2020. júl 13.

Stájer Nagydíj 2020 - elemzés

írta: F1rka
Stájer Nagydíj 2020 - elemzés

Az F1 történetében először ugyanazon a pályán rendeztek meg két egymást követő versenyt. Nézzük mi történt a Stájer Nagydíj hétvégéjén.

Mercedes

Időmérő: Lewis Hamilton nem kérdezett és egy olyan időt varázsolt az esőben, amire csak nagyon kevesen képesek, csapattársának majdnem 1,5 másodpercet adva. Bár a finn nem tartozik azok közé, akikről elmondható, hogy szeretik az esőt, ez azért most nagyon árulkodó különbség lett.

Futam: Sok minden nem történt a rajt után a fekete nyilakkal. HAM esélyt sem adott arra, hogy bárki megközelítse, és egy sima győzelemmel a zsebében utazhat a Hungaroringre. Bottas az elején gyorsan legyűrte Sainzot, majd a végén, kihasználva az autója erőfölényét, bár picit nehezen, de végül maga mögé utasította Verstappent is. Végül sima 1-2 lett, de a finn ma nem tudta felvenni a csapattárs tempóját.

Red Bull

Időmérő: Verstappenről tudjuk, hogy a vizes pályán is nagyon él, de egész egyszerűen nem tudott a brit bajnok idejével mit kezdeni. Az ideje picit csalóka, hiszen papíron csak 2 tizeddel lett jobb, mint Sainz, de az utolsó gyors körén kicsúszott. Csapattársa nem igazán érzett rá a pályára, ismét kapott fél másodpercet a hollandtól, de ezt most az eső számlájára írom. Ennyi a különbség ilyen körülmények esetén a két pilóta között.

Futam: Verstappen mindent kihozott ebből a versenyből, amit csak lehetett. Tartotta a lépést a Mercikkel, amíg tudta, de látszott, ez kevés lesz a győzelemre. Bíztam valami alternatív stratégiában, de olyan hátrányban volt erő terén, hogy nincs az a trükk, ami ezen segített volna. Bottasnak azért adott egy kisebb leckét a sérült autójával, de a finn következő támadásánál már nem volt esélye. Albonnak nem volt túl jó napja, hiába lett meg a negyedik hely. Papíron hozta a kötelezőt, de ez azért kevés. Csapattársa már az első kerékcsere után elé jött vissza, ami sokat elmond kettejük tempójáról.

McLaren

Időmérő: Ismét egy harmadik rajtkocka a wokingi alakulattól, ezúttal Sainz előadásában. Figyelemreméltó, hogy maga mögé tudta utasítani a Mercedes és a Red Bull egy-egy tagját. Norris 2 tizeddel lemaradva követte, tehát nem egy kiugró teljesítményről van szó, amit jó látni ettől az alakulattól. Bár a fiatal brit kapott 3 rajthelyes büntetést, így sem volt veszélyben, hogy kiesik a tízből. Érdemes még megemlíteni, hogy mindketten erőből megverték a nagy ellenfél Renault pilótáit.

Futam: Úgy tűnik, a McLaren autói kevés üzemanyaggal élnek igazán. A verseny elején nem igazán tudtak mit kezdeni a támadóikkal, de ez a végére megfordult. Norris pedig ismét hatalmasat ment a végén és úgy tűnik, szereti a sors. A változatosság kedvéért pedig most Sainzé lett az extra pont a leggyorsabb körért. Kár azért az elrontott a kerékcseréért.

ver.jpg

Racing Point

Időmérő: Lance Stroll az egyetlen pilóta, aki jobban tud menni esőben, mint szárazon. Bár most nem jött ki neki a lépés, egy kis szerencsével sokkal jobb helyre is bejöhetett volna. Egyértelmű, hogy a vizes pályán jobb, mint Perez, aki meglepetésre már a Q1-ben búcsúzott. Erre a teljesítményre nem lehetnek büszkék, és nem lehet ennyit hibázni egy kvalifikáción egy ilyen szoros középmezőnyben.

Futam: Most sajnálhatták igazán, hogy elrontották az időmérőt, mert nagyszerű tempót mentek. Perez pedig ismét egyértelműsítette, ki a jobb házon belül. Míg Stroll alig bírt el Gaslyval és Ricciardóval, addig a mexikói a 14. helyről nagyszerű előzéseket bemutatva élete egyik legjobb futamát teljesítette. Bár Albonon fennakadt és az utolsó körben már szinte első szárny nélkül ment, végül így is behozta hatodiknak. Stroll pedig hiába indult 5 hellyel előrébbről, ezt nem tudta kihasználni és végül hetedik lett.

Renault

Időmérő: Esteban Ocon egy tökéletes kört rakott össze, amivel nem csak Ricciardót, hanem még egy Red Bullt is meg tudott verni. Nyert egy csatát, ami komoly fegyvertény, főleg a múlt hetet figyelembe véve, de továbbra sem érzem azt, hogy jó döntés volt őt leigazolni. Ricciardo hozta azt, amit tud a Renault, jelenleg nekik a Q3 elérése a cél, mondhatni kötelező feladat.

Futam: Ricciardo 9-ik helye reális kép arról, hol tart a csapat. Mindenesetre árulkodó volt, hogy a közepes gumikon is megette Ocont, aki lágyakon ment. A francia, mondjuk, nem volt szerencsés, hiszen pontosan ugyanolyan technikai meghibásodás miatt esett ki, mint egy héttel előtte az ausztrál, ami elgondolkodtató.

Alpha Tauri

Időmérő: Itt Gaslyt kell kiemelni, hiszen a Q3 ritkán lesz meg a csapatnak. Erőn felüli teljesítmény volt ezen a furcsa kvalifikáción. Kvyat 13. helye pedig tükrözi a csapat elhelyezkedését az erősorrendben. Ennél többre csak egy ilyen esős délutánon lehet számítani.

Futam: Úgy tűnt Gasly lehet a meglepetés ember, és tartotta is magát a futam elején, de aztán sorra mentek el mellette, és végül csak a 15-ik lett, ami érthetetlen. Főleg, hogy Kvyat be tudott futni az utolsó pontszerző helyre. Persze, ehhez kellett Ocon és a Ferrari dupla kiesése, de ez semmit nem von le az érdemeiből, jó munkát végzett, jár a dicséret.

bottas.jpg

Ferrari

Időmérő: Az olaszok rohamtempóban gyártják a fejlesztéseket az autóra, ami ugyan jól hangzik, csak éppen nincs sok haszna. Kipróbálatlan elemeket dobálnak fel a kocsikra, várva a megváltást, ami nem jön. Vettel igazi esőmenő, ezt már párszor bebizonyította, most a 10. helyre volt elég. A Q2-ben most fordult a kocka, és ő ment tovább, kiütve Leclerc-t a továbbjutástól, aki még utána büntetést is kapott Kvyat feltartásáért. Az, hogy mindkétszer ugyanott végeztek, csak fordított sorrendben, azt jelzi, hogy bizony csak ennyi van az autóban. Csak esőben még nagyobb a lemaradás mint szárazon.

Futam: Ha azt mondtam múlt héten Vettelre, hogy amatőr hibát vétett, akkor ez most igaz Leclerc-re is. Az első kanyarban elintézte a nullázást a csapatnak. Érdekes lett volna látni, mire mennek az eltérő taktikával, mert még mindig nem tudjuk, valójában hol helyezkednek el az erősorrendben. Talán a Magyar nagydíjon már lesz egy sima hétvégéjük, és akkor kiderül. Addig pedig maradnak a neten a Ferrari meme-ek.

Williams:

Időmérő: Az utóbbi évek legjobb időmérőjét teljesítették. Az előző héten Russell a múlt héten éppen csak lecsúszott a Q2-ről, most pedig a Q3-ról. Ez, mondjuk, nem az autónak köszönhető, sokkal inkább a körülményeknek és a versenyzőnek. Latifi továbbra is a mezőny leglassabb pilótája, és normál körülmények között a Q2 is csodaszámba fog menni a csapatnál.

Futam: Russell kiválóan tartotta magát a kicsúszásáig, utána pedig már nem volt esélye. Bár a hiba nélkül sem lett volna esélye pontot szerezni, jó lett volna megnézni harc közben a többiek ellen. Latifiról nem nagyon lehet semmit mondani. Ott volt a pályán, de ennyi.Igaz, ez csak a második futama volt, de ez ide kevés.

HAAS

Időmérő: Az egyetlen pozitívum az, hogy megoldották a múlt heti fékproblémákat. Persze, jött helyette más, GRO pedig végül mért idő nélkül, a boxból rajtol. Magnussen legalább megelőzte a két Alfa Romeót meg az egyik Williamst. Legalább ennyi pozitívum van.

Futam: Magnussen 12. és Grosjean 13. helyére lehetne mondani, hogy csalódás, de sajnos nagyon úgy tűnik, hogy ebben az autóban ennyi van. A Ferrari motoros autók nem nagyon reménykedhetnek a pontszerzésben ebben az évben.

Alfa Romeo

Időmérő: Giovinazzi és a jó öreg Kimi. Kiábrándító az autó teljesítménye, őket és a HAAS-t is sújtja a Ferrari mélyrepülése ami ellen semmit sem tudnak tenni.

Futam: RAI 11. helye igazából meglepetés, egy kis szerencsével akár még pontszerző is lehetett volna. GIO pedig ismét alulmaradt a veterán csapattárssal szemben. Ugyanúgy, ahogy Latifinél nála is elmondható. Ez ide kevés, fejlődni kell ha nem akarja, hogy jövőre más vezesse az autóját.

 hamilton-alkassdigital_net.jpg

Értékelés:

Futam osztályzat: 6/10 (csakis az utolsó pár kör miatt)

Futam legjobbja: Perez (Gyönyörű előzések, tökéletes munka, még a hiba ellenére is)

Futam legrosszabja: Gasly (7-ikről a 15-ik helyre sikerült leverekednie magát)

 

Múlt héten az FIA volt még terítéken, most pedig térjünk ki egy kicsit a Renault-ra. Jelenleg is folyik a vizsgálat a franciák feljelentése nyomán a Racing Point ellen. Abiteboul már a téli tesztek óta hajtogatja, hogy szerintük nem szabályosak a rózsaszín Mercik, de csak most léptek, miután kiderült, nem igazán tudják velük felvenni a versenyt. A francia csapatnak nem ez az első esete, hogy a tárgyalóasztal mellett akarnak előzni, ami kicsit aggasztó. Folyamatosan más csapatokkal foglalkoznak de azért elgondolkodtató, hogy egy gyári istálló nem tud jobb autót tervezni egy Racing Pointnál, ami a tavalyi Mercedest alapul véve lett megtervezve. A múlt hét nagy híre az volt, hogy Fernando Alonso visszatér 2021-től egykori sikerei színhelyére, ami bizonyos szempontból egy kicsit kétségbeesett húzás szerintem. Mivel jövőre nem nagyon lesz lehetőség sem az autók, sem a motorok fejlesztésére, nem nagyon lesz változás az erősorrendben, tehát a 2022-ben életbe lépő új szabályok szerint megépített autóra kell fókuszálniuk a franciáknak. Ezt pedig csak jövő év elejétől kezdhetik meg és ebben a kétszeres bajnok tapasztalata rengeteget segíthet. Viszont az utóbbi években sem tudtak igazából semmiféle fejlődést felmutatni teljesítmény terén, hiába igazolták le Ricciardót. Természetesen a spanyol fantasztikus pilóta, biztos rengeteget tud segíteni az autó tervezésében, de könnyen elmehet a kedve az egésztől, hiába koncentrálnak az új kocsira, ha '21-ben is csak pár pontért fognak küzdeni. Kockázatos vállalkozás ez mindkét fél részéről.

Szólj hozzá

Ferrari Forma-1 Alfa Romeo Norris F1 Honda Red Bull Mercedes Formula-1 Forma1 McLaren Forma 1 Hamilton Perez Leclerc Formula 1 Renault Formula1 Raikkonen Sainz Ricciardo Bottas Magnussen Stroll Racing Point Alpha Tauri Stájer Nagydíj