2020. aug 17.

(S)PAIN - Spanyol Nagydíj 2020 - elemzés

írta: F1rka
(S)PAIN - Spanyol Nagydíj 2020 - elemzés

Lezajlott a Spanyol Nagydíj és ahogy várni lehetett, túl sok izgulni való nem volt. Mivel minden csapat kívülről fújja a tökéletes beállításokat, csak azon izgulhattunk egy darabig, hogy a meleg megint kibabrál-e a Mercedessel mint egy hete. Mivel ez nem történt meg, csak egy kérdés maradt. Mégpedig az, Verstappen be tud-e valahogy férkőzni Hamilton és Bottas közé. A finn rossz rajtja ezt gyorsan eldöntötte, onnantól kezdve pedig a futam 98 %-a a vonatozásról szólt, ahogy azt várni lehetett. Nézzük csapatokra lebontva a versenyt.

letoltes_4.jpg

sima Hamilton győzelem (kép: f1.com)

Williams

Időmérő: Mivel mindenki kezdett hozzászokni, hogy Russell meg sem áll a Q2-ig, nevezhető meglepetésnek hogy, most erre esélye sem volt a britnek. Csak a 18-ig lett, de a szokásos minimum fél másodperc megvolt közte és Latifi között.

Verseny: Bár külön stratégián mentek, nem igazán számított és maradtak ott, ahol voltak.Annyi különbség volt, hogy a kanadai nem 1 kör hátrányban fejezte be a futamot, hanem kettő.

Haas

Időmérő: Igazából a Haas nem panaszkodhat az időmérőre. Megelőzték mindkét Williamst és az egyik Alfát, Magnussennek pedig majdnem összejött a Q2 is. Ennél sokkal több nincs ebben az autóban jelenleg.

Verseny: A dán remekül rajtolt és a verseny egy időszakában szépen tartotta a mögötte érkezőket egy színes kis vonatot kialakítva ezzel. Végül be kellett érnie a 15-ik hellyel, ami ha hozzávesszük LEC kiesését, ugyanaz a pozíció, mint ahonnan indult. Francia csapattársa más stratégián volt, de hogy ez miatt, vagy csak mert rossz napja volt nem tudni, de szépen lecsúszott az utolsó helyre és ott is intették le.

Alfa Romeo

Időmérő: A jégember talált valamit a beállításokban amit ki is használt és idén először bevezette a csapatot egy Q2-es szereplésbe. Ráadásul még az egyik Renault is megverte, ami komoly fegyvertény ezzel az autóval. GIO messze elmaradt a Kimitől, majdnem egy teljes másodperccel lassabb volt és csak az utolsó helyre tudta magát kvalifikálni.

Verseny: A finn jó versenyt futott, és mindent kihozott ebből a csomagból. Volt egy – két csatája, amit szemmel láthatóan élvezett. Talán most jutott el arra a pontra, hogy ha már úgyis ez lesz valószínűleg az utolsó szezonja, akkor nem kesereg amiatt, hogy mire képes (vagy inkább mire nem képes) az autója, hanem még utoljára csatázik mindegy milyen pozícióban van. Jó látni, hogy az évek alatt nem igazán kopott meg a 2007-es bajnok tehetsége.

AlphaTauri

Időmérő: Kvjatnak átlagos kvalifikációja volt, ha van egy ici-pici szerencséje, akkor még a Q3 is meglehetett volna neki. Gaslynál ez nem volt kérdés, nála már szinte megszokott a jó teljesítmény és megkaparintotta a 10-ik helyet. A kvali második szakaszában több, mint egy másodpercet adva az orosznak.

Verseny: A csapat ugyanolyan taktikán küldte harcba mindkét versenyzőt és az eredmény is ugyanaz lett. Mindketten ugyanott voltak a leintésnél, mint a rajtnál. Na jó, Gasly egyet előrébb lépett hála LEC kiesésének és hozott megint 2 pontot a csapatnak.

letoltes_1_1.jpg

Verstappen ismét második

Renault

Időmérő: Talán a legjobb szó a kiábrándító a csapat szereplésére. RIC 13-ik és Ocon 15-ik helye mindent elmond. A franciát ráadásul még Kimi is megelőzte, úgyhogy lesz mit elemezni a mérnököknek.

Verseny: Ha az időmérő kiábrándító volt, akkor a futamukra mondhatjuk, hogy harmatgyenge. Megpróbáltak mindent kihozni az egy kiállásos stratégiából és a versenyzőkön nem is múlott semmi. Ocon például nagyon szépen tartotta a mögötte érkező gyorsabb versenyzőket, de hát ez is kevés volt a csodához. Mindketten két-két helyet jöttek előre, ami igazából csak egy volt, ha kivesszük azt, hogy Leclerc kiesett.

Ferrari

Időmérő: Lecler kilencedik helye már jónak számított és Vettel is csak egy hajszállal maradt le a Q3-ról. Bár igazából így járt jól, hisz ezáltal a közepes gumikon tudott rajtolni. Már nem érdemes ezen a teljesítményen fiozofálni, ez az autó a középmezőnybe való.

Verseny: Vettel kisebb csodát vitt végbe és megcsinálta a futamot egy kiállással úgy, hogy 36 kört ment a lágyakon, ezzel megszerezve a hatodik helyet. A monacoi is kiválóan ment, amíg meg nem adta magát a technika. Érdekes, hogy nem emiatt állt ki, hanem a biztonsági öve kikapcsolódott, amivel nem tudtak, vagy már nem is akartak mit kezdeni. A Ferrari stratégáinak meg kéretik egy kis beruházás a csapat részéről. Gazdasági válság van az F1-ben is, de azért pár szemüveg meg néhány számológép talán még belefér az idei keretbe.

McLaren

Időmérő: Az angol gárda hozta a kötelezőt. Eddig csak egyszer fordult elő, hogy nem került be mindkét pilóta a Q3-ba. Ez pont az előző nagydíjon történt meg, de most gyorsan javítottak. Sainznak szinte egy teljesen új autót építettek, hogy kijavítsák a rejtélyes túlmelegedési hibákat, ami be is jött, és a spanyol egy hetedik rajthellyel hálálta meg a csapat munkáját. Közvetlen a csapattársa, Norris elé. Jelenleg ez volt a maximum, amit ki is hoztak mindketten a csomagból, hiszen az előttük lévők egyértelműen gyorsabb autóban ülnek.

Verseny: Mint mindig, most is szinte folyamatos csatározásokban voltak az egész versenyen. A csapat nem flancolt, egyforma stratégia és győzzön a jobbik a házi versenyben. Ezúttal Sainz volt a jobb, akinek sikerült Albon elé keverednie Norris pedig maradt a tizedik helyen.

images_1_2.jpg

Bottas megint csak harmadik

Racing Point

Időmérő: Perez visszatért és egyből elcsípte a negyedik helyet, mindössze két tizeddel elmaradva Verstappentől. Stroll pedig szorosan követte a mexikóit, előrevetítve ismét egy erős versenyt a csapatnak.

Verseny: Stroll rajtja egészen kiváló volt és kihasználva egy dupla szélárnyékot, hirtelen a harmadik helyen találta magát, amit tartott, amíg csak tudott Bottas ellen. Pereznek is majdnem sikerült elkapnia a finnt, de végül be kellett sorolnia mögé, ezzel elvesztve a stratégiai előnyét csapaton belül. De amit itt elvesztett, azt szépen visszahozta a szokásos Perez gumihasználattal és míg csapattársa a konzervatív 2 kiálláson ment, addig ő ezt megoldotta egy kiállással, amivel visszavette a pozícióját. Végül kapott egy 5 másodperces büntetést, mivel figyelmen kívül hagyta a kék zászlót, csakúgy mint Kvjat, ezért hiába futott be a negyedik helyen Stroll előtt, eggyel hátrébb sorolták. A több oldalról támadott csapat így is egy nagyon erős futamot teljesített, igaz még ők is kört kaptak.

Red Bull:

Időmérő: Verstappen, ahogy azt már megszoktuk, hozta a maximumot és megszerezte a harmadik rajtkockát. Kvalifikáción ez a maximum, amit el lehet érni a Mercedesek ellen. Albon viszont végre bejött a hatodik helyre, és lehetett reménykedni, hogy lesz egy olyan versenye, amin nem hátulról kell előreverekednie magát a rossz időmérős teljesítmény miatt. Igaz a különbség most 8 tized volt a két csapattárs között, ami bizony nagyon sok.

Verseny: Mindketten nagyon jól rajtoltak, de míg Verstappennek jól jött Bottas botladozása, addig Albonnak ez pont rosszul jött ki, mert megakadt a kisodródó finn mögött és nem tudott pozíciót szerezni. A versenye viszont nem itt ment el, hanem az első kerékcserén. A csapat gondolt egy nagyot és elég korán kihozta, majd feltették neki a kemény keveréket. A terv az volt, hogy bár az a gumi nem volt nevezhető ideális versenyguminak, elmegy vele a végéig és így a végére átugrik majd a két cserével menő Racing Pointokon. A hiba ott volt, hogy a thai rossz helyre jött vissza és beragadt Ocon mögé. Bár még így is illett volna megelőzni viszonylag gyorsan, de ez nem történt meg, majd a gumijait a forgalomban elhasználta és végül kellett még egy csere. Az RP meg amúgy is levédte, hisz szétszedte Stroll és Perez stratégiáját, hogy legalább az egyik így is előtte tudjon végezni. Albon második cseréje miatt, viszont még Sainz is elé került. Ezzel az a furcsa helyzet állt elő, hogy eddig pont fordítva volt. ALB az utóbbi versenyeken hátulról indult és szépen előrejött, addig most viszonylag elölről indulva, pozíciót vesztett a végére. Verstappen a remek rajt után pedig megmutatta, hogy miért rá épít a csapat, és megint bejött a két Merci közé. Úgy, hogy Bottasnak szinte esélye sem volt megfogni őt.

Mercedes

Időmérő: Nehéz bármit írni a Mercedes időmérős dominanciájáról. Csak egymásnak az ellenfelei és most Hamilton – Bottas lett a sorrend. Úgy adtak hét tizedet Verstapennek, hogy lassabbak voltak mint tavaly, miközben a holland gyorsult az előző évhez képest.

Verseny: Bottas, Bottas. Lehetne mondani, hogy a gyenge rajt miatt elment a versenye, de igazából akkor sem lett volna esélye legyózni a csapattársát, ha sikerül elfordulnia másodikként. De valószínűleg még akkor sem, ha valahogy Hamilton elé kerül. Az angol végig kézben tartotta a futamot, egy szemernyi kétséget sem hagyva affelől, hogy kit fognak leinteni elsőként. A finn érdekes módon, még a gyorsabb gumikon sem tudta utolérni Verstappent, nála az egyetlen pozitívum, hogy megfutotta a verseny leggyorsabb körét, bár ez elég sovány vigasz.

 

Értékelés:
Futam osztályzat: 4/10 (A középmezőny beli csaták is elmaradtak.)
Futam legjobbja: Vettel (Nagyot ment a lágy gumikon, le a kalappal előtte.)
Futam legrosszabja: Grosjean (Még a mezőny leggyengébb pilótája is megelőzte egy gyengébb autóval.)

 

117756224_180776453567530_4372493977131185133_o.jpg

Az időmérő eredménye

117787953_181249370186905_6858126230090428001_o.jpg

A Spanyol Nagydíj végeredménye

 

Barcelona egy nagyon jó kis pálya, de valahogy a versenyek többsége mégsem igazán izgalmas, aminek a fő oka az lehet, hogy mindenki tökéletesen ismeri, hiszen itt zajlanak a kollekív tesztek. Szóval nem igazán létezik meglepetés faktor. Volt pár érdekes stratégia, de igazából ez csak Vetttelnek jött be, bár azt sem így tervezték, de hát a Ferrarinál ez már csak így megy mostanság. Leclerc és Vettel is elég komolyan beszólt a Pitwall-on ülőknek futam közben. Ezen kívül még a Renault gyenge teljesítménye érdemel figyelmet, mert gyári csapatként ez kezd kicsit kínos lenni a számukra, hiába a szöveg, hogy majd „'22-ben Alonsoval megmutatjuk”. Silverstoneban úgy tűnt, előrébb léptek, de most ismét a középmezőnyben találták magukat és a McLaren a tőlük vett motorral veri őket. Az pedig hat verseny után egyértelmű, hogy Hamilton és Verstappen egy másik ligát képvisel jelenleg a mezőnyben, a szurkolók (kivéve a Hamilton fanokat persze) pechje meg az, hogy az angol egy sima hétvégén megfoghatatlan ezzel a technikával.

Na és az FIA! Kivételesen a hétvégi döntésekbe nem nagyon lehet belekötni. Az utólagos felvételeket látva, nekem továbbra sem tiszta Perez büntetése. Amikor elkezdték neki lengetni a kék zászlót, annak a körnek az elején, Hamilton még nem volt hozzá elég közel, hogy csak úgy félreálljon, nem véletlen hogy a következő kör elején, a célegyenes végén ment csak el mellette. Igazából ez a sportbírók sara, hiszen túl hamar kezdték el használni a kék jelzést, de hát a szabály az szabály. Majdnem egy körön keresztül lengették neki, szóval ha így vesszük, jogos az öt másodperc. Ezenkívül a szövetség belengette, hogy el akarja törölni a különböző motormódokat, különös tekintettel a Mercedes erőforrások „party mode”-jára. Ezzel azért nem biztos hogy jól járunk, bár ugye ez lenne a cél hivatalosan. Hogy miért éppen most jutott ez eszükbe? Nos, erre is van válasz amiről itt lehet olvasni. Ráadásul azért elég vicces azt olvasni, hogy nem tudják követni és ellenőrizni ezeket, mert már annyiféle motormódja van a négy gyártónak. Ez kb felhívás keringőre, hiszen ha be is tiltják ezek használatát, két dolog tűnik biztosnak. Az egyik az, hogy a Ferrarin kívül ez mindenkit érint, tehát nem valószínű hogy meg lehetne fogni a Merciket a kvalifikáción. Maximum kisebb lesz a különbség. A másik pedig az, hogy a mérnökök már aznap elkezdtek dolgozni a megoldásokon, hogy ezt a szabályt, hogy tudják kikerülni, ha szükséges. Ne legyen senkinek se kétsége, megtalálják rá a megoldást.

Végezetül nézzük a tabellákat

 

Az egyéni Világbajnokság állása 6 futam után
helyezés név csapat pontok
1 HAMILTON MERCEDES 132
2 VERSTAPPEN RED BULL RACING 95
3 BOTTAS MERCEDES 89
4 LECERC FERRARI 45
5 STROLL RACING POINT 40
6 ALBON RED BULL RACING 40
7 NORRIS MCLAREN 39
8 PEREZ RACING POINT 32
9 SAINZ MCLAREN 23
10 RICCIARDO RENAULT 20
11 VETTEL FERRARI 16
12 OCON RENAULT 16
13 GASLY ALPHATAURI 14
14 HÜLKENBERG RACING POINT 6
15 GIOVINAZZI ALFA ROMEO 2
16 KVJAT ALPHATAURI 2
17 MAGNUSSEN HAAS 1
18 RAIKKÖNEN ALFA ROMEO 0
19 LATIFI WILLIAMS 0
20 RUSSELL WILLIAMS 0
21 GROSJEAN HAAS 0

 

 

A konstrüktőri Világbajnokság állása
helyezés csapat pontok
1 MERCEDES 221
2 RED BULL RACING 135
3 RACING POINT 63
4 MCLAREN 62
5 FERRARI 61
6 RENAULT 36
7 ALPHATAURI 16
8 ALFA ROMEO 2
9 HAAS 1
10 WILLIAMS 0

 

 

Szólj hozzá

Barcelona Ferrari Forma-1 Spanyolország Alfa Romeo Norris FIA F1 Red Bull Mercedes Formula-1 Williams Vettel Forma1 McLaren Forma 1 Hamilton Grosjean Perez Leclerc Formula 1 Renault Formula1 Raikkonen Sainz Ricciardo Bottas Haas Magnussen Verstappen Racing Point Alpha Tauri