2020. nov 08.

Heti apró - Érdekességek az elmúlt hétből

írta: F1rka
Heti apró - Érdekességek az elmúlt hétből

IndyCar

A Barber Motorsports Parkban rendben lezajlott a kollektív teszt, ahol a 2021-ben teljes szezont futó autók vettek részt. Viszont volt pár hiányzó. A Carlin és a Dale Coyne Racing nem utazott el, de az RLL is csak egy autóval volt jelen. Elég sok szempár szegeződött a két nagy nevű, de a kategóriában teljesen újonc pilótára. Név szerint az FE címvédő Felix da Costára és a veterán NASCAR pilóta Jimmie Johnsonra (bár ő már részt vett egy privát teszten). A tesztnapot egyébként VeeKay (Ed Carpenter Racing) nyerte, mögötte Herta (Andretti HS) és O'Ward (Arrow McLaren SP) voltak a leggyorsabbak.

Eközben a kétüléses IndyCar autó körül egy kisebb szappanopera bontakozott ki. Múlt héten ugyebár az volt a hír, hogy a jó öreg Mario Andretti már nem furikázhatja a pályán a VIP vendégeket. Nos, úgy tűnik, hogy Andretti erről az újságokból értesült. Mint kiderült, volt egy kis félreértés, mivel a Honda az átszervezett költségvetésre hivatkozva úgy, ahogy van, befejezi a kétüléses gép üzemeltetését. Csak éppen ez a hír hamarabb kiszivárgott, mint hogy Andrettinek, na, meg a széria üzemeltetőinek szóltak volna. A Honda hivatalosan is cáfolta Andretti kirúgását, és jelezte: arról van szó, hogy a programon lehúzzák a rolót (A japán cég PR részlege nincs a helyzet magaslatán mostanság). Természetesen a sorozat már nagy erőkkel keresi a támogatókat, és valószínűleg meg is fogja találni. Talán még Andretti is visszatér így.

 

DTM

A jövőre megújuló DTM autók közül az Audi mutatta be elsőként a GT3 alapjaira épülő négykerekűjét. Ezzel is megerősítve azt, hogy bár az ő kiszállásuk miatt csak egy hajszálon múlt, hogy ne kerüljön a süllyesztőbe a széria, a teljesen új szabályok miatt ott lesznek a rajtrácson a BMW és a Mercedes oldalán. A pletykák szerint jönni fog a Ferrari és a Lamborghini is, de ezekről még nincs hivatalos infó. Mindenesetre ha ez így lesz, egy igazán élvezetes sorozat alakulhat ki Gerhard Berger keze alatt, amire, valljuk be, nem sokan fogadtunk volna pár hónappal ezelőtt.

dtm-2021-cars.jpg
Audi R8 LMS

 

Ennél is fontosabb, hogy bejelentették az új szabályrendszert is. Ami újdonság lesz: Az állórajtot a gördülőrajt váltja fel, a vezetéssegítő elektronika engedélyezett lesz, valamint nem lesz engedett a motorfejlesztés. Bevezetik a BoP-t ami jelen esetben annyit tesz, hogy a bajnokság első három helyezettje plusz súlyt kap 25-18-15 kg leosztásban . Ami nem változik: Szombat és vasárnap egy-egy 55 perces futam lesz külön időmérővel, és marad az egy versenyző – egy autó szabály is.

Újdonság még, maga a DTM márkanév alatt szereplő sorozatok színrelépése. Ezek név szerint: DTM, DTM Trophy, DTM Electric, DTM Classic és DTM Esports. Ebből a két legérdekesebb (persze magán a DTM-en kívül) az Electric és a Classic kategória. A Classicon egykori DTM, C csoportos és F1-es versenygépek fognak körözni a pályán. Az Electric pedig a sorozat elektromos meghajtású változata lesz, 30 perces futamokkal. Ezzel biztosítva a szurkolókat, hogy maga a DTM megmarad a belsőégésű motoroknál, ugyanakkor nyitnak az elektromos autózás irányába is.

Végezetül pedig itt a 2021-es versenynaptár is:

  1. május 28-30: Oroszország – Igora Drive
  2. június 18-20: Olaszország – Monza
  3. július 2-4: Németország – Norisring
  4. július 23-25: Németország – Lausitzring
  5. augusztus 6-8: Belgium – Zolder
  6. augusztus 20-22: Németország – Nürburgring
  7. szeptember 3-5: Ausztria – RedBull Ring
  8. szeptember 17-19: Hollandia – Assen
  9. október 1-3: Németország – Hockenheimring

 

Formula 1

Fernando Alonso ismét autóba ült, hogy visszarázódjon, mielőtt elkezdődik a '21-es szezon. A Renault Bahreinben rendezett egy 2 napos privát tesztet, ahol a 2018-as autóval, de idei gumikkal tehetnek meg rengeteg kört. A csapat nem csak a spanyol bajnoknak adja oda az autót, hanem a juniorjainak is. Az idei F3 bajnok Piastrinak, valamint az F2-ben szereplő Christian Lundgaard - Guanyu Zhou párosnak. Ez azért is lett nagyon fontos, mert a szezon végi fiatalok tesztjére, ahol idei autókkal fognak menni (a szabályokat a Renault is megszavazta), Abiteboul megpróbálta kibulizni, hogy Alonso is autóba ülhessen. A többi csapat ebbe nem megy bele, úgyhogy maradnak a privát tesztek és a szezon eleji igencsak rövid kollektív teszt.

Szerdán egyébként az AlphaTauri is privát tesztet tartott Imolában. A Red Bull és a Honda közös neveltje, Tsunoda körözött egy 2018-as Toro Rossóval, amivel 352 km-t tett meg. Így ki lett pipálva az F1-es szuperlicenchez szükséges 300 km-es teszt is a japán pilótának, aki valószínűleg Gasly csapattársa lesz '21-ben.

Pár hónapja írtam, hogy jönni fog a Szaud-Arábia Nagydíj 2022-ben. Nos, jönni fog, csak nem éppen '22-ben. A tervek szerint még el sem kezdték a pálya építését (ami a leghosszabb pálya lesz majd a naptárban, ha elkészül), de úgy döntöttek, minek várni és az ország vezetése megegyezett a Libertyvel, hogy egy utcai pályán már jövőre futamot rendeznek. Az időpontról csak annyit tudni, hogy novemberben kerülne megrendezésre a verseny, a pálya nyomvonaláról pedig még semmilyen terv nincs. Az viszont biztos, hogy Dzsidda lesz a helyszín, és városi pálya verseny lesz. És nagy valószínűséggel az Aramco olajtársaságon keresztül rekord összeget fizetnek a rendezésért, amire a Libertynek igencsak nagy szüksége van. Ezzel a Dakar az FE és az Extreme E után a száguldó cirkusz is ellátogat az országba rövid időn belül.

racefansdotnet-qiddiya-1.jpg
A '22-re tervezett szaudi pálya látványterve

 

Ha már pénz, a Liberty közzétette a 2020-as harmadik negyedévnyi (július, augusztus, szeptember) pénzügyi jelentését. Az első két negyedévhez képest (Q1: bevétel 40m dollár, veszteség 152m dollár. Q2: bevétel 24m dollár, veszteség: 136m dollár) javult a helyzet valamelyest, hiszen beindult a szezon és 597 millió dollár volt a bevétel, a veszteség pedig 104m dollár volt. Így jelenleg 392 millió dollárra rúg az idei veszteség. Egy évvel korábban a Q3-ban 633 millió bevétel mellett 44m profitot termelt az F1. A nagy veszteségeknek több oka is van, ami mind a pandémiára vezethető vissza. A szurkolók kizárása a pályákról, és az újratárgyalások utáni csökkentett szponzorációs és közvetítési díjak. Ezeket azért kellett csökkenteni, mert az eredeti megállapodásokban 21 versenyről volt szó, amiből 17 lett. Ráadásul a promóterek is jóval alacsonyabb összeget fizettek a rendezésért, hiszen nézők hiányában nekik sem volt bevételük.

Ha már a pályáknál tartunk, kiszivárgott egy versenynaptár-tervezet is a jövő évre. Ez még nem hivatalos, sem az F1 sem az FIA nem erősítette meg. Ráadásul Interlagosnak, a Red Bull Ringnek és Barcelónának nincs még aláírt szerződése a '21-es évre. Brazíliában ráadásul lehet, hogy nem is lesz, hiszen arról szólnak a hírek, Rióban már kész vannak a tervek egy új pályára. Barcelona pedig nem igazán ragaszkodik a rendezéshez. A tervezett 23 futam első ránézésre is rengeteg, úgyhogy biztos lesz harc az F1 és a csapatok között, főleg úgy, hogy 3 tripla hétvégét is be akar tenni a Liberty, amit idén is csak a rendkívüli helyzet miatt vállaltak.

Íme a kiszivárgott naptár:

  1. Ausztrália
  2. Bahrein
  3. Vietnám
  4. Kína
  5. Hollandia
  6. Monaco
  7. Azerbajdzsán
  8. Kanada
  9. Franciaország
  10. Nagy-Britannia
  11. Ausztria
  12. Magyarország
  13. Belgium
  14. Olaszország
  15. Spanyolország
  16. Szingapur
  17. Oroszország
  18. Japán
  19. USA
  20. Mexikó
  21. Brazília
  22. Abu Dhabi
  23. Szaud-Arábia

Állítólag a 1-2 héten belül kijön a hivatalos bejelentés is erről. Azonban jó lenne, ha valamiféle B esetleg C tervvel is készülnének, mert ez így egyelőre túl optimistának tűnik. Értjük, nagyon kell a bevétel az F1-nek, de azért nem ártana felkészülni egy olyan forgatókönyvre, mint az idei év.

A Red Bull-Honda saga is folytatódik közben. Miután kitalálták, hogy átveszik jövő év végén a Honda motorját (miután a gyártó kivonul), de annak fejlesztése túl nagy falat lenne még nekik is, igyekszenek mindenkit meggyőzni arról, hogy milyen jó lenne egy motorbefagyasztás az F1-nek. A Mercedes valószínűleg igennel fog majd szavazni, de a Ferrari és a Renault (micsoda meglepetés) jelezte, ők nem fogják ezt támogatni. Két nem szavazat már elég is, hogy megakadályozzák a tervet, de a Ferrarinak ott van a vétójoga is, ha esetleg csak ők voksolnának nemmel. Ironikus módon, ez az ötlet kb 6 hónappal ezelőtt is terítéken volt egy csapatok közötti megbeszélésen, ahol a RB pont a befagyasztás ellen (a Honda kivonulásának indokával), a Renault pedig a mellett kardoskodott. A Red Bull új haditerve az, hogy az FIA és az F1 hagyja ki a csapatokat ebből a döntésből (amit, amennyire ismerem a jelenlegi szabályokat lehetetlen megtenni) és döntsön erről saját hatáskörben. Ha nem teszi meg, akkor komolyan megfontolják a kivonulást. Jean Todt pedig tőle szokatlan módon egyből válaszolt is utalva a fél évvel ezelőtti RB álláspontra. Ezekről eddig is a csapatok döntöttek szavazás útján és ez ezután is így lesz, úgyhogy nem hatja meg az energiaitalosok zsarolási kísérlete. Azt azért kijelenthetjük, hogy Hornerék szépen lassan jó szorosra húzták a hurkot a saját nyakuk körül. Ha nem jön össze a motorstop, akár még az is elképzelhető, hogy tényleg rá lesznek szorulva a Renault (Abiteboul valahol hangosan felnevet) vagy a Ferrari motorjaira.

 

Formula 2 és Formula 3

Valamikor szeptemberben írtam róla, hogy át akarják szervezni a két sorozat komplett lebonyolítási rendszerét, méghozzá úgy, hogy különválnak az F1-től. Mármint ami a versenyhétvégéket illeti. Bizony, nem lesznek F2 és F3 betétfutamok. A hivatalos döntés is megszületett, és a tervezetet változtatás nélkül elfogadták. Tehát: Egy versenyhétvégén két futam helyett három lesz, kevesebb helyszínen. Az F2-ben 24 futam kerül megrendezésre 8 pályán, az F3-ban pedig 21 verseny 7 pályán. A pontos lebonyolítási rendszer (sprintfutam, fordított rajtrács stb) még várat magára. Ezenkívül arról is megegyeztek, hogy a jövőre érkező új F2 autók 2023 végéig maradnak. Ugyanez az F3-ban kicsit változik, ott '21 végéig használják a 2019-ben bevezetett egyenautókat. Mivel így rengeteg hely szabadul fel egy F1-es versenyhétvégén, a W-series valószínűleg zöld utat kap, hogy az F1 állandó betétfutama legyen, valamint sokkal nagyobb mozgástere lesz a Libertynek, ha 2 napos versenyhétvégékben gondolkodik. Márpedig nagyon úgy tűnik, ez lesz a járható út abban a tárgyalássorozatban, amit a csapatokkal folytatnak a tehermentesítésről a minél több versenyhétvégékkel (25 a kitűzött cél 2-3 éven belül) és hosszú szezonnal kapcsolatban.

 

Szólj hozzá

versenynaptár Ferrari Forma-1 F1 Honda Red Bull Formula-1 Alonso Forma1 DTM Forma 1 IndyCar Formula 1 Renault Formula1 F2 F3