Red Boring - Stájer Nagydíj elemzés
Még a világ legjobb pályáin is előfordulhat nagyon unalmas verseny. Bár a Red Bull Ring nálam nincs benne a TOP 5-ben, azért ez egy nagyon jó kis pálya, ahol nagyszerű versenyek szoktak lenni. Nos, a vasárnapi futamra sok mindent lehet mondani, de az ’izgalmas’ szó biztosan nem lesz ezek között, mivel kis túlzással annyi izgalom volt benne, mint egy halak nélküli akváriumban.
Voltak nagyszerű és nagyon gyatra teljesítmények, de a rajttól kezdve egy percig nem volt kérdéses, ki fog győzni. A harmadik helyért volt egy kis csata, amit Perez elvesztett a rossz kerékcsere miatt, meg ugye itt van Leclerc kimagasló -, Ocon és Ricciardo baromi gyenge teljesítménye és ennyi. Na jó, és Russell mini drámája, de ez meg már szinte bele van kódolva a fiatal britbe. Nem is húzom az időt, nézzük, ki hogy teljesített!
HAAS
Amit megszoktunk tőlük idén.
Mazepin: 0.15 másodperccel kapott ki MSC-től, tehát közel voltak egymáshoz. A versenyen kicsit viaskodott a némettel, de végül alulmaradt. Értékelés: 5 pont.
Schumacher: Nehéz eldönteni, hogy a fél másodperces hátrány a kvalin Raikkönenhez képest az ő érdeme, vagy a finn volt nagyon lassú (inkább utóbbi). Vasárnap viszont nem csak a csapattársát, de Latifit is megverte, szóval ez egy jó eredmény. Értékelés: 6 pont.
Williams
Mit is lehetne mondani. Ez fájt.
Latifi: A kanadai teljesítménye egészen jó volt. 0.15 másodperccel maradt el a Q1-ben csapattárstól, pechjére ez pont a tovább jutásába került. Vasárnap önhibáján kívül belekeveredett a Gasly defektje által okozott kavarodásba, mehetett is egyből a boxba. Innen viszont azért még illett volna MSC-t és GIO-t elkapni, mert láttuk, benne volt az autóban. Értékelés: 4 pont.
Russell: Én már pénteken Russell pontszerzésére fogadtam. 0.008 másodperccel maradt le a Q3-ról, ami nagyon bosszantó, és ami végül TSU büntetése után már TOP 10-es indulás lett. Aztán jött a rajt, és már a nyolcadik helyen haladt, amikor jöttek a technikai gondok. Ezek miatt végül be is kellett fejeznie a futamot idő előtt. Ekkora esélye nem volt a Williamsnek három éve a pontszerzésre és most nem RUS hibázott, mint ezelőtt. Valószínűleg nem is a csapat. Csak megjelent a technika ördöge. Szerencsére marad a mezőny itt, szóval ismét a pontszerzésére tettem. Értékelés: 8 pont
Alfa Romeo
Az egyikük a szombati -, másikuk a vasárnapi teljesítményére nem lehet túl büszke. A csapat meg az autóra, amit vezetniük kell.
Giovinazzi: Bejutott a Q2-be, ami jó és akár még egy jó versenye is lehetett volna, ha nem keveredik bele az első körös kalamajkába Gaslyval és Latifivel. Innen pedig nem tudott felkapaszkodni. Értékelés: 5 pont.
Raikkönen: Fél másodpercet kapni Giovinazzitól egy ilyen rövid pályán nagyon sok. És ez azért bosszantó, mert a 11. helyen intették le, csak 2.4 másodpercre TSU-tól, tehát kifejezetten jó versenyt ment. Kár, hogy mindig hendikeppel indul a rossz időmérő miatt. Értékelés: 6 pont.
Alpine
Úgy tűnik, a franciáknál se nagyon jön össze, hogy mindkét pilóta egyszerre nyújtson jó teljesítményt.
Ocon: Kiesni ezzel az autóval a Q1-ben, egyszerűen rémes teljesítmény. Oké, hogy csak kb. 3 tizeddel volt lassabb abban az etapban Alonsónál, de ehhez túl sűrű a mezőny. A futama pedig hasonlóan tragikusra sikeredett. Sürgősen össze kell kapnia magát, mert az új szerződése sem menti meg mindentől. Értékelés: 2 pont.
Alonso: A spanyol klasszis kezdi elkapni a fonalat. Kilencedik a Q3-ban, és végül itt is futott be. A csapattárs teljesítményét elnézve ez határozottan jó. Értékelés: 7 pont.
Aston Martin
Nem jött össze a dupla pontszerzés, de azért sokat nem panaszkodhatnak emiatt.
Stroll: Egy hajszállal most ő volt a jobb szombaton, ami Q3-as szereplést ért. A versenyen végig hiba nélkül ment, mindig jókor volt jó helyen. Szép volt. Értékelés: 7 pont.
Vettel: Most nem jött össze sem az időmérőn, sem a futamon a jó szereplés. Valahogy nem találta a ritmust, ami az előző három helyszínen jellemezte. Értékelés: 5 pont.
AlphaTauri
Óriási esély ment el egy nagyon erős dupla pontszerzésre. Félig önhibájukon kívül.
Tsunoda: A kis japán most szépen felépítette a kvalifikációs teljesítményét, etapról etapra. Ennek az eredménye egy nyolcadik rajthely lett. Kár, hogy a végén feltartotta Bottast és megkapta érte a három rajthelyes büntetését. Viszont vasárnap már tényleg hiba nélkül autózott, és megmentette a csapat becsületét egy ponttal. Ráférnek az ilyen jó szereplések. Értékelés: 6 pont.
Gasly: A tőle megszokott kiváló teljesítményt hozta, a kvalin. Valószínűleg a vasárnapja is hasonlóan jól alakult volna, ha nem akad össze a rajtnál LEC-el, és nem kap defektet. Ezt még talán túl is élte volna, de utána az irányíthatatlan autójával vitte magával Latifit és GIO-t is. Valamint a hátsó felfüggesztését. Pár kanyarig tartott a versenye. Értékelés: 5 pont.
Ferrari
Senki nem várt tőlük semmit a Paul Ricardon látottak után. Kellemes csalódást okoztak.
Sainz: Na, ez persze nem Sainz szombati produkciójára igaz. Azért egy Williamstől kikapni nem dicsőség 2021-ben. Másnapra össze is szedte magát és az ötödik helyért harcolt. Sikertelenül. Viszont a hatodik helye így is szépen mutat, valószínűleg ezt a kvali után vakon elfogadta volna. Értékelés: 7 pont.
Leclerc: Nagyszerű időmérő (ahogy az elvárható tőle), majd egy szerencsétlen helyezkedés és oda is lett egyből az első szárnya Gasly hátsó kerekétől. Bement a boxba, majd leszegett fejjel egy fantasztikus teljesítményt nyújtott és mutatta be sorra az előzéseket. Utolsó helyről feljönni ez épp világverő autóval a hetedik helyre, nem semmi meló. Értékelés: 10 pont.
McLaren
Az egyik szem sír, a másik nevet tipikus példáját láttuk megint.
Ricciardo: Az ausztrál érthetetlenül messze volt szombaton a csapattárstól. A versenye mondjuk jól indult, bár hamar kisebb technikai gondjai adódtak és visszaesett. Később normalizálódott a helyzet, de akkor meg már nem tudta előrébb verekedni magát. Értékelés: 4 pont.
Norris: Negyedik a kvalin, majd BOT büntetése miatt még egy hellyel előrébbről indulhatott. Szombaton nagyon közel volt a Mercedesek tempójához, ez vasárnapra azért megváltozott. Látszott, hogy még a csapat nincs egy szinten a nagyokkal. Bár úgy tűnt egy idő után, hogy feladja a pozícióját PER és BOT ellen, de ez volt a tökéletes taktika. Lassabb tempóra váltott, tovább kint maradt és végül ez ismét egy ötödik helyet ért. Nagyon érett versenyzést láthattunk tőle, már csak egy igazán ütőképes kocsi kell a kezébe. Értékelés: 9 pont.
Mercedes
Toto Wolffnak küldeném a Tankcsapdától a Baj van! című számot.
Bottas: A finn már a szabadedzésen megpecsételte a sorsát. Kipróbáltak egy újfajta rajt procedúrát, aminek megpörgés lett a vége. Nincs is ezzel semmi baj, erre való az FP. Mondjuk az már más kérdés, hogy ezt nem éppen a boxban kellett megoldani. Van erre jobb hely és idő is. Meg is kapta érte a rajthelybüntetését. Ezen kívül a teljesítménye teljesen rendben volt. A Q3-ban megverte HAM-ot, a futamon pedig (egy kis szerencsével) meglett a dobogó is. Hozta a kötelezőt. Értékelés: 8 pont.
Hamilton: A címvédő teljesítményébe nem nagyon lehet belekötni. Talán csak az időmérőn elért harmadik helye az, ami gyengébb a vártnál, de azt meg Bottas büntetése kijavította az első sorra. Azt meg mindenki látta, mi történt vasárnap. Egyszerűen jobb volt a RB-VER kombináció és nincs az a taktika, ami ezt megfordította volna. Értékelés: 8 pont
Red Bull
Ha a Mercinél baj van, akkor itt minden rendben. Hazai pályán, könnyed győzelem.
Perez: Illett volna megvernie a McLarent szombaton, de nem sikerült. És mivel a rajt után sem tudott mit kezdeni vele jó ideig, el is ment az esélye arra, hogy Hamiltonnal harcoljon (a Mercedes nagy szerencséjére). A kissé lassú kerékcsere miatt pedig a harmadik helyet is bukta. Bár stratégiával próbálták ezt visszahozni és majdnem sikerült is. Még egy kör hiányzott volna, hogy megelőzze a nagyon szenvedő Bottast, de hát a kockás zászló közbeszólt. Értékelés: 7 pont.
Verstappen: Sima pole pozíció és még simább futamgyőzelem a csapat hazai versenyén. Pont olyan volt, mint amit Hamiltontól elég sokszor láttunk az elmúlt években. Értékelés: 9 pont.

Akkor most szemezgessük ki azt a néhány érdekesebb dolgot, ami történt (elég rövid a lista)! Kezdjük Carlos Sainz-cal. A spanyol furcsa helyzetbe keveredett. Mivel ő csak a 41. körben cserélt kereket (hozzá kell tenni, hogy nulla métert futott közepeseken rajtolt), úgy jött ki a lépés, hogy a pályán pont, HAM, mögé került, de egy kör hátrányban. Bár a friss gumikon egyértelműen gyorsabb volt, mint a címvédő, nem merte visszavenni a körét és a Ferrari vezetésének kellett ezt megbeszélni Wolffékkal. Igaz, nem minden évben, de láttunk már ilyet. Egyrészről érthető Sainz félelme, mert ugye az előtte haladó, akihez képest körhátrányban van, nem fogja nézegetni a tükröt és így ez veszélyes manőver. Láttunk már ilyenből kiesést nem egyszer. Senna például simán pofon vágta egy ilyenért Irvine-t anno, de ugye pár éve VER is nekiment Oconnak Brazíliában, mérlegelés közben. Másrészről ott autózott HAM mögött hosszú körökön keresztül, miközben Norrist kellett volna üldöznie. Azért van ezen a pályán két DRS zóna is, ahol szépen el lehet menni egymás mellett. Erre 10 kört várni és a csapatnak egyeztetni a Mercedes irányításával….mondjuk úgy, nem a legjobb döntés.
A második dolog Verstappen és a leintéskor történt ünneplése. Mivel senki nem volt a közelében (talán Latifi bóklászott valahol mögötte), a kockás zászlónál behúzott a fal mellé, látványosan lelassított, majd egy kis gumiégetéssel üdvözölte a kerítésre felmászott csapattagokat. A csapat pedig egyből kapta is a figyelmeztetést, hogy ilyet még egyszer ne, mert szankcionálni fogják. Értem én a miértet, de az égvilágon senkit nem zavart. Ez olyan, mint mikor sárgát ad a bíró a gólt rugó játékosnak, mert ünneplés közben leveszi a mezét, hogy az alatta lévő trikón barátnőnek, feleségnek, gyereknek, csapatnak, vagy akár Donald kacsának üzenhessen. Nem mondom, hogy nem lehet ebből veszélyes helyzet a célegyenesben, de azért itt messze nem ez volt helyzet. Mondjuk nem valószínű, hogy ez a fenyegetőzés bármilyen kis mértékben is elrontotta a RB kedvét.
Harmadik dolog a Pirelli. Mintha a gumigyártó nem ismerné a saját termékeinek a teherbírását. Persze ezt nagyon nehéz kiszámolni pályáról pályára, de azért elgondolkodtató, hogy a csapatok ezt sokszor jobban meg tudják tenni. Na, persze nem most. Mert mintha kicsit a kelleténél jobban támaszkodtak volna a Pirelli előrejelzéseire, s ez nem bizonyult a legjobb ötletnek. Egyértelműen nagyobb volt a gumikopás, mint ahogy számították. A stratégiában lehetett variálni, lásd Norrist, Perezt, vagy Sainzot, de ahhoz meg tempót kellett feláldozni (jó, mondjuk Pereznek nem, ő lehet egy versenyt is elment volna a közepeseken). Az előző évi Stájer GP-n ugyanezeket a keverékeket használták, az idei évre viszont állítólag változtatott a Pirelli és strapabíróbbak lettek. Ehhez képest, ha megnézzük a tavalyi első hat helyezettet, HAM 27, BOT 34, VER 24, ALB 35, NOR 39, PER 38 kört ment a lágyakon a rajttól az első cseréig és mindannyian közepeseket kaptak. Ehhez képest most: VER 29, HAM 28, BOT 27, SAI 41 kört tett meg a közepeseken rajtolva. PER és NOR lágyakon rajtolt, ők a 26. és a 31. körben mentek a boxba és mindenki keményet kapott. Ez bizony nem úgy tűnik, mintha többet bírnának az idei abroncsok (Leclerc-t nem számolom, hiszen ő egy teljesen kifordított taktikán ment, miután az első körben ki kellett állnia). Nagyjából ennyi történt a Stájer Nagydíjon. Jövő héten folytatás következik, méghozzá eggyel lágyabb keverékekkel. Érdekes lesz látni, mit hoznak ki belőle. Mondjuk most nem lett magasra rakva a léc.
Végül jöjjön néhány érdekesség!
- A Red Bull először tudott pole pozíciót szerezni a Red Bull Ringen.
- Verstappen pályafutása során először tudott egymás két időmérőt megnyerni.
- A hibrid érában először fordult elő, hogy zsinórban négy versenyen nem tudott Mercedes pilóta győzni.
- Verstappen, Hamilton és Bottas tizenhetedik alkalommal álltak együtt dobogón.
- Az elmúlt hat évben ötször kapott Mercedes pilóta rajtrács büntetést (HAM 3x, ROS és BOT 1x).
- Pierre Gasly hatodik alkalommal végzett a TOP 6-ban időmérőn idén. Ez rekord az AlphaTauriban (vagy bármelyik elődjében).
- Norris hatodik alkalommal végzett a TOP 5-ben, ebből négyszer volt ötödik és most zsinórban ez volt a harmadik.