Heti apró - Érdekességek az elmúlt hétből
WRC
A Monte Carlo Ralin történt pár érdekes dolog. Először is, Sebastien Ogier nyolcadik győzelmét szerezte meg, ami WRC rekord. A hétszeres világbajnoknak ez a WRC-Monte Carlo győzelme (2009-ben a futam nem tartozott bele a bajnokságba). A második helyen csapattársa, Evens végzett, a Toyota pedig az első hatból négy helyet lefoglalt. Csak két Hyundai-os, a harmadik Neuville és az ötödik Sordo tudott beférkőzni közéjük.
A 2019-es bajnok, Ott Tanak, egy futamos eltiltást kapott felfüggesztve, ugyanis felnin kellett elmennie egy gyorsasági szakasz végéről a szervízparkba, és feladta a versenyt. Nem nagyon tudott mást tenni, ugyanis több defektje is volt, és elfogyott a pótkereke. A versenyfelügyelőket azonban ez nem hatotta meg, és eléggé kemény döntést hoztak. Nem úgy, mint a győztes és a harmadik helyezett ügyében, akiket szintén megbüntettek, mivel biztonsági hiányosságokat találtak náluk. Ogiernek és Neuville-nek nem volt rendesen rögzítve a sisakja, amiért nevetséges 400 eurós pénzbírságot kaptak.
IndyCar
James Hinchcliffe a tavalyi kurta év után ismét egy egész szezont teljesít, méghozzá az Andretti Autosport pilótájaként. A hatszoros futamgyőztes tizedik évét és kilencedik teljes szezonját fogja futni.
A tavalyi évből már lehetett következtetni arra, hogy a Rick Ware Racing és a Dale Coyne Racing útjai közösek lesznek, miután az Indy500-on közös autót indítottak. Nos, annyira meg voltak elégedve egymással, hogy idén már a komplett szezont együtt viszik végig. Két állandó autót indítanak és plussz egyet az Indyy500-on, azonban ha lesz elég szponzori pénz, akár több futamon is rajthoz állítják a harmadik Dallara-Hondájukat. A versenyzőket még nem nevezték meg, de a hírek szerint a lista elején ott van Romain Grosjean, aki csak a road/street pályákon megy, valamint Cody Ware, aki a Nascart hagyná ott, és nem mellesleg Rick ware fia. Dale Coyne másik programja, hogy Russell Sullivannel közösen is neveznek egy autót, aminek a pilótája Ed Jones lesz.
IMSA WeatherTech – Daytona 24
Lezajlott a Motul 100 kvalifikációs verseny, ami a 24 órás verseny rajtsorrendjét döntötte el. Az időmérőt megnyerő, majd a kategória utolsó helyére száműzött Action Express Racing nagyszerűen ment. Nasr féltávnál már az első helyen volt, Derani pedig meg is tartotta ezt a pozíciót, és megnyerték a versenyt. A versenyre csatlakozik hozzájuk a WEC címvédő Conway és a tavalyi Nascar bajnok Elliott, úgyhogy kemény dió lesz őket megverni. A második helyet Jarvis és Tincknel (Mazda Motorsport) szerezte meg, a dobogó legalsó fokára pedig Vautier és Duval (JDC-Miller) futott be. A harmadik helyről rajtloló Chip Ganassi óriási stratégiai hibát vétett, amikor nem hívta be az élről autóját kerékcserére a második sáárga zászlónál. Magnussen hiába vezette a versenyt magabiztosan, több mint 40 percen keresztül, van der Zandéval így végül esélyük sem volt a jó szereplésre.
És végre elrajtolt a Daytona 24! Aki nem nézte, sajnálhatja, mert igencsak izgalmasra sikeredett. Az utolsó órában még öt autó versengett a győzelemért. Volt itt minden, ami kell: rajtbaleset, gyönyörű előzések, drámák és csaták az első helyért egészen a verseny végéig. Pár meglepő hiba és a buszmegálló is szépen szedte az áldozatait.
Dpi: A Cadillacek a végén nagyon pechesek voltak, mindkét csapat bukta a győzelmet, amit végül a Wayne Taylor Racing szerzett meg. Név szerint: Filipe Albuquerque, Helio Castroneves, Alexander Rossi és Rick Taylor. A csapat öt éven belül negyedik győzelmét szerezte, azonban eddig Cadillaccel mentek. Az Acura-nak ez az első D24-es győzelme. a #48-AS Caddilaccet végül behozta Kobayashi a második helyre, a dobogóra pedig a legvégén bevetődött a rajtnál már váltógondokkal küszködő Mazda. Montoyáék negyedikek lettek, Magnussenék pedig a legvégén egy defektet kaptak, miközben a győzelemért harcoltak.
LMP2-ben az Oreca autói elfoglaták a dobogót. Az Era Motorsportot intették le elsőnek, a Paul-Loup Chatin, Ryan Dalziel, Kyle Tilley és Dwight Merriman könnyedén hozta a győzelmet.
LMP3-ban a Scott Andrews, Gar Robinson, Spencer Pigot és Oliver Askew négyes, vagyis a Riley Motorsport haladt át a célvonalon először, három kört adva a szintén Ligierrel menő Barbosáéknak és hetet a Lamborghininek.
GTLM-ben komoly harc ment végig a két Chevrolet között. Sem a BMW-k, sem a Porsche, sem a Ferrari nem tudta tartani velük a lépést. Végül 3.5 másodperc előnnyel (24 óra után!) a #3-as autó futott be elsőként. A győztes csapat: Antonio Garcia, Jordan Taylor és Nick Catsburg. Jó napja volt a Taylor családnak.
GTD-ben is kemény csaták mentek, de végül az #57-es és #75-ös Mercedes magabiztosan húzta be az első két helyet. Mögöttük a Lamborghini szerezte meg a harmadik helyet. Az győztes csapat pilótái: Russell Ward, Philip Elis, Indy Dontje, Maro Engal.
Extreme E
Jenson Button nem unatkozik. Pár hete megszületett második gyermeke, visszatért a Williamshez tanácsadóként, és GT csapat, a Jenson Team Rocket RJN indul a DTM-ben valamint a WEC szereplés is a listájukon szerepel. Most pedig bejelentette, hogy csapatot indít az Extreme E bajnokságban JBXE néven. Úgy tűnik, az új sorozat igencsak népszerű lesz, ha megnézzük a versenyzőket és csapatokat, hiszen Nico Rosberg és Lewis Hamilton szintén csapattuladonosként vesz részt a szériában. 2009 világbajnokának azonban úgy tűnik, hogy hiányzik kicsit a versenyzés, és nem csak a GT csapata autóiba fog beugrani pár versenyre, hanem az elektromos tereprali bajnokságban is rajthoz áll.
WEC
Komoly mérföldkőhöz közeledik az autósport. A szériát rendező ACO bejelentette, hogy megbízást adtak a H24 projektjük keretében az első hidrogén meghajtású prototipus elkészítésére, amit 2024-ben már a rajtrácson szeretnének látni. A projektben négy cég vesz részt közösen. Az autót az Oreca és a Red Bull Advanced Technologies fogja tervezni, a hidrogéntankot, valamint a a hidrogénalapú hajtásláncot pedig a Plastic Omnium és a GreenGT tervezi, és készíti el.
A Glickenhaus bejelentette idei pilótáit a két autójára. És hát nem lett gyenge felhozatal, az biztos. Név szerint ők Ryan Briscoe, Romain Dumas, Gustavo Menezes, Oliver Pla, Richard Westbrook, Pipo Derani és Franck Mailleux. Érdekesség, hogy 7 pilótát neveztek, nem pedig hatot. Ennek oka az lehet, hogy Derani a WeatherTechben is versenyez és a két naptár párszor ütközni fog. Hogy pontosan hogy fogják elosztani a két autót, azt majd csak később kötik az orrunkra.
WTCR
A sorozat bejelentette, hogy a P1 Racing Fuels lesz a üzemanyag beszállítója. Egészen pontosan a bioüzemanyag-beszállítója. Ugyanis megegyeztek az FIA-val, hogy a WTCR legyen az első széria, amely olyan bioüzemanyagot használ, amelynek már 15% már bioetanol, vagyis megújuló összetevő (ez az F1-ben jelenleg 5,75% de a tervek szerint 2030-ra ez 100% lesz).
Formula 3
A Jenzer bejelentette második versenyzőjét, aki a francia Pierre-Louis Chovet lesz. Chovet tavaly már két hétvégén rajthoz állt a Hitech szneiben és a legjobb eredménye egy hatodik hely volt Monzában a sprintversenyen.
Formula 2
A Sauber akadémista Theo Pourchaire villámgyorsan lépked a ranglétrán. 2019-ben még a német F4-ben versenyzett, tavaly pedig harmadik lett az F3-ban. A szezon végén már ment egy hétvégét az évadzárón. Idén pedig már minden versenyen az F2-ben láthatjuk.
Az egykori Red Bull akadémista, akit nem a tehetség hiánya, hanem kezelhetetlensége miatt lett kirakva a programból, idén a Carlinnál fog versenyezni.
Ticktum helyét a DAMS-nál a Williams tesztpilótája, Roy Nissany foglalja el, aki a Tridentet hagyta ott és lesz Armstong csapattársa.
Több F2-es pilóta is elindult ’pihenésképpen’ az Ázsia F3 bajnokságban. Csak hogy formába lendüljenek, meg hát néhány szuperlicenc pont sosem árt. És ha már ott voltak, le is tarolták a mezőnyt a Dubai szezonnyitón, ugyanis az első három helyen Zhou, Nissany és Daruvala futott be.
Formula 1
Kezdjük két filmes hírrel. A Netflix megszerezte Robert De Nirót és John Boyegát az író-rendező Gerald McMurray mellé, hogy leforgassák a The Formula című filmjüket. A filmről még nem árultak túl sok részletet, azonban annyi biztos, hogy egy amerikai F1-es versenyzőről fog szólni, aki a maffia sofőrjének áll, hogy védje családját.
Végre elkészült a Schumacher dokumentum film is. Vanessa Nöcker rendező erősítette meg a hírt, hogy az eredetileg 2019 decemberi bemutatóval tervezett alkotás csúszásának oka, hogy a Schumacher család privát filmjeinek feldolgozása sokkal több időt vett igénybe a tervezettnél. Viszont üröm az örömben, hogy a koronavírus miatt egyelőre nem láthatjuk a mozikba szánt filmet, és még időpontot sem tud mondani a forgalmazó.
A Ferrari egy nagyszabású, több napos tesztet rendezett Fioranóban, ahol szinte mindenkit autóba ültettek. Persze a főszerepet Leclerc és Sainz kapta, de pályára gurult a Haas-hoz kihelyezett Schumacher, a tartalék pilóta Ilott, a két nagy akadémiai reménység Svarcman és Armstrong, valamint a Ferrari kötelékéből pénzügyi okok miatt távozó Alesi is. Giuliano Alesi Ázsiában folytatja pályafutását, de a Ferrari nem engedte el búcsúajándék nélkül és kapott egy tesztlehetőséget. Valamint az autóra felfestették a 28-as rajtszámot, ami a legendás édesapja száma volt az olasz alakulatnál.
Lassan elkezdenek szállingózni az autóbemutató időpontok. Múlt héten az Alfa Romeo jelentette be a dátumot, most pedig a McLaren. Az MCL35M-re keresztelt autóról nagyon korán, már február 15-én lerántják a leplet.
Nem tudtak megállapodni a csapatvezetők a motorbefagyasztásról, amit a Red Bull kért (micsoda meglepetés). Bár vannak támogatók, ellenzők is szép számmal vannak és legalább két héttel eltolták a döntést. A kételkedők fő gondja az, hogy az a gyártó, aki előnnyel megy bele a jövő évi szezonba, azt végig megtartja a ’25-ben, vagy ’26-ban (erről sem tudtak még megállapodni) debütáló új motorszabályokig. A RB felvetette, hogy ezt lehetne kompenzálni az üzemanyag áramlás változtatgatásával, azonban ez nem igazán tetszik a többieknek, ami érthető a Ferrari ’trükkös’ motorja és az FIA-val kötött titkos megállapodás után.
Már szóba került, hogy kicsit átalakítják a hétvégék programját aminek következtében például rövidebbek lesznek a pénteki szabadedzések és néhol változnak ezek időpontjai is. Valamint eltörlik az óra tízkor történő rajtokat és visszaállnak egészre, ugyanis már nem látják értelmét a 10 perces csúsztatásnak.
Megváltozott az imolai verseny neve. Ismét. És sajnos nem a jól megszokott San Marino GP nevet kapta vissza. Az Emilia-Romagna Nagydíj új neve: Gran Premio del Made in Italy e dell’Emilia-Romagna, avagy Made in Italy és Emilia-Romagna Nagydíj. Ugye milyen szép? Ez azért kellett, mert az olasz állam átvállalja a 10 millió eurós rendezési jogdíjat, amit a Libertynek kell fizetni, cserébe viszont meg kell jelennie a névben az országnak. Mivel az Olasz Nagydíj elnevezést csak Monza használhatja, így arra jutottak, hogy az olasz ipart népszerűsítsék.
Az egykori F1-es pilóta, Az F2-es és F3-as Campos Racing alapítója és tulajdonosa (majdnem sikerült tető alá hoznia egy F1-es csapatot is) január 28-án elhunyt. „A Campos Racing történetének legszomorúbb napja. Elnökünk és alapítónk, Adrián Campos Suñer távozott közülünk. A szíve már nem dobban többet, de az emléke motorként fog hajtani minket, hogy folytathassuk a harcot az ő örökségeként. Nyugodj békében”- A Campos Racing közleménye.nagy