Privát vs. gyári csapatok
Örök vitatéma, hogy mi a legjobb a sportnak, és általában mindig oda lyukadunk ki, hogy a nagy gyártók nélkül nincs jövő. Kellenek a gyári istállók, ez tény, de ha a sport történelmét nézzük, szerintem más a konklúzió.
Nehéz összevetni a két tábort, mármint a gyári és privát csapatokat, ráadásul sokszor összefonódnak, mint tette azt például a Sauber a BMW-vel. Egy dolog biztos: a gyári csapatok csakis egy dologért jönnek az F1-be, a reklámért. Ha megvan, ha nincs, a vége mindig ugyanaz, elhagyják a sportot. Ha megvan, azért, mert már mindent elértek és a marketingértékük ki lett maxolva vele. Ha nem, azért, mert nem öntenek több pénzt bele fölöslegesen. Persze előbb- utóbb visszatér néhány, mások meg elfelejtik örökre. Kivétel ez alól a Ferrari, ők gyári csapat, de nevük szinte egyenlő az F1-el, az első szezontól jelen vannak és valószínűleg az utolsónál is ott lesznek. A kétezres években a BMW, a Toyota, a Honda, a Ford mindent hátrahagyva lépett le mindenféle siker nélkül. A Renault pedig azok közé tartozik, akik néhány évenként csinálnak egy gyári csapatot, majd lelépnek. Bár ők motorgyártóként mindig jelen voltak, még akkor is, ha nem a saját nevüket adták hozzá. Jelenleg csak két gyári csapat van a mezőnyben: a Mercedes és a Renault ( a Ferrari kivétel, mint mondtam), motorgyártóként pedig még a Honda. Ez is azt jelzi, hogy szükség van a privát csapatokra, és a döntéshozóknak muszáj a kedvükben járni persze, megtalálni az egyensúlyt.
Az őslakók
A Ferrari-McLaren-Williams hármasnak kell adni a sport alapjait. Ők a három legeredményesebb csapat, és akik soha nem hagyták el a mezőnyt, mióta itt vannak.
A Williams még mindig egy családi csapat, hivatalosan még mindig Sir Frank Williams a főnök, gyakorlatban már inkább a lánya irányítja a csapatot. Mondanám, hogy több-kevesebb sikerrel, de mostanság inkább kevesebbel. Nagy sikerek részesei voltak, volt idő, amikor mindenki náluk akart versenyezni. ’93-ra még Senna is kijelentette, hogy akár ingyen is képes versenyezni náluk, de akkorra az ősellenség Prost már aláírt hozzájuk és megakadályozta ezt. Most nem megy a szekér, de voltak ők már mélyen máskor is, és akkor sem adták fel. Most sem fogják.
A McLarennél az alapító Bruce McLaren már nem él, de a csapat szelleme nem változott, sem Ron Dennis alatt, sem most, Zak Brown irányításával. Voltak már nagyon fent és nagyon lent, de óriási tartalékokkal rendelkeznek, nagyon erős a hátország és a tulajdonosi kör. A Hondával kötött újkori szövetség történelmi mélypontra sodorta őket de megtalálták a kiutat. A csapat teljes szervezeti átalakításon esett át miután Ron Dennis távozott a cégtől, a káoszból azonban már kezd körvonalazódni a jövő csapata és számolni kell velük.
A Ferrarit pedig nem kell bemutatni senkinek. A legnagyobb szurkolótábor az övéké, mindenki azt várja, hogy a vörösök szerződést ajánljanak neki, attól függetlenül, hogy éppen milyen formában vannak. Ebben a sportban akárhonnan indulunk, úgyis hozzájuk lyukadunk ki.
A közös az ezekben a csapatokban - és ez a fő különbség is a többi csapat között -, hogy nekik az F1 a fő tevékenységük. Persze nem csak ezzel foglalkoznak. A Williams rengeteg civil, orvosi és katonai projektben van benne, a McLaren Technologies szintén. Ráadásul nekik van közúti részlegük is, nem is akármilyen, a Ferrarira pedig ez fokozottan érvényes. A félautomata váltótól az aktív felfüggesztésen át az F-csatornáig rengeteg innovációt hoztak. A lényeg az, hogy ezek a csapatok az F1-ért vannak és nem fordítva. Jöhet itt Red Bull, Merci, Renault és még sorolhatnánk, de ők hárman határozzák meg a sportot és ők azok akik minden gödörből kikászálódnak.És nem úgy, hogy eladják a csapatot, és más néven versenyeznek. Mindhárom csapat volt már hullámvölgyben, sőt igazából most is abban vannak, bár különböző méretűben.
A Ferrari minden évben a címért megy, bár utolsó világbajnokuk Raikkönen volt 2007-ben (az isteni Kimi, ugyebár). Az azóta eltelt idő az ’ágaskodó paripa’ történetének második leghosszabb sikertelen szériája. A McLaren éppen felfele mászik története mélypontjából. Ők 2008-ban ünnepelhettek utoljára címet, azóta a poklot is megjárták. Mégis itt vannak és talpra álltak, bár komoly vezéráldozatokba került. A Williamsnek jelenleg nincs más út csak felfele, hiszen pár év alatt a harmadik erőből a legutolsó helyre csúsztak. Viszont a csapatot ismerve, a többséggel ellentétben szerintem megoldják gondjaikat és újra ott lesznek, ha nem is az él- de a középmezőny elején.
A privát csaptok
Haas, Racing Point. Gene Haas sem azért indított csapatot pár éve, mert az F1 a szívszerelme. Egy amerikai cégről beszélünk, akinek mellékesen van egy jó csapata a Nascarban. Az ő fő tevékenységük a CNC gépek gyártása, és nem titkoltan az európai és ázsiai piacok miatt döntöttek így. A tulaj imádja az autósportot ez nem vitás, különben nem költene erre dollármilliókat. Egy nagyon okos tervet eszelt ki arra, hogyan ússza meg a világ egyik legdrágább sportját minimális befektetéssel. Szinte mindent megvesznek készen, amit lehet, a kasztnit sem csak ők tervezik. Sikerült megállapodni a Ferrarival alkatrész vásárlásról és technikai támogatásról, kihasználva erre minden szabályt, az autó részeinek 70%-át készen veszik. Árulkodó adat az, hogy még az RP aerodinamikai részlegén is többen dolgoznak, mint a komplett csapatnál. A tavalyi évük nem lett túl sikeres, bár ezt maguknak és pilótáiknak egyaránt köszönhetik. Meg lennék lepve, ha 5 év után is itt lennének.
A RP más tészta egy kicsit. Ez a csapat már átesett pár tulajdonoson és névváltoztatáson, sokszor voltak fent és lent. Jelenlegi többségi tulajdonosa Lawrence Stroll kanadai milliomos(vagy milliárdos), aki már az Aston Martint is bekebelezi, jövőre már az lesz a csapat neve is és átalakulnak gyári alakulattá. Igaz, a motorokat továbbra is a Merci adja. Ez azonban családon belül marad, hiszen ők is részvényesek az Astonban. Hogy meddig tart a lelkesedés, az még kérdőjeles. Addig biztos, míg az ifjú Stroll az egyik pilóta a csapatnál. Számomra mindketten kérdőjelek a jövőben.
A gyári istállók
Red Bull, Alpha Tauri, Alfa Romeo. Nem kérdés, hogy ők gyári csapatnak számítanak, még akkor is, ha nincs saját motorjuk. Az energiaitalos cégnek ez semmi más csak marketing, bár tény, hogy nem olcsó.Kis, és nagyon kreatív csapatnak akarnak látszani, óriási költségvetésük van. Úgy vannak a TOP 3-ban, hogy saját maguk főszponzorai, amit még a Ferrari sem engedhet meg magának. Ez azért figyelemre méltó. Bár nagy csapatnak számítanak, elkötelezve magukat a sport iránt, nem felejtik el megemlíteni egy vitánál sem, hogy simán lehúzzák a redőnyt mindkét csapatuknál, ha úgy látják, számukra nem kedvező döntések születnek a sport jövőjéről.
Az Alpha Tauri a Red Bullé szőröstül -bőröstül, ahogy az anyacég fütyül, ők úgy táncolnak. Bár már nem annyira szoros a technikai összefonódás mint a kezdetekkor, az alapfelállás nem változott. Még a pilóták sem a kis csapattal vannak szerződésben, hanem az anyacéggel, ezért tudják cserélgetni a pilótákat, amikor csak kedvük tartja.
Az Alfa Romeo ugyanaz a Ferrarinak, mint az Alpha Tauri a Red Bullnak. Csak annyi a különbség, hogy Kimi nem a Ferrari pilótája, bár a fizetése egy részét ők állják. Viszont a Ferrari pilótanevelő programja korántsem annyira jó, mint a bikáké. Ha pedig nem tudják tartani a lépést a középcsapatokkal, könnyen kihúzzák a dugót.
A Renault gyári csapatként jön-megy, éppen ahogy kedve tartja és pénztárcája engedi. Motorgyártóként nagyon régóta a mezőny tagja és rengeteg sikert ért el sok csapattal. De jelenleg valami nem stimmel náluk, van egy arrogáns csapatfőnökük, aki úgy tűnik, nem tudja kirakni a puzzle-t. Tavaly már bevették a csapatvezetésbe a négyszeres világbajnok legendát, Alain Prostot is megmentőnek. Ez számomra azért érdekes, mert igaz, hogy neki van tapasztalata csapattulajdonosként is, de ne felejtsük el, hogy az a csapat pár éven úgy csődbe ment, hogy csak pislogtunk. Nem is történt semmi, előrelépés, sőt... A McLaren - amely ideiglenesen rászorult arra, hogy tőlük vegye a motort, miután megvált a Hondától és újra a Mercedest használja-, simán lemosta őket a pályán az előző évben, úgy, hogy a franciáknál ott ül a kormány mögött Daniel Ricciardo. Mindent elmond róluk az, amikor óriási meglepetésre aláírták a szerződést az ausztrállal elég szép összegért a Red Bulltól, és kiderült, hogy motorokat se adnak nekik tovább, úgy összevesztek. Abiteboul vigyorogva mondta Hornernek hogy most se versenyző, se motor. Horner csak annyit mondott, hogy kár volt minden pénzt elszórni egy versenyzőre. Erre a francia megjegyezte, ők a Renault, annyi pénzük van, hogy bármit megtehetnek. Nos, a történet folytatása ismert. Tavaly a Red Bull a lesajnált Honda motorral 3 győzelmet szerzett és 3. lett a konstruktőrök között, míg a Renault az 5. helyig jutott. Közben már pletykálnak arról, hogy a Renault megint kiszáll, mert túl drága a csapat és nincs eredmény.
A Honda kicsit kilóg a sorból, hiszen ők csak motorszállítók de a történetük talán még érdekesebb, mint a Francia alakulaté. ’92 után úgy távoztak az F1-ből, hogy a McLarennel agyonnyerték magukat. ’88-’89-’90-’91-ben, háromszor Sennával és egyszer Prosttal. Ráadásul ’88-ban a 16 futamból 15-öt nyertek, amit se előtte, se utána nem csinált meg egy csapat sem. Majd pár évnyi szünet után visszatértek először motorgyártóként, majd saját csapatként óriási költségvetéssel és nem túl acélos teljesítménnyel. A vége az lett, hogy 2009-ben, közvetlen a szezon előtt az anyacég bejelentette, ennyi volt, viszlát, úgy, hogy már a tesztekre készültek. Annyira nem hittek a csapatban, hogy 1 fagyi áráért eladták az egészet Ross Brawn csapatfőnöknek úgy, hogy még az az évi fizetéseket is állták. Motort viszont már nem adtak hozzá, inkább rávették a Mercit, hogy adjon ő, azt is kifizetik inkább. Ugyanis ez az egyetlen motor volt az, ami befért a kasztniba úgy, hogy a legkevesebb munkával kellett átalakítani. A Brawn GP 2009-ben tarolt, bemutatkozó és egyetlen évükben megnyerték az egyéni címet Buttonnal és a konstruktőrit is. Gondolom, Japánban nem kevés fej hullott a porba abban az évben. :) Egészen 2013-ig meg se szólaltak, akkor jelentették be, hogy visszatérnek a McLaren kizárólagos partnereként 2015-től. Olyan katasztrófa lett ebből, amire senki sem gondolt. Nagyjából egy ipari hulladékot tettek be a kocsiba, ezen a szinten a brit csapat pedig története mélypontjára került, ezért idő előtt megváltak a japánoktól. Ekkor találtak egymásra a Red Bullal: egy csapat akiknek egyik gyártó sem akart motort adni, és egy motorgyártó akitől senki nem akart motort venni. A Honda megemberelte magát és nagy átszervezések, meg sok millió jen után elkezdett a cucc működni. Lassan, de biztosan már igazi F1-es motor lett belőle, és beérik a többieket, aminek talán rajtuk kívül csak az osztrák csapat örül jobban. Felröppennek néha kósza hírek arról, hogy csinálnak egy külön gyári csapatot, de arról is, hogy megint kivonulnak a sportból. Nem hinném, hogy bármelyiknek is lenne reális alapja a következő pár évben, de náluk sosem lehet tudni. Ráadásul a Red Bull is folyamatosan fenyegetőzik.
A Mercedesnek másfajta problémái vannak. Ők is ott voltak az F1 indulásánál és nem is sikertelenül, ’54-ben és ’55-ben Fangio az ötből két címet is velük szerzett meg, de az ’55-ös Le Mans-i tragédia után -ahol Pierre Levegh egy Mercedesszel a közönségbe repült és meghalt 84 nézővel együtt- teljesen visszavonult mindenhonnan. Bár sok év után visszaszivárogtak az autósportba, az F1-be csak ’93-ban tértek vissza motorgyártóként, először a Sauberrel. Aztán McLaren, majd saját csapat. A hibrid érában eddig legyőzhetetlenek, 6 egyéni és konstruktőri cím zsinórban csak nekik sikerült, senki másnak. A gondok pont ezzel vannak. A legyőzhetetlenség reklámértéke csak egy darabig nő, utána stagnál, majd kicsit veszít az értékéből. Ez azért van, mert ha folyamatosan egy csapat győz, akkor a sport unalmassá és gyengébbé válik egy külső szemlélőnek, ráadásul innen csak veszíteni lehet. Egy ideje már pletykálnak arról hogy kivonulnak, a Wolf-Lauda-Hamilton trió megbomlott, Lauda sajnos meghalt, Wolf és Hamilton szerződése lejár. Mindkettőjükről terjengenek már a pletykák, a csapatfőnököt hírbe hozták már a FIA vezetésével, és az Aston Martinnal is, Hamiltont pedig a Ferrarival. Bár mindenki tagad mindent, az F1-ben a pletykák 70%-ról később ki szokott derülni, hogy bizony nagyon is igazak. Szóval bár az utóbbi 6 évet ők uralták, mégsem teljesen biztos a maradásuk. Legalább annyi biztos, hogy ha el is hagyja a csapat a sportot, motorgyártóként marad.
Konklúzió
Így áll a helyzet jelenleg, szükség van az autókonszernekre, motorpartnerként és csapatokként egyaránt. Sőt jobb lenne, ha még több lenne, 4 motorgyártó nem elég. Vannak és voltak tárgyalások több céggel is. A Toyota és BMW kézenfekvő lenne, de ők elzárkóznak ettől. A Ford beszállna a Cosworth-szal, de ahhoz az kell, hogy olcsóbb motorok legyenek. Ugyanez a helyzet a VW-nel is, de ehhez komoly szabályváltozások kellenének, és itt jön be a képbe a politika. A jelenlegi hibrid-turbó technológia autósportban használt legfejlettebb technológia (kivéve az FE, de az elektromos széria),ez által a legdrágább is. A gyártók szívesen vennék azt, ha nem kéne ennyit költeni a kutatás-fejlesztésre, azt viszont nem szeretnék, hogy elvesszen az az előny, ami most nekik megvan egy új beszállóval szemben. Szinte semmi esély arra, hogy visszatérjenek a sima szívómotorokhoz, ezt mindenki tudja. Patt helyzet alakult ki, ezért mennek az előbb felsorolt gyártók az FE-be, inkább költenek a színtiszta elektromos technológiára, ami egyre népszerűbb és a kutatásokat sokkal jobban fel tudják használni a közúti autóknál. Ezért van szükség a privát csapatokra, a gyártók arra mennek, amerre éppen az érdekük kívánja. Az idők során olyan úttörő csapatok, mint a Lotus vagy a Tyrell eltűntek a mezőnyből, az ő példájukból lehet tanulni az egész sportnak. A Ferrari-McLaren-Williams trió vélhetően mindig itt lesz, mert bár a többiek jönnek szerencsét próbálni és egy részük sikeres is lesz, a végén úgyis ők maradnak.