2020. dec 06.

Heti apró - Érdekességek az elmúlt hétből

írta: F1rka
Heti apró - Érdekességek az elmúlt hétből

Formula E

Komoly csapás érte a szériát, miután az Audi és a BMW szinte egyszerre jelentette be, hogy 2021 végén kiszáll a sorozatból. Az Audi stratégiája mindenképp érdekes, főleg ha onnan indulunk ki, hogy nemrég még a DTM-ből akartak kiszállni azzal az indokkal, hogy az FE-re koncentráljanak. A márka a sorozat kezdete óta jelen van és 2017 óta szerepeltet gyári csapatot, most pedig azzal indokolták a kiszállást, hogy a FE már elérte célját és felhívta a világ figyelmét az elektromos meghajtás fontosságára. Bár nem erősítették meg, a hírek szerint „motorbeszállítóként” maradnak és az ügyfélcsapataikat továbbra is kiszolgálják.

A BMW szintén jelen az FE 2014-es indulása óta, a gyári csapatot pedig 2018-ban hozták létre az Andrettivel közösen. A közlemény igencsak hasonlít az Audiéhoz. Az autógyártó úgy érzi, teljesen kiaknázták az FE technológiájában rejlő lehetőségeket és inkább az utcai BMW E szériára fognak koncentrálni minden erőforrásukkal. Hogy mi lesz az Andrettivel? Úgy tűnik, a csapatnak új hajtáslánc után kell nézni ’22-től, mivel a bajorok leállítják a teljes projektet.

És hogy mi ennek a külön érdekessége? Az FE 2021-től már világbajnokság lesz, és lépten-nyomon azt hangoztatják, hogy ők a jövő. De ha egy sorozatból két gyártó szinte egyszerre vonul ki, azzal az indoklással, hogy szerintük a széria elérte a maximumot, akkor bizony ott komoly gondok lehetnek a háttérben. Érdekes lesz látni, hogy ez egy mélyütés a sorozatnak, vagy elkezdődik egy dominó effektus?

Audi

A német gyártónak nem a Formula E-nek hátraarca volt az egyetlen bejelentése. Úgy tűnik, komoly átalakulás vette kezdetét az autósport részlegen. 2022-ban először elindulnak a Dakar ralin, méghozzá nem is akármivel. Egy teljesen elektromos hajtáslánccal, nagyfeszültségű akkumulátorral és egy igen magas hatékonyságú energia-átalakítóval.

Ha mindez nem elég, most jön a lényeg: az Audi már dolgozik az LMDh projekten, amivel rajthoz állnak a Le Mans-i és a Daytonai 24 –óráson egyaránt. És újra ringbe szállnak régi LMP1-es ellenfeleik, a Toyota és a Peugeot ellen az új hypercar géposztályban, ami igazi autósport csemegének ígérkezik.

Volkswagen

Miközben a Porsche a FE-ben, a Cupra a túraautó bajnokságokban versenyez, az Audi pedig hypercart épít a VW csoportban, maga a VW márka is komoly átszervezés előtt áll. Vagyis megszüntetés előtt. Ugyanis bejelentették, hogy ez év végén a márka minden autósport tevékenységet beszüntet. A Golf és Polo rali és túraautók gyártását is megszünteti, egyedül az alkatrészellátást hagyják meg.

a201244_blog.jpg

 


IMSA

A Chip Ganassi Racing nemrég bejelentette, hogy visszatér a sorozatba, méghozzá egy igen érdekes párossal. Az F1-ből távozó Kevin Magnusennel és a 2016-os bajnok, valamint Daytona 24 győztes Renger van der Zende-vel. Magnussen és a CGR kapcsolata egyelőre csak az IMSA-ra korlátozódik, de mivel csapatuk van az IndyCarban, valamint NASCAR-ban és az Extreme E-ben is, könnyen lehet, hogy más kategóriákban is rajthoz áll majd a dán.

És ha már F1 és IMSA. Juan Pablo Montoya sem fog unatkozni jövőre. A WEC-ben a DragonSpeed színeiben induló veterán a Meyer Shank Racingel is rajthoz áll. Méghozzá a Daytona 24, Sebring 12, Sahlen’s Six Hours of The Glen, Petit Le Mans versenyeken fog csatlakozni a csapathoz, akik először Scott Dixont akarták, de miután kiderült, hogy a CGR visszatér a sorozatba, ez nem jött össze.

Formula 3

Bejelentették a széria új lebonyolítási rendszerét, ami egész jól hangzik. Pénteken lesz egy 45 perces szabadedzés, majd a 30 perces időmérő. Szombaton kétszer, vasárnap egyszer csapnak össze a pályán, amire mindegyik alkalomkor 40 percük lesz. A szombati első futam fordított rajtrácsos lesz, a második futamét pedig az első futam adja szintén fordított felállásban. A vasárnapi futamra pedig az időmérő eredeti végredménye szerint fognak felsorakozni.

Formula 2

Az F2 kapcsán is megegyeztek, miképp is nézzen ki a hétvége programja. A pénteki 45 perces szabadedzés és a fél órás kvalifikáció ugyanaz lesz, mint egy kategóriával lejjebb. A fő futam viszont átkerül vasárnapra, amit 170 km/60 percben határoztak meg, szombaton pedig 2 sprint futam lesz 120 km/45 percben limitálva. A futamok rajtsorrendjei pedig szintén megegyeznek az F3-al.

Az utolsó versenyhétvége fő futama hozta a kötelező izgalmakat. Tsunoda megszerezte a pole-t, Daruvala és Ghiotto előtt, míg a bajnoki címért harcoló Ilott-Schumacher duóból a brit a kilencedik, a német pdig csak a 18-ik helyről indult. A verseny utolsó 10 köre igazi tűzijátékot hozott, ami egy Tsunoda-Zhou (a 11. helyről rajtolva)-Mazepin befutóval zárult. Mazepinnek viszont ismét jelenése volt a versenyfelügyelőknél és kapott kétszer 5 másodperc büntetést a Drugovich elleni manőverekért. Ezzel végül a brazil előlépett a harmadik helyre. A listavezető Schumacher végül nagyszerű versenyzéssel feljött a hatodik helyre, közvetlen Ilott mögé, ezzel egyik kezét a serlegre téve. A Prema pedig bebiztosította a konstruktőri győzelmét.

A sprintfutam komoly izgalmakat hozott, Daruvala és Ticktum az első helyért, míg Schumacher és a győzelmi kényszerbe került Ilott a dobogóért, és persze a bajnoki címért harcolt. Többszöri elfékezés után Schumachernek kereket kellett cserélni a futam közepén, amivel a mezőny végére esett vissza. Szerencséjére Ilott gumijai is elfogytak az utolsó pár körre és a harmadikról egészen a 10-ig helyig esett vissza, így mindkét Ferrari akadémista bajnokaspiráns pont nélkül zárta az utolsó futamot, ami egy újabb trófeát jelent az az SCH családi vitrinbe. Daruvala eközben megelőzte Ticktumot akit még a megint hatalmas Tsunoda is megelőzött az utolsó kanyarban.

eojlbh0xuaargiz.jpg

Schumacher és Mazepin immár hivatalosan is csapattársak lesznek jövőre Günther Steiner mentorálása alatt, ami látatlanban megérne egy önálló Drive to Survive sorozatot. Schumacher helyét a Premában pedig az F3 bajnok Oscar Piastri veszi át, és lesz Svarcman csapattársa. Eközben Jack Aitken pedig beült (egyelőre csak egy futamra, de könnyen kettő lehet belőle) a Williamsbe, hogy helyettesítse George Russellt, aki Lewis Hamilton helyettesítette a Mercedesben.

Callum Ilottnak pedig, annak ellenére, hogy kiváló szezont futott és a Ferrari akadémia egyik kiemelkedő tagja, nem lesz helye a rajtrácson jövőre, ugyanis elfogyott a támogatók pénze. Remélhetőleg kap egy tartalékversenyzői állást az F1-ben, vagy egy versenyzői szerződést egy másik sorozatban.

Formula 1

Az Abu-Dhabiban megrendezésre kerülő fiatalok tesztje körüli vita szintet lépett és immár a Barátok közttel vetekszik. Az FIA külön engedélyével Buemi a Red Bullt, Alonso pedig a Renault versenygépét fogja vezetni. Ez utóbbi döntés eléggé kicsapta a biztosítékot a többi csapatnál, hiszen egy 39 éves, kétszeres VB győztes mindennek nevezhető, csak éppen kezdőnek nem. A Racing Point, aki alapból ki akarta hagyni a tesztet, mondván, jelenleg nincs fiatal pilótájuk, egyből jelezte, hogy ez esetben egyből kérvényezi azt, hogy Vettel is autóba ülhessen náluk. Természetesen ez ismét egy újabb csörtéhez vezetett a Renault-RP kapcsolatban. A Ferrari szintén beszállt a buliba, hogy akkor bizony Sainznak is jár a lehetőség náluk, szóval már csak idő kérdése, mikor mondja azt a McLaren, hogy akkor ők is jönnének Ricciardoval. És nem lenne meglepő, ha a Mercedes is elkezdene lobbizni Russell esetében. Buemi, Alonso, Vettel, Sainz, Ricciardo… szép lista egy 2020-as fiatalok tesztjén J

De hogy essen szó azokról is, akik ténylegesen, az eredeti szabályokkal összhangban pályára gurulhatnak, íme, a lista: Svarcman a Ferrarival, Zhou a Renaultval, Schumacher a Haas-al, Tsunoda az AlphaTaurival, Ilott és Kubica az Alfa Romeoval, Aitken és Nissany pedig a Williamssel fog tesztelni. Mazepin egyelőre hiányzik a listáról, de ismerve a pénzügyi helyzetét, valószínűleg kisegíti a Haast, hogy autóba ülhessen. Ja, és Schumacher az Abu-Dhabi GP FP1-en is autóba pattanhat.

Romain Grosjean bejelentette, hogy nem tud elindulni az idei utolsó futamon sem, így búcsúzik az F1-től. Helyettese az utolsó futamon is Pietro Fittipaldi lesz. Toto Wolff pedig felajánlotta, ha a Haas nem tud neki valamilyen tesztet szervezni, hogy autóba üljön, a Mercedes szívesen szervez egy privát tesztet neki, amin vezetheti valamelyik bajnok autóját a német alakulatnak, hogy ne a balesete legyen az utolsó emléke egy F1-es autóban ülve. Respect!

grosjean_jpg_gallery.jpg

Szólj hozzá

F1 BMW Volkswagen Monaco Schumacher Audi Formula E Magnussen F2 F3 IMSA