2020. okt 13.

A visszatérő(k) – Eifel Nagydíj 2020 - elemzés

írta: F1rka
A visszatérő(k) – Eifel Nagydíj 2020 -  elemzés

Nem tudom, hogy az idén eddig megrendezett 11 futamból hány előtt mantrázták napokig, hogy esőverseny lesz, de szerintem a többségénél ez volt. És persze mindenki fakírként várta ezeket, majd utána nyugtázta, hogy természetesen elmaradt az égi áldás. Bár most legalább a pénteket eltalálták, jött az eső, erre mi történt? Akkora köd lepte be a pálya környékét, hogy a mentőhelikopter nem tudott a szabályokban foglalt 20 perc alatt odaérni a kijelölt kórházba. Bár ha minden nagydíj-hétvége előtt eljátsszák ezt, a nagy számok törvénye szerint előbb vagy utóbb eltalálják. Szóval péntek a pihenésé volt, a két lefújt FP-vel, úgyhogy szombatra kicsit sűrű lett a program a mérnököknek. Lance Stroll és Nico Hülkenberg pedig versenyt futott az idővel, de míg előbbi a toaletthez, utóbbi a pályához. Bár a német amúgy is a pálya felé tartott, de csak mint sajtós. Úgyhogy kellett egy versenyzői belépő, egy negatív teszt, és egy kis átszerelés az autón. Üléscsere, pedálok, kormány és jó pár kis apróság beállítása. És persze egy kis szerencse, hogy pont nála legyen a sisakja. Bár ez inkább annak szólhatott, hogy szabadidejében lehet a Nordschleife-re készült. De hát ember tervez.... Jajj, nem gonoszkodom többet Strollal. Ezenkívül az autót is be kellett állítani, amit csak saccra tudtak megtenni. Bár volt adatuk Pereztől, és tudták Hülkenberg alapbeállításit még Silverstone-ból, de azért ez más pálya, más körülmények, és az autó sem ugyanaz, hiszen azóta kapott egy nagyobb fejlesztési csomagot. Szóval HULK jóformán vakon ment neki az időmérőnek és a versenynek, a szereplése pedig parádés lett (soha nem gondoltam volna, hogy a parádés szó és Nico egy mondatban fog nálam szerepelni). Egy nagyon jó versenyt láttunk, szinte végig volt valami akció. És van itt pár érdekes téma a hétvége kapcsán, de előbb kezdjük az elemzéssel csapatokra bontva.

1.jpg
Verstappen, Hamilton és Ricciardo

 

 121324669_199398475038661_908063854418838533_o.jpg
Fent: Az időmérő eredménye, lent: a verseny végeredménye

121486159_199709338340908_7985390751412788366_o.jpg

 

Williams

Időmérő: Russel 17. Latifi 18. A kanadai ilyen közel ritkán kerül csapattársához, mármint ha az időeredményeket nézzük. Ezúttal Russellnek nem volt esélye a Q2-be jutni, de ezért nem szabad megdorgálni. Ebben az autóban alapból ennyi van.

Verseny: Latifitől nem vár sokat az ember, főleg egy olyan tehetség mellett, mint Russell. A 14. utolsó előtti helyen végzett, ahol tudott, csatázott, de ennyi. Russell viszont megint balszerencsés volt. Éppen egy hármas csatában volt Vettellel és Raikkönennel, amikor a finn elfékezte magát és repülő pályára állította az angolt. Pedig egy jó taktikával meg egy pici szerencsével megint ott lehetett volna a pontszerzés kapujában. Nem mondom, hogy meg is lett volna, de ki tudja....

HAAS

Időmérő: Magnussen 15., Grosjean 16. Nagyjából ennyit tud az autó jelenleg. Az már kimondottan jó eredmény, ha bejutnak a Q2-be, ami most MAG-nak sikerült is. 

Verseny: Hát ez felemás verseny volt szerintem Gene Haas csapatának. Az első kör végén MAG a 14. volt, Grosjean pedig visszacsúszott az utolsó helyre a rossz rajtot követően. Ezután mindketten keményen küzdöttek a mezőnnyel és a saját autójukkal is. A Haas stratégái ismét kockáztattak, ami most bejött nekik. Alapból szétszedték stratégiailag a két versenyzőt, és ez most a franciának kedvezett. A SC alatt nem jött ki, amivel pozíciókat fogott a pályán, ebből a végén elhozott 2 pontot, mindezt a kemény keveréken. Jár a taps! Magnussennek nem sok esélye volt a végén, hiszen ő sem volt kint kereket cserélni a SC fázisban és utána a használt közepeseken már nem tudta felvenni a versenyt a többiekkel. Pedig akár egy dupla pontszerzés is benne lehetett volna ebben a futamban. 

Alfa Romeo 

Időmérő: Giovinazzi 14, Raikkönen 19., na, ez kicsit nagy különbség. Raikkönennek nem nagyon akart ez a hétvége összeállni, csapattársán pedig látszik, hogy nagyon meg akarja tartani ezt az ülést jövőre is. Az egy kisebb csoda lenne, ha megtörténne, mindenesetre a Q2 szép elismerésre méltó teljesítmény tőle. 

Verseny: A jégembernek nem ez lesz élete hétvégéje. Russell kilökése miatt kapott 10 másodperc büntetést, és az autója is megsérült. 12. hely lett a vége. Végig tartotta Vettel tempóját és szorosan követte, de hogy ez most dicséret vagy sem, nem tudom. GIO végig szépen ment, nem ejtett hibát, nem bonyolódott fölösleges harcokba, aminek eredménye az utolsó pontszerző hely, s ez már nagyon ráfért az önbizalmára. 

AlphaTauri

Időmérő: Gasly 12., Kvjat 13. igazából semmi extra nem történt. Gaslytól megszoktunk idén, hogy erőn felül teljesít a kvalifikáción és bemegy a Q3-ba, de hát ezt nem lehet mindig elvárni tőle ezzel a kocsival. Ugyanúgy, ahogy Russelltől sem az állandó Q2-es részvételt. 

Verseny: Gasly ismét formában volt, mint végig ebben a szezonban. A hatodik hely nagyszerű eredmény tőle és külön dicséret azért, mert nem akadt össze senkivel a csaták során. Pedig akadt rá jelentkező. Kvjat pedig megköszönheti Albonnak, hogy tönkrevágta a versenyét egy teljesen értelmetlen manőverrel. Ez minden bizonnyal egy pontszerzésbe került neki. Így meg maradt az utolsó hely. 

Ferrari

Időmérő: Leclerc 4., Vettel 11. A Q2-ben 5 tizedet volt a két pilóta között, ami idén már szinte fel sem tűnik. De hogy a monacói honnan szedte elő ezt a kört a Q3 végén, óriási rejtély. Fantasztikus kör volt, nincs rá jobb szó. 

Verseny: LEC hetedik és VET tizenegyedik helye nekem felemás érzés. Tényleg előre lépett a Ferrari? Nézzük csak meg kicsit közelebbről: Ocon, Norris, Albon, Bottas kiesett technikai hiba miatt. Stroll pedig biztos nem a 20. helyről indult volna, ha képes beülni az autóba. A kiesők csapattársainak tempóját elnézve (Stroll esetében Perezét), ebből bizony simán dupla nulla lehetett volna. Egy körön, úgy tűnik, Leclerc pár helyen fel tudja venni a versenyt a középmezőny elejével, de a versenytempó még mindig nagyon halovány. De legalább megbízható a motor, és ez bizony pontokat tud érni, mint azt a jelen példa is mutatja. 

Renault

Időmérő: Ricciardo 6., Ocon 7. helye, vagyis maga a Q3-as szereplés mára kötelező lett. Pedig ez nagyon nem így volt az szezon elején. Szóval, ha akkor kicsit szidtam őket, most a dicséretet is megérdemlik. Ocon pedig csak 0.02 másodperccel maradt el az ausztrál csapattárstól, ami szintén nagyon jó eredmény tőle.

Verseny: Oconnak nem volt szerencséje, a 21. körben beadta a kulcsot az autója, amiért nagy kár, mert ez egy nagyon erős nap lehetett volna a csapatnak. Ricciardo nagyszerűen vezetett, kihasználva az esélyt, és végre a 2018-as monacói győzelme után dobogóra állhatott. Abiteboul pedig tervezheti a tetoválását, ha már fogadást kötött az ausztrállal, a háttérben pedig Alonso dörzsölheti a tenyerét, mert nagyon úgy tűnik, a francia csapat végre jó irányba fordult és egyre versenyképesebbek. 

3.jpg
Daniel Ricciardo

 

McLaren

Időmérő: Norris 8., Sainz 10. A Q3 kötelező a McLarennek idén és bár az autó teljesítménye igencsak pályafüggő, ez azért némiképp csalódás. Mintha picit visszafele lépkednének. 

Verseny: Norris valószínűleg még álmában is azt hallotta, ahogy a mérnöke folyamatosan mondja neki, minden kanyar után használja a 03 beállítást. De sajnos ez sem mentette meg a versenyét. Bár ami neki pech, az nekünk szerencse volt, hiszen láthattunk egy jó kis sprintfutamot a végén. Sainz szépen felhozta magát és ötödikként intették le, ami azért nem rossz. Viszont szinte esély sem volt arra, hogy felvegyék a harcot RIC-el és PER-el versenytempóban. Nagyon szoros a harc a konstruktőri harmadik helyért a RP, a Renault és a Mclaren között ami miatt teljes gőzzel fejlesztenek a csapatok. Viszont úgy tűnik, a McLaren mintha túlkapkodórsa vette volna a dolgot. Legalábbis ez tűnik ki a versenyzői nyilatkozatokból. A spanyol pedig kerek-perec kijelentette, hogy ezzel az autóval esélytelen volt a dobogóra és a  két futammal ezelőtti konstrukció sokkal jobb volt. 

Racing Point 

Időmérő: Hülkenberg 20., és Perez 9. helyét nem érdemes összehasonlítani, hiszen a csapatot még az ág is húzta. Miután kiesett a pénteki nap (bár ez mindenkire igaz), a szombati FP1-en is csak Perez körözött, így fele annyi adatból dolgoztak. Hülkenberg pedig csak a kvalira tudott bepattanni az autóba, amin már akkor nem lehetett komolyabb változtatásokat eszközölni. 

Verseny: A német beugró az első kör végére már a 17. volt és szépen lépegetett előre, mint ahogy Perez is. Külön ki kell emelni a RP gumikezelését, ugyanis a mezőnyből egyedüliként  mindketten elmentek a versenytáv feléig a lágy gumikkal, végig jó tempót autózva. Ez egy beugró esetében kiugróan jó teljesítmény, Perez pedig ráadásul mindezt használt lágyakon tette meg. A mexikóinak végül nem sikerült elkapnia RIC-et, de egy szem panasz nem érheti. Hülkenberg nyolcadik helye pedig egészen káprázatos teljesítmény a körülményeket tekintve. A közvetlen vetélytársak közül, csak ők ketten tudtak mindkét autóval pontot szerezni, ez pedig pont elég volt ahhoz, hogy ha csak ideiglenesen is, de átvegyék a konstruktőri harmadik helyet a McLarentől.

Red Bull

Időmérő: Verstappen 3., Albon 5. És a szokásos fél másodperc különbség. Azért ezzel az autóval illene egy Ferrarit megverni időmérőn, még akkor is, ha egy csúcsformában lévő Leclerc van benne. 

Verseny: Verstappen hozta a kötelezőt és ahogy az lenni szokott, egyedül ő képes tartani a lépést a Mercedesekkel. Ráadásul szépen ellopta az extra pontot Hamilton elől. Alex Albon pedig...”They race me so hard” Erre a Sky-on csak ennyit mondtak a kommentátorok: „Welcome to Formula 1”. Sokat ekéztem szegény Albont, de mindig reménykedtem benne, hogy feljavul, hiszen ő egy nagyon szimpatikus srác. Voltak is kisebb felvillanások. De ez a mostani produkció egyszerűen kritikán aluli volt. Ha eddig nem győzte meg Horneréket arról, hogy ideje váltani, akkor ez vasárnap biztos hogy megtörtént. Végül kiállt, mert megsérült az autó hűtőrendszere és túlmelegedett a motor. Állítólag. 

Mercedes 

Időmérő: Na, ez érdekes volt. A Q2-ben a közepeseken Hamilton egy elképesztő kört rakott össze, míg Bottas tovább sem jutott volna. A stratégia egyértemű volt, azokon akartak rajtolni, de Bottasnak fel kellett rakni a lágyakat, így az angolnak is ezt kellett tennie. Ez a belső szabály, ha tetszik, ha nem. A Q3-ban viszont a finn a fene se tudja honnan, de előhúzott egy majdnem két tizeddel jobb kört csapattársához képest. Győzelem után pole...nem is rossz, Valtteri. 

Verseny: HAM jobban rajtolt, és most végre BOT megcsinálta azt, amit pl Silverstone-ban is hiányoltam nála. Kemény volt, nem hagyta magát és a rosszabb rajtja ellenére sikerült harcban megtartania az első helyet. Első hely, nála a taktikai előny is, mi baj lehet? Hát miután ezt szépen összegürizte magának, szépen becsomagolva odaadta az egészet egy nagy hiba után HAM-nak és VER-nek, akik köszönték szépen a lehetőséget. A motorprobléma már csak hab volt a tortán a napjára. 

2jpg.jpg
Hamilton és Verstappen
Értékelés:
Futam osztályzat:    8/10 (Már csak egy kis csata hiányzott a győzelemért. Na, meg pár csepp eső)
Futam legjobbja:      Hülkenberg (Ez nehéz döntés volt. RIC, LEC, GAS, GRO is nagyszerű volt)
Futam legrosszabja:    Albon (VET, RAI sem volt messze)

Hét év nagy idő az F1-ben. Bizony, ennyi idő telt el azóta, hogy utoljára vendégül látta a Nürburgring a száguldó cirkuszt. Például abban az évben mutatkozott be Valtteri Bottas a Williamsban Maldonado csapattársaként, Lewis Hamilton pedig pont Michael Schumachert váltotta a Mercedesnél. Vettel a csúcson volt, Alonso a Ferrariban kergette, Raikkönen és Grosjean pedig a Lotus – Renault kormánykerekeit tekergették. A Nürburgring egy kicsit olyan, mintha az F1 mostoha gyereke lenne. Fantasztikus versenyek zajlottak mind a régi, mind az új vonalvezetésen, de valahogy sosem volt biztos a helye, aminek oka igazából most nem is tudom az okát. Talán Hockenheim? Mert bár én is nagyon szeretem a Nürburgringet, de ha azt mondják, gondoljak egy német F1-es pályára, akkor nekem egyből a régi Hockenheimring vonalvezetése ugrik be. De elég a nosztalgiából! A Nürburgring visszatért, hozta magával Hülkenberget és ismét bebizonyította, hogy bizony az öreg pálya, nem vén pálya. Jött, látott, mi nézők pedig győztünk. 

És akkor nézzük a pálya  árnyoldalát! Németország két F1-es pályája régóta küzd a közönséghiánnyal, na meg egymással is, éppen ezért érdekes volt látni, hogy mi lesz. Hiszen a pálya engedélyt kapott 20 ezer jegy értékesítésére. Ebből pedig kb 13 ezret adtak el. Hogy ez amiatt van, mert a YouTube is közvetítette az országban a futamot (tudjuk, hogy rengeteg a bírálat a német RTL felé a közvetítések miatt), vagy maga az érdektelenség (bár ugye ott volt Mick Schumacher), esetleg az időjárás előrejelzés volt a riasztó, azt nem tudom. De vajon a Hungaroringre mennyi kelt volna el, ebből a 20 ezer jegyből, ha megkapja ezt a lehetőséget? A másik dolog maga az időjárás. Egy hegységben októberben F1 futamot rendezni? Persze, lehet. Láttuk. És azt is, milyen akadályok miatt kellett egy komplett napot emiatt törölni, mint ahogy azt is, hogy a nézők télikabátban ültek a lelátón. Maradjunk annyiban, nem ez volt az F1 legjobb ötlete. 

Következő napirendi pont a tartalékversenyzők helyzete. Plussz Ilott és Schumacher, akik arra vártak, hogy bemutatkozzanak egy F1-es hétvégén. Előbbi a Haas, utóbbi pedig az Alfa Romeo színeiben. Sajnos, a köd miatt ez nem valósulhatott meg, de gondolom, legkésőbb a fiatalok tesztjén ez megtörténik. Hülkenberg esete viszont felvetett bennem egy problémát.  A történethez hozzátartozik, hogy Helmut Marko is riasztotta Hülkenberget, hogy adott esetben be tudna- e ugrani a Red Bullba, mivel Albon első tesztje érvénytelen volt, és nem tudták, hogy a második pozitív vagy negatív lesz-e. Ugyebár Stoffel Vandoorne a Mercedes tartalékpilótája, akin egyúttal a RP és a McLaren is osztozik. Az azért egyértelmű, hogy Angliában miért lett Hülkenberg a beugró, hiszen Vandoorne éppen versenyzett az FE-ben azon a hétvégén. Most viszont ott volt. A Red Bull (és az AlphaTauri) tesztpilótája pedig Marko kis kedvence, Sette Camara, valamint a jó öreg Sebastian Buemi. A Racing Point döntése érthető, Hülkenberg már idén beugrott vészhelyzetben és jól teljesített. De a Red Bull miért őt hívta? Szafnauer elmondta, hogy Anglia óta viszik magukkal Hülkenberg ülését és pedálállásait. Vandoorne-hoz viszont nincs ilyenük. Komolyan nem értem a logikát. Szinte minden csapat azt szajkózta egy időben, mennyire fontos lehet idén a tartalékpilóták szerepe. Erre kiderül, hogy még üléspróbát sem csináltak velük. Sőt, ha kellenek, nem is nekik szólnak egyből (lásd: RB) hanem egy harmadiknak, akinek semmi köze a csapathoz. Marko persze szokás szerint lenyomott egy kis kamu dumát a médiának, de sütött róla, hogy csak a szokásos ködösítés. 

4.jpg
Hamilton és Mick Schumacher

 

A végére pedig jöjjön két rekord! Mert nem maradhat ki, hogy Kimi Raikkönen immár a legtöbbször állt fel a rajtrácsra az F1 történetében, Lewis Hamilton pedig beállította Michael Schumacher 91 győzelmi rekordját. Az pedig, hogy a Schumacher család a futam után meglepte az angol bajnokot ennek alkalmából a német rekorder egyik sisakjával, ezzel fejezve ki elismerését, az egyik legszebb gesztus volt, amit F1-es szurkoló láthatott. 

Fotók: FIA, F1, DailyMail
Szólj hozzá

Ferrari Forma-1 Alfa Romeo F1 Red Bull Mercedes Formula-1 Williams Schumacher Forma1 McLaren Forma 1 Hamilton Formula 1 Renault Formula1 Nürburgring Raikkonen Ricciardo Hülkenberg Haas Verstappen Racing Point AlphaTauri Eifel Nagydíj