A bikák hét útja – F1 motorkereső Red Bull módra
2020. Október 2. A nap, amelyen a Honda bejelentette, hogy a következő év végén kiszállnak a Formula 1-ből, ezzel kisebb sokkhatást elérve a szurkolók körében, és nem kis probléma elé állítva a Red Bull két csapatát. A kérdés adott: hogyan tovább? De mielőtt erre rátérnék, nézzük mi is vezetett idáig, mert az sem mellékes.
A Honda már augusztusban közölte a Red Bullal, hogy gondolkodnak a folytatáson, és volt is néhány elejtett fél mondat erről, de senki nem gondolta komolyan, hogy ez megtörténik. A japán autóóriás végül szeptember végén hozta meg a végső döntést, és pár napra rá be is jelentették, hogy lehúzzák a rolót az F1-es projektnek. Mondhatjuk, hogy nem érte váratlanul a hír a két csapatot (persze ők pár nappal hamarabb tudták, mint mi), de azért ez nem ilyen egyszerű. A 2022-es autók tervezése már javában zajlik minden csapatnál, ami nem kis munka, hiszen egy elég komoly és komplex szabályváltozási csomag lép életbe. Igen ám, de úgy elég nehéz F1-es autót tervezni, ha nem tudod milyen motor köré kell rajzolni a vonalakat. Persze, volt már rá példa, hogy az utolsó pillanatban váltott egy-egy csapat motorpartnert, de a Brawn 2009-es sikerét leszámítva (Helló, Honda!) egyik sem sült el túl jól. A Honda indoklása arra, hogy miért döntöttek így, elsőre elég egyértelmű: „Itt nem a rövid távú bevételek és kiadások számítottak, egyszerűen szeretnénk karbonsemlegessé válni 2050-ig, ezt a célt tűztük magunk elé. Szeretnénk a mérnöki forrásainkat erre a területre átcsoportosítani, szóval itt nem a profit vagy a COVID volt a meghatározó, ez főként a mérnöki forrásaink kérdésén alapult. A Honda mérnökei, akik jelenleg az F1-ben dolgoznak, most a technológia terén szerzett tudásukat felhasználják a karbonsemlegesség 2050-es eléréséhez.”
Oké, szóval a cég úgy döntött, elmegy az elektromos autó- és motorgyártás irányába és 2030-ra az a tervük, hogy autóik 2/3-a már elektromos legyen. Jól hangzik.... Csak éppen több sebből vérzik. Egy komplett F1-es motorrészleg mérnöki állományát ráállítják a közúti elektromos motorok fejlesztésére? Nehezen hihető. Ráadásul az F1 egyik legfőbb irányvonala pont az, hogy megszabaduljon a fosszilis üzemanyagoktól. Erről egyébként pont a Honda bejelentése előtt ment ki egy poszt a F1rkán, amit itt olvashatsz. A másik rés ezen a pajzson nem más, mint maga a Honda szerepvállalása az autó- és motorsportban. Különös tekintettel az IndyCarra, ahol még mindig a V8-as erőforrások uralkodnak és a japánoknak eszük ágában sincs elhagyni a szériát. Az észak amerikai sorozatban ugye 2023-ban fognak jönni a jelenlegi F1-hez hasonló hibrid hajtásláncok, és már most nagy pénzekben lehet rá fogadni, hogy a másik motorgyártó Chevrolethoz viszonyítva a Honda motorok igencsak kelendőek lesznek. A másik kikerülhetetlen dolog a Honda kapcsán a MotoGP. Itt jelenleg ők a mezőny Williamse, és ez nagyon fájó pont nekik. A kétkerekűek ázsiai piacán komoly részesedéssel bírnak, és PR szempontból nem engedhetik meg maguknak, hogy hosszú távon a „futottak még” kategóriában legyenek. Abból a pénzből, amit megspórolnak azzal, hogy lezárják az F1 projektet, ide is kerül. És ne feledjük, van egy furcsa párhuzam a Honda F1-es és MotoGP-s jelenléte között. Amikor kivonultak a királykategóriából rövid időn belül sikerszéria következett a másik szériában. Ez bizony nem elhanyagolható szempont. Ráadásul, ha tényleg az elektromos autók felé kötelezi el magát a cég, ami fennen hangoztatja, hogy a versenyzés a gyár DNS-ében van, akkor a jövőre már világbajnoki státuszt kapó FE lenne az igazi platform ennek bemutatására. A BMW, a Mercedes, a VW (Audi, Porsche), a DS, a Nissan és a Jaguar már mind ott vannak gyári csapattal. Viszonylag olcsó egy csapat üzemeltetése (főleg F1-es léptékkel) és egyértelműen a legjobb platform erre, hiszen az FE és az FIA közötti megállapodás értelmében 25 évig csakis ez a széria lesz elismerve, mint tisztán elektromos bajnokság. De a Honda nem igazán akar élni ezzel a lehetőséggel, ami kicsit (vagy nem is annyira kicsit) érthetetlen. Vagy ez az egész karbonsemlegesség csak porhintés?
kép: Funn1
A (finoman szólva) nem túl jól sikerült McLarenes kaland után a Honda motorgyártóként csapat nélkül maradt és a RB dobott nekik mentőövet a Toro Rosson keresztül 2018-ban, majd egy év múlva, miután látták, hogy komoly előrelépés történt mind teljesítményben mind megbízhatóságban, úgy döntöttek, a nagycsapat autóit is a japán egységek hajtsák meg, bár hozzáteszem, addigra nem sok választásuk volt. A 2019-es szezonban pedig már el is kezdtek szállingózni az eredmények és meglett a futamgyőzelem is. Idén pedig már egyértelműen az lett a célkitűzés, hogy Verstappen és a Red Bull-Honda a világbajnoki címért megy Lewis Hamilton és a Mercedes ellen. Ez, mint látjuk, kicsit túlzott optimizmus volt, bár a holland pilótán semmi nem múlott. Viszont sem a motor, sem az autó nem tudja felvenni a versenyt a Mercedessel, legalábbis Hamilton ellen semmiképp. De ennek ellenére is meglepetés a döntés, hiszen tavaly ugyanúgy három versenyt nyertek, mint a Ferrari a „titkos alkus” motorral, idén pedig már egyértelműen előléptek második erővé és a Mercedesen kívül, úgy tűnik, csak Hondás autó tud futamot nyerni. Ráadásul hosszú idő után először történt az, hogy ugyanaz a motorgyártó két csapattal is a dobogó legfelső fokára tudott állni. Viszont a 'mézesheteknek' vége, és a Red Bull eredményt akar. Az, hogy Albon egyszer, Verstappen pedig háromszor esett ki motorhiba miatt, nem tetszett sem a hollandnak, sem pedig a csapatnak, és kezdtek kissé idegesek lenni. A megbízhatóság sem a legtökéletesebb, hiszen a büntetlenül cserélhető egységekből már kifogytak, így 100%, hogy lesz olyan futam, amit hátrasorolással kezdenek, és ugyanez igaz az AlphaTaurira is. A japánok még a McLaren partnereként végignézték azt a szisztematikus imázsrombolást, amit Hornerék műveltek előző partnerük, a Renault ellen, akikkel 2014-ben három (15-ben nulla), '16-ban kettő, '17-ben három, '18-ban pedig négy futamot nyertek. Összehasonlításképp, a Ferrari ezen időszak alatt 15 futamot nyert, és és az olaszoknak két olyan év is volt ('14 és '16), amikor nem sikerült egyszer sem az első helyen befutni. Tudták jól, ha nem jönnek azok az eredmények, amit Hornerék vízionáltak, akkor bizony ott a motorpartner minden lehet, csak jó nem. Erre jött még az FIA „party mode” betiltása, amit a Honda előre jelzett, hogy nem jó ötlet, és ez nekik hátrány lesz. A Red Bull viszont mintha meg sem hallotta volna, minden követ megmozgatott a szabály életbe lépéséért, majd fennen hirdette, hogy ez bizony nekik köszönhető. Mint látjuk, a Mercedest nem igazán rengette meg a dolog, a Honda viszont mintha gyengült volna. Verstappen eddig legalább Bottassal tudta tartani a lépést a futamokon, most már ez se nagyon megy. A japánok pedig úgy döntöttek, nem várják meg az új szabályok bevezetését és 2021 végén távoznak inkább, mielőtt a Red Bull nagyon belemelegedne a bűnbakkeresésbe. Lehet őket ezért hibáztatni? Nem. De azért viszont nyugodtan lehet rájuk haragudni, hogy csakúgy,mint 2008-ban, a siker kapujában lépnek le szerintem. Anno már ott volt a spájzban a győztes autó és egy fagyi áráért eladták az egészet. Most pedig már felküzdötték magukat második erőnek, nem kímélve sem időt sem pénzt, és pont a nagy szabályváltozások előtt, ami kaput nyithat a Mercedes dominancia megszakításához, lelépnek. Kell, hogy legyen valami igazi indok erre. És van is. Méghozzá az IndyCar! Bizony ám, az a fránya IndyCar. Az F1-es bejelentés után másnap jött is a hír, hogy a Chevrolet és a Honda az évtized végéig hosszabított motorszállítóként az amerikai sorozattal, ahova 2023-ban érkezik a hibrid technológia 2.4 literes V6 ikerturbó formájában. Na, most tegyük mellé a Honda lelépő közleményét és máris tiszta a kép. A tudást és a mérnököket egész egyszerűen átrakják az IndyCar részlegbe és kész. Persze, az Indybe jövő hibrid technológia nem egyezik meg teljesen az F1-ben használt rendszerrel, mert sokkal egyszerűbb lesz, de bizony, akkor is dolgozni kell rajta. Kevesebb pénzt és időt kell ráfordítani és csak egy ellenfél van a Chevi személyében. A képlet pofonegyszerű lett Japánban. Dobjuk az F1-et az IndyCar-ért, és kész. A Honda azért hozzátette, hogy szeretne szép búcsút és ezért egy új egységet épít 2021-re de ennyi a részükről. Ezután ahhoz kezd a Red Bull és az AlphaTauri, amihez csak akar.
Nagy terveket szövögettek együtt
Na, de tényleg, mihez kezd? Már javában készülnek a 2022-es tervei, és bár van idő addig, azért nem ártana tudni, hogy mi köré fog épülni a kasztni. Nézzük a kézenfekvő lehetőségeket azzal számolva, hogy a Red Bull és az AlphaTauri, kéz a kézben akar járni. Főleg, hogy technikailag ismét szorosabbra fogják fűzni a viszonyt és már nem fiókcsapatként akarják pozícionálni a kisebbik alakulatot, hanem testvércsapatként.
-
Mercedes: A németek saját magukat is számolva négy csapatot fognak ellátni a jövő évtől kezdve. Kizárt, hogy bevállalnának még 4 autót ehhez. Ráadásul jelenleg a RB a legnagyobb rivális, szóval alapból kizárt, hogy ez megtörténjen. Egyetlen esélyük van erre Horneréknek. Ha a Mercedes kiszáll, mint gyári istálló. Ugye vannak arről pletykák, hogy az Ineos megvenné a csapatot '22-től, és a Mercedes csak mint motorgyártó maradna a sportban. De hat csapat akkor is rengeteg lenne.
-
Ferrari: Ezt is kizárhatjuk. Az olaszok sosem adnának motort egy bajnoki riválisnak. Ráadásul, ahogy most állnak, még ha kínálgatnák se kéne az osztrákoknak a Ferrari egysége.
-
Renault: Hát, csak ők maradtak. A két csapatnak komoly múltja van egymással. 2007 és 2018 között ők adták az erőforrást a Red Bullnak és nyertek együtt 4 vb címet. A válás viszont elég asztalborogatósra sikerült, és azóta sem puszipajtások. Bár az FIA szabályzata kimondja, hogy ha egy csapat motorgyártó nélkül marad, akkor a legkevesebb ügyfélcsapattal rendelkező köteles motort szolgáltatni nekik, ami ugye a Renault lenne. Abiteboul jelezte, hogy természetesen készek motort adni mindkét csapatnak, de hozzátette, nem valószínű, hogy ők lennének az A terv. Hozzáteszem, valószínűleg az ABC legvégén kell keresni ezt a tervet Milton Keynesben, és mindent meg fognak tenni azért, hogy ne kelljen a Renaulthoz fordulniuk.
Ezeket figyelembe véve, egyértelmű, hogy valamilyen alternatív megoldást kell találnia a csapatnak, méghozzá viszonylag gyorsan. Kik jöhetnek szóba? Van pár lehetőség előttük és egyik sem hangzik rosszul.
-
Toyota: A másik japán óriás F1-be csábítása kézenfekvő lenne. Megvan a tudásuk és a pénzük is hozzá. A technológiát úgy ismerik, mint a tenyerüket, hiszen a WEC-ben tökélyre fejlesztették azt. Viszont azzal, hogy az LMP1 helyett jön az új kategória és vele az ellenfelek, a Toyota csakis arra koncentrálja ezt a tudását.
-
RB mint motorgyártó: Időről időre felröppent már ez a pletyka. A jelenlegi technológia még a Red Bullnak is túl drága ahhoz, hogy a nulláról kezdjenek egy ilyen hajtásláncot fejleszteni. Ráadásul nincs semmi garancia arra, hogy az ütőképes is legyen. Viszont könnyen előfordulhat, hogy a Honda átadja a terveket a bikáknak, és ezzel Milton Keynesben megnyílik az út egy saját motor gyártása felé. A tervek kész vannak, már csak kell egy jó mérnöki gárda, akik összeszerelik és fejlesztik. Megjegyzem, Andy Cowell, a Mercedes motorguruja idén elhagyta az AMG-t és elvileg még mindig szabad préda. Köré felépíteni egy motorfejlesztő csapatot igencsak meggondolandó. De az Ilmor cég is elérhető, akik ráadásul ismerik is az erőforrást, hiszen Ilien motorfejlesztő szupercsapata is segített a Hondának rendbetenni és versenyképessé tenni az erőforrást, pont a Red Bull közbenjárására. Ez ráadásul egy plusz előnnyel is járna, hiszen a motorfejlesztésre nem fog vonatkozni a költségplafon, és mivel jövőre kezdődik a könyvelők világbajnoksága is, biztos lehet majd egy két trükkött alkalmazni. :)
-
Mugen: Bár a Honda kivonul, könnyen lehet, hogy a gyári tuningcég átveszi a stafétát. Nem először tennék ezt, és a Mugen-Honda igencsak jól csengő név. Hogy megbírkóznának-e ezzel a technológiával? Jó kérdés, de a válasz valószínűleg igen, hiszen mégis csak a Hondához tartoznak.
-
VW: a német konszern már nagyon régóta ígérgeti, hogy visszatér, bár ezt már egy ideje senki nem hiszi el nekik. Viszont most nemrég ismét megjelent pár nyilatkozat, hogy mégiscsak szívesen csatlakoznának, ha lesz rá alkalom. Nos, itt az alkalom. Ne feledjük, hogy 2021. január egytől az F1-nek új első embere lesz, Stefano Domeniccali személyében. Az olasz szakember miután nem túl barátságos módon megvált tőle a Ferrari, a német gyártó szövevényes hálójában találta magát. Az Audinál elkészítette a tervet egy F1-es szerepvállalásra, majd ezután a Lamborghini vezére lett. Tehát a VW-nek van egy kész terve, amit az F1 új vezére készített nekik. Pletykák szerint a Porshe még egy próbamotort is legyártott a projekthez pár éve. A hírek szerint a VW leghamarabb 2026-ban szállna be, de most itt egy nagy lehetőség nekik. Ha meg tudnak egyezni a Red Bullal és rajtuk keresztül esetleg megkapják a Honda F1-es terveit, rögtön nem kell „elpocsékolni” egy-két évet a tervezésre, majd ugyanennyit a tökéletesítésre. A VW-nek megvan mindene ahhoz, hogy a Honda kész tervei alapján egy év alatt egy ütőképes motort tegyen le az asztalra a két csapatnak. És ráadásul az autó tervezési munkáit sem akasztaná meg túlzottan. És hogy milyen néven lépnének be a németek? Porsche, Lamborghini, Bugatti esetleg Audi? Az már igazából részlet- és PR kérdés. Ráadásul Domeniccallitól is biztos, hogy minden segítséget megkapnak ahhoz, hogy ez megvalósulhasson rövid időn belül. Hiszen igencsak szép belépő lenne az olasztól, ha hozna magával egy erős gyári vállalatot motorgyártóként, akik hosszab távra is elköteleznék magukat a széria mellett.
Takuma Sato az idei Indy500 győzelme után
Jelenleg ezek a lehetséges forgatókönyvek, úgyhogy megállapíthatjuk, hogy van pár alternatíva. A Red Bullt ismerve azon se lepődnék meg persze, ha egyszer csak előállnának egy olyan őrültnek tűnő forgatókönnyvvel, amire senki sem gondolt. Azért ez náluk simán benne van a pakliban. Viszont iparkodniuk kell, mert Verstappen bizony nem fog várni sokáig. Feltett szándéka, hogy a Red Bullal legyen világbajnok, de ha azt látja, hogy ez nem biztosított, az első adandó alkalommal le fog lépni oda, ahol úgy érzi, hogy a címért harcolhat. És ha már pilótakérdés! Perez előtt ez a motormizéria kinyithatja az ajtót a Red Bullhoz. A csapat eddig ugyanis ingyen kapta az erőforrásokat, de a jövőben könnyen előfordulhat, hogy ez súlyos pénzekbe fog kerülni. Márpedig hiába lesz költségsapka, az Aston, mint névadó szponzor kivonulása a csapat mögül biztos, hogy érzékenyen fogja érinteni a büdzsét, és egyelőre nincs hír arról, hogy bárki a helyére lépne. A jó öreg Checo mögött viszont elég komoly pénzkötegek sorakoznak, és éppen gazdára várnak. Az pedig nem kéréds, hogy azt a szintet simán tudná hozni, mint amit Albon teljesít jelenleg. A Honda lelépése egyébként szépen megbojgathatja az amúgy sem egyszerű pilótapiacot, de ezt a témát már nem nyitom meg, mert annyi változó van benne, mint..... Szóval nagyon sok. De jöhetnek róla tippek kommentben!