2020. máj 01.

Egy kis történelem 6.rész - Racing Point

írta: F1rka
Egy kis történelem 6.rész - Racing Point

Kényszerű szünidő van az F1-ben is, és egyenlőre bizonytalan, hogy hol és mikor kezdődik el a szezon.  Ezért úgy döntöttem, bemutatom a csapatok történelmét, igazságosan, abc  sorrendben.

6.rész: Racing Point

Racing Point névleg a legfiatalabb csapat a mezőnyben, de a látszat kicsit csal. Íme a sztori.

Eddie Jordan arról volt híres, hogy F-3000 csapatával mindig megtalálta a jövő nagy tehetségeit. Mivel jól ment a szekér, gondolt egyet és 1991-re létrehozta saját F1-es csapatát.

A csapat első évében rögtön ötödik lett, és lehetőséget adott a bemutatkozásra Michael Schumachernek. Igaz, csak egy verseny erejéig, hiszen a következő hétvégén már a Benetton pilótája volt a német. A következő két év már nem volt ilyen szerencsés, de a bohém csapattulajdonos nem volt az a fajta, aki elkeseredik. ’94-ben Barichellonak hála  az alakulat újra bekerült a középcsapatok közé és ezt a pozícióját sokáig sikerült megtartania. ’97-ben Jordan egy újabb lehetőséget adott Schumachernek a bizonyításra, nem hiába. Ralf szépen hozta a pontokat, Jordan pedig úgy gondolta, ideje egy igazán nagy halat is becserkészni. Próbálkozása sikerrel járt és 1998-ra sikerült 2 évre aláírnia Damon Hillel. Hill vezetésével meglett a csapat első győzelme, sőt egyből egy kettős befutó lett a belga nagydíjon. Év végén a negyedik lett a csapat, majd még erre is tudtak tenni egy lapáttal. Hill csapattársa Frentzen lett és az angol-német duó egészen a harmadik helyig repítette Jordant.

hill-jordan.jpg

Hill a híres darázsorrú Jordanben

A ’99-es sikeres év után Hill visszavonult, a csapat pedig visszaesett a középmezőnybe. A csapatnál pénzügyi gondok adódtak, ezért kénytelenek voltak fizetős versenyzőket is alkalmazni. Gyenge Ford motorokat kezdtek használni, hiszen az volt a legolcsóbb. Hirtelen a tabella végén találták magukat, és Jordan úgy döntött a 2005-ös idény után, inkább eladja a céget, mielőtt csődbe megy.

A vevő egy Alex Schnaider nevű kanadai milliomos lett, aki így létrehozta a Midland csapatot. Ez tiszavirág életűnek bizonyult,  egy szezont élt meg, semmilyen eredményt nem tudtak felmutatni, a tulajdonos pedig kiábrándult belőle. Újra kint lógott az eladó tábla és újra jött egy mit sem sejtő vevő.

2007-re megalakult a Spyker csapat de az eredmény ugyanaz volt mint előző évben. Michael Mol tulajdonos pedig gyorsan árulni kezdte a portékát.

Az  indiai üzletember Vijay Mallja vette meg a csapatot, és elnevezte Force India-nak. Pilótái Fisichella és Sutil voltak. Az új tulajra komoly feladat várt, hiszen újdonsült csapata romokban hevert. Első évükben egy pontot sem sikerült elérni, de háttérben már komoly változások mentek végbe. A következő évre sikerült megnyerni a Mercedest motor- és technikai partnernek. Rögtön pontszerzéssel indított  a csapat, Belgiumban pedig Fisichella fantasztikus versenyzéssel a második helyen ért célba. Ezután Fisichella átment a Ferrarihoz, helyére Liuzzi érkezett. 2010-től a Force India már stabil középcsapatnak számított, annak ellenére, hogy elég komoly pilótakeringő alakult ki.  ’11-ben di Resta - Sutil páros volt, ’12-ben pedig di Resta -Hülkenberg. ’13-ban ismét di Resta-Sutil, majd ’14-ben Perez és Hülkenberg.  Az autó egyre jobb lett, és minden évben eggyel feljebb léptek a konstruktőri tabellán. 2016 végén már a negyedikek voltak, Hülkenberg helyét pedig a Mercedes nevelésű Ocon vette át. Az eredményt  sikerült megismételni a következő évben is.

fisichella-force_india.jpg

Fisichella - Force India

2018-elején már komoly pletykák voltak arról, hogy a tulajdonos ellen több eljárás is folyik sikkasztás vádjával. A hírek beigazolódtak és július végén a csapat csődeljárás alá került.  Lance Stroll Williams pilóta apja, a kanadai üzletember Lawrence Stroll gyorsan létrehozott egy cégcsoportot, amely megvásárolta a csapatot. Ennek következtében év közben nevet váltott a csapat Racing Pointra, az FIA ezért a Force Indiát hivatalosan kizárta a bajnokságból. A Racing Point így csak a belga nagydíjtól számított résztvevőnek, de így is megszerezték a hetedik helyet. 2019-ben Ocon távozott és helyére érkezett Lance Stoll. A  csapat kiesett a ritmusból és visszaesett a teljesítményük. Jövőre már Aston Martin lesz a csapat neve, mert Lawrence Stroll már azt is bekebelezi. Igaz, csak félig lesz gyári csapat, a motorokat továbbra is a Merci adja. Ez azonban családon belül marad, hiszen ők is részvényesek az Astonban. Hogy meddig tart a lelkesedés, az még kérdőjeles. Addig biztosan, míg  az ifjú Stroll az egyik pilóta a csapatnál. Számomra mindketten kérdőjelek a jövőben.

Szólj hozzá

autósport motorsport Forma-1 F1 Mercedes Formula-1 Schumacher Jordan Forma1 Perez Formula1 Hi Force India Stroll Racing Point