2020. okt 19.

Aktuális ügyek

írta: F1rka
Aktuális ügyek

Jó pár dolog történt az F1-ben a színfalak mögött, amik nem a mindennapi téma részei, de mégis fontosak. Lehet néhányan átsiklottak a dolgok felett, vagy csak nem tűnt fel neki a rengeteg hír között.

Kezdjük talán a legfontosabbal. A csapatok és az FIA úgy döntöttek, hogy mégsem lesz jó, ez a „nincs fejlesztés” dolog 2021-re, ezért kicsit kitolták a határokat ez ügyben. Bár a kicsit az ugye relatív, hiszen ha például új padlólemezt készíthetsz, az bizony csak a felületes szemlélőnek tűnik úgy, hogy nem oszt, nem szoroz. Miközben az és a hozzá kapcsolódó diffúzor felel a leszorítóerő több mint 50%-áért. Bizony, a szárnyak és egyéb nyalánkságok összesen nem nyomnak annyit a latba, mint ez az elem. Csak éppen nincs szem előtt, ezért nem is tűnik fel annyira, ha variálnak vele. Na de nézzük, hogy is néz ki a „minden marad ugyanúgy” elv az F1-ben.

 fiaflag-002.jpg

Az egész alapja egy komplett anomália, amin egy F1 fan csak jót nevet majd nyugtázza, hogy már megint a jobb kezükkel a fejük mögött vakarják a bal fülüket a döntéshozók. És mielőtt bárki elkezdené szidni az FIA-t, vagy a Priellit, emlékeztetőül: Ezt mind a csapatok akarták az első perctől kezdve. Na kezdjük!

Az egész dolog úgy indult, hogy a csapatok 2018-ban, 3 versenyhétvégén ismerhették meg a '19-es abroncsokat. Ezeket annak rendje és módja szerint használták is az egész tavalyi szezonban. Majd a Pirelli év végén bemutatta az idénre tervezett gumikat is, amik az utolsók lettek volna ebben a konstrukcióban, hiszen az eredeti terveken szerint '21-től jöttek volna a 18 colos abroncsok. Ez nem nagyon nyerte el, sem a versenyzők, sem a csapatok tetszését és ezért azt mondták, ők inkább maradnának a '19-es abroncsoknál. A Pirelli természetesen nem a hasára ütve fejlesztette ki ezeket az új keverékeket, hanem azért, mert az autók leszorítóereje annyival nőtt, hogy ahhoz őj keverékek kellenek. A Pirelli figyelmeztette a csapatokat, hogy ebből baj lehet, főleg a „gumigyilkos” pályákon, de ezt simán elengedték a fülük mellett. És lám, Silverstone-ban be is bizonyosodott, hogy bizony igazuk volt. Sorra jöttek a defektek. Mindeközben persze a Covid szépen átírta a terveket, az őj szabályokat a 18 colos felnikkel együtt elhalasztották és úgy döntöttek, az idei autókkal mennek majd '21-ben is. És az idei gumikkal. Azokkal a gumikkal, amiket 2018-ban fogadta el és ami teljesen alkalmatlan lesz, hiszen '21-re már teljesen más autók lesznek mint akkor. Két komplett évet végigfejlesztett autókra raknia azokat az abroncsokat még egy kezdő drukker szemében is hülyeség. Mario Isola, aki a Pirelli F1-es részlegének a feje, ekkor már igencsak csapkodta az asztalt, hogy ez esztelenség. Ők leszállítják ha kell, de semmilyen felelősséget nem fognak vállalni, ha egy időmérős kör közepén fognak elszállni az abroncsok. Egyszerűen nem azokra az erőhatásokra lettek tervezve. Ha nem változtatnak valamin, akkor '21-re kb 3.5 másodperccel lesznek gyorsabbak az autók a 2019-eseknél, ami óriási különbség. Na, hát kb ekkor kezdtek el a fejükhöz kapkodni a csapatok, hogy hoppá! Erre nem is gondoltunk! Hát igen, végül is csak a technikai sportok csúcsáról van szó. A fene se gondolta, hogy gyorsulni fognak az autók.

Na de mit lehet tenni? Kérjük meg a Pirellit, hogy csináljanak új abroncsokat 2021-re? Valószínűleg menne nekik, bár igen szűkös az idő. De persze nem az F1-ről beszélnénk, ha ez ennyire egyszerűen menne. Tehát az autókat kell valahogy lassítani, mégpedig úgy, hogy csökkenteni kell a leszorítóerőt. Szóval hosszas tanácskozás után megszületett a döntés, amivel mindenki egyetért. Inkább dobjuk ki egy év fejlesztési munkáját és alakítsuk át az autókat! Ugye milyen zseniális ötlet?

Nézzük, ez hogy fog a valóságban kinézni, pontokba szedve. Segítségül pedig Giorgo Piola ábráit láthatjátok.

  1. 10%-ban csökkenteni kell a leszorjtóerőt. Ennek felét a padlólemez végeinek levágásával érik el. Az ábrán jól látható, hogy mindkét oldalon, a szagatott vonalú háromszögben 10 centiméterrel levágják a padlólemezt. Valamint eltűnnek a levegő áramlását segítő bevágások.

2021-floor-rules-1-1030x687.jpg

 

  1. A padlólemezhez szorosan kapcsolódó diffúzor függőleges lapjai rövidebbek lesznek 5 centiméterrel. Ezzel az autó alól kiáramló levegőt sokkal kevésbé tudják szabályozni. Bár nem tűnik kardinálisnak a dolog, ez és a padlólemez átalakítása, komoly hatással lesz az autókra.

     image-1.jpg

 

  1. A hátsó fékdobon található, a kerék és a kasztni között elhelyezett szárnyakat is megrövidítik. Ezek szerepe az lenne, hogy a levegőt a diffúzorhoz tereljék. Ezek jövőre maximum 4 centiméterre állhatnak ki. Bár lesz hatása ennek is, koránt sem annyi, mimt az első 2 pontban foglaltaknak.

 

Szóval lehet, hogy szabad szemmel első ránézésre ugyanolyanok lesznek az autók, de ezek komoly változtatások, amik könnyen beleszólhatnak az erősorrendbe. Persze nem arra gondolok, hogy a Mercedes hirtelen visszaesne 3-ik erőnek, de azért lehetnek meglepetések. Főleg ha hozzátesszük, hogy bár a motorszabályok is be vannak fagyasztva, azért a Ferrari és a Honda is teljesen új hajtásláncot épít 2021-re és ezeket már tesztelik a próbapadon. A korábban elfogadott szabályokról itt olvashatsz.

És ha már motorok, akkor itt van még egy érdekesség. A jelenlegi motorformula eredetileg 2026-ig maradna de a Honda azzal, hogy inkább az IndyCart választotta az F1 helyett, megkavarta az állóvizet. Ennek következménye az is, hogy a Portugál GP után az F1, az FIA és a csapatok összeülnek, hogy kitalálják mi legyen. A végső döntést valószínűleg ismét a csapatokra bízzák, ami hát nem biztos, hogy a legjobb ötlet. A mindig jól értesült Auto Motor und Sport szerint A válságértekezlet fő témája az F1 rövidtávú stratégiája lesz, célja pedig, hogy megoldást találjanak a motorbeszállítók számára, mivel jelenleg ez a fő probléma a Formula 1-ben. A csapatvezetők dönthetnek úgy, hogy egy teljesen új technológiát vezetnek be, amit a sorozatgyártás igényeire szabnának, így vonzóbbá tennék a sportot más gyártók számára.” Magyarul, könnyen lehet, hogy nem várnak 2026-ig és jóval hamarabb kukázzák azt a technológiát, ami eszméletlen összegeket emészt fel, túl bonyolult, a közúti használatbavételhez alkalmatlan és amit egyöntetűen ők szavaztak meg 2012-ben. Csak halkan jegyzem meg, hogy az Indy-ben ezt azért elég könnyen megoldották.

Más téma. Kiszivárgott egy levél Brazíliában, amit állítólag Chase Carey írt Claudio Castrónak, Rio de Janeiro kormányzójának. Ebben a Liberty első embere arról tájékoztatja a kormányzót, hogy mindenben megegyeztek a Rio Motorsports-al, hogy a városban építendő pályára költözzön a Sao Paulo-i versenypályáról az F1 és azonnal bejelentik, ha az ehhez szükséges hatósági engedélyek megérkeznek. Állítólag már csak egy környezet hatástanulmány hiányzik, ami azért fontos, mert kvázi egy erdőt kéne kiirtani az új pálya miatt. Ezzel komoly veszélybe került, az F1 egyik kedvenc pályája. A pletykák szerint a riói pálya Senna nevét viselné, aki Sao Pauló-ban született és lakott.

Ha már lehetséges új pályáknál tartunk, akkor érdemes megemlíteni, hogy Indiában bemutatták a Nanoli Speedway tervrajzát, ami a hírek szerint a legmagasabb, Grade A besorolást fog kapni az FIA-től, nem titkoltan azért, hogy újra ellátogasson az országba az F1. Az építkezés hamarosan megkezdődik Mumbai mellett. Ha összejönne a dolog, akkor hozzú idő után az első új F1-es pálya lenne a naptárban, amit nem Hermann Tilke tervezett, hanem a Driven International Karun Chandhok közreműködésével. Hogy lenne-e létjogosultsága az F1-ben egy indiai versenynek az már más kérdés, hiszen az Új-Delhi melletti Buddh International Circuit is mindössze három évet élt meg az F1-ben, mielőtt réjöttek, hogy jobb nem erőltetni a dolgot.

Na még egy pálya hír Belgiumból. Spa-Francorchampsról szerencsére jó hírek érkeztek. Egy 80 milliós beruházás fog történni a következő 2 évben, ami többek között egy új lelátót is jelent a legendás Eau Rouge-nál. De ami még fontosabb, a La Source, Raidillon, Blanchimont, Les Combes és Stavelot kanyarokban lecserélik az aszfaltozott bukóteret sóderágyra.(Minél több sóderágyat az F1-be!!) A változtatások egyébként azért kellenek, mert a a jövőben a motoros endurance világbajnokságot és a MotoGp-t is vendégül fogja látni a belgiumi pálya.

 

Szólj hozzá

Brazília Forma-1 India FIA F1 Belgium Formula-1 Forma1 Forma 1 Formula 1 Formula1 Szabályok