2021. feb 28.

Heti apró - Érdekességek az elmúlt hétből

írta: F1rka
Heti apró - Érdekességek az elmúlt hétből

WEC

A Glickenhaus bő két hét lemaradásban van Hypercarjával, még csak a héten gördült ki az első teszt méterekre. Szóval 100%, hogy nem lesznek ott a Toyota és az Alpine mellett a portimaói szezonnyitón, sőt még a spái 6 óráson való indulás is igen necces. De mint privát csapat, így is komoly tisztelet jár nekik, hogy felveszik a versenyt a nagyokkal.

2023. Ez lesz az az év, amikor újra azt láthatjuk hosszú-hosszú idő után, hogy egy Ferrari is harcban lesz Le Mans-ban az abszolút győzelemért. Maranellóban ugyanis hatalmas meglepetésre úgy döntöttek, hogy ismét elindulnak a WEC legmagasabb kategóriájában, az idei évre létrehozott Hypercarban. A félreértések elkerülése végett: Ez LMH kategória, nem LMDh. Tehát a Porsche és az Audi nem egy kategóriában lesz velük. Bár ugyanazt a tempót fogja tudni az LMDh, mint az LMH és a teljesítmény (670 LE) valamint a súly (1030 kg) is meg fog egyezni, a Hypercarokban levő hibrid technológia miatt a fogyasztásuk sokkal alacsonyabb, ami azt jelenti, hogy versenytávon nem valószínű, hogy komoly ellenfelek lesznek nekik az LMDh autók.

153973656_2865125367098768_4868504544739671547_o.jpg

IndyCar

A Barber Motorsport Parkban öt csapat tartott privát tesztet 12 versenyzővel, köztük Romain Grosjeannal. A francia rögtön meg is törte az autót egy kicsit, de azt gyorsan helyrepofozták a boxban és mehetett tovább. A teszt leggyorsabb körét Rinus Veekay rakta össze az ED Carpenter színeiben 66.518 másodperccel. Őt követte AJ Foytos Bourdais és az RLL Racinges Graham Rahal. Grosjean utolsó lett, de csak 9 század másodperccel maradt el csapattársától, Ed Jonestól, amivel elégedett lehet ő is és a csapat is.

nevtelen_1.png

Formula 3

A Jenzer Motorsport bejelentette harmadik versenyzőjét is Williams és Chovet mellé. Házon belül oldották meg a dolgot, és az olasz F4 csapatuktól hozták fel a román Filip Ugrant, aki tavaly a nyolcadik helyen végzett 1 győzelemmel és 5 dobogóval.

 

Formula 2

A Charouz bejelentette idei pilótapárosát. A tavalyi F3-ban jól menő David Beckam és Samaia küzdhetnek a csapat sikeréért. Bár Samaia már azt is sikernek könyvelheti el, ha nem lesz utolsó minden futamon. Erre viszont most jó esélye lesz, mivel Delada is ott lesz a mezőnyben. Ők komoly harcot vívhatnak a sor végén, körhátrányban ’az F2 pancserja’ vándorserlegért. Ezzel a bejelentéssel már csak három szabad hely maradt. A Trident mindkét autója várja még gazdáját, valamint az MP Motorsportnál is üres egy ülés Zendeli mellett.

Formula 1

Lezajlott a Pirelli első tesztje a 2022-re tervezett 18 colos abroncsokkal Jerezben, amit most a Ferrarival tettek meg. Leclerc és Sainz is pályára gurult a tavalyi autó átalakított változatával. Az első nap mesterségesen felvizezett pályán zajlott, hogy az esőgumikat is kipróbálhassák, a második és harmadik napon pedig a slick abroncsoké volt a főszerep. A Pirelli minden csapattal 3 napot fog tesztelni, annak érdekében, hogy minél jobban felkészüljenek 20200-re.

A Ferrari végül csak talált idén egy versenyzői ülést Callum Ilottnak. A tavalyi F2 ezüstérmes, miután anyagi okok miatt nem tudott ülést szerezni magának Ferrari akadémistaként, teszt- és tartalékpilóta - szerződést kapott Maranellóban, a csapat viszont mindenképp szerette volna, ha valahol versenyezni tud idén. Ez végül a GT World Challenge Europe lesz, ahol kivételesen nem az AF Corse, hanem az Iron Lynx lesz a gyári Ferrari csapat. A Ferrari 488 GT Evón Davide Rigonnal és Antonio Fuccóval fog osztozni Ilott. Hogy innen lesz-e visszaút neki az open wheelhez, az viszont más kérdés, lehet, hogy ismét azt fogjuk látni, amint egy tehetség elkallódik.

1017640494-lat-20190801-_r3i0483.jpg
Callum Ilott

 

A Ferrarinál, úgy tűnik, még mindig nem tiszta, ki és miért felelős, úgyhogy egy évvel az átszervezés után megint variáltak a csapatfelálláson. A csapatfőnök Binotto természetesen marad ahol volt, de alatta jól megkeverték a paklit. Laurent Mekies versenyrészleg-vezető lesz Binotto helyettese és ő irányítja majd a csapatot, ha a főnök nem utazna el egy-egy versenyre (erre volt már példa tavaly is). A karosszéria részleget négyfelé bontották, és mindegyik élére kineveztek egy-egy vezetőt David Sanchez, Enrico Cardile, Fabio Montecchi és Diego Ivorno személyében. Cardile ezen kívül megkapta a versenyhétvégéken a mérnökök felügyeletét is.  A motorrészlegen most nem változtattak, de a marketing részlegen is komoly változások lesznek. A közlemény kihangsúlyozza, hogy minden részlegvezető egyenesen Binottónak fog jelenteni. Meglátjuk, mi fog történni, bár a tavalyi átszervezés sem hozott kívülről látható eredményeket.

És még mindig Ferrari. Ötödikként ők is leleplezték az idei …. nem is tudom mit. Az autót biztosan nem, mert azt március 10-re tűzték ki. Viszont tartottak egy bemutatót amit Binotto beszéde nyitott a költésgkorlátozásról, a 2022-es autó kihívásairól, na meg a Ferrari felelősségéről az F1-ben. Ezután az idei év kihívásiról beszélt Sainz és Leclerc angolul, majd egy kanapén ülve beszélgettek olaszul. A sort pedig Binotto zárta és köszönetet mondott minden Ferrari alkalmazottnak. Rendhagyó bemutató az biztos, kár hogy semmi értelme nem volt.

Az Alpine bejelentette, hogy az autóbemutatójukon nem lesz jelen Fernando Alonso. Hivatalosan: "Az egészségügyi helyzet és a bevezetett korlátozások nem teszik lehetővé semmilyen kommunikációs és marketing tevékenységet, míg a szezonra való felkészülését vállalja." Ez mondjuk rendben is lenne, ha nem online bemutatót tartanának, de elég nehéz elképzelni azt, hogy nem tudják megoldani a 2-szeres bajnok szintén online bekapcsolódását a közvetésbe. A bemutatót a csapat angliai részlegéből közvetítik majd, Alono pedig Svájban készül a szezonra, tehát oda-vissza kellene utaznia, ami valóban nem egyszerű a korlátozások és karantén szabályok miatt. De úgy tűnik, az, hogy a versenyzőjük online bekapcsolódjon, már meghaladja az Alpine marketingeseinek tudását. Még véletlenül sem arról lehet szó, hogy a spanyol állkapcsa nem jött teljesen rendbe a műtétje óta, és ezért a beszéd sem megy még úgy, mint előtte. Valószínűleg emiatt posztolnak róla azóta csak olyan képeket, amin összecsukott szájjal és komor ábrázattal edz.

Megjött a FOM éves jelentése is a tavalyi évről. Mindegyik negyedéves beszámolót említettük már, és nem sokat javult a helyzet az év végére. Az első negyedévben nagyjából 0(!) dollár folyt be a kasszába, a másodikban sem sokkal több, a harmadikban javult a helyzet, amikor elkezdtek jönni a versenyek, ez nem változott az utolsó három hónapban sem.  A kiadási oldal viszont folyamatosan ment, aminek a vége az lett, hogy 2020-ban  -386 millió dollárt termelt. Itt látszik, mennyire kellett az, hogy eltolják a szabályváltozásokat egy évvel és bevezessék a költségplafont, mivel átlagban kb. 22 millió dollárral kevesebbet kapnak a csapatok. Csak összehasonlításképpen: A 2019-es szezonban a bevételi oldal átlépte a 2 milliárd dollárt, ami 2020-ban 1,14 milliárdra csökkent, tehát majdnem a felére. Nem csoda, hogy a Liberty foggal-körömmel ragaszkodik az idei 23 versenyhez.

Nagyon jó lenne valamit írni a Red Bull autóbemutatójáról is, de semmi nem történt. Bemutatták az ’idei’ autót, ami biztos, hogy nem az, amivel a versenyeket fogják teljesíteni, sőt! A bemutató utáni silverstone-i teszten sem az a gép körözött, mint ahogy az AlphaTaurinál is ugyan ez volt a helyzet. Az Alfa Romeo bemutatóról ellenben egyből kiderült, hogy vannak komolyabb változások az autón, és igencsak mutatós darab lett. De majd jön egy elemzés, ha az utolsó csapat is (Haas) lerántotta a leplet és pályára gurult Bahreinben.

arro_2021_c41_3_4_front_right.jpg

Szólj hozzá

Ferrari WEC F1 IndyCar F2 Alpine F3 Ilott