2020. sze 01.

Az álmoskönyv legendája - Belga Nagydíj 2020 - elemzés

írta: F1rka
Az álmoskönyv legendája - Belga Nagydíj 2020 - elemzés

Egy F1 -es szurkoló élete néha igencsak nehéz. Azt még elviseli az ember, hogy a Mercedes-Hamilton duó idén (is) megfoghatatlan. Azt is, hogy Barcelonában unalmas egy verseny, mert hozzászokott. De, hogy Spa is az legyen? Az már picit sok, ez pedig látszik a közösségi médiás kommentekből is. A szurkolók nagy része jót aludt, ha lehet hinni a kommenteknek.  Spa-Francorchamps mindig az egyik legjobban várt pálya a naptárban. Spa mindig képes meglepni a mezőnyt valamivel, ha mással nem, legalább egy kis esővel, amitől az Ardennekben elterülő aszfaltcsík egy igazi orosz rulett tud lenni. És most is mindenki erre várt. Egész héten arról szóltak a hírek, hogy egy igazán izgalmas, esős Belga Nagydíjra készülhetünk. Erre kaptunk egy dögunalmas és száraz versenyt. Legalábbis első ránézésre. Na jó, másodikra is, de ha picit megkapargatjuk a felszínt, azért találunk pár érdekes dolgot. De előtte jöjjön a szokásos rövid elemzés csapatokra lebontva!

egrfhexwsaaajrc-1.jpg

Max is unatkozott

Williams

Időmérő: Latifi hozta a szokásost, és csak Magnussen hibájának köszönheti, hogy nem az utolsó hely lett az övé. Russell, ahogy azt már megszokhattuk, fél másodpercet vert kanadai csapattársára és ismét bement a Q2-be, ahol a 15-ik helyet szerezte meg. Továbbra is csak szuperlatívuszokban lehet beszélni az angol időmérős teljesítményeiről.

Verseny: Latifi nem sok vizet zavart, és végül ott végzett, ahol kezdte: az utolsó előtti helyen. Az, hogy ez most a 16-ik volt, csak annak köszönhető, hogy sikerült végigmennie hiba nélkül. Russellnek nagy pechje volt. Jól kapta el a rajtot és talán harcolhatott volna a Ferrarikkal is, de Giovinazzi elszabadult kerekét nem tudta kikerülni, így ő is a falban végezte sajnos.

Haas

Időmérő: Magnussen felszántotta a kavicságyat az utolsó gyors körén, így esélye sem volt egy jó teljesítményre. Be kellett érnie az utolsó hellyel, de még így is csak 5 tizeddel kapott ki Grosjeantól, aki a 17 pozíciót szerezte meg. 

Verseny: Ez nem a dán napja volt, be kellett neki iktatni egy plusz kerékcserét, ami után hiába kapott lágy abroncsokat, szinte esélye sem volt semmire. Ehhez képest Grosjean csak 10 másodperccel előbb ért célba nála, ami nem vet túl jó fényt a franciára. 

Alfa Romeo

Időmérő: Szokás szerint ők is búcsúztak a Q3-ban. Raikkönen a 16-os, Giovinazzi pedig a 18-os rajthelyet szerezte meg. Ez az autó erre képes sajnos. Minden jobb eredményt a szerencsének köszönhetnek. 

Verseny: Giovinazzi hatalmasat rajtolt és felugrott a 14-ik helyre, Russell elé. Reménykedhettünk, hogy végre megint lehet egy jó futama, de csinált egy Grosjean -féle hibát, amivel a falnak vágta autóját és, bár önhibáján kívül, de Russellt is magával rántotta. Raikkönen az utóbbi időben kiváló formában van, nagyon nagy kár, hogy ezt ebben az autóban kell végigszenvednie. De Spa királya megmutatta, honnan ez a becenév, és egy kiváló előzést bemutatva elment Vettel mellett is, ezzel a legjobb helyezést elérve a Ferrari motoros autóknak. Le a kalappal előtte!

AlphaTauri

Időmérő: Mindkét pilóta peches volt, szinte csak hajszállal maradtak le a Q3-ról.Kvjatnak 8 ezred, Gaslynak pedig 24 ezred másodperc hiányzott hozzá. Így viszont szabadon dönthettek, milyen gumin rajtoljanak, amit végül ki is használtak.

Verseny: Gasly, és megint csak Gasly. A francia meglepő módon a leglassabb, kemény keverékkel vágott neki a versenynek. Egy egészen elképesztő rajtot produkált, majd utána sorban előzte meg az előtte lévő autókat, akik gyorsabb gumikon voltak. A Perez előtti előzés pedig biztos, hogy ott lesz az év végi összefoglalókban. Nálam egyértelműen ő és Verstappen az idei szezon két legjobbja eddig.  Kvjat  pedig hozta a kissé szürke formáját, ami nagy kár, ebből akár egy dupla pontszerzés is lehetett volna a csapatnak. 

letoltes_5.jpg

A szokásos dobogó: 1. HAM (közép), 2. BOT (jobb), 3. VER (bal)

Renault

Időmérő: A francia alakulat jól megy a gyorsabb pályákon, ezért a top 10-es eredmény várható volt tőlük. De nemcsak, hogy ezt simán hozták, Ricciardo egyből a negyedik rajtkockába kvalifikálta magát, Ocon pedig, bár megint megkapta a maga 4 tizedét az ausztráltól, bejött a hatodik helyre. Így megelőzték mindkét McLarent és Racing Pointot.

Verseny: RIC kiválóan kapta el a rajtot, és nem sok híja volt annak, hogy Verstappent is megelőzze. Bár ez nem jött össze, negyedik helye egy pillanatig sem forgott veszélyben, ráadásul az utolsó körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét, megmutatva, hogy volt még tartalék az autójában. Francia csapattársára sem lehetett panasz, a rajtnál megelőzte Albont és bár a kerékcserék után mögé került vissza, az utolsó körben végül csak legyűrte és feljött az ötödik helyre. Ez komoly fegyvertény a csapattól, és mivel gyors pályák jönnek a naptárban, egy kis szerencsével megszerezhetik az első dobogójukat azóta, hogy visszatértek gyári csapatként.

Ferrari

Időmérő: Hát, öö, izé... Azt mindenki sejtette, nem ez lesz az olaszok legjobb versenye idén. A szabadedzéseken aztán kiderült, hogy még a legpesszimistább elvárásoknak sem biztos, hogy megfelelnek. Végül egy sima Q2-es kiesés lett 13-ik és 14-ik hellyel Leclerc – Vettel sorrendben. Az elemzés végén visszatérünk rájuk.

Verseny: Leclerc rajtját tanítani kéne, fenomenális volt. Ami utána következett, az meg katasztrófális. Aki a környékükön járt, az elment mellettük, és a végén ott fejezték be, ahol elkezdték, csak fordított sorrendben. A hab a tortára pedig akkor került fel, mikor Kimi erőből megelőzte Vettelt. Az elemzés végén még visszatérek rájuk. 

McLaren

Időmérő: Norris kicsit szürkébb volt a kvalifikáción, de így is hozta a kötelező Q3-at, bár ott már nem tudott előrébb lépni a tizedik helynél. Sainz viszont ismét nagyon jó kört rakott össze, és maga mögé utasította a két Racing Pointot és a Renault-tól sem volt messze. Vagyis csak Ocontól, RIC-et befogni nem volt esélye.

Verseny: Sainznak lassan ki lehet osztani a szezon pechese címet, ha így folytatja. Most a változatosság kedvéért a rajt előtt a Renault motor adta meg magát, de úgy, hogy még a kipufogó is eltört, és emiatt már a rajtrácsra sem állhatott fel. Norris a rajt utáni kalamajkából elég rosszul jött ki, de végül a tőle megszokott kiváló versenyzéssel feljött a hetedik helyre. Így mentette, ami menthető a csapatnak, de Sainz pontjai nagyon fognak hiányozni a végelszámolásnál.

Racing Point

Időmérő: Ők is a negatív meglepetés kategóriába sorolhatóak. A 8 és 9-ik hely és az, hogy csak fél tized volt a két pilóta között (Perez javára) azt jelzi, hogy bizony ennyi volt az autóban. Mintha a gyors pályákon nem remekelne az autó, a lassabb technikásokon viszont nagyon élnek. Mindenképp érdekes, mivel papíron ennek pont fordítva kéne lenni az esetükben. 

Verseny: Az még talán rendben van, hogy Norris egy versenyen megelőzi őket, de az, hogy Gasly erőből elmegy mindkét RP mellett úgy, hogy egy gyengébb autóban ül, amin a lassabb gumik vannak, elfogadhatatlan. Lesz mit elemezni a silverstone-i központban, mert bizony ennél több kell, ha meg akarják szerezni a konstruktőri harmadik helyet év végén. Perez stratégiája pedig teljesen érthetetlen volt. Persze ő egy igazi gumimágus, amire lehet elég extrém stratégiákat is kitalálni, de bizony ezt most nagyon benézte az RP. A verseny elején, ha bejön, megjelenik az SC felirat, nem hagyjuk kint a kopott lágy gumikon a versenyzőnket, hogy védtelen legyen. Végül bejöttek a két utolsó pontszerző helyre, de ennél azért több van abban az autóban. Valami hiba mindig becsúszik a csapatnál, és bár eddig elég jól jöttek ki mindenből, ez kevés lesz a folytatásban.

Red Bull

Időmérő: Verstappenre mondhatjuk, hogy hozta a szokásos maximumot a harmadik hellyel, de most inkább mérges volt emiatt. 15 ezreddel maradt le az első sorról, ennyi volt közte és Bottas között. Albon is kezd magára találni, már nem kérdés a top 6, de a lemaradás még mindig fél másodperc a hollandtól. 

Verseny: A verseny legelején Verstappen RIC-el vívott nagy csatát a harmadik helyért, amit megnyert. Onnan kezdve neki egy unalmas versenye volt. Tartotta a lépést a Mercedesekkel, de esélye nem volt arra, hogy megfogja őket. Hátulról pedig senki se fenyegette, így ismét egy unalmas futamon van túl. Ellentétben Albonnal, aki végig harcolt valakivel. Leginkább Oconnal. Jól ment a thai, és egy alternatív taktikát választottak neki, ami arra épült, hogy történik még valami a safety car-on kívül. Még egy SC, eső, vagy megadják magukat a gumik, és mindenki jön még egy cserére. Ez nem jött be, ezért az első csere után kénytelen volt kint maradni a lágyakon, amik teljesen elfogytak a végére így Ocon az utolsó körben végül megelőzte. Norris pedig az utolsó kanyarban akart mellé bevetődni, de azt szépen kivédte (vagy NOR elrontotta, lehet választani), így végül bejött a hatodik helyre. 

Mercedes:

Időmérő: Meglepetés! Mercedes első sor Hamilton – Bottas sorrendben. A címvédőt ha formában van, nem nagyon lehet megszorongatni, és ezt most is láttuk. Bottas úgy kapott fél másodpercet (ami azért csapaton belül elég sok), hogy a finn azt hitte, nagyon jó kört ment. És csak egy hajszál választotta el attól, hogy VER is bejöjjön elé. Bár most nem volt annyira bosszús, hiszen Spa egyik specialitása, hogy az első és az ötös kanyar között teljes gázon lehet menni, tehát a második és harmadik jobb helyzetben van, mint az elöl haladó. De azért az fél másodperc elég nagy pofont volt ismét.

Verseny: Most Bottas mindent megpróbált, nem lehet mondani, hogy nem akart előzni. Egy pillanatra az Eau Rouge előtt úgy tűnt, hogy szélárnyékot fog és egy tökéletes kigyorsítással az ötös kanyarban megfoghatja a csapattársát. Csakhogy most jött a nagy trükk a címvédőtől, ami szinte elsőre láthatatlan volt kívülről a kavarodásban, de megmutatta egy pillanatra Hamilton zsenialitását, amit azért elég ritkán látunk, mivel szinte mindig ő van a sor elején. Egy egészen picike pillanatra Hamilton elvette a gázt a kigyorsítás előtt, ezért Bottasnak is el kellett vennie (ezért esett rá Verstappen az Eau Rouge-ban), és innen BOT pont akkora tempót vesztett, hogy már nem tudott Hamilton mellé menni. Láthatatlan trükk és zseniális megoldás. Ezután pedig, ahogy azt vártuk, már semmi nem történt az élen. A két Merci és Verstappen elhúzott a mezőnytől, és anélkül, hogy bárki is tudott volna bárkit támadni, egészen a leintésig elkocsikáztak hárman. 

automobilsport.jpg

Pierre Gasly

Értékelés:
Futam osztályzat:    5/10 (Semmi extra nem történt. Minden úgy ment, ahogy azt az időmérő után elképzelte az ember.)
Futam legjobbja:      Gasly (Nagyot mentek a Renault pilótái is, de most nem kérdés, ki volt a legjobb. )
Futam legrosszabja: Giovinazzi (Amatőr „Grosjeanos” hiba, ami miatt Russell versenye is elment.)
Futam legrosszabja különdíj: Ferrari (Szerintem nem kell kommentálni,miért.)

 

118625355_185700546408454_2160155176525483493_n.jpg

Az időmérő végeredménye

118433954_186055443039631_125920774596195823_o.jpg

a futam végeredménye

És akkor kapargassuk meg a felszínt, mit találunk alatta! Már többször bebizonyosodott, bizonyos pályákon nem biztos, hogy az a legjobb, ha éppen csak bekerülsz a Q3-ba és ott az utolsó, azaz tizedik helyen végzel. Ha ugyanolyan gyors az autód, mint az előtted levő, gyakran megfordul a szombati pech és szerencse lesz belőle vasárnap, feltéve, hogy ki tudod autózni a taktikai előnyödet. Erre most Pierre Gasly volt a tökéletes példa, aki egy alternatív gumiválasztással és elképesztő versenyzéssel ismét megmutatta, a tavalyi Red Bullos gyenge év csak egy kisiklás volt. És ha már a Red Bullnál tartunk. Egy ilyen hosszú és gyors pályán, Verstappen végig közel tudott maradni a Mercedesekhez. Bár támadni nem tudta őket, és valószínűleg maradt tartalék a fekete nyilakban, ez mindenképp biztató. Ráadásul az FIA betiltja a különböző motorbeállításokat, így eltűnik a Mercedes nagy fegyvere az időmérőkön. Érdekes lesz látni, mi lesz így Monzában, ami naptár leggyorsabb pályája és csak a motorerőről szól. Bár zárójelben érdemes megjegyezni, hogy a Honda sem rajongott a döntésért. Ha pedig motorerőről beszélünk, akkor pedig nem lehet elmenni a Ferrari teljesítménye, vagyis annak hiánya mellett sem. A Ferrari stratégiája eddig mondjuk bevált a körülményekhez képest. Tudják, hogy a kasztni túl nagy légellenállással dolgozik a motor pedig -fogalmazzunk úgy- nem egy mérnöki remekmű. Ezért az adott pályákhoz képest mindig kicsit „félre mentek” és próbáltak úgy játszani a beállításokkal,mintha egy gyorsabb pályához állítanák be az autót. Ez szépen lekövethető a hátsó szárnyállásokból. Ezzel persze leszorítóerőt és tapadást vesztenek a kanyarokban, de a többiekhez képest relatív tempót nyernek az egyenesekben. Igen ám, de itt az első igazán gyors pálya és borult a rendszer. Ide már a többiek is kis  légellenállású csomaggal jönnek (ennél kisebbet már csak Monzában használnak). Szóval ez a kapu bezárult, nem tudnak tovább tolódni és így se rendes tapadás a kanyarokban se sebesség az egyenesekben. Ördögi kör. Bár állítják, hogy ez a vérszegény szereplés csak úgymond Spa specifikus volt, látva ezt a kínlódást, nem számíthatunk sok jóra elnézve, milyen pályák jönnek. Monza még csak most következik, és jön Mugello valamint a Bahreini „külső” vonalvezetés. Ezek mind rettentő gyors vonalvezetésű pályák, ráadásul az előbbi kettő hazai nagydíj lesz. Apropó Monza. Az első verseny lesz, ahol már nem használhatnak különböző motormódokat a csapatok, ezzel „elméletileg” kihúzva a Mercedes méregfogát, a parti módot. Érdekes lesz látni, hogy rendeződnek át (már ha átfognak) az erőviszonyok. Mindenesetre árulkodó, hogy a Honda nem igazán repesett az örömtől a hír hallatán, míg pont a Mercedes mondta, hogy nekik ez nem lesz nagy probléma. A Renault inkább örül mint nem, a Ferrarinak pedig mindegy a hírek szerint,mert ők alapból sem használnak ilyet idén. Aztán hogy ezekből mi az igaz és mi nem, az majd kiderül a sebesség szentélyében. 

Egyéni Világbajnokság
helyezés név csapat Pontok
1 HAMILTON MERCEDES 159
2 VERSTAPPEN RED BULL RACING 114
3 BOTTAS MERCEDES 113
4 ALBON RED BULL RACING 56
5 LECLERC FERRARI 55
6 NORRIS MCLAREN 57
7 STROLL RACING POINT 56
8 RICCIARDO RENAULT 49
9 PEREZ RACING POINT 51
10 OCON RENAULT 46

 

A konstrüktőri Világbajnokság állása
helyezés csapat pontok
1 MERCEDES 264
2 RED BULL RACING 158
3 MCLAREN 68
4 RACING POINT 66
5 FERRARI 61
6 RENAULT 59
7 ALPHATAURI 20
8 ALFA ROMEO 2
9 HAAS 1
10 WILLIAMS 0

 

Szólj hozzá

Ferrari Forma-1 Alfa Romeo Norris F1 Belgium Red Bull Mercedes Formula-1 Williams Forma1 McLaren Forma 1 Hamilton Formula 1 Renault Formula1 Raikkonen Verstappen Ocon Gasly Racing Point AlphaTauri