2020. ápr 24.

Egy kis történelem 5.rész - Mercedes

írta: F1rka
Egy kis történelem 5.rész - Mercedes

Kényszerű szünidő van az F1-ben is, és egyenlőre bizonytalan, hogy hol és mikor kezdődik el a szezon.  Ezért úgy döntöttem, bemutatom a csapatok történelmét, igazságosan, abc  sorrendben.

5.rész:   Mercedes

A Mercedes 2010-ben alapított gyári csapata és pilótái pár év alatt, szinte majdnem minden rekordot megdöntöttek. A mostani csapat története Ken Tyrell-el kezdődött.

Ken Tyrell 1958-ban alapította meg versenyistállóját Tyrell néven. Tíz évig főleg alacsonyabb osztályokban szerepeltek, mielőtt elindultak az F1-ben. Jackie Stewart már itt is a csapat pilótája volt és együtt maradtak a király kategóriában is. A siker gyorsan jött, Stewart már ’69-ben bajnoki győzelmet ünnepelhetett. Ekkor még a csapat a Matra cég által gyártott kasztnit használta, de már tervezte a sajátját is. ’70-ben a csapat visszacsúszott a dobogó legalsó fokára, de ’71-ben végre elkészült az első saját tervezésű autó. Igencsak jól sikerült, hiszen Stewart ismét világbajnok lett, a csapat pedig megnyerte a konstruktőri bajnokságot is. ’72-ben a skót nem állt rajthoz betegség miatt, viszont a második hely nélküle is meglett. Egy évre rá visszatért és meg is nyerte a harmadik címét. A második helyezett csapattársa, Francois Cevert lett.

stewart-tyrell-cevert.jpg

Stewart, Cevert középen pedig a főnök Ken Tyrell

A következő év is jól indult, de sajnos az amerikai nagydíjon Cevert kisodródott és meghalt az egyik edzésen. A csapat nem tudta kiheverni a tragédiát, Stewart a szezon végén visszavonult, a fő támogató, az Elf is kilépett.  A Tyrell soha nem tudta magát visszaküzdeni az élre, bár tény, hogy erős csapat maradtak és több győzelmet is sikerült elérniük. A ’70-es évek végén jöttek a gondok, amikor már nem tudták felvenni a versenyt az egyre drágább motorok megfizetésével, de valahogy még elevickéltek. ’83-ban még sikerült egy versenyt nyerniük Alboretoval, ám a következő idény megpecsételte a csapat sorsát. A versenybírák ólmot találtak a benzintartályban és kizárták őket a szezonból. Ezután már csak önmaga árnyéka volt az alakulat.

Ken Tyrell kitartott szeretett csapata mellett. ’90-ben egy kis időre úgy tűnt, hogy megtalálták a kiutat, miután Jean Alesi aláírt hozzájuk, de inkább csak lelassította a folyamatokat. Alesi távozása után, ’93-ban nulla pontos lett a csapat, és onnantól már csak pár pontot értek el minden évben. ’98 végén szintén nulla pont állt a nevük mellett és a tulajdonos úgy döntött, hogy ideje eladni az istállót, így megmentve a csapatot.

Jacques Villeneuve, ’97 bajnoka  abban az évben csak szenvedett  a Williams-szel és úgy döntött ’99-re csapatot vált. Eközben a Britsh American Tobacco úgy döntött, hogy szeretne komolyan részt venni az F1-ben. Gyorsan megvásárolta a Tyrellt, megalapította a BAR (British American Racing) csapatot, és felajánlotta a kanadainak az egyik ülést. Menedzserének pedig a csapatvezetői posztot. A Supertec motor és a csapnivaló autó miatt katasztrófa volt a szezon. Ekkor szerencsére összeakadtak a visszatérési lehetőséget kereső Hondával és gyorsan megállapodtak egy motorszállítói szerződésben. A váltás sikeres volt, jött pár jó eredmény, és egy-két dobogós helyezés is, de a konstruktőri ötödik helynél feljebb nem jutottak. 2003 végén Villeneuve megunta a sikertelenséget és távozott a csapattól, ami a pechjére és általános meglepetésre  egy igencsak jó autóval állt elő. Button folyamatosan hozta a dobogókat, a Honda révén bekerült Sato pedig a stabil pontszerző helyeket. Év végén a konstruktőri második helyen találták magukat.

bar.jpg

Villeneuve, BAR-Honda 1999

Óriási elvárások előzték 2005-öt, de beütött a krach. Szabálytalan üzemanyaghasználat miatt az FIA törölte az első négy versenyen elért helyezésüket, plussz még eltiltotta két nagydíjról a csapatot. Utána Button hiába szállította a jó eredményeket, az már veszett fejsze nyele volt. Év végén pedig a BAT az új európai dohányreklám törvények miatt úgy döntött, kiteszi az ’eladó’ táblát a garázskapura. A Honda ekkor elérkezettnek látta az időt arra, hogy újra komoly tényezővé váljon  a sportban és saját csapatot indítson. 

A Hondának volt már egyszer saját  csapata, 1964 és ’68 között. Sőt, az előtt álltak rajthoz az F1-ben, hogy saját kocsit gyártottak volna. A sikerek messze elkerülték őket,  csak pár pontot tudtak szerezni. 1968-ban Jo Shlesser francia nagydíjon történt balesete és halála miatt pedig feloszlatták a csapatot.

Egészen ’83-ig kellett várni a japánok visszatérésére, amikor is motorbeszállítóként szerződést kötöttek. A Honda motorok a legmegbízhatóbb motorok lettek a mezőnyben pár év alatt, a Williams majd a Lotus használta őket. ’88-ra Senna a Lotusból átment a McLarenhez, de csak úgy volt hajlandó aláírni, ha a csapat a Honda  turbómotorjait fogja használni. Mivel a Porsche éppen kiszállt, ez pont kapóra jött és létrejött a McLaren-Honda-Senna legendás trió. Egészen ’92-ig tartott a Honda elkötelezettsége, ekkor bejelentették, hogy 71 futamgyőzelem és 5 VB cím után elhagyják a sportot.

A japánoknak tehát komoly múltjuk volt és úgy gondolták a BAR felvásárlása tökéletes alap egy gyári csapathoz. Buttont megtartották, a másik autóba pedig a Ferraritól távozó Barichello ült. Viszont rájöttek, hogy konstruktőrként már nem olyan egyszerű az élet, és az az évi motorral is voltak problémák. Meg sem közelítették a BAR szintjét. Időközben leszerződtették Ross Brawnt is csapatfőnöknek, azt gondolva, hogy egyik pillanatról a másikra csodát csinál, de ugye ez a sport nem így működik.

Brawn elkezdte átformálni a csapatot, de mire a végére ért, a japánok már nem bíztak semmiben . Ezért 2009-ben, közvetlen a szezon előtt az anyacég bejelentette, ennyi volt, viszlát. Úgy, hogy már a tesztekre készültek. Annyira nem hittek a csapatban, hogy 1 fagyi áráért eladták az egészet Ross Brawn csapatfőnöknek úgy, hogy még az az évi fizetéseket is állták. Motort viszont már nem adtak hozzá, inkább rávették a Mercit, hogy adjon ő, azt is kifizetik inkább. Ugyanis ez az egyetlen motor volt az, ami befért a kasztniba úgy, hogy a legkevesebb munkával kellett átalakítani. A Brawn GP 2009-ben tarolt, bemutatkozó és egyetlen évükben megnyerték az egyéni címet Buttonnal és a konstruktőrit is. Gondolom, Japánban nem kevés fej hullott a porba abban az évben. :)

A Mercedes ekkor már komolyan kereste a lehetőséget egy gyári csapat megalakítására, sikerpartnere, a McLaren ugyanis nemet mondott a felvásárlási ajánlatra. Brawn pedig befektetőt keresett a csapatnak és így a kereslet-kínálat gyorsan találkozott félúton. A Mercedes sem először alapított gyári csapatot, első versenyük 1954-ben volt. Fangio az ötből két címet is a németekkel nyert, ekkor kapták autóik az „ezüst nyíl” elnevezést.  Az ’55-ös Le Mans-i tragédia után -ahol Pierre Levegh egy Mercedesszel a közönségbe repült és meghalt 84 nézővel együtt- teljesen visszavonult mindenhonnan. Bár sok év után visszaszivárogtak az autósportba, az F1-be csak ’93-ban tértek vissza motorgyártóként, először a Sauberrel, majd a McLaren partnereként komoly sikereket értek el.

A csapat teljesen új pilótapárossal kezdett. Brawn maradt a csapat élén. Kezdésként elhozta  a Williamstől Nico Rosberget és óriási meglepetésre visszacsábította egykori szövetségesét, Michael Schumachert. Az első három év a csapat átszervezéséről szólt, hiszen egy nagy gyári csapatot kellett felépíteni. Az eredmények csak lassan szállingóztak, viszont  Brawn terve kész volt. Titokban már az új szabályok 2015-ös bevezetésére készültek a háttérben. Mindenkinél hamarabb elkezdték a tervezési folyamatokat a hibrid korszakra. Időközben a csapat vezetéséhez  érkezett  Niki Lauda is, mint részvényes és tanácsadó.  2013 végén  Schumacher végleg visszavonult és találni kellett valakit, akire építeni lehet. Óriási meglepetésre Laudának sikerült rábeszélni  Hamiltont, hogy hagyja el a McLarent a kedvükért. Brawn bejelentette,  szintén visszavonul és inkább horgászik. Toto Wolf lett a csapatfőnök, maga mellé vette társnak Laudát és nekivágtak 2013-nak. A fejlődés látványos lett, hirtelen második erő lettek, de a java csak ezután jött, hiszen elérkezett a hibrid éra.  

2014-ben kiderült, hogy a német csapat tökéletesen és szinte egyedüliként  felkészült  az új korszakra.  Zsinórban 6 egyéni és konstruktőri címet zsebeltek be, ami ezelőtt soha egy csapatnak sem sikerült. Hamilton sorozatát Rosberg megtörte ’16-ban, de  ő utána gyorsan vissza is vonult.  A helyére Valteri Bottas jött.

hamilton_lauda_wolf.jpg

Hamilton, Lauda és Wolf

Nem lennék meglepve, ha egyszer csak forgatókönyv lenne a Hamilton-Rosberg párosról, hiszen történetük  filmért kiált. Gyerekkori jóbarátok, akik alig várták, hogy egyszer egy csapatban versenyezzenek az F1-ben, és végül oda jutottak, hogy szóba sem állnak egymással. Szinte minden pillanatuk emlékezetes.

A Mercedes eddig  8 egyéni és 6 konstruktőri VB címet szerzett  olyan pilótákkal mint Fangio, Moss,  Schumacher, Rosberg és Hamilton. A jövő viszont kérdőjelekkel teli.  Egy ideje már pletykálnak arról, hogy kivonulnak, a Wolf-Lauda-Hamilton trió megbomlott. Lauda sajnos meghalt, Wolf és Hamilton szerződése lejár. Mindkettőjükről terjengenek pletykák, a csapatfőnököt hírbe hozták már a FIA vezetésével,  és az Aston Martinnal is, Hamiltont pedig a Ferrarival. Mindenki tagad mindent,  de az F1-ben a pletykák 70%-ról később ki szokott derülni, hogy bizony nagyon is igazak. Szóval, bár az utóbbi 6 évet ők uralták, mégsem teljesen biztos a maradásuk.  Annyi viszont biztos, hogy ha el is hagyja a csapat a sportot, motorbeszállítóként marad.

Szólj hozzá

autósport motorsport Forma-1 FIA Mercedes Formula-1 Schumacher Forma1 McLaren Ross Brawn Hamilton Lauda Formula1 Rosberg Liberty Media Toto Wolf