2021. feb 17.

A Red Bull, mint motorgyártó

írta: F1rka
A Red Bull, mint motorgyártó

A Red Bull komoly győzelmet aratott azzal, hogy elfogadták a motorok befagyasztását 2022 és 2024 között. Amikor a Honda bejelentette, hogy 2021 végén kiszáll az F1-ből, több lehetőség is nyitva állt az osztrák csapat előtt, de szinte végig egy dologra koncentráltak. Vagyis kettőre. Az első, hogy semmiképp sem akarnak újra partnerségi kapcsolatot a Renault-val. A második ennek az okozata.  Ahhoz, hogy ezt elkerüljék, komoly sakkjátszmába kellett kezdeniük. Az idő rövidsége miatt nem igazán volt komoly esély arra, hogy egy új gyártót el tudjanak csábítani, bár a pletykák szerint voltak erre kísérletek. Szóval meg kellett oldani valahogyan, hogy maradjanak a Hondánál, miközben az már nincs, és ezt a következőképpen lehetett kivitelezni: Egyrészről megegyezni a japánokkal, adják át nekik a technológiát, másrészt valahogy meggyőzni a többi a csapatot, hogy szavazzanak meg egy motorbefagyasztást. Már az előbbi sem egyszerű, hiszen egyik gyártó sem adja ki szívesen egy másik félnek a saját technológiáját, legyen az akármilyen jó partner. A szavazáson győzni pedig sokáig lehetetlennek tűnt, hiszen különböző okokból, de egyik gyártó sem igazán volt híve ennek. Márpedig ez kulcskérdés volt, hiszen a csapatnak sem infrastruktúrája, sem elég pénze nincs ahhoz, hogy belemenjen egy motorfejlesztési versenybe. Az önsajnálattól a fenyegetésig, minden eszközt bevetettek a cél érdekében és végül láss csodát, sikerült a terv. A csapatok egyhangúlag megszavazták a motorfejlesztések befagyasztást, a Honda pedig átadja motorjait és teljes tudását a távozása előtt. Sőt, még azután is.

images22.jpg

Elég sok hasonlóság van a 2008-as és mostani távozásuk között. 2008-ban úgy léptek le, hogy egy fagyi áráért adták el az egész csapatot Ross Brawn csapatfőnöknek, de úgy, hogy a a csapat működését továbbra is finanszírozták (bár motort nem adtak, hiába volt kész). Persze az évközi fejlesztésekre nem igazán volt pénz, de a munkabéreket, utazásokat, és minden költséget ők álltak.

Most is hasonló a helyzet. A Honda belement abba, hogy a Red Bull 2021 után még három évig használhassa a hajtásláncot. Persze még ez is komoly pénzkötegekbe kerül a csapatnak. Létrehozták a Red Bull Powertrains Ltd-t. és a Milton Keynesben lévő gyár egyik épületét rendezik be a motorrészlegnek. A Hondának eddig is a városban volt egy részlege, de az csak az energia visszanyerő rendszerekkel foglalkozott. A belső égésű motorok fejlesztése, tesztelése és javítása a japán főhadiszálláson, Szakurában zajlott. Így a bikáknak komoly bevásárlást kell csinálnia, ha ugyanezt a saját gyárukban kell megtenni. Ez a becslések szerint akár 90 millió dollárjukba kerülhet.

Hogy miért akarták mégis ennyire az üzletet? A 2018-as szakításuk a Renault-val elég viharos volt, egyikük sem akart a másikkal új projektet, márpedig ha nincs motor a csapatnak és senki nem akar adni nekik (ettől a Mercedes és a Ferrari is elzárkózott), akkor a szabályok szerint a franciáknak kell ezt megtenni, lévén nekik van a legkevesebb ügyfélcsapatuk. A másik dolog, ami már jó ideje beszédtéma, hogy végre ne függjenek senkitől. A Red Bull egy nagy csapat, hatalmas tőkével a hátuk mögött, de egy saját F1-es motor fejlesztése a nulláról még nekik is túl nagy falat. Most viszont kapnak év végén egy kész technológiát, amit „csak” szinten kell tartaniuk.

si202010230331_news.jpg

Persze ehhez az kell, a Honda vállalja, hogy még utolsó évükben is teljes gőzzel dolgozni fognak a motoron. Erre pedig szükség is van, mert azzal, hogy utána 3 évig nem lesz fejlesztés, elindítottak egy nagyon intenzív fejlesztési versenyt. A Renault, a Ferrari és a Mercedes is komoly pénzeket fog idén beletolni a motorfejlesztési részlegükbe, hiszen aki év végén a legjobb hajtáslánccal rendelkezik, annak a motorikus  előnye megmarad a 2024-es szezon végéig. Márpedig ez a 3 év sok győzelmet és még több pénzt ér, ezért sokat is fognak rá költeni. Ez egy nagyon komoly, erőltetett menet lesz minden motorrészlegnek, ráadásul jövőre jönnek az új, E10 üzemanyagok, ami plusz kihívást jelent a mérnököknek. De mivel a Red Bullnak nem igazán van motormérnöke, kell a segítség. Partnerük és barátjuk sok van, őket biztos bevonzzák a projektbe, de (és itt jön a csavar), sikerült a Hondát is rávenni, mégse legyen 180 fokos az a hátra arc. Ez azt jelenti, hogy még plusz egy évig, 2022 végéig  maradnak a háttérben és mindenben segítenek (összeszerelés, tesztek, felkészítés, javítás stb) partnerüknek, hogy minden a lehető legjobban menjen. Tehát, hivatalosan távoznak, de még egy évig ott lesznek a háttérben és mindenben segítik azt, akiknek átadták a technológiájukat szinte ingyen. Ezen kívül a Red Bull átveszi a Honda angliai bázisát és annak teljes személyzetét, ezzel a japán cégnek nem kell egy gyárat bezárnia, és azt a sok embert elküldenie. Mindenki nyer.

De ez csak a kezdet! A RB ugyanis nem csak 2024 végéig tervez. A motorok 2022-től már nem Honda, hanem Red Bull néven fognak futni és ’ha már lúd, legyen kövér’ alapon, elkezdik a 2025-től bevezetésre kerülő új motort is a Honda alapjaira tervezni, ezzel pedig előlépnek gyári csapattá. Nem csak azt nyerik ezzel, hogy teljesen a saját igényikre szabhatják a hajtásláncot, mint a Mercedes, a Ferrari és az Alpine, hanem mint motorgyártó, sokkal nagyobb beleszólásuk lesz az új motorformula szabályainak lefektetésében is. Az anyacég pedig állja a költségeket, ezzel pedig a Red Bull valamint az AlphaTauri nagyon sokat nyerhet.

"Örökölni fogjuk a HRD UK-t (Honda Research and Development UK). Ez stabil alapokat jelent számunkra, hogy mindenki, akit már ismerünk és akikkel még kapcsolatba lépünk, az új társaság irányításával fognak foglalkozni. Folyamatban van néhány további szerepkör kijelölése, amelyeket a következő hetekben és hónapokban betöltünk. Azt gondolom, hogy a Hondával kötött megállapodással időt nyerünk,  a megfelelő csapatot összeállításához.” mondta Horner.

images_15.jpg

Ez persze így leírva elég egyszerűnek tűnik, de azért van benne rizikó. Hiába jók az alapok, nincs garancia a sikerre, bármekkora összeget is költ rá egy csapat. A Toyota, a BMW és a Honda példája is jól mutatja, attól, hogy hatalmas összegeket költesz egy F1 projektre, még nem biztos, hogy te leszel a nyerő. A Ferrari 1950 óta itt van, és látjuk, hogy néha milyen elképesztően gyenge motorokat tudnak alkotni. A cég nem kis rizikót vállal azzal, hogy a két csapata mellé belevág egy saját motorprojektbe, bár tudjuk, nem riadnak meg a kockáztatástól. Viszont azt is világossá tették, hogy hosszú távban gondolkodnak és mostantól nem fognak függni senkitől. Hogy mi lesz, ha nem jönnek az eredmények? Nos, azt 2025-től már nem foghatják a motorpartnerre.

 

Szólj hozzá

Honda Red Bull