2020. sze 03.

Ember tervez, kockás zászló végez

írta: F1rka
Ember tervez, kockás zászló végez

A banális félreértéstől a tragédiákig sok oka lehet annak, hogy egy versenyen nem teljesítik az előre eltervezett versenytávot. Íme azok a futamok, amik valamilyen okból hamarabb lettek leintve, vagy pedig közbeszólt a két órás időlimit.

1950, Indianapolis 500: A verseny, bár hivatalosan a világbajnokság része volt, nem az F1 szabályai vonatkoztak rá és nem is igazán örvendett túlzott népszerűségnek F1-es körökben, de hát ha az F1 hivatalos nagydíjnak számítja, akkor én nem mondom azt, hogy nem volt az. Szóval, az Indy500 már akkor is 200 körös volt természetesen, de 138 kör után leintették a versenyt, akkora eső zúdult a pályára. A győztes egyébként Johnnie Parsons lett, aki a felhőszakadás ellenére 199.5 km/h átlagot ment. Megérdemel egy Lauda -féle kalapemelést. :)

1970, Kanadai nagydíj: A következő ilyen esetre 21 évet kellett várni. Ez lett az F1 történetének első nagydíja, ami piros zászlóval ért véget. A tervezett 80 körből 64-et teljesítettek a versenyzők amikor az égi áldás már olyan szinten elöntötte a pályát, hogy a rendezők úgy döntöttek, ideje véget vetni a műsornak. Bár a piros zászló lehetőséget ad arra, hogy folytatódhasson a verseny később, nem éltek ezzel a lehetőséggel. Stewart így 40 másodperces előnnyel Ronnie Peterson előtt megnyerte a futamot, később pedig a VB-t is. 

1974, Brazil Nagydíj: Naná, hogy az eső volt itt is a ludas. A 32-ik körben, nyolc körrel a vége előtt leintették a versenyt, ami Emerson Fittipaldi hazai győzelmét hozta. Később pedig a világbajnoki cím is az övé lett. 

1974, Spanyol Nagydíj: Ez volt az első nagydíj, amelyet azért intettek le, mert elérte a két órás időlimitet. Lauda megszerezte pályafutása első győzelmét, és mivel Regazzoni jött mögötte, Ferrari 1-2 lett a vége. A 90 körös versenyből egyébként 84-et teljesített a mezőny. 

1974-spanyol_fotougrandprixclassics.jpg

1974, Spanyol Nagydíj  (fotó:grandprixclassic)

1975, Spanyol Nagydíj: Egy évvel később a Spanyol Nagydíj ismét korai véget ért, most viszont egy tragédia miatt. Rolf Stommelen autójának hátsó szárnya eltört, és emiatt nekiment Carlos Pace-nek. Stommelen autója elszabadult, és négy ember meghalt. A verseny még négy körig folytatódott, de a 29. körben leállították, és nem is rajtoltatták el újra. Mivel a 75 körös versenynek nem ment le a 75%-a, ez lett az F1 történetében az első verseny, ahol fél pontokat osztottak ki. A futamot egyébként Jochen Mass nyerte.

1975, Monacoi Nagydíj: Rögtön a Spanyol Nagydíj után érkezett a mezőny a hercegségbe. A 78 körös verseny 75-ik körében letelt a két óra, ezért a futamot leintették. Így ez volt az első eset, amikor két egymást követő nagydíjon nem teljesítették a teljes a távot. A versenyt a pole-ból induló Lauda nyerte Fittipaldi és Pace előtt. 

1975, Brit Nagydíj: A brit időjárás alaposan elintézte a mezőnyt. A júliusi jégeső óriási káoszt hozott, és a 67 körös versenyt az 56-ik kör végén leintették, miután már csak egy(!) legény maradt talpon. Bizony, Fittipaldi nyert, de az utána lévőknél már csak annyit látunk, hogy DNF.  Welcome to Silverstone. :)

1975. Osztrák Nagydíj: És még mindig ugyanaz az év! Österreichring, szakadó eső és persze káosz. A 29-ik körben le kellett inteni a futamot a időjárás miatt, ami Brambilla első és egyetlen futamgyőzelmét hozta. Pechjére, mivel a versenytáv 54 körből állt, most is csak fél pontokat osztottak ki. A leintés után közvetlenül ő is összetörte az autóját. Érdekesség, hogy a szervezők a piros zászlót akarták belengetni, és azóta sem tudni, hogy lehetett összekeverni a kockás zászlóval. A csapatok fel is készültek rá, hogy újraindítják a versenyt, de hát a szabály az szabály. Így maradt a végeredmény az, ami. Szóval, ha belegondolunk, nem is lett ez olyan nagy pech Brambillának. :)

1978, Olasz Nagydíj: Monza és Ronnie Peterson. A rajtnál a 10-szeres futamgyőztes svéd halálos balesetet szenvedett, ezért egyből félbeszakították a versenyt. Három órával később újra elrajtolt a mezőny, de a versenytávot lerövidítették 40 körre, amit Niki Lauda nyert meg. 

1981, Brazil Nagydíj: Esős verseny volt, ami elérte a két órás időkorlátot, ezért leintették a 62. kör végén. A 63 körösre tervezett versenyt Reutemann nyerte meg. 

1981, Belga Nagydíj: A belga GP igazi káoszt hozott, de nem a verseny közben, hanem még előtte. A figyelmetlen Reutemann a boxban elgázolta az Osella csapat szintén figyelmetlen szerelőjét, aki meghalt a balesetben. A csapatok szerelői ezért a rajt előtt az autók között tüntettek, a biztonságosabb boxutcáért, amit sokan nem néztek jó szemmel. Ecclestone, Williams és Chapman pedig kiadták az utasítást a pilótáiknak: „Induljatok és üssétek el őket!” A futamot elindították, miközben még pár szerelő a pályán volt. Stohr és Patrese, az Arrows két pilótája összeütközött, ezzel elcsapva saját szerelőjüket, aki túlélte a balesetet, de súlyos sérüléseket szenvedett. Ez viszont nem befolyásolta a futamot, és az eső miatt intették le az 55. kör után a 75 körös versenyt, ami Reutemann fölényes győzelmét hozta.

1981, Kanadai Nagydíj: Esős verseny Montrealban. 63 kört tudtak teljesíteni a 70-ből két óra alatt, és csak az első három volt körön belül. Laffite, Watson és Villeneuve volt a sorrend a leintéskor. 

1982, Kelet-amerikai Nagydíj: az első F1-es verseny Detroitban. A szervezők nem álltak a helyzet magaslatán, ezért különböző okokból kifolyólag nem tudták időben elindítani a mezőnyt vasárnap. A hetedik körben történt egy baleset, ami miatt félbe kellett szakítani, és egy órával később engedték tovább a mezőnyt. A 70 körösre tervezett versenyt végül a 62-ik körben leintették az időkorlát miatt és az amerikaiak szépen keretbe foglalták a történetet, ugyanis elnézték az órát. Még nem telt le a két óra és legalább még egy kör belefért volna. A kockás zászlót pedig John Watson látta meg legelőször.

1984, Monacói Nagydíj: Kétségkívül az egyik legvitatottabb korai leintés az F1 történetében.  A McLaren két pilótája, Prost és Lauda harcoltak a VB címért, Monacóban pedig egy esős futam vette kezdetét. A balesetekkel tarkított futam 26-ik körében Prost vezetett, mögötte pedig az újonc Ayrton Senna körözött 11 másodperc hátrányban, és fenyegetően gyorsan közeledve Prostra. A francia ekkor  jelezte az autóból, hogy intsék le a futamot, mert a pálya már nem alkalmas versenyzésre, amit a 29-ik kör végén meg is tettek. Csakhogy ebben a körben Senna nem csak hogy utolérte, de meg is előzte Prostot. Viszont az előző kör állását vették a befutónak, így Prost lett a győztes. A korai leintés miatt, csak fél pontokat osztottak ki, ami végül döntőnek bizonyult, mivel Lauda fél pont előnnyel nyerte meg harmadik VB címét. Máig sokan állítják, a leintést Ballestre FIA elnök rendelte el, ezzel is segítve honfitársát a címért folyó csatában.

1984_monaco_google.jpg

1984, Monaco (fotó: google)

1984, Amerikai Nagydíj: Dallas egyetlen F1-es versenyén nem igazán történt semmi izgalmas. Viszont az időkorlát miatt, egy körrel hamarabb le kellett inteni a futamot. 

1984, Brit Nagydíj: Brands Hatch-ben 16-an estek ki, és 12-en értek célba és csak az első három volt egy körön belül. Jonathan Palmer balesete miatt félbeszakították a versenyt a 11-ik körben, majd az újraindítás után már nem tudták befejezni a 76 körre tervezett távot, és a 71-ik körben leintették. Lauda, Warwick és Senna volt az első három sorrendje. 

1985, Portugál Nagydíj:  Az időkorlát miatt 3 körrel a vége előtt leintették a 70 körösre tervezett futamot. Ayrton Senna peidg megszerezte első győzelmét az esős versenyen.

1985, Brit Nagydíj: A szervezők kicsit elszámolták magukat (vagy csak nagyon unták a versenyt) és tévedésből egy körrel hamarabb intették le futamot. Így lett a 66 körös versenyből 65 kör. Alain Prost pedig mindenkinek kört adott, év végén pedig megnyerte első VB címét. 

1986, Magyar Nagydíj: Bizony, az első Magyar Nagydíj is idő előtt véget ért. Igaz csak egy körrel hamarabb a tervezettnél, mivel a 76 körben le kellett inteni a futamot az időlimit miatt. Piquet  pedig beírta magát a Hungaroring történelemkönyvébe. 

1987,  Mexikói Nagydíj: Igencsak érdekes dolog történt a Hermanos Rodriguez pályán. Derek Warwick nagy balesete után piros zászlóval megszakították a versenyt a 30-ik körben, majd egy rendes állórajttal újraindult a futam. A verseny második fele 33 kör lett és a futam végeredményt a két rész összegéből állapították meg. Így esett meg az, hogy bár Piquet haladt át a célvonalon először a kockás zászlónál, mégis a mögötte haladó Mansell lett a győztes. Összesen 63 kört ment a mezőny az amúgy 68 körre tervezett versenyen. 

1989, San Marino Nagydíj: Gerhard Berger Tamburello kanyarban történt brutális balesete után a negyedik körben piros zászlóval megszakították a versenyt. Az újraindítás után a második etap 55 körös lett, így a 61 körre tervezett versenyt összeségében 3 körrel hamarabb intették le. A végeredményt a '87-es Mexikói GP-hez hasonlóan a két rész átlagából számították ki, viszont ez most nem változtatott a befutón. Kettős McLaren győzelem született Senna – Prost sorrendben. 

1989, Amerikai Nagydíj: Phoenix első versenye nem sikerült túl izgalmasra, és elérte a két órás időkorlátot is. Így 81 kör helyett, csak 75 kört teljesített a mezőny, ami Prost fölényes győzelmét hozta. 

1989, Ausztrál Nagydíj: Az szezon utolsó versenye esős nagydíj lett. Emiatt nem tudták teljesíteni a 81 körös versenytávot és a 70-ik körben leintették a futamot, mivel elérték a két órás időlimitet. A futamot pedig Thierry Boutsen nyerte. 

1991, Amerikai Nagydíj: A szezon első, a phoenixi pálya utolsó versenye. Ismét elérték az időkorlátot, így egy körrel hamarabb jelent meg a kockás zászló, ami Senna győzelmét hozta. 

1991, Ausztrál Nagydíj: '91 utolsó versenye, ami özönvíz közepette került megrendezésre. 16 kör után megszakították a futamot és nem is indították újra. Természetesen fél pontokat osztottak ki és talán mondani sem kell, hogy Sennáé lett a győztes serleg. Mindemellett ez lett az F1 legrövidebb futama, ráadásul hivatalosan csak 14 kört tettek meg a versenyzők, mivel azt a kört vették alapul a végeredményhez. 

1992, Francia Nagydíj: Eső miatt, 18 kör után kirakták a piros zászlót és megszakították a futamot. Második nekifutásra 51 kört tettek meg és ahogy az szokássá vált, az eredetileg 72 körösre tervezett verseny végeredményét a két etap összesített lista alapján határozták meg. Mansell győzött óriási fölénnyel, a negyedik helyezett már kört kapott. 

1994, San Marino Nagydíj: A sport egyik fekete napja. Senna halálos balesete után a versenyt megszakították a 6-ik körben. Az újraindítás után 53 kört tett meg a mezőny az eredetileg 61 körös versenyből és ahogy az szokás lett, a két etap összesített ideje lett a végeredmény. A futamot az abban az évben első bajnoki címét is szerző Schumacher szerezte meg. 


1994, Japán Nagydíj: Esős verseny, aminek a 13. körében Brundle autója irányíthatatlanná vált és elütött egy pályabírót (akinek a lába eltört). Egyből jött a piros zászló természetesen, majd az újraindítás után 37 körön keresztül zajlott a verseny. Így végül 50 körös lett az eredetileg 53 körös futam. A végeredmény ismét a két etap összesített ideje alapján történt, de ez volt az utolsó alkalom, hogy ezt a módszert használták a végeredményhez. A futamot végül Damon Hill nyerte Schumacher előtt. 

1994_japan_dailymail.jpg

1994, Japán (fotó:dailymail)

1996, Monacói Nagydíj: Monaco és az eső nem a legszerencsésebb párosítás. Igazi őskáosz alakult ki a futamon, és a 78 körös versenyt leintették a 75. körben, mivel letelt a két óra. Összesen három (!) autót intettek le a célban Panis, Coulthard és Herbert sorrendben. Érdekesség, hogy a 74. körben Frentzen kiállt a versenyből, mert azt hitte, hogy a kör végén leintik a futamot, ő pedig úgyis utolsó. Így egy kör hátránnyal a negyedik lett. 

2003,  Brazil Nagydíj: Esős verseny a Brazil aszfaltcsíkon, és garantált az izgalom. A SC mögül indult el a verseny a nyolcadik körben. A biztonsági autónak többször is be kellett jönni a balesetek miatt, és végül az 54. körben Webber rommá tört autója, valamint Alonso balesete arra kényszerítette a rendezőket, hogy piros zászlóval vessenek véget a versenynek. Bár ekkor Fisichella volt az első helyen, a végeredményt a két körrel azelőtti állás alapján határozták meg, így Raikkönen lett a győztes. Pár nap múlva azonban kiderült, hogy Fisichella már az 56. körét kezdte meg a leintéskor ezért az 54. kör számít a végeredménynek. Így végül az olasz lett a győztes és Kimivel serleget cseréltek a következő nagydíjon.

2008, Monacói Nagydíj: A  vizes pályán egy kicsit lassabb volt a mezőny a szokásosnál ezért nem sikerült két órán belül befejezni a versenyt. 78 helyett, csak 76 kört tett meg a mezőny és Hamiltoné lett a győzelem. 

2009, Malajziai Nagydíj: A szakadó esőben megrendezett verseny nem tartott sokáig. A folyamatosan romló körülmények miatt, a 33. körben piros zászlóval vetettek véget a szenvedésnek, remélve hátha újra tudják indítani. Ez nem volt lehetséges, ezért befejezettnek tekintették a futamot és a 31. kör állását vették végeredménynek. Button és a többiek pedig megkapták a pontok felét, mivel nem érték el a versenytáv 75%-át. Mindeddig ez volt az utolsó eset, hogy nem teljes pontokat osztottak ki egy futam után. 

2009_malajzia_bbc.jpg

2009, Malájzia (fotó: bbc)

2012, Szingapúri Nagydíj: Szingapúrban semmi különleges nem történt, egyszerűen csak, nem tudták megtenni a teljes távot. Így az 59-ik körben, két körrel a vége előtt leintették a futamot mert letelt a két óra. A kockás zászlót Sebastian Vettel látta meg legelőször. 

2014, Kínai Nagydíj: Az 56 körös verseny közben valamit nagyon benéztek a kínai rendezők és sikerült egy körrel hamarabb leinteni. A szabályok szerint pedig így az 54. kör állását vették végeredménynek. Bár ez nem változtatott a végső sorrenden, ami Mercedes kettős győzelmet hozott HAM-ROS sorrendben. 

2014, Szingapúri Nagydíj: Hét kör a Safety Car mögött pont elég volt ahhoz, hogy kifussanak az időből, és így 61 helyett csak 60 körös lett a verseny. Természetesen Hamilton győzött.  

2014, Japán Nagydíj: Itt gondolom sokaknak egyből Jules Bianchi végzetes balesete jut az eszébe. Piros zászlók, SC-k, volt itt minden. Igazi kaotikus futam volt, de a 43. körben Bianchi kicsúszott és pont a Sutil autóját mentő daruba csapódott. Végül a 46. körben leállították a versenyt, és a 44. kör állása lett a végeredmény. Hamilton lett a győztes, és ez lett az első verseny az F1-ben, amikor kétszer is elő kellett venni a piros zászlót.  

2014_japam_bbc.jpg

2014, Japán (fotó:bbc)

2017, Szingapúri Nagydíj: Eső és három SC fázis. Ismét letelt a két óra és az 58-ik körben leintették a 61 körösre tervett versenyt. Hamilton nyert és Szingapúrban harmadjára kellett az időkorlát miatt leinteni a futamot 6 év alatt. 

2018, Kanadai Nagydíj: A szervezők és Winnie Harlow szupermodell addig egyeztettek a leintés mikéntjéről, míg elvesztették a fonalat és sikeresen meglengették a kockás zászlót a 69. körben a 70-ik helyett. Így pedig a 68. kör állása lett a végeredmény. Bár ez nem változtatott a befutón, mivel Vettel rajt-cél győzelmet aratott. 

2019, Japán Nagydíj: Az 53 körös versenyt a mindig precíz japán szervezők sikeresen leintették az 52. körben, így az lett a végeredmény. Bottas pedig a dobogón tetején pezsgőzhetett.  

Szólj hozzá

eső Japán Brazília Hungaroring Forma-1 F1 Belgium Formula-1 Schumacher Forma1 Forma 1 Hamilton Formula 1 Formula1 Senna Hill Imola Fittipaldi