2020. dec 20.

Heti apró - Érdekességek az elmúlt hétből

írta: F1rka
Heti apró - Érdekességek az elmúlt hétből

WTCR

Kissé átalakul jövőre a versenyhétvégék programja. ’21-től 2 verseny lesz a három helyett. Az kvalifikáció is átalakul ezáltal és csak 1 időmérő lesz Q1-Q2-Q3 rendszerben. A kvalin az első öt kap pontokat 5-4-3-2-1 arányban. De lesz egy kivétel, méghozzá a Nürburgring, ahol egy 40 perces időmérő lesz egy szakaszban megtartva. Itt a pontozás is megváltozik 10-8-6-4-2-re.

A sorozaton belül lesz egy Női Versenyzők Bajnoksága kiírás is. Ez csak abban az esetben fog aktiválódni, ha az adott évben legalább 3 női pilóta fog indulni a szezonban.

Valamint átnevezték a tavaly létrehozott WTCR Újonc kupát WTCR Junior pilóták kupájára. Ezt az nyerheti meg, aki 24 év alatti és korábban még nem indult a szériában. Mondjuk azért nem biztos, hogy ezek voltak a legnagyobb gondjai a sorozatnak.

Michelisz Norbinak továbbra sincs szerződése a Hyundai-al 2021-re. Bár egy hetes teszten vannak túl és mindkét fél folytatni akarja, úgy tűnik, hogy a koreai gyártó továbbra sem döntötte el, hogy maradni akar-e a szériában.

 

DTM

Kezdenek szállingózni a hivatalos nevezések az átalakuló bajnokságba. Eddig az Abt Sportsline (Audi R8 LMS), GruppeM Racing (Mercedes), 2 Seas Motorsport (McLaren) és a Jenson Team Rocket RJN (McLaren 720S) jelentette be az indulását. Utóbbinak résztulajdonosa pedig nem más, mint Jenson Button. A csapat már idén is versenyzett a brit GT bajnokságban ahol maga Button is rajthoz állt a silverstone-i versenyen.

1-jenson-button-dtm.jpg

 

IndyCar

Sebastien Bourdais csapattársat kapott. Az AJ Foyt Racing aláírt a teljes ’21-es szezonra Dalton Kellettel, aki idén még cask egy részidős programot teljesített a csapattal. Autója, a K-Line szponzorált #4 Dallara lesz.

Connor Daily is hosszabított egy évet az Ed Carpenter Racinggel, de csak a road/street versenyeken fog rajthoz állni. Kivéve az Indy500-at, ahol ő lesz a harmadik pilótája a csapatnak. Az oválokon továbbra is maga a tulaj, Ed Carpenter tekergeti a kormányt. Daily 20-as számú autóját továbbra is a US Air Force fogja szponzorálni, ezúttal 10 versenyen. A csapat másik autóját továbbra is VeeKay vezeti majd az összes futamon.

Nem rég jött ki az Indy jövő évi naptárja, de máris megváltoztatták. Méghozzá nagy meglepetésre a Long Beach GP kapott másik időpontot. Long Beach tradícionálisan áprilisban szokott lenni, de most átrakták 5 hónappal későbbre, ami azt jelenti, ez lesz a zárófutam, ami az eredeti naptárban Laguna Seca lett volna szeptember 19-én. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy egy héttel hosszabb lesz a jövő évi szezon. A változtatást egyébként maga a promoter kérte. Az ikonikus utcai pálya idén nem tudott versenyt rendezni és abban bíznak, hogy a szeptember 26-ra rakott időpontban teltházas hétvégét tudnak produkálni, mindenféle korlátozás nélkül.

A Honda megkérte az RLL Racinget, hogy ne versenyeztesse tovább a #30 számú autóját, amivel Takuma Sato megnyerte az idei Indy500-at. Az ok igen egyszerű: ki szeretnék állítani a Honda múzeumban. A csapat természetesen örömmel teljesíttte a kérést és visszavonultatta az autóját, és gyorsan le is adta a rendelést a Dallarának egy új autóra.

 

WEC

A Porsche bejelentette, hogy igaz csak 2023-ban, de visszatérnek a sorozatba. Méghozza az LMDh kategóriába. Úgyhogy, ha minden jól megy, akkor bizony jönnek a régi szép idők, cask új köntösben. Audi, Toyota, Porsche, Peugeot….lesz mit nézni. A debütálás a tervek szerint a Daytona 24-en lesz és a csapat a WEC mellett az IMSA-ban is versenyezni fog.

 

Formula 3

A Prema leszerződtette az idei Regionális Formula Európa bajnokság 2. helyezettjét, aki nem más, mint Arthur Leclerc. Charles öccse természetesen a Ferrari Akadémia tagja, csakúgy, mint bátyja volt.

A HWA Racelab is egy ismerős névvel erősített. Alessandro Nannini unokaöccse, Matteo 17 éves, és ez lesz a harmadik éve formula autóban. Eddigi két szezonját az Arab F4-ben töltötte, ahol bemutatkozó évében rögtön bajnok is lett.

Az F3 előszezoni tesztjeinek időpontjai eközben hivatalossá váltak. Február 25-26-án és március 1-17-én Spanyolországban (előbb Jerez, majd Barcelona), április 3-4-én pedig a Red Bull Ringen körözhetnek.

 

Formula 2

Megvanű az F2-eseknek is a  szezon előtti tesztek időpontja. A fiatalok március 9-10-11-én Bahreinben, április 21-22-23-án pedig Spanyolországban azon belü is  Barcelonában) készülhetnek fel a ’21-es szezonra.

Lirim Zendeli, a tavalyi F3 nyolcadik helyezettje kategóriát lép és az MP Motorsport egyik autóját fogja vezetni.

Jack Aitken is Callum Ilott sorsára jutott. Az F1-ben is bemutatkozó pilótának sajnos a szponzorai nem tudják fedezni a következő évet a rajtrácson.  Arról egyelőre nincs hír, hogy hol tudja folytatni a pályafutását, bár ennyire év végén nehéz már bárhol ülést találni. Ilott-nak legalább annyiban szerencséje van, hogy ő továbbra is a Ferrari Akadémia tagja és ezért tartalék versenyzői szerződést kapott Maranellóból.

 

FIA

A Szahír Gp-n látott Mercedes gumicsere káosz miatt a szövetség módosított a gumiszabályokon. Erre azért volt szükség, mivel a szabálykönyvben nincs pontosítva, mi van akkor, ha a csapat összecseréli a két pilótája gumiabroncsait. A módosítás úgy szól, hogy azok a versenyzők, akiknek különböző keverékek kerülnek az autóra, vagy nem a saját abroncsaikat kapják (mint Russell), legfeljebb két kört teljesíthetnek mielőtt visszatérnek a boxba. Amennyiben ezt nem teljesítik, automatikusan 10 mp stop and go büntetést kap a pilóta.

Azt is szabályba foglalták, hogy eltörlik a szabad gumiválasztást. Idén a vírushelyzet és az ad-hoc jelleggel kialakított versenynaptár miatt a Pirelli minden csapatnak ugyanannyi abroncsot szállított minden keverékből a csapatoknak, amit most szabályban rögzítettek.

Módosult a maximális futamidő is a piros zászlós futamokra is. Az eddigi négy óráról ezt háromra csökkentették. Ez azért elég szűkös lett volna idén egy-két nagydíjon.

Az szövetségnek ezzel egy időben tisztújításokról is döntenie kellett. Stefano Domenicalli, Chase Carey-t váltja januárban az F1 élén, eddig az FIA Együléses Bizottság elnöke volt. Helyét az a Robert Fernley veszi át, aki évekig a Force India helyettes csapatfőnöke volt. Fernley távozott a csapattól Lance Stroll érkezésekor és a McLaren bízta meg az IndyCar csapatának felállítsával, azonban innen menesztették, miután Alonso még kvalifikálni sem tudta magát az Indy500-ra. Fernley feladata az összes együléses kategória felügyelete, az utánpótlás szériák szervezése, a szuperlicenc pontrendszer felügyelete és átalakítása valamint biztonsági kérdések a kategóriákban. Prof  Gérard Saillant is elköszönt az orvosi bizottság éléről. Őt a helyettese, Prof. Dino Altmann veszi át, az ő helyét pedig Dr. Ian Roberts öörökli meg.

Az FIA műszaki osztálya kifejlsztett egy 100%-ban biomasszából készült fenntartható üzemanyagot, amit el is küldött mind a négy motorgyártónak tesztelésre. Ez a lépés annak a tervnek a része, hogy 2030-ra a sportág zéro kibocsájtó legyen. Erről egyébként itt olvashatsz többet.

Lezajlott online a hivatalos díjátadó is. Nem volt valami izgalmas, szóval nem vesztettél semmit, ha nem láttad. Hamilton az egyéni, a Mercedes meg a konstruktőri trófeát vehette át, és persze, aki csak szóhoz jutott, dicsért mindenkit aki csak az eszébe jutott. Az egyetlen üdítő kivétel az volt, amikor az idén először kihirdették az Év Akciója díj győztesét. Ki más kapta, volna, mint  Raikkönen, a Portugáliában bemutatott bámulatos első köréért. És persze a köszönőbeszéd is igazán kimisre sikeredett:  „Köszönöm, hogy létrehoztak nekem egy új trófeát! Így legalább kapok egyet idén.”

2020-10-22t141418z_116041607_rc2qnj9ny0hq_rtrmadp_3_motor-f1-portugal-1.jpg

Formula 1

Nyilvánosságra hozták a csapatok nevezési díjait a 2021-es szezonra. Az alap nevezési díj 556 509 dollár, plussz a bónuszok. A Mercedes, mint konstruktőri bajnok minden pontja után 6677 dollárt fizet, tehát 3 825 901 dollár lett a végösszeg. A többieknek pedig ugyanez  5 563 dollár/pont. A mezőny egyik fele (Mercedes, RB, Ferrari, Alfa Romeo, Haas, Williams) fizet kevesebbet, mint egy évvel korábban, a másik fele viszont (McLaren, RP, AlphaTauri, Renault) pedig többet. Azzal, hogy csak 17 verseny volt, összesen 2.8 millió dollárral folyt be kevesebb összeg a nevezési díjakból, mint egy éve.

Tovább folytatódott az F1 vs Brazília csetepaté is. Az egész ugye azzal kezdődött, hogy Rohonyi Tamás (a pálya promótere) és Chase Carey (Liberty főnök) összeveszett azon, hogy az F1 kihúzta az idei naptárból a brazil GP-t (csakúgy, mint Mexikót, USA-t és Kanadát). Erre nem sokkal kiszivárgott egy hivatalos levél, hogy Rióban új pálya épül és Carey megerősítette, hogy ott akarnak futamot rendezni a jövőben. Miután kiderült, hogy ehhez esőerdőt is irtani kéne, a Liberty visszakozott (érdekes, hogy addig nem volt ezzel gondjuk, de hát egy kis plusz bevételért cserébe ez nem gond, mindaddig amíg nem nyilvános). Az volt az egyetlen kikötésük, hogy Rohonyi távozzon a promóteri székből, amit ő meg is tett, a pálya érdekeire hivatkozva. Most pedig bejelentették, hogy a pálya 2025-ig a versenynaptárban marad. Erre Brazília kormánya kijelentette, hogy akkor innentől egy fillérrel sem támogatják a pályát, hogy F1-et rendezzen, mivel ők a riói versenyt támogatják. A hírek szerint ezt sikerül a pályának áthidalni és az Aramco, valamint más arab befektetők segítségével biztos pénzügyi hátterük lesz az F1-hez. Viszont a verseny minden jel szerint már nem Brazil, hanem Sao Paulo Nagydíj néven lesz megrendezve.

Eközben Perez aláírt egy évre a Red Bullhoz Alex Albon helyére, aki mint tartalék és tesztpilóta marad a csapatnál. Tsunoda pedig Kvjat ülését foglalja el az AlphaTauriban. Így már csak a címvédő pilótának nincs szerződése a jövő évi szezonra, bár valószínűleg ez is csak idő kérdése.

Ha már Mercedes! Az INEOS komoly mennyiségű részvényt vásárolt a csapatból, így mostantól már három részre oszlik a csapat tulajdonosi szerkezete (Daimler, Toto Wolff, INEOS). Ezen kívül bejelentették, hogy Wolff további három évig marad a csapatfőnök a címvédő alakulatnál.

A Williams ideiglenes csapatvezetője, Simon Roberts titulusa elől is elkerül az ideiglenes jelző. Ezt már Jost Capito, a Williams új vezérigazgatója jelentette be. Capito nem ismeretlen, hiszen már kb 40 éve az autósport élvonalában dolgozik. Többek között dolgozott a Jordan és a McLaren F1-es gárdájában, a Ford WRC csapatánál (két VB cím), majd átment a Volkswagen Motorsporthoz, mint  igazgató (négy VB cím).

jcapito.jpg

Szólj hozzá

WEC FIA F1 Williams DTM IndyCar Raikkonen F2 Jost Capito F3 WTCR