2021. máj 25.

Hercegi vonatozás drámával fűszerezve – Monaco Nagydíj elemzés

írta: F1rka
Hercegi vonatozás drámával fűszerezve – Monaco Nagydíj elemzés

Ahogy arra számítani lehetett, nem ez volt az év versenye. Legalábbis abból a szempontból, hogy a pályán nagyjából kétszer volt tényleges előzés. Az egyik a két HAAS között történt az utolsó két helyen, a másik pedig Vettel és Gasly csatája volt, amikor a német pont az AlphaTauri mellett találta magát a boxból kijövet. Se egy ütközés, falba állás, SC nem volt, ami azért ezen a pályán felér egy kisebb csodával. Ezen kívül viszont volt jó pár személyes dráma a hétvégén, amik mind hatással voltak a verseny kimenetelére kisebb-nagyobb mértékben.

letoltes_18.jpg

A kvalit nézve érdekes volt látni, hogy ha összerakjuk Bottas legjobb szektoridejeit, meglehetett volna neki a pole, de egy körben nem tudta ezt összerakni. Valamint mennyire félrementek Hamilton beállítasaival, és itt nem csak a csapat hibás, hiszen a versenyző mondja meg, mi az az irány, ami felé szeretne elmenni. Nagyszerű volt látni a Ferrari feltámadását, majd sírva-nevetve konstatálni, hogy bizony az olasz ’precízség’ semmit nem változott az évek során. Vasárnap pedig szemtanúi lehettünk az elmúlt jó pár év egyik legszürreállisabb kiesésének a Mercedes jóvoltából. Na, és persze itt van maga a „van-e Monaconak még létjogosultsága az F1-ben” kérdés is, ami ismét felszínre tört, két részre osztva a szurkolókat. Nekem személy szerint több problémám is van ezzel a pályával, de mielőtt erre kitérnék, jöjjön a rövid elemzés.

189105410_205847334755261_2109003044633761706_n.jpg

189788321_206620554677939_4603830272334525182_n.jpg

HAAS

Hozták a szokásos eredményt, amit már mindenki előre tud. Ennyi.

Mazepin: Miközben mindenki arra várt, hogy na, majd jön Mazespin és jól darabokra töri az autót ahányszor csak kihajt a boxból, az orosz kezdi összeszedni magát és egyre kevesebb hibával vezet. Végigment és még a csapattársát is megelőzte. Ez a maximum, amit elérhet. Értékelés: 5 pont

Schumacher: Monacóban bárki bármikor falhoz vághatja az autóját, ez itt benne van a pakliban, főleg ha újonc az ember. Pechjére ő pont az FP3 végén tette ezt meg, így a csapatnak esélye sem volt újraépítenie azt az időmérőre. A versenyen azért bemutatott egy nagyon szép előzést MAZ ellen, ami fele részben az ő szemfülességének, fele részben a csapattárs elbambulásának köszönhető. Szerencsére nem ütköztek, de azért Steiner arcát megnéztem volna közben. Értékelés: 4 pont

Williams

A legendás csapat 750. versenyét teljesítette, ami fantasztikus, bár az utóbbi években nem szoktak túl jól esülni a nagy jubileumok egyik csapatnál sem. Ez volt valószínűleg a leggyengébb pályájuk ebben az évben, és még így is be tudtak jutni a Q2-be. Nagyon várom már azt a pontszerzést, mert kijár nekik.

Latifi: Három tized másodpercre volt a Q2-től, ami bizony nem rossz teljesítmény a kanadaitól. Vasárnap pedig egy AlphaTaurit is sikerült átugrania és ott volt Russell nyomában versenytempóban. Ez nem rossz tőle. Értékelés: 6 pont

Russell: Mivel a Williamsnek valószínűleg ez a pálya fekszik a legkevésbé a naptárban, mindenképp kiváló teljesítmény tőle a Q2. A versenyen azonban talán lehet nem ártott volna egy bátrabb stratégia, hiszen a lágy keveréket nem is használták. Értékelés: 5 pont

Alfa Romeo

Végre megvan az első idei pontjuk, ráadásul teljesen megérdemelten. Üröm az örömben, hogy ez most akár dupla pontszerzés is lehetett volna, de ne legyünk telhetetlenek.

Raikkönen: Igazából egy kicsit mérgesek lehetünk a jégemberre, mert látva a futamot ebben simán benne volt a pontszerzés lehetősége, ha egy kicsit jobban sikerül az időmérő. Jó tempót ment, kihasználta a stratégia adta előnyöket (közepeseken rajtolt) és egy másodperccel a csapattárs mögött intették le. Sajnos ez már nem az első eset, hogy egy kicsit erősebb kvalifikációs eredménnyel ott lett volna a pontszerzők között. Így megint pont lecsúszott róla. Értékelés: 6 pont

Giovinazzi: Az olasz most minden dicséretet megérdemel. Önerőből ott volt a Q3-ban, ami már önmagában kisebb csoda ezzel az autóval. Bár a versenyen Ocon és Stroll is elé került, LEC és BOT kiszállásval maradt ott, ahol volt és megszerezte csapata, valamint saját maga első idei pontját. Értékelés: 8 pont

formula-1-monaco-gp-2021-valtt-2.jpg

Alpine

Nyögvenyelős ez az év a francia csapatnak ismét. Sokkal többet vár tőlük mindenki és ha azt vesszük alapul, hogy Monacoban kisebbek a különbségek a csapatok között, külön fájó, hogy két hellyel hátrébb kerültek a konstruktőri tabellán a leintés után.

Ocon: A francia csak egy hajszállal maradt le a Q3-ról. Érdekes módon a taktikájával  kilógott a sorból, mert csak egyedül ő volt lágy-közepes stratégián. Végül is kifizetődött a dolog, mert átugrotta GIO-t és ismét szerzett két pontot. Nagyjából kihozta az autóban rejlő potenciált. Értékelés: 7 pont

Alonso: A spanyol bajnoknál gondok vannak az egykörös tempóval. Fél másodperccel lassabb volt szombaton, mint a csapattársa és már a Q1-ben búcsúzott. Ez pedig gyenge. A versenyen jól ment, lépkedett előre, de azért nem ezt várjuk tőle. Értékelés: 5 pont

AlphaTauri

Az várható volt, hogy jól fognak itt szerepelni, viszont még ezt is túlszárnyalták. Vagyis csak félig, mert jelenleg nagyon úgy tűnik, hogy egyversenyzős csapatról van szó. Szerencséjükre sem az Alpine, sem az Aston nem brillírozik.

Tsunoda: Az ifjú japán a remek kezdés után egyre lejjebb süllyed, mintha teljesen eltűnt volna az önbizalma. Ezzel az autóval bizony nem szabad a Q1-ből kiesni, hiszen látjuk mire képes a csapattárs. Ugyanúgy a 16.  pozícióban intették le, mint ahonnan indult, miközben a csapattárs Hamiltonnal és Vettellel harcolt. Ez mindent elmond a teljesítményéről. Értékelés 2 pont

Gasly: A franciának fekszik ez a pálya, mindig jól szerepelt rajta. Ezt most is láthattuk, a kvalin elért hatodik helye több, mint jó. Vasárnap pedig Hamiltonnal és Vettellel csatázott végig és egy pici szerencsével mindkettőt legyőzhette volna. Viszont a címvédőt végig maga tudta tartani, úgyhogy elégedett lehet magával. Értékelés: 8 pont

Aston Martin

Először villantak meg ebben az évben, amivel hirtelen két helyet léptek előre a konstruktőri tabellán. Persze ez még mindig nem az, amit az év elején vártunk tőlük és gyanítom nem is marad így. De ettől függetlenül a hétvégén remek munkát végeztek, aminek köszönhetően rengeteg pontot kaszáltak. Az ötödik hely pedig felér nekik egy futamgyőzelemmel a jelenlegi helyzetben.

Stroll: A kanadai egy átlagos időmérőt teljesített, viszont a vasárnapja jól sikerült. Nem hibázott és a kifordított gumistratégiát (kemény-lágy) is ki tudta használni. Mindez végül négy pontot ért a 13. helyről, szóval nem lehet oka panaszra. Értékelés: 8 pont

Vettel: Végre megvillant a 4x bajnok, és bizony ez elég nagy villanás volt. A Q3 már eleve hatalmas dolog ezzel az autóval, a futamon pedig még erre is rátett egy lapáttal és egyszerre ugrotta át Gaslyt és Hamiltont. Ráadásul mindezt tette igencsak látványosan. Egy verseny erejéig végre a régi Vettelt láttuk és tegyük hozzá: ez nem csak a saját és csapat idei legjobb eredménye, de az Aston Martin legjobb F1-es helyezése is. Értékelés: 10 pont

xpb_1087854_1200px-725x500.jpg

Ferrari

Na, itt álljunk meg egy pillanatra! LEC a Q3 –as utolsó körében falba teszi az autót, de övé a pole, ami hatalmas lehetőség az olaszoknak. Szombaton és vasárnap is kiadtak egy-egy közleményt, hogy nem sérült a váltó, nem kell cserélni, így nincs rajtbüntetés, az első helyről indulnak. Ennek következménye, hogy bizony a győzelemért mennek. Erre mi történik a futam előtt a rajtrácsra kivezető körön? Megkotlik az autó LEC alatt és a boxba is alig tud visszavánszorogni és gyorsan kiderül, hogy el sem tud indulni. Majd kiderül, hogy bár a váltó tényleg rendben volt, az autó bal oldali részét nem ellenőrizték le egyszer sem, hogy ott van-e valami sérülés (persze értem én, hogy az autó jobb oldala sérült, de azért az nem volt egy kis ütés). így fordulhatott az elő, hogy a futómű bal oldala megadta magát, rögtön ahogy kihajtott a pályára. Hihetetlen, hogy a Ferrari bármikor képes magát lábon lőni. Ez most valószínűleg egy győzelmükbe került, de akár dupla dobogó is lehetett volna. Mivel RIC nullázott, komoly előnyt szerezhettek volna a konstruktőri harmadik helyért vívott csatában, ehelyett most két ponttal kevesebb van nekik, mint a wokingiaknak.

Sainz: Abban biztos vagyok, hogy a pole-t nem tudta volna megszerezni akkor sem, ha LEC miatt nem lengetik be a piros zászlót, mert nem volt a legjobb körén. Viszont a negyedik hely azért nem rossz, bár a dühe érthető. Vasárnap mindent megpróbált, de VER elérhetetlen volt a számára. De megszerezte csapata idei és saját első ferraris dobogóját egy nagyszerű versenyzéssel. Értékelés: 9 pont

Leclerc: Zseniális időmérő majd az utolsó pillanatban bumm. Amiért nagyon nagy árat fizetett vasárnap. Egy kicsit a kelleténél többet kockáztatott az utolsó körében, a pálya pedig egyből büntetett. A pálya, ami hazai pálya neki és még nem sikerült célba érnie rajta F1-es karrierje során. De előbb-utóbb minden sorozat megszakad. Értékelés: 6 pont

McLaren

Zak Brawn írhat egy köszönő üzenetet Binottónak, hogy nem sikerült rendbe tenni LEC autóját és így nem kell a maranellóiak után loholniuk a konstruktőri versenyben. A csapat egy egészen egyedi és legendás festéssel állt rajthoz a Gulf tiszteletére. Az Igazi old-school kék-narancs mintát jó pár legendás versenyautó kapta már meg az évek során. A versenyük pedig nagyszerűen sikerült, legalábbis ha a garázs egyik oldalát nézzük. A másik felében komoly gondok vannak.

Ricciardo: Hát, nem tudom, mit lehet mondani RIC hétvégi teljesítményére, teljesen mindegy, hogy a szombatot vagy a vasárnapot nézzük. Talán a pocsék szó rá a legjobb. Már-már úgy tűnt, kezdi elkapni a ritmust, erre most kört kap a csapattársától. Pedig rá aztán végképp nem lehet mondani, hogy nem kedveli ezt a pályát, hiszen azon kevesek közé tartozik, akik itt győzni tudtak. Értékelés: 3 pont

Norris: A hétvége előtt hosszabbított szerződést csapatával és a teljesítményével köszönte meg a belé vetett bizalmat. Tudjuk, ő a kis kedvenc a McLarennél, de azt hiszem, erre rá is szolgált. Az ötödik rajhelye kiváló és bár a versenyen nem tudta tartani a lépést az előtte lévőkkel, valamint Perez is ott lihegett a nyomában, bírta a nyomást. Ez pedig idei második dobogóját hozta el, ami öt verseny után igencsak figyelemreméltó. Valamint visszavette Bottastól a harmadik helyet a tabellán, ami szintén nem kis dolog. Értékelés: 9 pont

Mercedes

A címvédő csapatnak általában van egy hatalmas betlije minden évben. Azt hittem, Imolában ezt óriási  szerencsével megúszták, de hát jött Monaco és úgy összedőlt a rendszer, mint egy kártyavár. Lesz mit rendbe tenni nekik a színfalak mögött. Az egyik autó beállításaival teljesen félrementek, a  másikról meg egész egyszerűen nem tudták levenni a jobb első abroncsot a boxban. De nem az van, hogy nem akart lejönni, hanem konkrétan az angliai főhadiszállásra is úgy kell elvinni, és csak ott tudják majd levenni. Egészen szürreális jelent. A stratégia meg maga volt az érthetetlenség. A James Volwes vezette csapatból ha csak egy is látta volna az F2-es futamokat, tudhatta volna, hogy itt most kivételesen azé az előny, aki később jön ki. Erre mit csinálnak? Simán kihívják a pilótáikat elsőként a mezőnyből. Majd csodálkoznak, hogy csak egyre hátrébb csúsznak. Amennyire dicsértem őket az előző versenyen, most annyira jár nekik a letolás. Egy csapásra üldözöttből üldözők lettek.

Bottas: Most már tényleg sajnálom a finnt. Ami balszerencse elérhet egy versenyzőt, az őt tuti elkapja. HAM eltűnik előle a kvalin, erre jön LEC és az utolsó körös csattanása. Ami lehet egy Bottas pole-ba került (ezt már sosem tudjuk meg, de komoly esélye volt rá). Majd a LEC kiesik előre, egy jó stratégiával talán megszerezhetné az első helyet, erre jön az ominózus boxkiállás. Valószínűleg ő az egyetlen olyan pilóta az F1 történetében, aki azért esett ki, mert nem tudták levenni az autóról a kereket. Értékelés: 8 pont

Hamilton: Ez minden volt, csak nem jó. A címvédő keményen bírálta a csapatot mind a szombati, mind a vasárnapi produkció miatt és fele részben igaza van. A vasárnapi stratégia botrányos volt. Megkérték, hogy óvja a gumikat, majd elsőként kihívják a boxba, miközben minél később kellett volna. A szombati teljesítménye azonban nem csak a csapat hibája. A mérnökök a versenyzővel együtt találják ki, hogy merre menjenek a beállításokkal, és mivel csak a pilóta tudja megmondani, hogy mit akar, ők főleg annak alapján állítják be az autót. Szóval ez 1-1. Perez és Vettel úgy átugrotta a versenyen a jó taktikájukkal, mintha ott sem lett volna, miközben a futam után álmában is le tudta volna rajzolni az AlphaTauri hátsó részét. Mintha a futam végére kicsit fel is adta volna ezt a versenyt. Értékelés: 5 pont

Red Bull

Mindenben felülmúlták a fő vetélytársukat a hétvégén és 2013 után most először fordul elő, hogy ők vezetik a konstruktőri meg az egyéni pontversenyt is. Igaz még nagyon messze a vége, ez most komoly lökést adhat mindenkinek a csapatnál.

Perez: Az időmérője egyszerűen értékelhetetlen volt. Pont akkor, amikor Hamiltonnak köze nincs a pole pozícióhoz, egyszerűen ő még lejjebb süllyed. Vasárnap viszont mintha kicserélték volna, nagyszerű versenyzést bemutatva, kiváló stratégiával a dobogóért harcolt. Bár végül nem tudta Norrist elkapni, így is figyelemre méltó volt a teljesítménye és ez nagyon kellett ahhoz, hogy átvegyék a konstruktőri tabella vezetését. Valamint most először sikerült pontokat rabolnia Hamiltontól is. Értékelés: 7 pont

Verstappen: A holland csalódott volt az időmérő után, joggal, hiszen minden esélye megvolt arra, hogy pole-ból induljon. Végül amit a sors elvett tőle szombaton, azt vasárnap visszakapta. Bár a második rajtkockából indult, mégis ő volt a legelső autó a rajtrácson. Innentől kezdve pedig kezében tartotta a versenyt, pedig elnézve az itteni versenyeit, ez nem az ő kedvenc pályája. Egyedül Bottas lehetett volna rá veszélyes, de a finnt elintézte a balsorsa, így pedig már csak arra kellett figyelnie, hogy ne hibázzon. A jutalma pedig nem más, mint hogy pályafutása során először, az ő nevével kezdődik az egyéni pontverseny tabellája. Értékelés: 10 pont

Verseny: 7 pont (volt itt azért történés)
Verseny legjobbja: Vettel (végre ez is eljött)
Verseny legrosszabbja: Tsunoda (RIC is közel volt hozzá)

 

images_1_7.jpg

Na, és akkor Monaco. Van-e létjogosultsága ennek a pályának a mai F1-ben? Nézzük pro és kontra! Egyértelműen a legikonikusabb és legnehezebb pálya már nagyon hosszú ideje. A Triple Crown része, szóval óriási presztízzsel bír. Ha egy versenyzőt megkérdeznek, hogy ha csak egy győzelme lenne, azt hol szeretné, 99%, hogy ezt a pályát fogja megnevezi gondolkodás nélkül. Hatalmas csatákat láthattunk itt és bármelyik pillanatban történhet bármi, hiszen a legkisebb hiba után is egyből a falban köt ki a pilóta. A szervezés általában kifogástalan bár néha megakad a gépezet egy-egy csatornafedél vagy a TV-s rendező alkalmatlansága miatt. A nézők nagyon közel vannak mindenhez, testközelből látnak mindent.

Másrészről magával a pályával komoly gondok vannak. Ezek az autók már túl szélesek, túl hosszúak és túl gyorsak ide. Egyszerűen fizikailag képtelenség előzni, ha csak nem hibázik az elöl haladó, vagy nincs valamilyen komolyabb technikai gondja. A lekörözések is sokszor problémásak, mert egyszerűen nincs hely félrehúzódni. A költségcsökkentés jegyében idén tilos az autó nagy részén dolgozni a mérnököknek, de külön erre a pályára tervezhetett és gyárthatott mindenki egy speciális első felfüggesztést. Ha ugyanazok szabályok mentén menne végig az FIA a pályán, mint a többin, nem kaphatna engedélyt, de egy sor kivétel vonatkozik rájuk a pályabiztonságtól kezdve. A live timing és még pár dolog csak akadozik, mintha alig lenne internet a világ egyik leggazdagabb városában. És kívülről nézve nem nagyon akarnak semmire sem költeni, miközben nekik szó szerint egy fillért sem kell fizetni azért, hogy futamot rendezhessenek. Ez pedig minden, csak nem fair a többi tradicionális pályával szemben. Ezeknek a dolgoknak a megítélése persze teljesen szubjektív, de azért nem dőlt össze a világ tavaly sem, amikor elmaradt. Persze ez a vita messzire el tudja vinni az embert, hiszen inkább egy Monaco, mint például öt Abu-Dhabi vagy Barcelona. De valamit lassan kezdeni kell ezekkel a problémákkal az F1-nek.

Szólj hozzá

Ferrari Alfa Romeo Norris Red Bull Mercedes Monaco Williams Vettel McLaren Aston Martin Sainz Alpine Verstappen AlphaTauri HAAS