2021. jún 29.

Red Boring - Stájer Nagydíj elemzés

írta: F1rka
Red Boring - Stájer Nagydíj elemzés

Még a világ legjobb pályáin is előfordulhat nagyon unalmas verseny. Bár a Red Bull Ring nálam nincs benne a TOP 5-ben, azért ez egy nagyon jó kis pálya, ahol nagyszerű versenyek szoktak lenni. Nos, a vasárnapi futamra sok mindent lehet mondani, de az ’izgalmas’ szó biztosan nem lesz ezek között, mivel kis túlzással annyi izgalom volt benne, mint egy halak nélküli akváriumban.

1624821861_748_verstappen-explains-his-brake-problem-at-the-styrian-gp.jpg

Voltak nagyszerű és nagyon gyatra teljesítmények, de a rajttól kezdve egy percig nem volt kérdéses, ki fog győzni. A harmadik helyért volt egy kis csata, amit Perez elvesztett a rossz kerékcsere miatt, meg ugye itt van Leclerc kimagasló -, Ocon és Ricciardo baromi gyenge teljesítménye és ennyi. Na jó, és Russell mini drámája, de ez meg már szinte bele van kódolva a fiatal britbe. Nem is húzom az időt, nézzük, ki hogy teljesített!

206836228_4349565341740727_3658079777690880401_n.jpg

207941473_4352317164798878_7013964928464911478_n.jpg

HAAS

Amit megszoktunk tőlük idén.

Mazepin: 0.15 másodperccel kapott ki MSC-től, tehát közel voltak egymáshoz. A versenyen kicsit viaskodott a némettel, de végül alulmaradt. Értékelés: 5 pont.

Schumacher: Nehéz eldönteni, hogy a fél másodperces hátrány a kvalin Raikkönenhez képest az ő érdeme, vagy a finn volt nagyon lassú (inkább utóbbi). Vasárnap viszont nem csak a csapattársát, de Latifit is megverte, szóval ez egy jó eredmény.  Értékelés: 6 pont.

Williams

Mit is lehetne mondani. Ez fájt.

Latifi: A kanadai teljesítménye egészen jó volt. 0.15 másodperccel maradt el a Q1-ben csapattárstól, pechjére ez pont a tovább jutásába került. Vasárnap önhibáján kívül belekeveredett a Gasly defektje által okozott kavarodásba, mehetett is egyből a boxba. Innen viszont azért még illett volna MSC-t és GIO-t elkapni, mert láttuk, benne volt az autóban. Értékelés: 4 pont.

Russell: Én már pénteken Russell pontszerzésére fogadtam. 0.008 másodperccel maradt le a Q3-ról, ami nagyon bosszantó, és ami végül TSU büntetése után már TOP 10-es indulás lett. Aztán jött a rajt, és már a nyolcadik helyen haladt, amikor jöttek a technikai gondok. Ezek miatt végül be is kellett fejeznie a futamot idő előtt. Ekkora esélye nem volt a Williamsnek három éve a pontszerzésre és most nem RUS hibázott, mint ezelőtt. Valószínűleg nem is a csapat. Csak megjelent a technika ördöge. Szerencsére marad a mezőny itt, szóval ismét a pontszerzésére tettem. Értékelés: 8 pont

formula-1-styrian-gp-2021-max--2.jpg

Alfa Romeo

Az egyikük a szombati -, másikuk a vasárnapi teljesítményére nem lehet túl büszke. A csapat meg az autóra, amit vezetniük kell.

Giovinazzi: Bejutott a Q2-be, ami jó és akár még egy jó versenye is lehetett volna, ha nem keveredik bele az első körös kalamajkába Gaslyval és Latifivel. Innen pedig nem tudott felkapaszkodni. Értékelés: 5 pont.

Raikkönen: Fél másodpercet kapni Giovinazzitól egy ilyen rövid pályán nagyon sok. És ez azért bosszantó, mert a 11. helyen intették le, csak 2.4 másodpercre TSU-tól, tehát kifejezetten jó versenyt ment. Kár, hogy mindig hendikeppel indul a rossz időmérő miatt. Értékelés: 6 pont.

Alpine

Úgy tűnik, a franciáknál se nagyon jön össze, hogy mindkét pilóta egyszerre nyújtson jó teljesítményt.

Ocon: Kiesni ezzel az autóval a Q1-ben, egyszerűen rémes teljesítmény. Oké, hogy csak kb. 3 tizeddel volt lassabb abban az etapban Alonsónál, de ehhez túl sűrű a mezőny. A futama pedig hasonlóan tragikusra sikeredett. Sürgősen össze kell kapnia magát, mert az új szerződése sem menti meg mindentől. Értékelés: 2 pont.

Alonso: A spanyol klasszis kezdi elkapni a fonalat. Kilencedik a Q3-ban, és végül itt is futott be. A csapattárs teljesítményét elnézve ez határozottan jó. Értékelés: 7 pont.

Aston Martin

Nem jött össze a dupla pontszerzés, de azért sokat nem panaszkodhatnak emiatt.

Stroll: Egy hajszállal most ő volt a jobb szombaton, ami Q3-as szereplést ért. A versenyen végig hiba nélkül ment, mindig jókor volt jó helyen. Szép volt. Értékelés: 7 pont.

Vettel: Most nem jött össze sem az időmérőn, sem a futamon a jó szereplés. Valahogy nem találta a ritmust, ami az előző három helyszínen jellemezte. Értékelés: 5 pont.

AlphaTauri

Óriási esély ment el egy nagyon erős dupla pontszerzésre. Félig önhibájukon kívül.

Tsunoda: A kis japán most szépen felépítette a kvalifikációs teljesítményét, etapról etapra. Ennek az eredménye egy nyolcadik rajthely lett. Kár, hogy a végén feltartotta Bottast és megkapta érte a három rajthelyes büntetését. Viszont vasárnap már tényleg hiba nélkül autózott, és megmentette a csapat becsületét egy ponttal. Ráférnek az ilyen jó szereplések. Értékelés: 6 pont.

Gasly: A tőle megszokott kiváló teljesítményt hozta, a kvalin. Valószínűleg a vasárnapja is hasonlóan jól alakult volna, ha nem akad össze a rajtnál LEC-el, és nem kap defektet. Ezt még talán túl is élte volna, de utána az irányíthatatlan autójával vitte magával Latifit és GIO-t is. Valamint a hátsó felfüggesztését. Pár kanyarig tartott a versenye. Értékelés: 5 pont.

sei_84944547-640x360.jpg

Ferrari

Senki nem várt tőlük semmit a Paul Ricardon látottak után. Kellemes csalódást okoztak.

Sainz: Na, ez persze nem Sainz szombati produkciójára igaz. Azért egy Williamstől kikapni nem dicsőség 2021-ben. Másnapra össze is szedte magát és az ötödik helyért harcolt. Sikertelenül. Viszont a hatodik helye így is szépen mutat, valószínűleg ezt a kvali után vakon elfogadta volna. Értékelés: 7 pont.

Leclerc: Nagyszerű időmérő (ahogy az elvárható tőle), majd egy szerencsétlen helyezkedés és oda is lett egyből az első szárnya Gasly hátsó kerekétől. Bement a boxba, majd leszegett fejjel egy fantasztikus teljesítményt nyújtott és mutatta be sorra az előzéseket. Utolsó helyről feljönni ez épp világverő autóval a hetedik helyre, nem semmi meló. Értékelés: 10 pont.

McLaren

Az egyik szem sír, a másik nevet tipikus példáját láttuk megint.

Ricciardo: Az ausztrál érthetetlenül messze volt szombaton a csapattárstól. A versenye mondjuk jól indult, bár hamar kisebb technikai gondjai adódtak és visszaesett. Később normalizálódott a helyzet, de akkor meg már nem tudta előrébb verekedni magát. Értékelés: 4 pont.

Norris: Negyedik a kvalin, majd BOT büntetése miatt még egy hellyel előrébbről indulhatott. Szombaton nagyon közel volt a Mercedesek tempójához, ez vasárnapra azért megváltozott. Látszott, hogy még a csapat nincs egy szinten a nagyokkal. Bár úgy tűnt egy idő után, hogy feladja a pozícióját PER és BOT ellen, de ez volt a tökéletes taktika. Lassabb tempóra váltott, tovább kint maradt és végül ez ismét egy ötödik helyet ért. Nagyon érett versenyzést láthattunk tőle, már csak egy igazán ütőképes kocsi kell a kezébe. Értékelés: 9 pont.

Mercedes

Toto Wolffnak küldeném a Tankcsapdától a Baj van! című számot.

Bottas: A finn már a szabadedzésen megpecsételte a sorsát. Kipróbáltak egy újfajta rajt procedúrát, aminek megpörgés lett a vége. Nincs is ezzel semmi baj, erre való az FP. Mondjuk az már más kérdés, hogy ezt nem éppen a boxban kellett megoldani. Van erre jobb hely és idő is. Meg is kapta érte a rajthelybüntetését. Ezen kívül a teljesítménye teljesen rendben volt. A Q3-ban megverte HAM-ot, a futamon pedig (egy kis szerencsével) meglett a dobogó is. Hozta a kötelezőt. Értékelés: 8 pont.

Hamilton: A címvédő teljesítményébe nem nagyon lehet belekötni. Talán csak az időmérőn elért harmadik helye az, ami gyengébb a vártnál, de azt meg Bottas büntetése kijavította az első sorra. Azt meg mindenki látta, mi történt vasárnap. Egyszerűen jobb volt a RB-VER kombináció és nincs az a taktika, ami ezt megfordította volna. Értékelés: 8 pont

Red Bull

Ha a Mercinél baj van, akkor itt minden rendben. Hazai pályán, könnyed győzelem.

Perez: Illett volna megvernie a McLarent szombaton, de nem sikerült. És mivel a rajt után sem tudott mit kezdeni vele jó ideig, el is ment az esélye arra, hogy Hamiltonnal harcoljon (a Mercedes nagy szerencséjére). A kissé lassú kerékcsere miatt pedig a harmadik helyet is bukta. Bár stratégiával próbálták ezt visszahozni és majdnem sikerült is. Még egy kör hiányzott volna, hogy megelőzze a nagyon szenvedő Bottast, de hát a kockás zászló közbeszólt. Értékelés: 7 pont.

Verstappen: Sima pole pozíció és még simább futamgyőzelem a csapat hazai versenyén. Pont olyan volt, mint amit Hamiltontól elég sokszor láttunk az elmúlt években. Értékelés: 9 pont.

1455224.jpg

Futamosztályzat: 4 pont
Futam legjobbja: Leclerc (ez nem kérdés)
Futam legrosszabbja: Ocon (szorosan mögötte Ricciardo)
formula-1-french-gp-2021-esteb-2.jpg

 

Akkor most szemezgessük ki azt a néhány érdekesebb dolgot, ami történt (elég rövid a lista)! Kezdjük Carlos Sainz-cal. A spanyol furcsa helyzetbe keveredett. Mivel ő csak a 41. körben cserélt kereket (hozzá kell tenni, hogy nulla métert futott közepeseken rajtolt), úgy jött ki a lépés, hogy a pályán pont, HAM, mögé került, de egy kör hátrányban. Bár a friss gumikon egyértelműen gyorsabb volt, mint a címvédő, nem merte visszavenni a körét és a Ferrari vezetésének kellett ezt megbeszélni Wolffékkal. Igaz, nem minden évben, de láttunk már ilyet. Egyrészről érthető Sainz félelme, mert ugye az előtte haladó, akihez képest körhátrányban van, nem fogja nézegetni a tükröt és így ez veszélyes manőver. Láttunk már ilyenből kiesést nem egyszer. Senna például simán pofon vágta egy ilyenért Irvine-t anno, de ugye pár éve VER is nekiment Oconnak Brazíliában, mérlegelés közben. Másrészről ott autózott HAM mögött hosszú körökön keresztül, miközben Norrist kellett volna üldöznie. Azért van ezen a pályán két DRS zóna is, ahol szépen el lehet menni egymás mellett. Erre 10 kört várni és a csapatnak egyeztetni a Mercedes irányításával….mondjuk úgy, nem a legjobb döntés.

A második dolog Verstappen és a leintéskor történt ünneplése. Mivel senki nem volt a közelében (talán Latifi bóklászott valahol mögötte), a kockás zászlónál behúzott a fal mellé, látványosan lelassított, majd egy kis gumiégetéssel üdvözölte a kerítésre felmászott csapattagokat. A csapat pedig egyből kapta is a figyelmeztetést, hogy ilyet még egyszer ne, mert szankcionálni fogják. Értem én a miértet, de az égvilágon senkit nem zavart. Ez olyan, mint mikor sárgát ad a bíró a gólt rugó játékosnak, mert ünneplés közben leveszi a mezét, hogy az alatta lévő trikón barátnőnek, feleségnek, gyereknek, csapatnak, vagy akár Donald kacsának üzenhessen. Nem mondom, hogy nem lehet ebből veszélyes helyzet a célegyenesben, de azért itt messze nem ez volt helyzet. Mondjuk nem valószínű, hogy ez a fenyegetőzés bármilyen kis mértékben is elrontotta a RB kedvét.

10-things-we-learned-from-f1s-2021-styrian-gp-750x375.jpg

Harmadik dolog a Pirelli. Mintha a gumigyártó nem ismerné a saját termékeinek a teherbírását. Persze ezt nagyon nehéz kiszámolni pályáról pályára, de azért elgondolkodtató, hogy a csapatok ezt sokszor jobban meg tudják tenni. Na, persze nem most. Mert mintha kicsit a kelleténél jobban támaszkodtak volna a Pirelli előrejelzéseire, s ez nem bizonyult a legjobb ötletnek. Egyértelműen nagyobb volt a gumikopás, mint ahogy számították. A stratégiában lehetett variálni, lásd Norrist, Perezt, vagy Sainzot, de ahhoz meg tempót kellett feláldozni (jó, mondjuk Pereznek nem, ő lehet egy versenyt is elment volna a közepeseken). Az előző évi Stájer GP-n ugyanezeket a keverékeket használták, az idei évre viszont állítólag változtatott a Pirelli és strapabíróbbak lettek. Ehhez képest, ha megnézzük a tavalyi első hat helyezettet, HAM 27, BOT 34, VER 24, ALB 35, NOR 39, PER 38 kört ment a lágyakon a rajttól az első cseréig és mindannyian közepeseket kaptak. Ehhez képest most: VER 29, HAM 28, BOT 27, SAI 41 kört tett meg a közepeseken rajtolva. PER és NOR lágyakon rajtolt, ők a 26. és a 31. körben mentek a boxba és mindenki keményet kapott. Ez bizony nem úgy tűnik, mintha többet bírnának az idei abroncsok (Leclerc-t nem számolom, hiszen ő egy teljesen kifordított taktikán ment, miután az első körben ki kellett állnia). Nagyjából ennyi történt a Stájer Nagydíjon. Jövő héten folytatás következik, méghozzá eggyel lágyabb keverékekkel. Érdekes lesz látni, mit hoznak ki belőle. Mondjuk most nem lett magasra rakva a léc.

Végül jöjjön néhány érdekesség!

  • A Red Bull először tudott pole pozíciót szerezni a Red Bull Ringen.
  • Verstappen pályafutása során először tudott egymás két időmérőt megnyerni.
  • A hibrid érában először fordult elő, hogy zsinórban négy versenyen nem tudott Mercedes pilóta győzni.
  • Verstappen, Hamilton és Bottas tizenhetedik alkalommal álltak együtt dobogón.
  • Az elmúlt hat évben ötször kapott Mercedes pilóta rajtrács büntetést (HAM 3x, ROS és BOT 1x).
  • Pierre Gasly hatodik alkalommal végzett a TOP 6-ban időmérőn idén. Ez rekord az AlphaTauriban (vagy bármelyik elődjében).
  • Norris hatodik alkalommal végzett a TOP 5-ben, ebből négyszer volt ötödik és most zsinórban ez volt a harmadik.

 

e45wphnxmautjbi_1.png

e45wphnxmautjbi.png

Szólj hozzá

Red Bull Hamilton Bottas Verstappen Ocon Stájer Nagydíj