2020. ápr 17.

Egy kis történelem 4.rész - McLaren

írta: F1rka
Egy kis történelem 4.rész - McLaren

Kényszerű szünidő van az F1-ben is, és egyenlőre bizonytalan, hogy hol és mikor kezdődik el a szezon.  Ezért úgy döntöttem, bemutatom a csapatok történelmét, igazságosan, abc  sorrendben.

4.rész:  McLaren

A McLaren csapat az F1 második legsikeresebb alakulata, ami a hosszú évek alatt egy kis csapatból egy kisebb birodalommá nőtte ki magát.

A csapatot Bruce McLaren alapította 1963-ban és a kezdetektől saját maga építette az autóit. Ő is vezette őket. A csapat versenyszíne a narancssárga lett, és már a kezdetektől az abszolút versenyszellem, valamint a pilótáik iránti hűség jellemezte. Az F1-ben 1966-ban debütáltak és azóta a sport szerves és megkerülhetetlen tagjává váltak. Az első 2 év nem volt túl sikeres,  Ford majd BRM motorokkal próbálkoztak. ’68-ra sikerült megszerezniük a másik autóba Denny Hulme-ot, az előző évi világbajnokot és a visszatértek a kor legerősebb motorjához, a Fordhoz. A sikerek egyből elkezdtek jönni, Hulme és az alapító is nyert pár versenyt és ’69-ben már a top csapatok szintjén voltak. A csapat nem csak az F1-re koncentrált, szinte mindenhol elindultak, ahol tudtak, de a két fő prioritás az F1 és az IndyCar volt.

bruce-mclaren.jpg

Bruce McLaren

1970-sötét év lett a csapatnak, Hulme kezei megégtek egy balesetben az Indy 500-on, júniusban pedig Bruce McLaren meghalt egy balesetben, miközben egy  Can-Am autót  tesztelt. Ezután az alakulat nem volt önmaga, csak ’72-ben a visszatérő Hulme tudott újra a dobogó legfelső fokára állni.   ’74-re már sikerült egy igazi győztes autót építeni, és megnyerni maguknak Fittipaldit a Lotustól. A brazil versenyző év végén megnyerte a világbajnokságot, ráadásul a konstruktőrök között is elsők lettek. Ezenkívül megszerezték az első Indy 500-as győzelmet is, aminek hatására megjelent a csapatnál a Marlboro, és a csapat átfestette autóit a legendás fehér-piros színre. Ez az a McLaren, amire majdnem mindenki emlékszik. Az együttműködés egészen 1996-ig tartott. A következő évben másodikok lettek a végelszámolásnál, majd év végén Fittipaldi óriási meglepetésre lelépett a csapattól.

1976 elején tehát kellett nekik egy olyan versenyző, aki fel tudja venni a versenyt a Lauda-Ferrari párossal. James Hunt pedig pont csapat nélkül maradt és a két fél gyorsan egymásra talált. A szezon történelmi összecsapást hozott a két csapat és a két versenyző között, Volt ott minden. Lauda óriási balesete, majd még nagyobb visszatérése, a McLaren kizárása majd annak semmissé tétele stb. A végén Hunt 1 ponttal bajnok lett.  Akit ennek részletei is érdekelnek, az nézze meg a Rush című filmet, az erről szól. Slusszpoénként a csapat Rutherforddal ismét megnyerte Indianapolist. A következő évben még nyertek pár futamot, de az autó egyre gyengébb lett mindkét szériában. A csapat ennek hatására úgy döntött, hogy kivonul az észak-amerikai sorozatból és csak az F1-re koncentrál.

 1980-ban náluk debütált a fiatal zseni Alain Prost, de év végén távozott a gödörben lévő csapattól. Megkérték Ron Dennist, az akkori Formula 2-es csapat vezetőjét, hogy vegye át az irányítást. Dennis gyorsan szétnézett a csapatnál és mozgásba lendült. Akkori cége a Project Four bevásárolta magát a McLarenhez, majd meggyőzte Mansour Ojjeh arab üzletembert, hogy tegye ugyanezt. Ojjeh a TAG cég tulajdonosa volt, ami akkor turbó egységeket gyártott motorokhoz. Később ebből lett a TAG Heuer cég is. Dennis és Ojjeh létrehozták a McLaren cégcsoportot és Wokingban elkezdődött  az új főhadiszállás építése. 

Eközben meggyőzték a Laudát, hogy üljön át hozzájuk. A Project Four cég másik három tagjával kiegészülve, a McLaren elindult újra csúcsra. ’83-ra egyedülálló autót terveztek és építettek. Ez volt az első szénszálas F1-es jármű, a TAG pedig a Porscheval közösen adta hozzá a motort.  Az év kudarc lett, de Dennis tovább szervezte a csapatot. ’84-re Prostot is visszacsábította, ezzel létrehozva a kor legerősebb párosát.  Nem okoztak neki csalódást. Óriási harcban Lauda 0,5 ponttal megelőzve a franciát. lett világbajnok. A francia visszavágott a következő évben és megszerezte első, majd a második VB címét is. Lauda közben visszavonult, és nem nagyon tudták pótolni. ’87-re visszacsúsztak mindkét tabellán a második helyre, a Porsche pedig év végén kiszállt az F1-ből.

prost-dennis-lauda_1984.jpg

Prost, Dennis és Lauda 1984

Kellett egy új motor és egy versenyző, aki felveszi a harcot Prosttal. Dennis választása a Hondára és Ayrton Sennára esett, minden idők legerősebb és legellentmondásosabb párosára. A 16 versenyből a McLaren-Honda 15-öt megnyert, Senna pedig világbajnok lett Prost előtt.  ’89-ben helyet cseréltek a tabellán, de annyira megromlott közben a viszony, hogy már nem is beszéltek, sőt egymás nevét sem voltak hajlandóak kiejteni. Ez a Japán nagydíjon csúcsosodott ki, ahol kilökték egymást az első kanyarban. Prost kiesett, Senna tovább tudott menni, de a utólag kizárták a versenyből. Prost lett a világbajnok, de inkább távozott a csapattól, helyére Berger jött.

Senna a következő 2 évben verhetetlen volt. ’92-ben ért véget a McLaren dominancia, Mansell címével. 8 év alatt 7 egyéni és 6 konstruktőri címet nyert a csapat. A Honda ’92 végén kivonult a sportból, a Ford lett az új partner, de nem tudtak mit kezdeni  Prosttal és a Williams-szel. Senna nem is akart maradni a csapatnál, ’93-ban futamonként 1 millió dollárért vállalta a szereplést, csapattársa Berger távozása után először Andretti, majd a fiatal Mika Hakkinen. Év végén Senna végül távozott a Williamshez, a Ford helyett  Peugeot egységeket használtak. Hakkinen csapattársa pedig Brundle lett. Hosszú idő után ez volt az első év, amikor nem nyert a csapat nagydíjat.

A francia motoroktól gyorsan megszabadultak, üzletet kötöttek a Mercedes-szel, majd ’96-ban összeállt az ikonikus Hakkinen-Coulthard páros. Az eredmények újra jönni kezdtek, de az igazi áttörés ’97 utolsó versenye volt, ahol Hakkinen végre megszerezte első győzelmét. A következő két évben a világbajnoki címet is, az ekkora már ezüstre festett McLaren-Mercedes-szel.

2000-ben a Ferrari átvette az uralmat, bár többször megszorongatták őket. Hakkinen visszavonult 2001 végén, helyére az egy éves tapasztalattal rendelkező Kimi Raikkönnen jött, de vele sem tudták megállítani a Schumacher-Ferrari hengert. 2005-ben Coulthard is távozott a csapattól és jött Montoya. A páros rettentő erős volt, de a kolumbiaival folyamatos problémák voltak, a 2006-os évet már nem vitte végig a csapatnál. Majd Raikkönen is távozott a Ferrarihoz, Schumacher helyére.

2007-ben egy teljesen új felállással próbálkozott Dennis. A kétszeres világbajnok és címvédő Alonsot és az újonc, saját nevelésű Hamiltont ültette a két autóba. Beláthatatlan következményei lettek ennek a nagyon jónak tűnő döntésnek. Hamilton egyből felvette a harcot Alonsóval, megerősítve Dennist abban, hogy világklasszis pilóta. A McLaren, ellentétben mondjuk a Ferrarival,  hagyományosan nem használ csapatsorrendet, ez ezúttal is így volt. A spanyol-angol páros óriási csatát vívott egymással a címért, Alonso viszont rosszul tűrte, hogy nem ő az első számú pilóta. A magyar nagydíj időmérőjén mindketten megszegték a csapatutasításokat, aminek az lett a vége, hogy Hamilton nem tudott a végén mért kört futni. Alonsót az FIA megbüntette, ráadásul a csapattól elvették a nagydíjon szerzett konstruktőri pontjait. A két pilóta annyira egymással volt elfoglalva, hogy Kimi a Ferrarival óriási hajrát levágva, nevető harmadikként egy ponttal mindkét McLaren pilóta előtt, világbajnok lett.

A baj persze csőstül jött a csapatnak, év közben kiderült, a Ferrari egyik mérnöke, Nigel Stepney Ferraris dokumentumokat adott át Mike Coughan McLaren mérnöknek. Ez lett a híres kémbotrány. Az FIA vizsgálat kiderítette, hogy nem használtak fel semmit ezekből az autó fejlesztésére vagy beállításaira. 100 millió dollárra büntették a csapatot és elvették a konstruktőri pontjaikat. Az olaszok semmilyen büntetést nem kaptak, Alonso pedig távozott.

Még ez a vihar sem döntötte le a csapatot.  Hamilton az utolsó verseny utolsó kanyarjában egy előzéssel megszerezte első címét. Stílusosan 1 ponttal megelőzve a ferraris Massát. A következő évi autó katasztrófa lett, csak bukdácsoltak, bár 1 futamot sikerült nyerni. 2010-re Hamilton mellé jött a címvédő Button, de Vettelt nem lehetett megfogni a következő négy évben.

hamilton.jpg

Az eddigi utolsó VB cím felé- Hamilton 2008

2013-ra Hamilton megunta a sikertelenséget és átment a Mercedeshez. Helyére Perez jött, de le is lépett év végén, mert az autó nagyon gyenge lett ismét. Dennis ekkor már pár éve a McLaren konszernt vezette, de a sikertelenséget látva visszavette az F1-es csapat irányítását.  Még Alonsót is visszacsábította valahogy. 2015-re megállapodott a sportba visszatérni akaró Hondával. Az ötlet remek volt: 2 világbajnok a McLaren-Honda volánja mögött. Mi baj lehetne? Nos, a kivitelezés katasztrófa lett. A Honda egyszerűen egy ipari hulladékot csinált motor gyanánt, az autó pedig vezethetetlen volt. Örültek, ha célba értek. A helyzet nem igazán javult a következő évben sem, és valakinek el kellett vinni a balhét. Ron Dennis, a legendás csapatfőnökök egyik utolsó mohikánja, aki a McLarent azzá tette, ami, lemondott nem csak a csapatvezetésről, hanem az egész cég igazgatásáról is. Részvényeit eladta Ojjeh-nek és a többi kis részvényesnek. Lezárt egy hosszú korszakot.

A csapat történelmi mélypontra került  azzal, hogy utolsó előtti lett a konstruktőrök között  A tulajdonosok kinevezték Zak Brown a cég élére, Andreas Seidl-t csapatfőnöknek, Andrea Stellat pedig technikai igazgatónak. Alonso távozása után leigazolták Sainzot, csapattársa pedig Lando Norris lett, a McLaren akadémiáról. A Hondától idő előtt megváltak és kényszerűségből a Renault-val kötöttek szerződést. 2019 végére a csapat visszaküzdötte magát a középmezőny elejére és negyedik lett. A wokingi központban már épül az új  szélcsatorna, ami a világ egyik legmodernebbje lesz és  2021-től pedig újra összeáll a McLaren-Mercedes. Visszatérnek a régi narancs színhez, valamint újra rajthoz állnak az IndyCar-ban.

A Mclaren 12 egyéni és 8 konstruktőri címet nyert, ami azt jelenti, hogy 1966 óta több címet nyertek mint bárki más. Igen, a Ferrarinál is többet. 2008 óta nem nyertek címet és 2012-ben Buttonnal nyertek utoljára versenyt. De biztos vagyok benne, hogy hamarosan újra ünnepelhet a csapat. Rengeteg emlékem van róluk, a tipikus fehér-piros autó a sárga sisakkal, a Prost-Senna csata, Hakkinen dupla előzése Schumacher ellen. Raikkönen versenye a mezőny végéről rajtolva, de  mondhatnám Button kanadai győzelmét az utolsó helyről. Hamilton első címének körülményeiről  már nem is beszélve.

Hulme, Surtees, Ickx, Schecter, Fittipaldi, Hunt, Prost, Lauda, Senna, Berger, Hakkinen, Coulthard Raikkönen,  Montoya, Hamilton, Button, Alonso mind versenyeztek és nyertek a csapat autóival, nem beszélve az alapító Bruce McLarenről. Ez a biztosítéka annak, hogy olyanok mint egy terminátor. Mindig visszatérnek.

Szólj hozzá

autósport Forma-1 FIA F1 Honda Mercedes Formula-1 Alonso Forma1 McLaren Hamilton Lauda Formula1 Senna Ron Dennis Hunt Hakkinen Prost