2020. máj 06.

Akikre mindig ujjal lehet mutogatni

írta: F1rka
Akikre mindig ujjal lehet mutogatni

Az F1-es gumigyártók különös helyet foglalnak el a sport történetében.  Mondhatni, ők a mostoha gyerekek.  Ha jó munkát végeznek, fel sem tűnik, de ha gond van, egyből a népharag célkeresztjében találják magukat. A csapatok sokszor panaszkodnak rájuk, mostanában nem is alaptalanul. Vagy talán mégis. A gumi az autó ugyanolyan fontos része, mint a motor, vagy maga a kasztni. Ha belegondolunk, csak egy egészen kis felület van, amin keresztül az autó érintkezik az aszfalttal. Lehet akár egy űrhajó is a kasztni alatt, ha a gumikon keresztül nem tudják leadni a teljesítményt, egy Trabant szintjére süllyednek a versenyben. A gond az, hogy ennek a fontos egységnek a minőségére a csapatok nem tudnak hatással lenni. Ha ki tudják használni, akkor szerencséjük van, ha nem, sokszor egy egész szezonon át csak szenvednek.  De a gumigyártóknak sincs könnyű dolguk, hiszen minden autó más, minden csapat más fajta abroncsot akar.

Nézzük kicsit át a gumik történetét!

Túl sok információ nincs a gumigyártók F1-es történelméről, de igyekszem egy átlátható képet kialakítani. Az biztos, hogy eddig összesen 9 gyártó volt tagja a mezőnynek.

Sokáig nem volt kizárólagos gumibeszállítója a a sportnak. A Goodyear, Dunlop, Pirelli, Firestone, Continental és Avon mind ott bábáskodtak az első években.  Ekkoriban még nem helyeztek akkora hangsúlyt az autó ezen részére. Az áttörés 1958-ban volt, amikor is a Dunlop kifejlesztette az R5 nevű abroncsot, ami az első igazi versenygumi volt.  És ekkor elindult a gumiháború,  amiben a Dunlop ’66-ig verhetetlen volt.

Az első év 1961, amikor csak egy fajta gumi volt, és a Dunlop adta a papucsokat.  1964-ben a Goodyear bejött második szállítónak, ’66-ban pedig a Firestone-nal már hárman voltak. Ez egészen 1970 év végéig,  a Dunlop kivonulásáig tartott.

’71 és ’75 között  a játék csak két szereplős lett. Bár  a Firestone bemutatta az első slick gumit,  nem tudta tartani a lépést,  a végén elhagyta az F1-et és azóta sem tért vissza. ’76-ban jelent meg először a Bridgestone cég a pályákon a visszatérő Dunloppal együtt, és hozzájuk, ’77-ben pedig a Michelin is csatlakozott, ezzel arra az évre 4 szereplősre bővítve a választékot. Mindkét évben csak Goodyear abroncsos autók nyertek, ezért a ’78-ra csak Michelin maradt meg mellettük. ’79-ben már csak 8-7 volt a győzelmi arány a Goodyearnek.

’81-ben csatlakozott hozzájuk a Pirelli és az Avon, de utóbbi 2 év után lelépett a sikertelenség miatt. ’85-ben pedig a Michelin távozott, de úgy, hogy az utolsó évben már 14-2 volt a győzelmi arányuk. A pirellis autók nem tudtak győzni, de ennek ellenére maradtak még 2 évet. ’87-ben 26 év után újra csak egy cég maradt. ’89 és ’91 között a Pirelli visszatért, de 3 év alatt csak 1 futamgyőzelmet arattak. Ezért ’96 végéig megint csak a Goodyear volt az egyetlen. ’97-ben jelent meg újra a Bridgestone.  Bár abban az évben kikaptak 17-0-ra, a következő évet már nyerték 9-7-re. Így a Goodyear ki is vonult a sportból, részben annak köszönhetően, hogy bevezették a barázdált abroncsokat.

Újabb 2 év egy gumiszállítóval, majd 2001-ben felkérték a Michelint, hogy csatlakozzanak. A franciák belementek, 6 évig harcolt a két gumigyártó egymással. 4-2-re a Bridgestone nyert, mégis ők vonultak ki.  Ezzel 2006 volt az utolsó év, hogy gumiháború volt az F1-ben.

gumik_2.jpg

Örök kérdés: legyen gumiháború az F1-ben, vagy ne?

Itt emelném ki a 2005-ös USA nagydíjat, ami sajnos a sport egyik fekete betűs napja lett. Akkoriban még csak egyetlen keverékű abroncsot használtak, ami komoly problémát okozott az indianapolisi pálya döntött kanyarjában a Michelin gumis autóknak. Ralf Schumacher óriásit bukott az időmérőn, ennek hatására a Michelin gumis csapatok nem indultak el a versenyen. A felvezető kör után kiálltak a boxba, ami azt jelentette, hogy csak 6 autó startolt el. Ez az egyik fő oka annak, hogy az idén visszatérő holland nagydíj döntött kanyarja miatt az a futam külön gumikat kap. A másik az, hogy az FIA úgy döntött,  több fajta keverék kell.  

2007-től a Bridgestone,  10 év után a slick-ek, 2011-től pedig a Pirelli az egyetlen beszállító. Bár többször is szó volt arról, hogy beszáll még egy vagy két gyártó, a sok negatív kritika miatt azonban eddig minden ilyen tárgyalás kudarcba fulladt.  

A gumigyártóknak a kezdetekben elég nagy szabadságuk volt, de az idő előrehaladtával a szabályok egyre jobban korlátozták őket. A ’80-as években például még külön időmérős gumikat is használtak, majd ezt megszüntették. A ’90-es évek végén és a 2000-es évek elején, amikor lassítani akarták az autókat, az FIA többször a gumikon keresztül akarta ezt elérni, hiszen ez volt a legolcsóbb megoldás. Gyorsan kopó, barázdált, méret változtatások, szinte mindent kipróbáltak. A slick gumik 2009-ben tértek vissza.

Jelenleg 5 fajta slick keverék van, plussz az intermediate és az eső gumi. C1-től C5-ig van osztályozva és minden versenyre 3 fajtát választ ki a Pirelli. Ezekből a csaptoknak előre meg kell mondani, mennyit kérnek az adott hétvégére, az adható darabszám persze limitálva van.  A versenyeken a megkülönböztetés miatt az oldalfalon színekkel jelölik a gumi fajtákat. Fehér: kemény, sárga: közepes, piros: lágy, zöld: átmeneti és kék: eső.

A kiválasztás úgy történik, hogy már nagyjából 15 héttel a futam előtt kihirdeti a Pirelli, mely keverékeket viszi az adott hétvégére. A csapatok ezek után küldik el a megrendeléseket, amik legyártása és ellenőrzése nagyjából a verseny előtt 1 héttel van kész, majd szállítják is, hogy péntekre minden ott legyen, ahol kell. Egy F1-es gumi a gyártástól számítva körülbelül 10 hónapig használható.

gumik_2013-bol.jpg

A 2103-as felhozatal

Jelenleg a Pirelli nincs könnyű helyzetben. Mivel tesztkorlátozás van, nincs választásuk és rá vannak utalva az FIA és a csapatok jóindulatára. Nagyon kevés időt kapnak tesztelni és ez sajnos meg is látszik. Ráadásul sokszor ellentmondásos kritériumokat kapnak. A megrendelő az FIA, tehát olyan szerkezetű gumikat gyártanak, amilyet ők kérnek, a használók viszont a csapatok. Például a szövetség gyorsan vagy hirtelen kopó abroncsokat kér, a versenyek izgalmasabbá tétele miatt. A csapatok és pilóták viszont a kamerák előtt nyíltan mondhatják, hogy bizony nem jók az abroncsok, ami olykor komoly negativitás marketing szempontból. Az ilyen ellentmondások miatt van az, hogy a 2020-as gumikat a tesztelés után megvétózták a csapatok,ezért idén is a tavalyi konstrukciókat használják.  

A Pirelli jelenleg nem csak az F1, hanem az F2 és F3 kizárólagos beszállítója. A gumikat a romániai gyárban készítik, kivéve az F3-nak, azt a törökországi készíti.

Érdekesség még, hogy bár gumikról beszélünk, igazából semmi köze az utcai autógumikhoz. Sőt még gumit sem tartalmaznak. Karbonból, olajból, kénből, valamint nejlonból, poliészterből és néhány titkos hozzávalóból kutyulják ki a végső terméket. Ezeknek óriási erőhatásokat kell kibírni igen nagy sebességnél és magas hőmérsékleten.  Az F1-es gumikat pedig nem levegővel töltik meg, hanem egy külön erre kifejlesztett vagy összemixelt gázzal.

A Pirelli az utóbbi években elkezdett az okosgumikkal kísérletezni, ami valós idejű adatokat adhat a nézőknek a gumikopásról, tapadásról, nyomásról stb. Ez az utcai autóknál már nem újdonság, de a nagy erőhatások miatt itt nem olyan egyszerű a helyzet. Ráadásul a csapatok sem rajonganak az ötletért, hiszen így a riválisok is látni fogják egymást. 

gumik_3.jpg

Jöjjön egy kis statisztika, nézzük, kik a legeredményesebbek!

  1. Goodyear (amerikai), 494 verseny, 368 győzelem, 24 egyéni és 26 konstruktőri cím
  2. Pirelli (olasz), 378 verseny, 223 győzelem, 15 egyéni és 9 konstruktőri cím.
  3. Bridgestone (japán), 244 verseny, 175 győzelem, 11 egyéni és 11 konstruktőri cím
  4. Michelin (francia), 215 verseny, 102 győzelem, 6 egyéni és 4 konstruktőri cím
  5. Dunlop (brit), 175 verseny, 83 győzelem, 8 egyéni és 9 konstruktőri cím
  6. Firestone (amerikai), 121 verseny, 49 győzelem, 4 egyéni és 3 konstruktőri cím
  7. Continental (német), 13 verseny, 10 győzelem, 2 egyéni cím
  8. Englebert (nincs adat), 61 verseny, 8 győzelem, 2 egyéni cím
  9. Avon (brit), 29 verseny, 0 győzelem.

Jöhetnek a kommentek!

Szólj hozzá

gumi Forma-1 FIA Continental Formula-1 Forma1 Michelin Formula1 Bridgestone Firestone Avon Pi Goodyear Dunlop Englebert gumigyártók abrncsok