2020. már 25.

Egy kis történelem 1.rész - Alpha Tauri és Alfa Romeo

írta: F1rka
Egy kis történelem 1.rész - Alpha Tauri és Alfa Romeo

Kényszerű szünidő van az F1-ben is, és egyenlőre bizonytalan, hogy hol és mikor kezdődik el a szezon.  Ezért úgy döntöttem, bemutatom a csapatok történelmét,  igazságosan, abc  sorrendben.

1.rész:  Alfa Romeo és Alpha Tauri               

Alpha Tauri

Ez a név először szerepel az F1-ben. Maga a név a  Red Bull ruházati márkája, de maga a csapat nem a semmiből jött. Tudjuk, hogy a Toro Rosso nevet váltott, de azon kívül minden maradt a régiben és továbbra is a Red Bull „B” csapata. A Ferrarin kívül az egyetlen csapat, amely olasz székhellyel rendelkezik és ez nem véletlen.

Giovanni Minardi már az autóversenyzés őskorában is versenyzett  mindenféle sorozatban, halála után pedig fia, Giancarlo Minardi folytatta a családi hagyományt. 1972-ben alapított saját F2-es csapatot és a saját autóit vezette, de a csapat neve ekkor még nem Minardi volt. Minardi csapatról   1979-től beszélhetünk. Ekkor hagyta abba Giancarlo a versenyzést, csak a csapatvezetésre koncentrált.  Alessandro Nannini és Michele Alboreto is náluk kezdte a pályafutását. Bajnokságot nem nyertek, egy jó erős közepes F2es csapat voltak. Minardi viszont a nagyok között akart játszani és ’85-re létrehozta a Minardi F1 Team-et. Versenyt soha nem nyertek, de egy kicsi, ám annál hűségesebb rajongótábor alakult ki körülöttük. Kis csapat lévén általában fizetős versenyzőket alkalmaztak, de jó szemük volt ahhoz, hogy ne a bénábbját válasszák ki a tömegből. Általában. Az első 3 évben egy kis olasz sufni tuning motorgyártó cég adta nekik a motorokat, Motori Moderni névvel és nagyon-nagyon kevés sikerrel.  Azóta se halottunk róluk.  Eredményekről sokat nem lehet beszélni, Minardi igyekezett a motort kivéve színtiszta olasz csapatot csinálni, több -kevesebb sikerrel. Olasz versenyzők, Pirelli gumik stb. Ekkoriban olyan nevek versenyeztek a csapatnál, mint Alessandro Nannini, Andrea de Cesaris,  Pierluigi Martini, Gianni Morbidelli. Egy rajongónak ezek ismerős nevek. Egy ideig sikerült középcsapattá lenni a mezőnyben, még Flavio Briatore is volt csapatvezető, de ez nem tartott túl sokáig.  1999-ben Minardi már nem tudta vagy nem akarta fenntartani a csapatot és elkezdett vevő után kutakodni. Gyorsan meg is találta Paul Stoddart személyében. A név maradt, de már új szelek fújtak. Stoddart is népszerű figura volt a boxutcában és a rajongók között is. Sokat tett a kis csapatok érdekeiért, folyamatosan harcolt az FIA-vel és a nagy csapatokkal. Plussz, szeretett fiatal tehetségeknek esélyt adni. Persze nem ingyen, de itt  van pár név: Zanardi, Alonso, Webber, Fisichella, Trulli. Na és Baumgartner Zsolt.  Ők lettek az első csapat, akiknek a Ferrari motorokat adott el.  Nekem a legemlékezetesebb Webber ausztrál nagydíja volt. Újoncként és ausztrálként a harmatgyenge autóval  hatalmasat versenyzett és 5.  lett. Hiába voltak fizetős versenyzők és viszonylag tűrhető szponzorok, az F1 egyre drágább lett a csapatoknak és a  Minardi bajba került. Stoddart úgy döntött  2005-ben, hogy az év végén eladja a csapatot, elkezdte árulni. Állítólag két kitétele volt az amiből nem engedett:  a csapat maradjon az F1-ben és továbbra is Faenzéban legyen a főhadiszállás. A Red Bull kínálta a legtöbbet a csapatért és az üzletet gyorsan megkötötték. A Minardi név 21 szezonon keresztül élt , összesen 38 pontot szereztek (mentségükre szóljon, teljesen más volt a pontrendszer). Legjobb rajtpozíciójuk egy 2. hely volt, dobogóra soha nem állhattak, legjobb eredményük 4. hely volt,amit háromszor értek el. Stoddart a pénzből átment a nagy sikerű ChampCar bajnokságba, ahol nem is szerepelt rosszul.

 

2006-ban már Scuderia Toro Rosso néven indult a csapat, a tulajdonosi lapon Dietrich Mateschitz-cel (Red Bull) és Gerhard Bergerrel. A csapatvezetést pedig a rutinos Franz Tostra bízták. A cél az volt, hogy a cég akkor beindult akadémiájáról kiválasztott fiatal pilótáknak lehetőséget adjanak, akik, ha jól teljesítenek, mehetnek a nagy csapathoz. Berger 2008-ban eladta tulajdonjogát a Red Bullnak. Hol Ferrari, hol Renault motorokat használtak, 2018-tól váltottak Hondára. Ez megmentette a Hondát attól, hogy csapat nélkül maradjanak, miután enyhén szólva leégtek a McLarennel.  Ezen kívül lehetőséget adott a Red Bullnak arra, hogy megnézzék, mit tudnak a japánok, mielőtt szerződést kötnek velük. A csapat azzal, hogy a Red Bull utánpótlás csapata lett, nagyot lépett előre, hiszen az autó alapjait a nagy csapat adta. Ebből volt egy érdekes vita is. A szabályok azt mondják ki, hogy minden csapatnak magának kell megtervezni a kasztnit. A Toro Rosso viszont megvette azt, amit a többi csapat nem hagyott szó nélkül. A Toro Rosso azzal érvelt, hogy az autót még 2004-ben tervezték, és az nem a Red Bull volt, hanem annak a jogelődje, a Jaguár, ami a Ford tulajdona, tehát igazából ők tőlük vették. Végül valahogy elfogadták ezt a nyakatekert érvet. A másik érdekes dolog az volt,  ők külön engedéllyel, egyedül a mezőnyben  lefojtott V10 motorokat használtak V8 helyett. 2007-től ők már egy stabil középcsapat (kivéve 2009-et).  2010-től pedig már az autót is maguk tervezték.  A tehetségkutató program keretében Sebastian Vettelt elhozták a BMW-től és beültették az egyik autóba, aki a Toro Rossoban lett minden idők legfiatalabb pole pozíciós, majd később futamgyőztes pilótája az F1-ben.  Vettel ment is a nagy csapatba Webber mellé, és jöttek a fiatal pilóták az akadémiáról szépen sorban. A program teljhatalmú ura Helmut Marko, őt viszont nem nagyon győzte meg senki, csak Daniel Ricciardo. Webber visszavonulása után övé lett a másik Red Bull. Majd akik nem tudtak teljesíteni, azok kibuktak a csapatból, senkit nem tartottak meg 2 évnél tovább. Speed, Bourdais, Liuzzi, Algersuari, Buemi, Vergne, Hartley teljesítménye sem győzte meg Markot. Miután Vettel elment a Red Bulltól, kicsit más lett a két csapat közötti út. Kvyatot felvitték a nagy csapatba, majd majd a következő évben pár verseny után visszafokozták és Verstappennel cserélt helyet. Először szerződést bontottak vele, aztán visszahívták. Gasly is megjárta mára nagy csapatot, de őt is visszaküldték szezon közben és Albonnal cserélt helyet. Ez a csere-bere két dologra utalhat: egyrészt nagyon nehéz felvenni a versenyt Verstapennel a Red Bullnál, másrészt talán kezd kicsit kifújni az akadémia és már nem állnak sorban a tehetségek. Ami érthető, ha azt nézzük, hogy a sok tehetség közül csak Vettel, Ricciardo és Sainz volt képes túlélni azt, hogy a cég elengedte őket. Hartley és Albon például már egyszer ki lett rúgva az akadémiáról, őket visszahívták, a Kvyat-Red Bull saga pedig már egy szappanoperára kezd hasonlítani.  A legemlékezetesebb jelenetek nekem a Toro Rossotól:  Vettel győzelme Olaszországban, illetve amikor Kínában szinte lerobbantak az első kerekek Buemi autójáról.  Összességében A Toro Rosso, azt hiszem, beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Kinevelte Vettelt, egy négyszeres világbajnokot, egy Ricciardot, aki az egyik legjobb a mezőnyben(csak kicsit peches) és egy Verstappent, aki valószínűleg hamiltoni és schumacheri magasságokba fog emelkedni. És még nincs vége...

Alfa Romeo Racing

Az Alfa 2019-ban tért vissza a mezőnybe, viszont nem önálló csapat. A Ferrarihoz tartozik, ami meg a Fiat Konszernhez, tehát inkább úgy kell rá tekinteni, mint az Alpha Taurira. A motor és az autó nagy része a Ferraritól van, és a költségvetést a Fiat-Ferrari duó állja. Az Alfa csak a nevet adja, semmi mást, még a székhelye sem Olaszországban van. Két dolog miatt hozták létre: az egyik a reklám, hiszen a cég komoly bajban van, a másik pedig A Ferrari akadémián nevelkedő fiatalok segítése. Kivéve Raikkönent, de ugye ő mindig mindenhol kivétel. :) Nézzük a történelmet!

A Forma-1 születésénél már jelen voltak és  ’50-ben Farina, ’51-ben pedig Fangio lett világbajnok.  Vagyis az első két VB cím az övék. A tulajdonos az olasz állam volt, és mivel ők nem akartak pénzt áldozni az F1-re, kiszálltak a sportból. Motorokat továbbra is gyártottak, de általában név nélkül használták a csapatot.  1979-ben döntöttek úgy, hogy visszatérnek és saját csapatot alapítanak. Ez ’85-ig tartott és nem volt túl sikeres. Két pole pozíción kívül szinte semmit nem értek el és a végén másodjára is elhagyták a mezőnyt. A motorgyártást meghagyták ’88-ig, bár sok sikert nem ért el vele egyik csapat sem. 

Eközben Svájban egy Peter Sauber nevű illető már versenyautókat gyártott a 70-es évektől olyan versenyekre, mint például a Le Mans. Ezt ’89-ben és ’90-ben is megnyerték, a motort a Mercedes adta hozzá. Itt tűnt fel először Schumacher és Frentzen is.  Sauber ezután kezdett gondolkodni azon, hogy csapatot hozzon létre a legnagyobbak között, és erre a Mercedes is vevő volt. Sauber Motorsport AG néven ’93-ra minden kész lett az induláshoz, hinwilli központtal. ’95-re a Merci lelépett és jött a Ford helyette, majd a Ferrari egy kis BMW-s kitérővel. ’97-re Sauber megfűzte a Red Bullt és a Petronast szponzornak, akik azóta is az F1-ben vannak, és óriási nevek lettek. Mateschitz még tulajdonrészt is vásárolt a csapatból. 2000-ben a csapat szerződtette az újonc  Raikkönent, emiatt összeveszett Mateschitz-cel, aki kilépett és visszaadta a részvényeit is.

2005-ös szezon végén jött a nagy változás, A BMW saját csapatot akart, de a Williams, akiket addig elláttak motorral, nemet mondott. Sauber viszont igent. Eladta a németeknek a részvényei 80%-át, de a név továbbra is maradt, így létrejött a BMW Sauber. Még Heidfeldet is elcsábították a Williamstől. Bár a költségvetés megugrott, és a motor is bivalyerős volt, a kasztnival  voltak problémák és csak középcsapat voltak. Viszont bemutatkozott náluk Sebastian Vettel, igaz, csak 1 verseny erejéig.  A folytatás azért jobb lett, 2007-ben, azzal hogy az FIA kizárta a McLarent a konstruktőrök közül. Ők már másodikok voltak év végén, de igazából nem tudtak címre esélyes autót építeni.  Egy győzelmet tudtak elérni Kubicával a volánnál. 2009 egy rossz év volt a csapatnak és a BMW úgy döntött, hogy teljesen kiszáll év végén a sportból, Sauber pedig visszavásárolta a részvényeit.

A visszatérés nem volt egyszerű privát csapatként. A hetedik helynél nem tudtak előrébb végezni a konstruktőrök között, kivéve 2012-ben. Innentől kezdve a Ferraritól vették a motort és igyekeztek erős középcsapat lenni, több-kevesebb sikerrel. Sauber  visszavonult a csapatvezetéstől, de maradt mint tulajdonos. Utódja Monisha Kalternborn lett, az F1 első női csapatfőnöke.  Sajnos egyre nehezebben tudtak talpon maradni, és jöttek a nem túl acélos fizetős pilóták is. 2016-ban pedig Sauber végleg eladta az összes részvényét és kiszállt a nevét viselő csapatból. Ekkor már komoly lejtmenetben volt a csapat, és megmentőként érkezett a Fiat az Alfával 2018-ban. Arra az évre még csak névadó szponzorként, később meg is vették az egész csapatot, amivel a Sauber név megszűnt az F1-ben, de a bázis továbbra is Svájban maradt. Raikkönen viszont visszatért, innen indult a karrierje. Úgy tűnik, hogy innen is vonul nyugdíjba. 522 versenyen indult a csapat, 1 győzelem, és 1 pole pozíció a legjobb eredményük. Érdekesség még, hogy minden autó a C betűjelet kapta, ami Sauber feleségére utal. 26 év sok idő az F1-ben,  sok mindent megélt és túlélt a csapat, és sok emléket hagyott hátra. Kubica győzelme Kanadában, vagy éppen óriási bukása ugyanott. Itt mutatkozott be két jövőbeni világbajnok is. Az állandó harc a túlélésért és sok szép futam. Végül pár név azokból, akiknek a Sauber lehetőséget adott az F1-ben: Frentzen, Herbert, Alesi,Vettel, Heidfeld, Massa, Fisichella, Villeneuve, Perez, Sutil, Kobayashi, Hulkenberg, Raikkönen,Leclerc. Azért ez szép kis névsor. Egy régi név távozott, egy még régebbi pedig visszatért. Remélem, nem tiszavirág életű lesz. Hajrá!

Szólj hozzá

autósport Ferrari Forma-1 Alfa Romeo FIA F1 BMW Red Bull Formula-1 Forma1 Sauber Formula1 Minardi Raikkonen Alpha Tauri