lawrence Stroll

 

Van tervben egy komolyabb poszt a Concorde megszületéséről és történetéről, ami bár így elsőre unalmasnak hangzik, mert tele van olyan szervezetekkel mint FISA, FIA, FOCA, FOTA, FOM, CVC stb. Viszont ha onnan nézzük, hogy olyan emberek feszültek egymásnak és harcoltak hol egymás ellen, hol egymás mellett, mint Enzo Ferrari, Ecclestone, Dennis, Tyrell, Mosley, Williams akkor már nem is tűnik annyira annak. Viszont elég szövevényes, mint egy igazi detektívregény, és bizony bele se fér egy posztba a sok adok-kapok.

Szóval az eredeti tervek szerint idén lejár az érvényben lévő kontraktus és három határidő is van annak aláírására. Augusztus 12., 18 és 31. Hogy miért három időpont? Nos azok a csapatok, akik az első két határidő előtt aláírják, kapnak némi plusz „jutalmat” a Libertytől. Ez nem új ötlet, Ecclestone is rendszeresen használta ezt a fajta ösztönzést. Hosszú tárgyalásokon vannak túl a felek és pár csapat már egy ideje kijelentette, mennyire elégedettek a tervezettel és bármikor hajlandóak aláírni az új szerződést. Lehet tippelni kik azok. A McLaren, a Williams és a Ferrari. Furcsa véletlen?

A Concorde szabályozza az F1 kifizetéseit a csapatok felé teljesítmény alapon. 4 csapat is kap más-más mértékben több pénzt, történelmi bónusz néven, csökkenő sorrendben a Ferrari, a McLaren a Williams és a Renault. Furcsa véletlen? A dolog külön pikantériája, hogy a Williams már elég régóta a Mercedes partnercsapata, a McLaren pedig 2014 után jövőre ismét a stuttgartiak motorját fogja használni. Azt pedig jól tudjuk, hogy a partnercsapatok nem nagyon mennek szembe azzal, akitől a motorokat kapják, legyen az Ferrari, Mercedes, Honda vagy Renault.

A Libertynek ez lesz az első igazán komoly megmérettetése a sportág élén és úgy indult neki első Concorde tárgyalásának, hogy kijelentette, sokkal igazságosabb pénz elosztást akar, ami most Wolf szerint nem igazán történt meg. Bár nincsenek elmondva a konkrét részletek, hiszen még nincs aláírva semmi, de az biztos, hogy a Chase Carey vezette Liberty azért állta a szavát és kevesebb lesz a történelmi bónusz és több jut a kis csapatoknak. A képlet viszonylag egyszerű: van egy összeg amit az F1 szétoszt a csapatok között az előző években élért eredmények alapján. De a történelmi bónuszok is ebből a keretből mennek, szóval ha azok nincsenek, akkor a többiek is több pénzt kaphatnának. Ez pedig arra a csapatra fokozottan igaz, akik az elmúlt 6 évben konstruktőri bajnokok voltak. Azért gondolom, ez nem most derült ki Wolf számára és még lehet hogy nagy duzzogva alá is írták volna, ha nincs a fenti történet Lawrence Stroll csapatával. Wolf egyértelmű üzenetet küldött: El a Racing Pointtól, vagy egyből búcsút inthettek a jelenlegi legjobb csapatnak. Akik amúgy a csapaton kívül is komoly összegeket áldoztak magára a sportra, volt hogy egy komplett nagydíj megrendezését is magukra vállalva. A Concorde történetében persze nem ez az első ilyen eset, de akkor az asztal másik oldalán ülő úriembert úgy hívták, hogy Bernard Ecclestone.

2009-ben még a szexbotrányát is túlélő Max Mosley FIA elnök bele is bukott az egészbe, amikor szembement a csapatokkal, élükön Jean Todt Ferrari főnökkel. A helyzet pikantériája az, hogy akkor Mosley a költségsapka bevezetésébe bukott bele, most Todt már FIA vezérként a munkája koronaékszerének tartja. A helyzet akkor azért annyiban más volt, hogy a csapatok egységesen beálltak a Ferrari mögé (a Wlliamst kivéve) és még Ecclestone is meghátrálásra kényszerült. Igaz, a végén mindenki aláírta, de Mr. E. komoly vezéráldozatot szenvedett el Mosley lemondásával.

A főnökök: Chase Carey és Jean Todt

 

Hogy állunk most? Úgy tűnik, Toto Wolf megnyerte az első két csatát. Azon kívül, hogy a McLaren – Williams páros végül mégsem fellebbezett a RP büntetésének szigorítása ellen, elhalasztották a Concorde aláírását is, amit a Liberty nagyon nem akart. Vajon mi lehet az adu ász amivel ez sikerült elérni? Ehhez látni kell a FOM második negyedéves jelentését ami bizony siralmas. Normál esetben június végére simán lemegy 8 verseny, de ez idén nulla volt a vírus miatt. Márpedig a fő bevétel nem más mint a promóterektől származó rendezési díjak. Számszerűsítve ez azt jelenti, hogy az adott időszakban, a tavalyi 620 millió dollár helyett idén ez csak 24 millió dollár volt. Ha ehhez hozzávesszük a kiadásokat, akkor bizony egy masszív mínuszt kapunk, az év végi mérleget pedig, már lehet nem is tudják majd pluszba hozni, futamrendezések elenére sem. Ezzel és a Mercedes esetleges azonnali elvesztésével pedig még a Liberty birodalom marketing gépezete sem valószínű, hogy jól kijönne a dologból. Ezért álláspontjukat, hogy nincs semmiféle halasztás, inkább félre dobták és megpróbálnak valamiféle egyezségre jutni. Az FIA viszont visszaütött és hirtelen be akarják tiltani a motorok „party” módját, vagyis, a külön időmérős motorbeállításokat, ami egyértelműen a Mercedes ellen irányul és amivel eddig semmi baja nem volt a szövetségnek.

Viszont itt jön még egy csavar a történetben. A Red Bull nyomására bekerül egy teljesen új opció a Concorde egyezménybe. Mégpedig az, hogy bármelyik év végén kiszállhat bárki a száguldó cirkuszból, mindenféle kötelezettség nélkül. Ez pedig most nagyon jól jöhet több csapatnak. Az egyik a Haas, a másik pedig maga a Mercedes. A németek jó eséllyel pályáznak idén és jövőre is mind az egyéni, mind a konstruktőri címre és ezzel komoly esély nyílik arra, hogy bajnokként, szinte minden rekordot megdöntve, a '22-es szabályváltoztatások előtt kivonuljanak mint gyári istálló. Emlékszünk még a cikk elején a Wolf – Stroll összefonódásra? Bizony, az pár héttel ezelőtt még csak egy félig vicces teória volt, mára egyre inkább úgy tűnik, valós opció.

Gondoljunk csak bele: A Daimler új vezére és Wolf között a hírek szerint nem túl felhőtlen a viszony és az anyacég komolyan fontolóra vette, hogy átstrukturálja az autósportban betöltött szerepét. Mondhatnánk, hogy nincs ebben semmi, Wolf úgyis azt teszi, amit mondanak neki, de a helyzet nem ilyen egyszerű, hiszen őt maximum az F1 csapat vezetői székéből lehet kitenni, egyébként nem a Daimler alkalmazottja, hanem a partnere, úgy, hogy az anyacég igazgatóságában is benne van. A Daimleren belüli hatalmi pozíciója egyértelműen meggyengült Lauda halálával és Dieter Zetsche vezér távozásával, de azért maradtak még bőven barátai.