2020. dec 08.

Csere bere fogadom... – Szahír Nagydíj 2020

írta: F1rka
Csere bere fogadom... – Szahír Nagydíj 2020

2020 november 29. és a december 6. között eltelt hét nap kis túlzással izgalmasabb volt, mint néha egy-egy komplett szezon. Egy igazi F1-es fesztivál, ahol voltak hatalmas bukások, drámák, óriási hibák és fantasztikus teljesítmények. Az ezt lezáró Szahír GP pedig megmutatta, hogy az élet a legjobb forgatókönyv-író és egy olyan futamot kaptunk, amiben ennek a sportnak benne volt mindene, amit utálunk és szeretünk. Azzal, hogy Hamilton tesztje pozitív lett, egy olyan dominó indult el, aminek a vége Perez győzelme lett. Ha HAM versenyezhetett volna hétvégén, akkor Russelnek nem kell beülni a Mercedesébe és nem hajthat a győzelemért, és akkor Aitken sem ült volna Russel autójában, amivel a 62. körben kicsúszott, ezzel előidézve egy SC-t és ezzel elindítva egy olyan lavinát, ami RUS dobogójába, vagy talán győzelmébe került. És könnyen lehet, hogy nem Perez szerezte volna meg első győzelmét azzal a csapattal, amit nemrég még saját pénzén mentett meg a csődtől és ahonnan év végén kirúgják, nem szerzi meg az az Ocon az első dobogóját, aki 2 éve még Perez csapattársa volt, és nem az a Lance Stroll lett volna a harmadik, aki miatt Oconnak mennie kellett, és akinek apja a csapattulajdonos, aki kirúgta Perezt. 

perez_sakhirgp2020-1280x720.jpgBoldog dobogó: Ocon, Perez és Stroll

 

Egyértelműen ez lett a szezon futama, de nem csak azért, mert az lett a vége, ami. Hanem azért, mert ebben az egy futamban minden benne volt, ami F1. Voltak újoncok, beugrók, rajtbaleset, kissé unalmas vonatozás, váratlan fordulatok, hibázó csapatok, mezőnyt összehozó SC. Valamint első dobogóját szerző és első győzelmét (ráadásul utolsó helyről) ünneplő pilóta. Már tényleg csak az eső hiányzott, de hát annak kb. annyi esélye van egy bahreini versenyen, mint annak, hogy Verstappen és Leclerc együtt karácsonyozzon. Mielőtt belemennék a részletekbe, nézzük meg, csapatokra lebontva, mi is történt!

130043323_224327105879131_3933393680905791278_o.jpg
Felül: Az időmérő redménye. Alul: a futam végeredménye

129846838_225109802467528_3275888440473844815_o.jpg

Williams

Időmérő: Jack Aitken az F2-es autójából ugrott be, hogy helyettesítse Russellt, és nem vallott szégyent. Sőt! 1 tized másodperccel maradt el Latifitől úgy, hogy ha nem hibázik, talán meg is veri. Hogy ez a kanadaira nézve, jó vagy rossz, mindenki döntse el maga. 

Verseny: Latifi nem ment rossz versenyt, volt pár csatája, de az autó végül megadta magát az 52. körben. Aitken pedig a hibája ellenére sem lett utolsó, hiszen sikerült maga mögött tartania Fittipaldit. Bár ehhez kellett az a szerencse, hogy még pont a boxbejárat előtt csapta le az első szárnyát, és egyből be tudott menni cserére. De az biztos, hogy emlékezetes lesz neki a debütálás, hiszen ez indította el a Mercedes káoszát.

Haas

Időmérő: Nagyszerű látni megint egy Fittipaldi nevet látni a rajtrácson. Pietro régóta várt erre a lehetőségre, bár, gondolom, nem ilyen áron gondolta. Egy ideje már nem ült formula autóban, szóval nem is lehetett tőle csodát várni. Becsülettel helyt állt és Steiner, ha már valaki mellé lerakja a voksát, az mellett általában kitart. Szóval Abu-Dhabiban is ő ül Grosjean autójába. Magnussen hozta azt, amit tud az autó, és csak 0.1 másodpercre volt a Q2-től.

Verseny: Egyikőjük sem csinált semmi különöset. Fittipaldinak az volt a dolga, hogy menjen végig, amit meg is tett. MAG kapott egy fekete-fehér zászlót pályaelhagyásért, de az a legizgalmasabb, ami vasárnap a Haas-szal történt. Gondolom, annyira nem is sajnálják ezt.

f3abbb32e2f3c21c0e97d19a29e9803e_jpg.jpeg
Lance Stroll

 

Alfa Romeo

Időmérő: Be kell valljam, meg voltam róla győződve, Kimi lesz az, aki a 6 leggyengébb autó közül bemegy a Q2-be, és igencsak meglepett, hogy ez nem így lett. Az hagyján, hogy kikapott mindkét Williamstől, miközben csapattársa továbbjutott, de GIO több mint 0.4 másodperccel volt jobb nála a Q1-ben. S ez egy ilyen rövid pályán nem kevés.

Verseny: Vasárnap mindketten elég nyugis versenyt mentek. Amolyan se előre, se hátra dolog volt ez. Ha hozzávesszük a kiesőket, meg a mögülük rajtoló Norrist, szinte ott fejezték be, ahol elkezdték.

AlphaTauri

Időmérő: Franz Tost biztosan elégedetten feküdt le szombat este, hiszen mindkét autójuk Q3-ban végzett, és nem úgy, hogy esélyük se volt a többiek ellen. Gasly kicsit szürkébb volt a kvalin a szokottnál (legalábbis magához képest), de Kvjat kárpótolta a csapatot egy hatodik hellyel. 

Verseny: Még mindig nagy rejtély, hogy nem sikerült ebből dupla pontszerzést összehozni. Mindenképp többet várt tőlük az ember egy ilyen időmérő után, főleg úgy, hogy már az első kanyarban 3-an is kiestek előlük. De azért Kvjatot meg kell dicsérni. Kevésszer fordul elő, hogy Ricciardot így maga mögött tudja tartani valaki hosszú időn át egy lassabb autóval. 

Ferrari

Időmérő: Senki nem várt semmit az olaszoktól, látva az egy héttel ezelőtti vergődésüket. Ez Vettelnél nem is nagyon változott, viszont Leclerc csúcsformában volt. És ha már abban volt, egy fantasztikus kört rakott össze. Tud valamit a srác, az biztos.

Verseny: De azért van olyan, amiben még fejlődnie kell. A rajt után csak négy kanyarig tartott a versenye. Nyomott egy Maldonadot Perezzel szemben, és vitte magával Verstappen versenyét is a kukába. A versenyt végignézve, még jobban sajnálhatja ezt, mert szerintem nagy ziccert hagyott ki. Vettel pedig…  jól ment, és simán kinézett neki talán egy erős pontszerzés is egy jó stratégiával. De hát a Ferrari szerelőbrigádja előbb egy lassú, majd egy förtelmes kerékcserével nullázta le a német esélyeit.

Renault

Időmérő: Most nem volt nagy különbség a két Renault között tempóban, még ha ezt a helyezések nem is mutatják. Jó helyzetből várták a vasárnapot, de azért emlékezve a múlt vasárnapra, nem hinném, hogy bárki komoly eredményt várt volna tőlük.

Verseny: És ez jó darabig így is volt. Szépen beálltak a sorba és vonatoztak. De amíg Ricciardo és Kvjat csiki-csukizott a verseny nagy részében, addig Ocon, amolyan hamiltoni módon, szépen, észrevétlenül, minden látványosság nélkül megfutotta élete versenyét. Le a kalappal előtte! Nagyon okosan versenyzett, nem ment bele fölösleges csatákba és meg is lett az eredménye.

18195_motorlat-f1-sakhir-gp-esteban-ocon-clinches-first-career-podium-i-cried-and-i-m-proud-to-say-it-v22.jpg
Esteban Ocon

 

McLaren

Időmérő: A wokingi alakulatnak elég érdekesre sikeredett ez az időmérő. Norris technikai gondok miatt már a Q2-t sem tudta befejezni, ráadásul váltócsere miatt az utolsó sorba száműzte a szabálykönyv. De Sainz sem lehetett túl boldog a nyolcadik helyével. 

Verseny: Mostanában mindig van valaki, aki fantasztikusat rajtol. Ez most Sainz volt. Vagyis ő lett volna, ha nincs Norris, aki az utolsó előtti helyről a 10-ik jött fel. A múlt héten megjegyeztem, hogy a McLaren kezéből nem lesz egyszerű kicsavarni a konstruktőri harmadik helyet és nagyon úgy tűnt az elején, hogy most ezt be is biztosítják. Nos, tévedtem. Bár Sainz végig jól ment és a dobogóért harcolt, csapattársa megrekedt a 10. helyen, és onnan nem is mozdult el csak rövid időkre. Ez még nem is lett volna gond, ha a RP nem ott végez, ahol. Ezzel visszacsúsztak a negyedik helyre és még a Renault is hozott rajtuk. Ebből a szempontból mindenképp érdekes zárófutam elé nézünk.

Racing Point

Időmérő: Stroll most nem igazán találta a ritmust, és még a Q3-ban is majdnem 4 tizeddel volt lassabb a Q2-es körénél. Kicsit gyengének tűnt ez a 10. hely. Perez hozta a kötelezőt az ötödik hellyel, ami mindenképp biztató volt egy jó versenyre.

Verseny: Stroll versenyére azt tudnám mondani, hogy érdekes. Jól rajtolt és hiba nélkül vezetett. A verseny azon részén, amikor Perez próbálta megelőzni, nagyon keményen védekezett, ami azért mindig magában rejti az ütközést, ha róla van szó. Majd amikor már a csapattársa vezette a versenyt, Russell ellen meg sem próbált harcolni a dobogóért. Bár ez utólag más nem számít, de mindenképp felvet néhány kérdést. És talán Ocon ellen is lehetett volna egy kicsit agresszívabb. De ne legyünk telhetetlenek! ☺ Sergio Perez motorja egy héttel ezelőtt a verseny végén füstölt el. Mivel a csapat nem akart rajtrácsbüntetést, ezért inkább úgy döntöttek, hogy egy régebbi erőforrást raknak az autóba. Igaz, hogy kicsit gyengébb lesz, de úgy ítélték meg, inkább ez, mert nem lesz olyan egyszerű előzni, akármennyi egyenes is van a pályán. Erre fel, jön Leclerc és egyből az utolsó helyre sorolja a mexikóit, aki épp a harmadik/második helyért csatázott Bottas-szal. Erre szokták mondani, hogy innen szép nyerni. Hát szép is volt! Rajta kívül csak egy ember volt a pályán, aki mindenkit levadászott. 

Red Bull

Időmérő: Tényleg nagyon szívesen mondanám, hogy meglepetés ez a felemás eredmény, de sajnos csak a szokásos. Verstappen már csukott szemmel is harmadik lenne szerintem, Albon meg…  kis híja volt, hogy már nem a Q1-ben búcsúzott.

Verseny: Mondhatnánk, hogy Albon hatodik helye nem is rossz, hiszen a 12.-ről rajtolt. De az a baj, hogy egy két manővertől eltekintve, ez nem igazán rajta múlott. Ha onnan nézzük, hogy már a rajt után kiesett előle 3 autó, valamint a Mercedes is megoldotta magának azt, hogy hátraessenek, akkor bizony látszik, hogy ez megint nem volt egy acélos teljesítmény. De legalább az AlphaTaurikat megelőzte. VER, versenyéről nem nagyon lehet mit mondani. 

Mercedes

Időmérő: Csak a szokásos 1-2. Russell kiváló teljesítményt nyújtott, egy kicsivel jobbat, is mint vártam. Pedig tudjuk róla, hogy szombati specialista a fiatal brit. Bottas azért nagy nehezen legyűrte a pole-ért, de látszott, hogy keményen megizzasztotta a finnt. 

Verseny: Hát a 62.körig ez, ha nem sima Russell, de mindenképp Mercedes győzelemnek nézett ki. Aztán jött a Benny Hill Show Merci módra, amiből még RUS fel tudott állni, de a pálya nem akarta, hogy ez az ő napja legyen, és végül egy defekt megpecsételte a sorsát. De megvannak az első pontjai, és nem ez volt az egyetlen esélye a győzelemre, ez biztos. 

Futamosztályzat: 10/10
A futam legjobbja: Perez (egy hajszállal Russell előtt)
A futam legrosszabja: Leeclerc

 

gp2016_194640xpb_sakhir_sunday_12.jpg
A nap győztese: Sergio Perez

 

Akkor nézzük mi is történt a Mercedesnél! Nagyon sokszor azt mondjuk azt, hogy a német gárda egy tökéletes gépezet, nem is ok nélkül. De azért láttunk már náluk zavart az erőben náluk nem egyszer. És ez általában pont a boksz-stratégiában szokott előjönni. Gondoljunk csak arra, amikor ’18-ban Németországban képtelenek voltak eldönteni, jöjjön-e Hamilton kereket cserélni vagy nem. De ez csak egy példa sok közül. Egy dupla kiállás mindig nagy kockázatot jelent, nem hiába nem nyúlnak ehhez a megoldáshoz a csapatok, csak ha muszáj. Az egyik kérdés az, hogy most az volt-e? A másik dolog, ami kiderült, a rádió kommunikációs rendszerben is vannak hibák. Bár elmondásuk szerint tudtak erről (Gondolom, ilyen apróságokra vezethető vissza, hogy egyszer Leclerc jelezte egy időmérőn, miért HAM, rádiózását hallja a fülében.), de azért komoly gondot nem okozott nekik soha. De hát egyszer mindennek eljön az ideje. Több csatorna is szólt egyszerre a szerelőknek, és csak a fél csapat hallotta a jó információkat. De vissza oda, hogy kellett-e ez a bizonyos dupla kiállás. Mindenképp. Miután bejött a SC, egyértelmű volt. Mivel ők haladtak az élen, nem várhattak arra, hogy mit csinálnak a többiek. Az előnyük megvolt egy kiállásra. Ha kint maradnak a használt kemény keveréken és a mögöttük jövők kijönnek friss közepesekért, akkor az SC miatt komoly gumihátrányba kerülnek. Szóval a biztos megoldást választották és ez lett a vesztük. Russell autójának első tengelyére véletlenül Bottas kerekei kerültek, amit már csak akkor realizáltak, amikor a finnre feltették az abroncsokat. Nem volt mit tenni, le kellett szedni és visszarakni a használt kemény keveréket. Ezzel a finnt pont abba a helyzetbe hozták, amit el akartak kerülni, csak még a pályán szerzett pozícióját is elvesztette hozzá. Láttuk mi lett a vége. Egy darabig még működtek a gumik, de aztán teljesen kiszolgáltatottá vált a hátulról jövőkkel szemben. Russellt pedig a kivezető köre végén ismét kihívták, hogy megkapja a saját közepes abroncsait. Bár ezzel ő is pozíciókat vesztett, de legalább most ő került abba a helyzetbe, hogy hátulról támadhatta az összerázódó mezőnyt komoly gumielőőny birtokában. RUS pedig mint kés a vajon, egyetlen hibát sem vétve vadászta le sorban az előtte lévőket. És amikor már éppen kezdte volna nézegetni, hol lehetne majd esélye megtámadni Perezt, jött egy lassú defekt. Megint ki a boxba, fel egy szett lágy abroncsot, és uccu, neki. Persze ez már veszett fejsze nyele volt, a győzelmet tekintve, de menteni kellett a menthetőt, ami sikerült is. A brit minden dicséretet megérdemel, mert végig nagyon koncentráltan és precízen vezetett, mindezt pokoli gyorsan. Nem rajta múlott.

2020-12-05t181818z_1435489601_up1egc51euiht_rtrmadp_3_motor-f1-sakhir-1600x1115.jpg
A nap vesztese: George Russell

 

Pereznek viszont minden összejött. Minden héten leírom, hogy a Racing Pointnak még nem volt egy tiszta hétvégéje sem. Rögtön meg is jegyeztem magamban a LEC-PER ütközéskor, hogy ez sem lesz más. Sejtésem szerint Perezen kívül mindenki így gondolta, bár lehet még ő is, amikor az utolsó helyen haladt. És hogy miért is lett nálam ő a nap versenyzője? Azért, mert onnan, egyenlő feltételek mellett, SC nélkül úgy jött előre, mintha nem is egy kategóriában lenne a mezőnnyel. Persze kellett hozzá a végén a Mercedes bénázása is, de már annyiszor csúszott le a dobogóról az utolsó pillanatban (legutóbb egy hete), meg bukott győzelmet el a verseny legvégén (Alonsoval szemben), hogy ha valakinek ez már kijárt a sorstól, akkor az ő. A Russell szurkolóknak pedig csak annyit üzennék: Eljön még az ő ideje.

Szólj hozzá

Ferrari Forma-1 Alfa Romeo F1 Red Bull Mercedes Formula-1 Williams Forma1 McLaren Forma 1 Perez Formula 1 Renault Formula1 Russell Haas Stroll Ocon Racing Point Szahír AlphaTauri Bahrin