2020. nov 03.

Imolai szerencsekerék – Emilia-Romagna Nagydíj 2020 - elemzés

írta: F1rka
Imolai szerencsekerék – Emilia-Romagna Nagydíj 2020 - elemzés

Imola. Több okból is legendás helyszín, pedig kevesebb futam volt rajta, mint a Hungaroringen. Mikor legutóbb itt verseny volt, Raikkönen 5-ik lett, Lando Norris pedig 6 éves volt. Furcsa egy nagydíj volt ez. Úgy tűnik, idén nincs sima verseny olasz pályán. Monza és Mugello után az Autodromo Enzo e Dino Ferrari pályán sem unatkozott a mezőny. Legalábbis a futam második felében biztosan nem. Mert a verseny első része inkább vonatozással telt. Az AlphaTaurik amúgy nem véletlenül voltak ennyire versenyképesek. Ugyanis júniusban, amikor még arra sem gondolt senki, hogy a pálya része lesz az idei naptárnak, itt tesztelt a csapat. Nem is akárhogy! Egy forgatási nap keretében az idei autóval mentek a szabályoknak megfelelően 100 km-t demo gumikkal, valamint egy teljes privát tesztet a 2018-as konstrukcióval, de az idei abroncsokkal. Láthattuk, mekkora előnyt jelentett ez. Kvjat tempóját látva, Gaslyt a vízszivárgás egy újabb dobogótól fosztotta meg. Az Alfa Romeót leszámítva pedig nem volt olyan csapat, ahol minden rendben lett volna mindkét autóval vagy pilótával. A stratégák pedig több helyen sem álltak a helyzet magaslatán, ami többeknek is sokba került.

ap_20306519808191n_571_855.jpg
Bottas, Hamilton és Ricciardo

 

A csapatok részéről a Racing Point eldobott egy dobogót, a Ferrari pedig egy dupla pontszerzést. Egyéni részről Russell első pontjait, Albon pedig azt a kevés esélyét is a szerződés-hosszabításra, ami volt.Stroll egyszerűen csak kóválygott a pályán, mint a gólya.... . A Ferrari Vettelre szabott stratégiáját pedig inkább hagyjuk is. Vagyis ne hagyjuk, de arról inkább majd később. Bottasnak, Verstapennek és Gaslynak pedig egyszerűen csak nagy pechje volt. Persze, ami az egyiknek balszerencse, az a másiknak lehetőség. Ricciardo, Leclerc és Kvjat, valamint a két Alfa köszönte a lehetőséget és élt vele, Hamiltonról pedig ismét bebizonyosodott, hogy a szerencse gyermeke. Ahhoz azonban ott kell lennie és tennie kell érte, nem is keveset. Mintha két külön versenyt láttunk volna ismét, idén már nem először. Na, de mielőtt tényleg rátérünk a finomságokra és a bosszankodásra, nézzük a rövid értékelőt csapatokra lebontva!

123218586_205913887720453_881147745036040355_o.jpg
Felül: az időmérő eredménye. Alul: a verseny végeredménye

123253046_206202007691641_3910498516281152594_o.jpg

Wiilliams

Időmérő: Latifi most kivételesen nem az utolsó, hanem az utolsó előtti helyre kvalifikálta magát. Russell zseniális köröket rakott össze, ami végül a nagyszerű helyre lett elég.

Verseny: Russell kétségkívül zseniális pilóta, aki fantasztikus dolgokat tud kihozni a rendelkezésére álló, nem túl versenyképes technikából. Viszont a vasárnapi hibája ismét bebizonyította: még nem állt készen a Mercedes ülésére, kell neki a tanulási folyamat. Egy nagyon buta hiba miatt összetörte az autóját, és ezzel búcsút is intett annak, hogy megszerezze első pontjait. Nem ez az első hibája, bár kétségkívül ez volt a legnagyobb eddig. Ahogy mérgesen és magába roskadva ült a kerítés tövében a hibája után, az biztos benne lesz az év végi összefoglalókban is. De az is 100%, hogy ebből rengeteget fog tanulni. Latifi pedig semmit nem csinálva bejött a 11. helyre és csak 1 kieső hiányzott a pontszerzéshez, amire azért megvolt az esély.

 

Haas

Időmérő: Az amerikai csapattól az is jó teljesítmény, ha már az Alfákat meg tudják verni. Ez megvolt, ezúttal GRO – MAG sorrendben. Ennyit tud az autó, ami efelett van, az már ajándék.

Verseny: Szenvedés, szenvedés. Magnussen egy alternatív taktikával ment, ami egy darabig úgy nézett ki, akár be is jöhet, főleg, ha jön egy kis káosz. A káosz jött, de a bravúr ezúttal elmaradt, pedig a dán mindent megpróbált. Grosjean pedig csak úszott az árral.

 

Alfa Romeo

Időmérő: Giovinazzi, miután némi meglepetésre megkapta új szerződését a jövő évre, rögtön egy utolsó hellyel nyitott. Raikkönen meg a megszokott kimis módon vette tudomásul, hogy törölték azt a körét, amivel bejutott volna a Q2-be. De legalább látszott, hogy van némi potenciál az autóban.

Verseny: Az olasz a tőle megszokott módon nagyszerűen rajtolt, Kimi pedig szokás szerint Vettellel kocsikázott a verseny nagy részében, egy igencsak érdekes taktikán. A verseny felénél simán tartotta az 5. helyet még Perezzel szemben is. Jó formában van a jégember. Ha egy kicsit később jön kereket cserélni, vagy hamarabb jön a VSC, akkor pedig igazán nagyot fogott volna. De mindketten kihasználták az előttük adódó lehetőségeket, és egy dupla pontszerzéssel gazdagították a csapatot.

 

AlphaTauri

Időmérő: Kivételesen jó kvalit ment a Tauri. Kvjat 8. helye önmagában is figyelemreméltó, Gasly negyedik pozíciója pedig egyenesen fantasztikus. Bár ez a poszt bevezetőjében taglalt júniusi teszt eredménye, de ettől függetlenül megsüvegelendő teljesítmény.

Verseny: Gasly rajtja nagyszerű volt, talán a legjobb az első négyesből. Ha picivel több helye lett volna, lehet, hogy a második helyre is fel tudott volna jönni, de hát az angol becsukta az ajtót előtte, és maradt a negyedik helyen. Majd jött a vízszivárgás és fel kellett adnia a versenyt. Pedig egy dobogó ebben simán benne volt. De amit egyik oldalon elvett a sors, azt a másikon visszaadta. Kvjat szépen, feltűnés nélkül körözgetett az egész versenyen, majd az SC után hirtelen két kanyar alatt megelőzte Perezt és Leclerc-t. Ricciardóval már nem bírt, de a negyedik hely több, mint jó az orosztól.

 

Ferrari

Időmérő: Vettel továbbra sem tud túljutni a Q2-n, bár most nem volt messze tőle. Leclerc viszont ismét simán bent volt a Q3-ban, és csak egy tizeddel maradt el a negyedik helytől. Jól megy a monacóinak az utóbbi időben.

Verseny: Vettel jól ment. Sőt, nagyon jól ment, főleg, hogy már a rajtnál megsérült az autója a Magnusennel való koccanás miatt. De most komolyan. Kedves Ferrari, 40 kört a közepesen, 23 kört a keményen? Ebben mi a logika? Plusz kapott még egy 13 másodperces kerékcserét, majd a SC alatt még egy boxkiállást. A totális stratégiai csőd jelei. A németnek esélye sem volt, pedig ez egy dupla pontszerzésnek nézett ki. Leclerc-nek jó taktikát választottak, amiből kihozta a legtöbbet. Úgy döntöttek, az SC alatt nem cserélnek neki kereket, és inkább a pályán elfoglalt pozícióra mennek, ami kiváló döntés volt. Bár Kvjat megelőzte, de utána szépen tartotta magát és megszerezte az 5. helyet. Ebben nem volt több.

 

Racing Point

Időmérő: Stroll a két hetes szünetben kibérelte a pályát és ment jó pár kört, hogy megismerje. De szemmel láthatóan ez sem segített neki, ugyanott folytatta, ahol abbahagyta az előző versenyhétvégén. Vagy inkább még lejjebb. Ha Raikkönentől nem veszik el a legjobb idejét, akkor még a Q2-be se jut be. Perez sem büszkélkedhet a 11. hellyel, de ő csak négy századra volt a Q3-tól, nem öt tizedre.

Verseny: Érthehetlen manőverek, majd a boxkiállásnál elüti a szerelőjét. Nagyon régen láttunk ilyet. Mintha nem lenne valami rendben az ifjabbik Stroll fejében mostanában. De a csapatnál is vannak gondok, hiszen egy dobogót dobtak el azzal, hogy az SC alatt kihívták Perezt, akinek még bőven jó állapotban voltak a gumijai. Óriási ziccert hagytak ki és továbbra sem tudtak egy tiszta hétvégét abszolválni.

image_1.jpg
A RP szerelője szerencsére jól van

 

McLaren

Időmérő: Hozták a kötelező Q3-at a wokingi srácok, de ez mintha egyre nehezebben menne.

Verseny: Igazából semmit nem csináltak a körözgetésen kívül. Gasly, Verstappen és Albon is kiesett előlük, Perez viszont úgy átugrotta őket, mintha ott se lettek volna. Nagyon szürke teljesítmény volt ez, és lassan, de biztosan kijelenthető, hogy elfogyott a lendület a csapatnál. Mintha a fejlesztések nem azt hoznák, amit elvárnak.

 

Renault

Időmérő: A középmezőny nagyon szoros, ezért is fordulhat olyan elő, hogy a Ocon hiába lassabb csak két tizeddel csapattársánál, Ricciardo simán Q3-as, míg beragad a Q2-be. És azért mindössze egy tizeddel megverni Russellt, nem az angolra nézve kellemetlen. RIC viszont nagyon elkapta a fonalat az utóbbi időben.

Verseny: Az ausztrál jól rajtolt, majdnem megfogta Verstappent is, aztán végül maradt az ötödik helyen, majd Gasly kiesése után a negyediken. A kerékcserék után visszacsúszott, de a SC nagyon jól jött neki. Jól döntött, hogy nem akart kereket cserélni és inkább a pályapozíció megtartását választotta. Ez a döntés pedig idei második dobogóját érte. Oconnak is lehetett volna egy jó versenye, de a technika nem akarta ezt most. Bár szerintem RIC szintjétől továbbra is egy kicsit messze van.

 

Red Bull

Időmérő: Ha ironikus akarok lenni, mondhatnám, hogy most csak 4 tizedet kapott Albon a csapattárstól, de ez sajnos inkább már hízelgő a fiatal thaira nézve. De legalább ott volt a Q3-ban Ricciardo mögött és kilátása volt egy jó versenyre. Verstappen pedig talán már álmában is a harmadik rajtokckára áll fel.

Verseny: Most nem nagyon mennék bele abba, mi és hogy történt VER és BOT között, ezt majd alább még kifejtem. Előbb a biztos harmadik, majd a biztos második helyen körözött, és miután nagy nehezen megelőzte Bottast, rá pár körrel durrdefektet kapott. Hát nem idén fogja megszeretni Olaszországot, az biztos. Mindhárom olasz futamon kiesett, és továbbra is vagy a dobogón áll, vagy a sóderágyban, önhibáján kívül. Albon pedig ismét egy nagyon rossz versenyt futott. Folyamatosan csúszott hátrafele, úgy, hogy többen is kiestek előle. A pontot az i-re pedig a megforgással tette fel. És még a versenymérnökének sem hitte el, hogy nem lökték meg hátulról. Egyre nagyobb csoda kell ahhoz, hogy jövőre is a mezőny tagja legyen.

 

Mercedes

Időmérő: Semmi különös nem történt. Sima első sor, ahogy az lenni szokott, és ahogy valószínűleg lesz is az év további részében. Ezúttal Bottas volt a jobb, Hamilton kicsit „életlennek” tűnt a kvalin. Már Portimaoban is csak a jó taktikai érzékenek köszönhette, hogy ővé lett a pole.

Verseny: Bottas jó formában van, ez tény. Mint ahogy az is, hogy hihetetlen peches és hiába nézett ki ez is úgy, hogy meglesz neki, ennek a mezőnynek a szerencse fia egyértelműen Hamilton. Persze az angol dolgozott is a győzelemért, de igazából ez most az ölébe hullott. Lentebb kifejtem az okokat is. Bottas pedig végül a második hellyel vigasztalódhatott VER kiesése után.

 

Futamosztályzat: 7/10
A futam legjobbja: Kvjat (Nem volt senki kirívóan jó. Közte és Kimi között gondolkodtam, és végül a SC utáni két előzés döntött.)
A futam legrosszabja: Stroll és Albon megosztva (Egyszerűen nem tudok választani közülük.)
Különdíj: Raikkönen (Ezúttal úgy döntött, nem az első körben alázza a mezőnyt, hanem a gumiknak ad örök életet.)

 

letoltes_8.jpg
Kvjat ülését ez az eredmény sem menti meg

 

Na, és akkor nézzük, mi is történt Bottas, Verstappen és Hamilton között! A rajtnál Bottas szépen jött el és miután kivédekezte Verstappen támadását, igazából kezében volt a győzelem. Egészen a 2. körig. Ekkor ugyanis összeszedte a padlólemezével Vettel leszakadt szárnydarabját és innentől kezdve esélye sem volt a győzelemre. A sportbírók és a versenyfelügyelők (Nem igazán tudom, ez kinek/kiknek a sara.) nem igazán álltak a helyzet magaslatán, ha egy ekkora darab alkatrész ott lett hagyva a pálya ideális ívén. Imolában rettentő nehéz előzni, ezt eddig is tudtuk. Bottas 1 másodperccel lassabb köröket tudott csak menni, és Verstappen így sem tudott előzési közelségbe kerülni hozzá, még DRS-sel sem. Ez azt jelentette, hogy VER és HAM kénytelen volt ugyanazt a tempót menni, mint a finn. Nyugodtan mondhatjuk, hogy gumispórolós üzemmódban körözgettek. A Red Bull hamar megunta a dolgot, és úgy döntött, hogy egy korai boxkiálással alávágnak, remélve, hogy Bottas-szal reagálni fog rá a Mercedes. Hamiltonnal nem igazán foglalkoztak ebből a szempontból, hiszen azt tudták, hogy ha ő később is jön ki, nem lesz akkora előnye, hogy az élre álljon, ha VER meg tudja előzni Bottast a kiállásnál. Imolában, ha megvan a pozíció a pályán, irdatlan nehéz előzni, még akkor is, ha komoly gumielőnye van a támadónak. Szóval VER kijött egy korai cserére, BOT pedig egyből reagált rá, ahogy várták. Csakhogy kicsit elszámította magát a RB, és nem sikerült a helycsere, így ott folytatták, ahol abbahagyták. Hamilton előtt pedig megnyílt az út, és nem volt más dolga, „csak” az addig gumikímélő körözgetésből tempót váltani és rálépni a gázpedálra. Mivel az abroncsok bírták a strapát (ezt nagyon jól kihasználta Vettel, Raikkönen és Latifi is), a cél egyértelmű volt: kiautózni egy kiállásnyi előnyt Bottas-szal és Verstapennel szemben. Ekkor látszott, mekkora kárt okozott Vettel beszoruló szárnydarabja Bottasnak. HAM rótta a köröket, Verstappen meg tehetetlenül körözgetett a finn mögött, miközben az angol előnye körről körre nőtt, egészen addig, hogy már simán visszatérhetett a kerékcsere után az élre. És ha ez nem lett volna elég szerencse neki, még kapott egy VSC fázist is, miután Ocon félreállt a pálya szélén. Hogy miért tanakodtak percekig azon, hogy kb 1 perc időtartamra megnyomják a VSC gombját? Ez egy jó kérdés. Az ilyen furcsa ítéletekből születnek a konteók. Hamilton még tudott volna pár kört menni egyébként, hogy még nagyobb legyen az előnye, de ha már jött a VSC, köszönte szépen a lehetőséget és amíg a többiek lassú tempóra váltottak, ő kiállt a boxba és szépen visszajött az első helyre. Innentől pedig semmi mást nem kellett tennie, csak behozni az autót a célba. Szerintem nem volt vasárnap csúcsformában az angol, de egy akkora ziccert fél kézzel (vagy három kerékkel) is megold. Verstappen pedig hiába előzte meg végül Bottast, miután az alig tudta pályán tartani autóját körök óta ugyanabban a kanyarban, egy törmelékdarabtól durrdefektet kapva szó szerint kiszállt a versenyből. Ironikusan pont az emiatt beküldött SC lett volna az egyetlen esélye arra, hogy kicsit megkergesse a címvédőt. De látva azt, hogy mennyire nem tudott mit kezdeni a verseny 2/3-ig a sokkal lassabb Bottas-szal, nyugodtan kijelenthetjük, esélye se lett volna előzni. Bottas pedig egy keveset visszakapott a sorstól, de ez nem hiszem, hogy vigasztalja. A finn nagyszerű formában volt, és szinte elképesztő, hogy pont ez okozta a vesztét. Mert ha mondjuk elrontja a rajtot, és VER vagy HAM megelőzi, akkor szedték volna össze azt a szép nagy piros aero elemet a pályán. De ugye nincs ha, szóval ez van.

Na, meg az, hogy a Mercedes zsinórban hetedszer nyerte meg a konstruktőri világbajnokságot.

2020emiliaromagnagpsunday_mercedes_m251037-oxs8lg4zts5j0jwte3njdhyh9v9gfv3892gklt4blk.jpg

 

Szólj hozzá

Ferrari Forma-1 Alfa Romeo F1 Red Bull Mercedes Formula-1 Williams Forma1 McLaren Forma 1 Hamilton Formula 1 Renault Formula1 Raikkonen Imola Ricciardo Bottas Haas Stroll Kvjat Racing Point Albon AlphaTauri