2021. jan 10.

Heti apró - Érdekességek az elmúlt hétből

írta: F1rka
Heti apró - Érdekességek az elmúlt hétből

IndyCar

A múlt héten bejelentett kollektív tesztek törlése után már nem volt nagy meglepetés, hogy a március 7-ei idénynyitó el lesz halasztva. St. Petersburg így ismét elveszíti szezon nyitó státuszát, viszont most nem kapja meg az évadzárás lehetőségét, mivel április 25 lett az új időpontja. A döntést a szervezet és a csapatok közösen hozták, azt remélve, hogy sokkal lazább korlátozások között kezdhetik meg az idei szezont. Ezért rakták át Long Beachet is áprilisról szemptemberre, zárófutamként.

Santino Ferrucci otthagyja az IndyCar sorozatot és a NASCAR-ban folytatja. Pontosabban az Xfinity Series-ben, a másodosztályban a Sam Hunt Racing Toyotáját vezetve. Ferrucci a hírek szerint nem fog teljes idényt menni, de nagyjából így is 20 futamon fog rajthoz állni.

WEC

A Glickenhaus bejelentette, hogy nem lesz ott az idény nyitón, Sebringben. Okként két fő dolgot jelöltek meg: 1. Logisztikailag nagyon megterhelő lenne, 2. Arra számítanak, hogy a versenyt amúgy is törölni fogják. így a Spában rendezett 6 órás versenyen fognak debütálni az új autóik, aminek fejlesztésében már a Sauber is részt vesz, valamint a Team Joest-al is kötöttek egy együttműködési megállapodást.

Stoffel Vandoorne visszatér a sorozatba (’19-ben már szerepelt) LMP2 katgóriában a JOTA versenyzőjeként. Társai Sean Gelael és Tom Blomqvist lesznek és az ázsiai Le Mans sorozatba is beneveztek. Ezen kívül versenyezni fog tovább a Formula E-ben, szóval nem fog unatkozni belga versenyző.

Daytona 24

Robert Kubica is indul a legendás egy napos versenyen január 30-án, a High Class Racing pilótájaként. Pilótatársa pedig nem más lesz, mint IV. Károly dédunokája, Habsburg Ferdinánd, aki nem először indul a viadalon, valamint Anders Fjordbach és Dennis Andersen.

b734aebf28f9e259930860e2558c2dc7.jpg
Robert Kubica (kép: autosport)

 

DTM

A semmiből jött a hír, hogy a Red Bull egy különítményt küld a megújuló bajnokságba. Az egyik Alex Albon, aki nem biztos, hogy teljes szezont fog futni, a másik pedig Liam Lawson aki viszont végig a mezőny tagja lesz. Albonnak már nem volt ideje másik szériát találni jövőre, annyira későn jött a döntés, hogy nem tarthatja meg helyét a mezőnyben, Lawsonnak pedig, úgy tűnik, nem tudott helyet találni a csapat az F2-ben idénre. A thai egyébként nem fog teljes szezont menni, mivel csak azokon a hétvégéken indulhat, ami nem ütközik az F1-el.

Dakar

1. nap, 623 km: Az autósoknál Carlos Sainz nyerte a nyitónapot, hajszálnyi 8 mp-es különbséggel Peterhansel előtt. A nap két nagy vesztese Al-Attiyah és Sebastian Loeb, akik sok időt vesztettek különböző okok miatt, és csak 10. illetve 22. helyen lettek sorolva. A Szalay Dakar Team-nek nem indult jól a verseny, kormányműhiba miatt rengeteg időt vesztettek sajnos. Az új kategóriát, vagyis a Lightweight Prototype-et, amiben olyan nevek is indultak, mint Mattias Ekström vagy Kris Meeke, egy hölgy nyerte, méghozzá Cristina Gutierrez, aki az Extreme E-ben Loeb csapattársa lesz majd. A motorosoknál Toby Price volt a nap győztese, de a KTM amúgy is vitte a prímet, mivel az első négy helyből három az övéké lett. A címvédő Ricky Brabec és csapattársa Joan Barreda viszont eltévedtek és 15 percet vesztettek. A kamionoknál nincs meglepetés, egy Kamaz lett az első Dmitrij Szotnyikov-al. Gyenes Emánuel viszont kategóriájában a leggyorsabb volt a motorosok között.

2. nap, 457 km: A 3x Dakar győztes Al-Attiyah megmutatta, nem szabad őt leírni, és nem csak, hogy behozta lemaradását, de meg is nyerte a napot, ezzel felzárkózva a 3. helyre. Sainz és Peterhansel csak a második helyért tudott csatázni, amit most a francia nyert, átvéve a vezetést Sainztól. Loeb is rengeteget javított, és az összetett 7. helyére ért fel. Szalayék nagyon jó napot zártak, a 45. helyen, azonban az 1. nap miatt az ő esetükben szinte fölösleges összetett beli helyezésről beszélni. A motorosoknál a két eltévedt Hondás Joan Barreda és Ricky Brabec hibátlan napot zárt, és be is jött az első két helyre. A KTM pont ellenkező utat járt be. Price fél órát vesztett, így a kétszeres győztes visszacsúszott a 16.helyre, Walknernek pedig technikai gondjai adódtak, ami 2 órájába került. Gyenes Emánuel 3. lett, de megőrizte első helyét a szervizcsapat nélküli kategóriában. A kamionok között Szotnyikov ezt a napot is megnyerte, magabiztosan vezeti az összetettet. Darázsiék eltévedtek, és ezzel részükről is lényegét vesztette az összetett beli helyezés, azonban Fazekasék az összetett 17. helyén állnak.

3. nap, 403 km.: Al-Attiyah duplázott, és ezt a napot is behúzta Letagen és Peterhansel előtt. Azonban még mindig a francia vezeti az összetettet. Sainz pedig eltévedt, ez több, mint fél órájába került.A motorosoknál ismét Price volt a leggyorsabb, nagy csatát vívott Benavides-el, harmadik pedig Walkner lett. A hullámvasút jelenség miatt azonban az eddig konstans teljesítményt nyújtó Skyler Howes állt az élre összetettben. Gyenesnek nem ez volt a legjobb napja, visszacsúszott a kategória 4. helyére. Szalayék szinte száguldanak az első napi hiba után, és már csak 1 óra 22 perc a lemaradásuk. A kamionoknál Siarhei Viazovicnek a MAZ-zal sikerült megverni a Kamazokat. Egészen pontosan 18 másodpercel volt gyorsabb, mint Szotnyikov, ami minden, csak nem megszokott különbség, de Shibalov is csak valamivel több, mint 1 perccel utánuk érkezett. Fazekasék a 16. helyen értek célba, és nem kicsi a lemaradás, tehát még meglehet a TOP10 a végére, ha minden összejön.
benavides.jpg4. nap, 813 km.: Al-Attiyah ezt a napot is megnyerte, Peterhansel előtt 11 mp különbséggel, de még mindig nem tudott az összetett élére ugrani. Sainz is közel volt hozzájuk sokáig, azonban be kellett érnie a negyedik hellyel. Szalayék lassan, de biztosan egyre közelebb vannak ahhoz, hogy elmozduljanak az utolsó helyről, ma is 49.-ek lettek. A motorosoknál új nevek bukkantak fel a listák élén. A Hondán ülő Barreda nyerte a napot, Sanders és Benavides előtt, az összetettben pedig Soultrait vette át a vezetést, de előnye csak 16 mp. Gyenes a tegnapi nehézségek után bomba formában volt és kategória-győztes lett, ezzel összetettben már visszakúszott a negyedik helyre. A kamionosok között Karginov és Szotnyikov harcolt az első helyért, amit az utóbbi nyert 10 mp-el. Viazovichot komoly technikai hibák hátráltatták, és minden esélye elszállt a végső győzelemre. Fazekasék 13.-ok lettek, és az összetettben is erre a helyre ugrottak. A nap nehézségét jelzi, hogy 2 autó, két kamion és három motoros is búcsúzni kényszerült a viadaltól. A nap hőse pedig a motoros Paul Spierings, aki menet közben megtalálta az eszméletlen Santost, és sikerült neki újraélesztenie a mentők kiérkezéséig. Santos jelenleg is kómában van, a Heron csapat tagjai pedig komoly lelki megterhelésen mennek keresztül, hiszen az ő motorjukon halt meg tavaly Goncalves.

5. nap, 457 km.: Már előre lehettt izgulni, hiszen sokan elmondták, talán ez lesz a legnehezebb napja a versenynek. És úgy tűnik, igazuk lett. Az autósoknál Sainz és Loeb eltévedt, Serradorit műszaki hiba hátráltatta, az abszolút ötödik helyen álló Dakar újonc Lategan pedig rommá törte Toyotáját és a saját kulcscsontját is. Al-Attiyah csak negyedik lett, csapattársa, de Villiers azonban megnyerte a napot. A második helyen is egy dél-afrikai végzett, a Century versenyzője, Brian Baragwanath, őt pedig Peterhansel követte. Sainz még tudta valamelyest korrigálni a hibáját, és meg tudta tartani összetett 3. helyét, Loeb azonban 55 percet vesztett és lezuhant 34. pozícióba. A motoroknál két Hondás, Benavides és  Cornejo küzdött az első helyért. Előbbi azonban egy bukással és orrtöréssel együtt is megszerezte az első helyet, és az összetettben is átvette a vezetést. Ahogy eddig az előző napi győztesek nem remekeltek, Barreda csak 17. lett, Price azonban visszatért és visszaugrott az összetett 4. helyre. Gyenes sem tudta megismételni a tegnapi eredményt és kategóriájában visszaesett a negyedik helyre.

6. nap, 348 km.: Sainz remekelt a tegnapi eltévedés után és magabiztosan nyerte meg a napot Al-Rajhit és Al-Attiyah előtt. Igaz, Peterhansel csak negyedik lett, de Mr. Dakar még mindig vezeti az összetettet 6 perccel Al-Attiyah előtt, és nagyon úgy tűnik, hogy kettejük között fog eldőlni a végső győzelem, hiszen Sainz 40 perccel van lemaradva a harmadik helyen. Loeb esélyei teljesen elszálltak a jó eredményre, miután ma a felfüggesztése tört el. A csapattársa, Nani Roma, azonban lassan, de biztosan lépked előre, és már az ötödik. Szalayék sajnos feladták a küzdelmet. Az Opellel már alapból úgy indultak a napnak, hogy már csak kétkerék-meghajtás volt, és a homokdűnékkel így nem bírtak el. Mivel nem volt pótalkatrészük, nem volt más választásuk, mint a visszavonulás. A motorosoknál Barreda volt a leggyorsabb, ezzel már a Dakar történetének harmadik legtöbb szakaszgyőzelem van a neve mellett. Mivel az éllovasok kétnaponta betliznek, így ismét egy konstans teljesítményt nyújtó állt az élre, mégpedig van Beveren. Az első hét között azonban hat és fél perc a különbség. Gyenes pedig visszajött a kategóriájának dobogójára a tegnapi peches nap után. A kamionosoknál Ajrat Mardeev volt a leggyorsabb Szotnyikov előtt, aki magabiztosan vezeti az összetettet és megszerezheti első Dakar győzelmét.

Az összetett állása féltávnál:
Autósok: 1. Stephane Peterhansel (Mini), 2. Nasser Al-Attiyah (Toyota), 3.Carlos Sainz (Mini), 4. Jakub Przygonski (Toyota), 5. Nani Roma (Prodrive)
Motorosok: 1. Toby Price (KTM), 2. Kevin Benavides (Honda), 3. Jose Ignacio Cornejo (Honda), 4. Ross Branch (Yamaha), 5. Xavier de Soultrait (Husqvarna)

 

7. nap, 453 km.: A pihenőnap után Peterhansel a 358. kilométerig állt az élen, aztán jött egy törött felfüggesztés és  Al-Rajhi, majd Sainz is megelőzte, de így is sikerült növelni előnyét két perccel. Loeb megint nem volt szerencsés, ezúttal az egyik kereke tört ki. A motorosoknál Brabec volt a leggyorsabb, Cornejo előtt. Ezzel Cornejo átvette az összetettbeli vezetést Price előtt, aki sokáig vezetett, de végül csak hetediknek ért be. Hátránya egyetlen egy másodperc. Továbbra sem volt olyan, hogy valaki 1 napnál tovább legyen az élen. Gyenes tartja az összetettbeli 32. pozícióját és kategóriájának harmadik helyét is. A kamionosoknál Szotnyikovék nyertek megint, és az előny már 45 perc. A quadosoknál viszont borult minden, ugyanis a fél órás előnnyel rendelkező Cavigliasso kuplungja tönkrement,ezért fel kellett adnia a versenyt 100 km-el a cél előtt. A mai és a holnapi program egy egységben van, tilos a szervizelés, szóval lehetnek még meglepetések.

 f743e.jpg
Peterhansel (kép: dakar.com)

 

Formula 1

A Williams bejelentette, hogy idén már nem a saját maga által gyártott váltókat és hidraulikus rendszereket fogja használni, hanem a hajtáslánc mellett ezeket is a Mercedestől fogja venni. Ezzel pedig végleg elindultak egy új úton, hiszen Frank és Claire Williams alatt ez elképzelhetetlen volt.

Komoly változások lehetnek az idei naptárban is. Jelenleg úgy tűnik, hogy Ausztráliában nem lehet megtartani a márciusi szezonkezdést a koronavírus miatt. Jelenleg is folynak az egyeztetések, de intő jel, hogy az Australian Opent már el is halasztották, és az F1-es betétfutam, a Supercars széria is más helyszínnel tervez. Ha ez bebizonyosodik, akkor Bahreinben kezdődhet az idei év, ami pedig magával hozhatja a kollektív teszt átvariálását is. Ugyanis akkor nem március 2 és 4 között és nem Barcelonában fognak körözni a csapatok, hanem egyből a bahreini pályára mennek felkészülni, valószínűleg március 14 és 16 között. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy bár az F2 már rég lefoglalta a pályát a téli tesztekre, az nem tud ütközni az F1 programjával.

Eközben Kína is jelezte, hogy hasonló gondokkal küzd, mint Ausztrália. Domnicali folyamatosan tárgyal a pályákkal, és úgy tűnik, hogy két idei beugró, Portimao és Imola lehet a megoldás. Imola venné át Sanghaj helyét, Portimao pedig Vietnámot helyettesítené. Ezután (a jelenlegi tervek szerint) maradna minden, kivéve a szezon végét. Mivel Ausztráliát csak oda tudnák beszúrni, a brazil verseny egy héttel korábbra kerülhet (ezzel egy újabb tripla hétvége lenne), és az ő helyükre kerülne Melbourne. Ez viszont a bemutatkozó Szaúd-Arábiát majd a szezonzáró Abu-Dhabit tolná egy-egy héttel későbbre (dec.5 és 12.). így viszont Sanghaj végleg kiesne az idei naptárból is. A gond az, hogy ha Imola és Portimao is versenyt fog idén rendezni, Ausztrália pedig megkapja a halasztást őszre, akkor Kínának nem maradna hely, ugyanis az F1 nem akar 23-nál több futamot.

Lehetséges az is, hogy az F1 visszatér (ha nem is minden versenyen) a 14:00 órai futamkezdéshez, mivel több helyen is problémák adódtak a 15:10-es rajttal. Ezek valószínűleg csak az európai futamokat fogják érinteni, a többi marad az elmúlt 3 évben megszokott időpontban.

brivio.jpg
Davide Brivio

 

A csapatoknál is zajlanak az események. Az Aston Martin nagy üzletet ütött nyélbe és az amerikai Cognizant lesz a névadó szponzora. Arról nem volt hír, hogy az eddigi névadó BWT (akik az autó szinét is adták) marad- e kisebb támogatóként a csapatnál, vagy megszűnik a kapcsolat. A Cognizant nem csak egyszerű szponzor lesz, hanem mint IT vállalat komoly háttérsegítséget is fog biztosítani a csapatnak.

Az Alpine névre keresztelt Renault-nál a személyi állományban történnek fontos változások. Bár kissé ködös, hogy ki és mit fog csinálni. Semmi sem biztos még, mert a cég próbál titkolózni (több-kevesebb sikerrel) de íme a tipp: Abiteboul megválik a csapatvezetői széktől, ő lesz az Alpine márka igazgatója. A Suzuki MotoGP csapatától érkező Brivio az Alpine F1 csapat vezérigazgatója lesz. A 2018-ban, az FIA-tól érkezett Marcin Budkowski lesz az F1-es csapatfőnök (ő eddig vezérigazgató volt) és Alain Prost pedig az F1-es csapat elnöke. Bár ez könnyen változhat, és nincs kizárva, hogy Brivio lesz a csapatfőnök, és Budkowski marad a vezérigazgató, valamint könnyen előfordulhat, hogy Prost is távozik a csapattól (bár soha senki nem tudta, mi is a pontos szerepe).  Lehet, hogy kicsit túlgondolták ezt a franciák.

Szólj hozzá

F1 DTM IndyCar Daytona Dakar