2021. máj 04.

Adeus Portimao – Portugál Nagydíj elemzés

írta: F1rka
Adeus Portimao – Portugál Nagydíj elemzés

Portimao egy kiváló pálya, minden adva van ahhoz, hogy izgalmas versenyek legyenek rajta. A tavaly megkapott új aszfalt azonban nem igazán az F1-hez lett igazítva. Persze valószínűleg nem is ez volt a fő szempont, hiszen ha végre helyre áll a világ rendje, két év beugrás után már nem lesz a naptár része. Addig meg legalább kicsit elmozdítja a pilótákat a megszokott komfortzónából. Sokszor jó látni, mit szenvednek csak azért, hogy pályán tartsák az autót, de ha ezt az energiát egymás hajszolására tudnák fordítani, az azért élvezhetőbb lenne egy fokkal.

pa-59538422-1-1200x630.jpg

Mindettől függetlenül nem volt ez egy rossz verseny. Elsőre talán unalmasnak tűnt, főleg Bahrein és Imola után, de ha kicsit megkaparjuk a felszínt, találunk pár érdekes dolgot. Tehát a szokásos rövid elemzés, majd egy kis véleménykifejtés pár dologról.

180478675_189519659721362_7838508320668976279_n.jpg
Fent: az időmérő eredménye. Lent: a verseny végeredménye

181512565_190339102972751_4830426238090503702_n.jpg

HAAS

Tudjuk, hogy ők a leggyengébbek, újonc pilótákkal. Szóval nagy elvárások nem is lehetnek velük szemben.

Mazepin: Az időmérőn fél másodpercet kapott a csapattárstól, ami sok. A versenyen meg… arról jobb, nem sokat beszélni. A „Nesze sánta, itt egy púp” vicc jutott eszembe róla. Az utolsó helyen intették le, egy perces hátrányban Schumacherhez képest, ami rengeteg. Ehhez kapott még egy öt másodperces büntetést is, plusz egy büntetőpontot. Teljesen megérdemelten. Nagyon időszerű lenne elbeszélgetni vele pár dologról. Ami a hátrányát illeti, abban nem csak ő a ludas, hiszen volt egy plusz kerékcseréje, s ez kissé érthetetlen. A legkeményebb gumikon 12 kört tett meg, és újra kihívták lágyakért, ki tudja miért. Szóval az egy perces hátrány kissé csalóka. Értékelés: 3 pont

Schumacher: A kvalin hozta a kötelezőt, a versenyen pedig még egy kis pluszt is hozzá tudott tenni, ami ezzel az autóval nagy szó. Erőből levadászta az egyik Williamst, szóval megérdemli a dícséretet. Először villant meg a tehetsége. Értékelés: 8 pont

Williams

Sokat vártam tőlük a szombati nap után, mert hiszem, hogy bennük van a pontszerzés. De ettől vasárnap nagyon messze kerültek sajnos.

Latifi: Gyenge időmérő után egy még gyengébb verseny. Egy kört kapni úgy a csapattárstól, hogy enyhén szólva ő sem brillírozott, rengeteg. Slusszpoénként még MSC is megelőzte a HAAS-al, úgyhogy ezt a teljesítményt most nem nagyon lehet védeni. Értékelés: 3 pont

Russell: Fantasztikus időmérőt ment, 0.05 másodpercen múlott a Q3. Így viszont szabadon választhattak gumit, ami taktikai előny kellett volna, hogy legyen. A rajt még rendben volt, de az újraindítás után folyamatosan esett hátra. Az autó sem volt az igazi valószínűleg, de most mintha ő is szürkébb lett volna önmagához képest. Értékelés: 5 pont

 Alfa Romeo

Az Alfa háza táján a legfontosabb történés az volt, hogy újratárgyalták RAI büntetését Imolából, de végül az FIA helybenhagyta az akkori szankciót. Sajnos ők is a csalódás kategóriába estek.

Raikkönen: Ez most nem a jégember hétvégéje volt. Utolsó a Q2-ben, majd egy kis figyelmetlenség miatt rögtön az első kör végén kiesett. Úgy, hogy csak a szerencsén múlott, hogy nem vitte magával a csapat másik autóját is. A finn talán élete legjobb körét teljesítette a rajtnál tavaly, most meg az egyik legrosszabbat. Értékelés: 4 pont

Giovinazzi: Küzdött az olasz becsülettel, és a 12. rajthely teljesen rendben van. Az erősebb autókkal nem nagyon lehet mit kezdeni, ha előznek, de még így is maga mögött tartotta a két Astont és az egyik AlphaTaurit. Szóval ez rossznak semmiképp sem mondható. Értékelés: 7 pont

Aston Martin

A szombati napon villantak egyet, de ez csak kérészéletű volt. Komoly gondok lehetnek a színfalak mögött, amire megoldást nem lesz egyszerű találni. A személycserék legalábbis biztos nem fognak segítenének rajtuk. Nulla ponttal távoznak úgy, hogy semmi technikai gond vagy baleset nem hátráltatta őket. Na, ezt ki gondolta volna tavaly év végén?

Stroll: Hirtelen hatalmas lett a távolság szombaton a csapattárshoz. Míg Vettel brillírozott, addig STR már a Q1-ben kiesett. No comment. Vasárnap mondjuk előrelépett 3 helyet, de ez a semmivel egyenlő jelenleg. Értékelés: 4 pont

Vettel: Végre villantott valamit a 4x bajnok és jobbnál jobb időket ment a kvalifikáción, mindenkit meglepve. És egybe visszaadva az elmúlt két verseny pofonait a csapattársnak. A vasárnap már enyhén szólva sem sikerült túl jól, az autó minden volt, csak versenyképes nem. Küzdött, szenvedett, ennyi. Értékelés: 5 pont

AlphaTauri

Sajnos egyelőre egy autós csapatnak tűnik ez az év is náluk, ráadásul az autóban sem volt most benne a potenciál.  Pedig nagyon nem így indultak neki a szezonnak.

Tsunoda: Ha az időeredményeket nézzük, nem volt túl messze Gaslytól a japán. Szóval szombatra még mondhatjuk, hogy rendben van. A vasárnapra már kevésbé. Bahrein óta mintha kicsit összeszedetlen lenne, amit nem fognak sokáig tolerálni Markóék. Értékelés: 5 pont

Gasly: Hozta az immár megszokott remek időmérős teljesítményt, ami már nem is meglepő tőle. A futamon alig volt észrevehető, de ettől függetlenül mindent megtett a pontszerzésért. Szerencséjére a Ferrari úgy benézte Sainz taktikáját, hogy az végül össze is jött. Értékelés: 6 pont

2021portuguesegp_sun_rbr_si202105020144_hires_jpeg_24bit_rgb_news-p6kx9f2fbr0d3ue38p7sb0ffntmb9vn67qwffxe6lc.jpg

Alpine

Érdekes hétvégét zártak, de végül minden jól alakult és végre először látszott, hogy van némi potenciál az autóban. Remélem, marad a jó forma innentől kezdve.

Alonso: Meglepetésre nagyon nem sikerült neki az időmérő, pedig az FP-ken nagyon jól ment. A versenyen viszont egy kicsit már a régi Alonsot láttuk, aki sosem adja fel és remek versenyzést bemutatva még a csapattársat is utolérte, amivel értékes pontokat szerzett. Értékelés:7 pont

Ocon: A francia pont fordított utat járt be. Kiugró eredmény szombaton, majd egy langyos teljesítmény vasárnap. De erős dupla pontszerzés lett, úgyhogy most nem lehet ok panaszra. Értékelés: 7 pont

Ferrari

A Ferrari stratégái megint nem álltak a helyzet magaslatán. Szegény Sainz is megtapasztalta, milyen ez. Ha a McLarennel akarnak versenyezni a harmadik helyért, ezek nem férnek bele.

Sainz: Egyértelműen azon ment el a versenye, hogy a kemény helyett a közepes gumikat kapta meg a második etapjára. Érdekes, hogy Norris is, Gasly is ugyanolyan stratégián voltak és csak 1-2 körrel hamarabb volt a kiállása a spanyolnak. Két dolgot tudok elképzelni: vagy az idei Ferrari nem szereti a keményebb keverékeket, vagy egyszerűen csak jobban eszi a gumikat, mint a versenytársak autói. Az már más kérdés, hogy ezekkel ők, gondolom, tisztában vannak és mégis megcsinálták. Oda is lett a versenye a spanyolnak. A rajt utáni harmadik helyről így kiesni a pontszerző zónán kívülre kiábrándító. Értékelés: 6 pont

Leclerc: Az edzés menő. Mára már egyértelmű, hogy egy körön a legjobbak között kell emlegetni. Viszont a mostani kvali nem a legjobban sikerültek közé tehető, az biztos. Viszont a versenyen sikerült kiköszörülni a csorbát és még neki a stratégia is jó volt. Míg csapattársa hátrafele, ő előre lépegetett szépen, egészen az ötödik helyig. Norrist már nem tudta megfogni, de lesz még rá alkalma. Értékelés: 8 pont

McLaren

A wokingi csapat jó hétvégét zárt. Az IndyCarban megszerezték visszatérésük óta az első győzelmüket O’Ward fantasztikus teljesítményével, az F1-ben pedig egyre jobban egyértelművé teszik, hogy ők a harmadik erő.

Ricciardo: Az ausztrálnak még mindig szokni kell az autót, ez egyértelmű. Az időmérőn borzalmas teljesítményt nyújtott és már a Q1-ben búcsúzott. A versenyen viszont már ismét a régi Ricciardo volt, aki sorban levadászta az előtte lévőket. A végére elfogytak a gumik alóla, de két pont összejött, ami a rajtpozícióból kiindulva nem kis teljesítmény. Értékelés: 7 pont

Norris: Akinek még mindig nem tűnt fel, hogy Norris mekkora tehetség, annak ideje meglátogatni egy szemészt. Egy egész jó időmérő után ismét nagyszerű versenyt ment, és ő lett a Best of The Rest. Ha RIC is ’megérkezik’ mellé, akkor könnyen a csapaté lesz ismét a legstabilabb páros. Értékelés: 9 pont

Red Bull

A Red Bull és a pályahatárok lehetne egy szappanopera címe is lassan. Ráadásul folymatosan és dühösen telekürtölik a sajtót is ezzel, ami lehet nem a legjobb stratégia. Úgy tűnik, Perez kezdi felvenni a tempót, a tapasztalata pedig nagyon jól fog jönni az autó fejlesztéséhez.

Perez: Alakul a dolog. Legalábbis a kötelező minimum már megvan, ami már jobb, mint amit Albon el tudott érni. A versenytempó is megvolt neki, viszont a rajtot elrontotta és a gumielőnyben lévő Sainz mögött eltöltött idő megpecsételte a sorsát. De azt megmutatta, hogy a Red Bullal is hozni tudja azt a gumimágiát, ami az ő védjegye. Értékelés: 8 pont

Verstappen: Apró hibák. Eddig ezek határozták meg VER három versenyét. Azt, hogy nem ő állt a pole-ban, csak magának köszönheti. A versenyen is csak két apró hibát vétett, ami végül ha nem is győzelembe, de a leggyorsabb körért járó extra pontba került. De ott van Hamilton nyomában, és úgy tűnik, tényleg komoly harc kezd kibontakozni kettejük között. Értékelés: 9 pont

Mercedes

Valahogy sokkal stabilabbnak és magabiztosabbnak tűnt a csapat, mint az előző két versenyen. Az időmérős tempón még van mit fejleszteni, de versenyen most ők voltak a leggyorsabbak. Felgyűrték az ingujjat a gyárban, az biztos. De azért vannak apróbb bakik, bár eddig ezek nem kerültek sokba.

Bottas: A finn szerintem igenis jó pilóta, ezt már többször elmondtam. Időmérőn felvenni a versenyt HAM-al, alapból nem kis teljesítmény. Az agresszivitással, a versenytempóval és annak kiegyensúlyozottságával van a gond, ami egy középcsapatnál valószínűleg fel sem tűnne senkinek, de egy ilyen csapattárs mellett ezek a dolgok felnagyítódnak. Ám nem is azért szerződtették, mert vele akarnak egyéni címeket nyerni, hanem a konstruktőri vb miatt. Amíg hozza, amit elvárnak tőle, addig nincs gond. Megszerezte surranópályán a pole-t és meg is tartotta az első helyet, az újraindításnál pedig zseniálisan cselezte ki Hamiltont (ez, úgy tűnik, szintén erőssége). Azonban jött a verseny, és ott már kijöttek a hiányosságok. Amint a két élmenő magasabb fokozatra kapcsol, nem tudja tartani a lépést, csak rövid ideig. Még ezzel együtt is, ha nincs a szenzorproblémája, akkor megkisérelhette volna befogni Verstappent, de hát ez meg már a tipikus Bottas pech. Értékelés: 8 pont

Hamilton: Kis hiba a kvalifikáción, egy ’átaludt’ újrarajt az SC fázis után, majd jött a Hamilton henger. Azt már sokszor láttuk tőle, ha nem ő fordul el elsőként, akkor szeret kicsit lemaradni a verseny elején, hogy spóroljon a gumikkal. Majd egy nagy nekiindulással elkezdi szórni a leggyorsabb köröket, és rögtön ott van az első helyen. Most viszont miután VER megelőzte, pont az ellenkezője történt, és még a kiállások előtt, VER-t és BOT-ot egyből üldözőbe vette, és meg is előzte őket. Ami ebben az érdekes, hogy míg mindenki azt várta, Bottas mögött autózva elfogynak az abroncsai, mintha meg se érezték volna a Pirellik az extra terhelést, ellentétben az elől haladóval. Az előzés után persze jött a menetrendszerinti „My tyres gone” mondat és persze ezután elkezdte szórni a leggyorsabb köröket is. Gyanítom, ha Verstappené a pole, ezt a versenyt akkor is ő nyerte volna. Nem volt megoldás ellene vasárnap. A tempó értékét tovább növeli, hogy míg Verstappen zsír új kemény keveréket kapott, HAM autójára használt abroncsok kerültek. Értékelés: 9 pont

Értékelés:
Verseny: 7 pont (jobb volt ez, mint elsőre tűnik)
Verseny legjobbja: Hamilton (Nem hibátlan, de a legjobb)
Verseny legrosszabja: Latifil (MSC előzése eldöntötte)

sei_75072709-640x360.jpg

 

Most csak egy konkrét eseményre térnék ki, a többit leírtam fentebb. Ez az esemény pedig a Mercedes furcsa döntése, hogy megszerezzék a leggyorsabb körért járó extra pontot. Bottast kihozták a 63. körben egy lágy szettért, hogy fussa meg a leggyorsabb kört (Perez ellen, aki éppen birtokolta ezt az egy pontot addig, bőven megvolt az egy kiállási távolság). Ez lehetőséget adott Verstappennek is, ugyanerre a 64. körben. Ez egy, ha nem is nagy, de elgondolkodtató stratégiai hiba volt Wolfféktól. Ha egy körrel hamarabb hozzák Bottast és így feltehetőleg egy körrel hamarabb jön Verstappen is (remélem nem voltak olyan naivak, hogy a RB nem próbálja meg a címesélyesnek megadni a plusz egy pont lehetőségét), akkor Hamilton is ki tudott volna jönni ugyanezért. Vagy pedig Bottast a 64. körben kellett volna kihozni, ezzel levédve azt, hogy Hornerék ezt meg tudják lépni. Vagy hagyni kellett volna az egészet és meghagyni Pereznek, aki nincs harcban a címért. Bár az az egy pont a Red Bullhoz került volna, de igazából csak a konstruktőri versenybe számított volna bele, ahol azért koránt sincs akkora súlya. Szóval volt két jó, egy semleges és egy rossz variáció erre. A Merci pedig kapásból a rosszat választotta. És be is fürödtek vele, mert Verstappen jobbat ment, mint Bottas és övé lett a pont. Szerencséjükre a 14-es kanyart túl szélesen vette, és elvették azt a köridőt tőle, így ez végül a finnél landolt. De ez csak kb 15-20 centiméteren múlott. Ha már itt tartunk, jöjjön egy gondolat az FIA-ról is, szokás szerint. A pályahatárokról már többször leírtam a véleményem. De ettől függetlenül most tényleg hiba nélkül működött a rendszer, és Verstappen leggyorsabb körét teljesen jogosan vették el. Megjegyzem, nem csak az övét, jó pár köridőt kukáztak ugyanezért a verseny folyamán. Igaz nem történt pozíciószerzés, de egy világbajnoki pontra nehéz lenne azt mondani, hogy nem előnyszerzés.

Bahreinben úgy kezdtük a szezont, hogy nem a címvédőé a legjobb autó, hanem a Red Bullé. A harmadik futamra pedig ez már megfordult, bizonyítva, milyen hatalmas fejlesztési munka folyik a német csapatnál. Szerencsére hétvégén már látni fogjuk, mit lép erre a RB egy olyan pályán, ami talán az egyik legmérvadóbb ebből a szempontból a naptárban, és a csapatok úgy ismerik minden centiméterét, mint a tenyerüket.

Imola kapcsán azt írtam, hogy az egy ’ki hibázik kevesebbet’ futam volt. Ez kezd kiteljesedni és egy ’ki hibázik kevesebbet’ szezon lesz, na meg hogy ’ki tudja a másik hibáját kihasználni’. Ezt pedig Hamilton tökélyre fejlesztette az évek során. Nem mintha Verstappent félteni kéne, de egyelőre úgy tűnik, mintha az üldözőn kicsit nagyobb lenne a nyomás, mint az üldözöttön. Persze elég egy verseny, hogy a szereposztás megforduljon. Verstappen kora kiemelkedő pilótája, de más futamgyőzelemért és más VB címért menni. Sőt, a holland még soha nem állt a tabella élén pályafutása során, ami egy 7x világbajon ellen óriási kontraszt. Nem mondom, hogy ez előny vagy hátrány, csak megjegyzem, az érdekesség kedvéért. Azt Rosberg sokszor elmondta, hogy egy felpiszkált Hamiltonnál nincs rosszabb ellenfél, a Red Bull-Verstappen páros pedig minden jel szerint ezt tette a brittel, ugyanis HAM hagyományosan kicsit gyengébben kezdi az évet, de most egyből csúcsformában érkezett Bahreinbe. mint ahogy szerencsénkre Verstappen is. Sokszor megkapta HAM, hogy túl könnyen nyerte a címeit, amivel vitatkoznék, de tény, 2018 második fele óta nincs, aki megszorongassa. De most, hogy valóban ott vannak mögötte/mellette, látszik, hogy ott van még a régi Hamilton is, aki nem óvatoskodik. Ha már óvatosság. Nagyon jó látni, hogy a címért vívó két pilóta mennyire fair csatákat vív egymással. Imolában és Portimaóban is keményen megharcoltak egymással, de egy pillanatra sem lépték át a sportszerűség határát. Mondjuk arra nem fogadnék, hogy ez így is marad, ahogy egyre jobban nő a tét, de az biztos, megvan a tisztelet egymás irányába. Van még hátra húsz verseny, ami rengeteg, biztos lesznek mindkettőjüknél hullámvölgyek az évad során, de ha ez a versenyfutás így marad, tényleg kivételes évnek leszünk a szemtanúi.

nevtelen_4.png

kons.png

senna-ham-huariu_instagram.jpg

Szólj hozzá

Ferrari Alfa Romeo Portugália Red Bull Mercedes Williams McLaren Hamilton Portimao Aston Martin Bottas Alpine Verstappen Latifi AlphaTauri HAAS