Különben dühbe jövünk - Bahrein Nagydíj elemzés
Nálam Bahrein mindig is azon pályák közé tartozott, ami nélkül már nehéz egy F1-es szezont elképzelni, de sosem éreztem azt a bizonyos wow érzést, hogy jajj de várom már. Azonban ha így haladunk, szépen be fogja magát fészkelni a kedvencek közé, nevezetesen Montreal, Spa, Silverstone, Monza na és persze a hungaroring mellé. Rövid időn belül három futamot is láttunk innen és egyik sem szűkölködött izgalmakban. Ezen kívül végre elkezdődött az idei szezon, ami nagyon úgy tűnik így elsőre, több szempontból is mérfoldkő lesz. Hamilton megdönti Schumacher 7 vb címét, vagy Verstappen az elsőt? A hibrid érában eddig legyőzhetetlen Mercedes tovább menetel, vagy sikerül letaszítani őket a trónról hét év után? A hétvégét látva megjósolhatatlan.
A főszereplők
Ez a pálya nem feltétlen a Mercedes vadászterülete, ’18-ban és ’19-ben sem ők nyertek. Hamilton pedig a fene sem tudja, mikor kezdett utljára győzelemmel egy szezont, de ugyanez igaz a Red Bull szezonkezdésére is. Ehhez képest mit látunk? Hamilton és Verstappen végig egymás ellen küzdve harcolna a győzelemért, egészen a leintésig. Ami pedig az utolsó pár körben történt… Na, azt sem felejtjük el könnyen. De még mielőtt kielemzésre kerülne abban a bizonyos négyes kanyarban történt események, nézzük végig röviden, kinek milyen hétvégéje volt (Tavalyhoz képest változik a pilóták értékelése is. Minden versenyző az időmérős és a versenytempója alapján kap egy pontszámot egytől tízes skálán. A futam legjobbja és legrosszabja pedig csak a vasárnapi teljesítmény alapján lesz kiosztva).
fent: az idpmérő eredménye. Lent: a verseny végeredménye
HAAS
Semmilyen elvárás nem volt feléjük támasztva, szóval nem is lehet a teljesítményükre mondani se rosszat, se jót. Ez az autó nem képes pontokért menni idén, szóval az utolsó helyek garantáltak a két újonc számára.
Mazepin: Tudom, sokaknak szúrja a szemét a fiatal orosz. Az időmérőn elkövetett hibája több pilóta kvalifikációját is tönkre vágta, főleg, hogy furcsa módon többjüket megelőzte a gyors köre előtt. Ez nem szokványos és sokan meg is kérdőjelezték az agyi képességeit, valamint egyből felrótták neki azt a pilóták közti íratlan szabályt, miszerint időmérőn nem előzünk. Erre csak annyit reagálnék, nézzük meg az előző két év monzai kvalifikációját, ahol a fél mezőny úgy előzgette egymást, mintha kötelező lenne. A versenye, mondjuk úgy, rövidre sikeredett. Egyelőre több felvezető körrel büszkélkedhet, mint versenykörrel, de ezekből a szituációkból is sokat lehet tanulni. Értékelés: 4
Schumacher: MSC szinte hiba nélkül végigcsinálta az egész hétvégét, bár volt egy piruettje a verseny legelején. Első év, tanulási folyamat kezdete, minden oké. Csinálja, amit kell, ennyi. Értékelés: 6
Williams
Egyértelműen gyengébbek a középmezőnynél, de erősebbek a HAAS-nál.Nehéz megitélni egy hétvége alapján, de jó úton járnak.
Latifi: Egyelőre nem látom, hogy fejlődött volna tavalyhoz képest. A HAAS két pilótáját megverni a minimum elvárás. Ehhez hozzájött Vettel hátrasorolása, így jött ki a 17. rajthely. A különbség Russellhez képest több mint 0.6 másodperc volt a Q1-ben, ami nagyjából a tavalyi átlag. Értékelés: 5
Russell: Mr Saturday hozta a a bravúrt, ami nála már szinte megszokott. Q2 szereplés és csak két tizedre volt RAI-tól. A versenyen többször is megfordult a 9-10 hely környékén, jókat csatázott a töbiekkel. Minddent kihozott a Williamsből, nmár csak egy kis szerencs hiányzik. Értékelés: 8
Alpine
Itt érdekes a helyzet. Kissé távol volt egymástól tempóban a két autó, így nehéz megmondani, mi a valós teljesítményük. A versenyük meg enyhén szólva is balszerencsés volt.
Ocon: Az időmérőjét Mazepin tette tönkre, a Q2 meglett volna neki. De sokkal előrébb nem biztos, hogy végzett volna akkor sem. A versenytempó pedig nem volt az igazi és esélye sem volt a pontszerzésre, amit nem lehet arra fogni, hogy Vettel megpörgette. Ennél több kell. Értékelés: 6
Alonso: A visszatérő spanyol nagyon erősen kezdett és egy percig se látszott a 2 év kihagyás gyorsaságán. Egyből Q3-ba vezette a nem túl acélos Alpine-t. A versenyen is kiváló volt egészen addig, míg egy szendvicseszacskó eltömítette az autó hűtését, amit annyira nem díjazott a technika, hogy ki kellett állnia. Mi ez, ha nem pech? A Vettellel vívott, több körön át tartó csatája pedig kimerítette a nosztalgiafaktor minden elemét. Értékelés: 8
Alfa Romeo
Biztos Q2 mindkét autóval, ami komoly előrelépést jelent tavalyhoz képest. Közel volt egymáshoz a két pilóta, szóval nagyjából itt volt a kocsi teljesítményének határa is.
Raikkönen: Az kissé elrontott időmérőket kezdjük megszokni a finntől. Most is kapott 0.5 másodpercet időmérőn GIO-tól. Viszont versenytempóban még mindig nagyon erős és visszahozza a kvalin elvesztett helyeket. Egy hibátlan időmérő után viszont ebből pont is lehetett volna. Értékelés: 7
Giovinazzi: Soha nem vonta senki kétségbe a gyorsaságát egy körön, de az F1 nem csak ebből áll. Most hiba nélkül ment, jól teljesített. Egy világbajnok csapattárstól nem szégyen kikapni. Ha megtartja ezt a kezdeti formát, akkor kellemes meglepetés lesz. Értékelés: 7
Aston Martin
Hajjaj, hol is kezdjem? Annyi biztos, messze vannak még a tavalyi formájuktól. Vagyis még ebben sem vagyok biztos. Nagyon szoros a mezőny közepe, nem lehet azt mondani, hogy rosszul mentek. Bár azt sem, hogy jól.
Stroll: A kanadai tavaly is hozta ezeket a kvalis eredményeket. Bár szerintem ez jobb is lehetett volna. A versenyen harcolgatott, de kevés volt tempója. Szerencsés pontszerzés volt, mert ALO és GAS is előtte végeztek volna, ha nincs kiesés. Az utolsó körben vesztette el a 9. helyét és RAI sem volt messze tőle. Értékelés: 6
Vettel: Nem tudom hova tenni a német teljesítményét. Az időmérője katasztrófa volt, ő is Mazepin pörgésének áldozata lett. Ráadásul még hátra is sorolták, mert az egyik sárga zászlót figyelmen kívül hagyta. Vasárnap kiválóan rajtolt, szépeket csatázott és már amikor azt hittük, végre visszatért a régi Vettel, egyből jött a pofon egy teljesen amatőr hiba formájában. Majd az érte járó megérdemelt büntetés is. Öt(!) büntetőpontot összeszedni az F1 történetének leghosszabb idényében az első futamon…Nos, ez az álmoskönyv szerint nem a legszerencsésebb. Értékelés: 5
AlphaTauri
Ez nem az ő versenyük volt. Egész hétvégén úgy tűnt, sok ponttal fognak távozni és simán lehetnek a negyedik erő Bahreinben. De aztán majdnem minden ellenük volt.
Tsunoda: Erős FP-k, fantasztikus Q1-es kör, Majd a Q2-ben hirtelen 6 tizeddel később állt meg a stopper. Nagy kár érte. Vasárnap viszont kárpótolt minket és kiválóan ment élete első F1-es versenyén. Nem csak nagyon gyors volt, de egyet sem hibázott, az utolsó körben pedig még Strollt is levadászta. Biztos látni fogunk még tőle a jövőben pár újoncokra jellemző hibát, de ez most egy nagyon erős kezdés volt. Értékelés: 7
Gasly: Bomba formában volt az időmérőn. Mindkét McLarent lenyomta és egészen az 5. rajthelyig meg sem állt. Ez önmagáért beszél. A versenye azonban hamar véget ért. A rajt utáni helyezkedésben odalett az első szárnya és az autó is megsérült. Innetől inkább már csak teszt-autózás volt, mjg az 52. körben be nem hívták a boxba végleg. Na, majd legözelebb. Értékelés: 7
Alonso: Ne szemetelj!
Ferrari
Szerencsére a hírek igazak, a Ferrari ismét versenyképes. Igaz, nem tudják felvenni a versenyt a két élcsapattal, de nem is ez volt a cél idén. Ott vannak a középmezőny elején-közepén, és sima Q3-as mindkét autó, ami hatalmas előrelépés.
Sainz: A spanyol ennél kiegyensúlyozottabb hétvégét nem is nagyon zárhatott volna első versenyén új csapatával. Bár az időmérőn sokkal lassabb volt a csapattársnál, vasárnap megmutatkozott a tudása. Nem kapkodott, nem ment bele fölösleges csatákba, azonban ha lehetősége volt előzni, azt egyből kihasználta. Erős kezdés. Értékelés: 7
Leclerc: A monacói ismét előhúzott a kalapból egy zseniális Q3-as kört és mindkét McLarent maga mögé utasította. Ennél jobb ezzel az autóval lehetetlen. A rajt hasonlóan zseniális volt, maximálisan kihasználta a gumielőnyét a többiekkel szemben. Persze kicsit hátrébb csúszott, de RIC-et sikerült végig maga mögött tartania, szóval jár a taps. Értékelés: 8
McLaren
Egy picit csalódás volt az időmérő, mert harmadik erőnek vártam őket, erre egy Ferrari és egy AlphaTauri is megelőzte őket. Gasly ráadásul közepes keveréken ment jobb időt, mint ők a lágyakon. Már-már kipukkadni látszott a lufi, de vasárnap javítottak.
Ricciardo: Az ausztráltól mindenki nagyon sokat vár. Gasly kiesett előle, de mégis hátrább végzett két hellyel és az egész verseny során nem tudott mit kezdeni LEC-el. Ez most így kicsit szürke lett, de írjuk most ezt a csapatváltás számlájára. Értékelés: 7
Norris: Az időmérőt kicsit elrontotta, de vasárnap mindent bepótolt. Zseniálisan rajtolt, nem kegyelmezett senkinek és erőből ott tartotta magát a negyedik helyen. Ennél többet kihozni úgy, hogy mindkét RB és Mercedes a mezőnyben van, nem lehet. Értékelés: 8
Red Bull
Felemás hétvégét zártak. Az látszott, ha csak egy kicsivel is, de övéké a legjobb autó. Végre úgy kezdtek egy szezont, ahogy kell egy olyan csapatnak, ami bajnok akar lenni. Perez időmérős hibája sokba került, mert stratégiailag nem maradt sok választásuk, ami végül a vesztüket is okozta.
Perez: Elvették az első Q2-as körét, ami után a RB kockáztatott és újra közepeseken küldték ki. Az a kör már jó volt, azonban nem számoltak a többiekkel, akik közben lágyra váltottak és így szépen kipöckölték őt az első tízből. A felvezető körön aztán jött a dráma és leállt alatta az autó, amit végül az utolsó pillanatban sikerült elindítania, de már csak a boxból rajtolhatott. Azonban Bahrein végül megmutatta, hogy szereti Perezt és egyből hozott neki egy SC fázist. Ezt pedig a tavalyi győztes kihasználta és ellentmondást nem tűrően, végig előzve mindenkit feljött az ötödik helyre. Szép munka. Értékelés: 9
Verstappen: A holland uralta a pályát egész hétvégén, csak a Q2-ben volt egy kis megingása. Ha nem is hatalmas, de érezhető pofont adott az időmérőn mindkét Mercedesnek. A versenyen mindent megtett a győzelemért, de RB taktikai hátrányban került, mondhatni öngólt rúgott, majd a 4-es kanyarban végül elvesztette a versenyt. De ezt lentebb majd kifejtem. Értékelés: 10
Mercedes
Az biztos, hogy végleg szertefoszlott a tavalyi előny. Nem volt altatás a teszteken és a szabadedzéseken sem. Le vannak maradva a Red Bulltól, bár a különbség minimális és ahogy láttuk, koránt sem behozhatatlan.
Bottas: A finn nem szereti Bahreint, az már biztos. A harmadik rajthely nem rossz, a rajtot viszont elrontotta, ezzel pedig nemcsak a saját versenyét nehezítette meg, hanem a Mercedes stratégiáját is. Nem tudták ollóba fogni VER-t. A boxkiállásoknál még lett volna mémi esély arra, hogy ezt valahogy helyrehozzák, ekkor viszont az egyik kerékanya mondta be az unalmast. Deja vu. Értékelés: 8
Hamilton: A címvédő nem tudott most mit kezdeni VER időmérős tempójával. Azonban a csapat már péntektől kezdve előre gondolkodott, és egyszer sem rakták fel a kemény keverékeket neki, mert ezt tartották az optimális abroncsnak vasárnapra. A két vadiúj szettet pedig HAM zseniálisan kezelte, ezt még a RB is elismerte. Ez a két dolog pedig azt eredményezte, hogy bár nem ők voltak a leggyorsabbak a pályán, mégis ők autóztak elől. Bár a végére megszorult a hurok, végül, ha szerencsésen is, kihúzták magukat belőle, ezzel óriási lavinát elindítva. Értékelés: 10
Értékelés:
Verseny: 10 pont (soha rosszabb kezdést)Verseny legjobbja: Perez (nagy a választék szerencsére)Verseny legrosszabja: Vettel (az Ocon eleni manőverrel kukába dobta az addigi teljesíményét)
Na, és akkor nézzük meg, mi is történt ezzel a sokat emlegetett négyes kanyarral!
A pilótáknak mindig a pályát kell használniuk, és alapos indok nélkül nem hagyhatják el azt. A pálya szélét meghatározó fehér vonalakat a pálya részének tekintik, a szegélyeket (rázóköveket) azonban nem. Ha egy autó bármilyen okból elhagyja a pályát, a versenyző visszatérhet rá. Ezt azonban csak akkor teheti meg, ha ez biztonságos és nem szerez belőle tartós előnyt. Akkor ítéljük úgy, hogy a pilóta elhagyja a pályát, ha az autó egyik része sem marad érintkezésben a pályával (vagyis négy kerékkel a fehér vonalon kívül van). Ez eddig elég tiszta. Viszont ezeken változtathat bármikor a RD (Racing Director) notes, ami mindig az adott versenyre vonatkozik és akár többször is változhat egy hétvégén belül.
Michael Masiék az első FP-n engedték, hogy a négyes kanyart kiszélesítsék a pilóták, és négy kerékkel elhagyják a pályát. Majd az első FP után ezen változtattak és a fehér vonal lett a határ. Ez a regula azonban csak péntekre és szombatra vonatkozott. Vagyis a versenyen már ismét ki lehetett szélesíteni a kanyart, de az FIA folyamatosan figyelt minden autót, hogy ne legyen előnyszerzés. A gondok pedig itt kezdődnek. Ugyanis a pilóták nem véletlenül mennek ott ki a bukótérbe. Ha nem lenne belőle előnyük, nem tennék. Mivel szabad votlt, használták (nem csak HAM), kivéve a RB-t, akik valahogy átsiklottak e fölött. A verseny közben ezt meg is reklamálták a versenyigazgatóságnál, akik a viták elkerülése végett úgy döntöttek, hogy inkább tiltják ezt és Hamiltonra rá is szóltak, ne tegye többet, különben fekete-fehér zászlót kap, majd pedig büntetést. Szóval érthető, hogy az angol miért értetlenkedett ezen a rádióban. Eközben ment a verseny. HAM kissé kifordított stratégiája révén az élre került, azonban a RB tempójára nem nagyon volt ellenszerük. Csakis abban bízhattak, hogy az angol bajnok valahogy megoldja és életben tartja abroncsait a futam végéig. VER pedig ugyanazt játszotta el, mint vele Hamilton az elmúlt években párszor. Hagyta elöl menni, majd a végén a frissebb gumikon esélyt sem adva neki, megelőzte. Hornerék a Mercedes saját fegyverét fordították ellenük. Viszont a 12 körrel lágyabb gumik rohamosan kopni kezdtek VER autóján, amikor utolérte Hamiltont és mint utóbb kiderült csak egy lövése maradt és mindketten szélesítették a vitatott kanyart mindeféle következmény nélkül). Ezt pedig a négyes kanyarra tartogatta. Hamilton úgy helyezkedett, hogy belül legyen és így ki tudja vezetni Verstappent a bukótérbe, pont annyira, hogy az ne legyen szabálytalan. VER viszont nem vette el és padlógázzal átrongyolt, majd mire visszatért a pályára, már ő volt az élen. Ez viszont így már szabálytalan előzés. Masi egyből szólt a csapatnak, hogy vissza kell adnia a pozíciót amit VER meg is tett a csapat kérésére. VER-nek ekkor már eltűnt a hatalmas gumielőnye és pár kanyarral később még le is csúszott a pályáról, ezzel pedig végképp eltűnt az esélye az előzésre. Hamilton pedig köszönte szépen és hosszú idő után ismét győzelemmel kezdett egy szezont.
Az ominózus előzés
De ha az adott helyen simán lehetett szélesíteni a pályát, akkor ugyanazon íven miért nem lehet előzni? A pályaelhagyás egy dolog, azonban a pályán kívüli előzés teljesen más történet. Az soha nem volt megengedett és mindig is büntetés járt érte. (ugyanezért Vips 5 másodpercet és 1 büntetőpontot kapott az F2-es versenyen). A szabálytalan előzés tényét sem a Red Bull, sem Verstappen nem vonta kétségbe, azonban a két dolgot ők is összemosták (védve versenyzőjüket), míg a szurkolók egy része kapásból csalást kiáltott. Pedig ez nagyon messze volt attól. Verstappen azt mondta a csapatnak leintés után, inkább lett volna második büntetéssel, mint így. Ebben van némi igazság. Ha nem adja vissza a helyét, akkor is a legrosszabb esetben második lesz, hiszen a szabálytalan előzésért biztos kapott volna egy öt másodperces büntetést. Azonban mivel a versenyigazgató személyesen szólt a csapatnak, hogy adja vissza a helyét, ha ezt nem teszi meg, akkor még egy büntetés kinézett volna neki a futam után. Masival nem szerencsés ujjat húzni, ezt a csapat is tudja. Viszont Hornerék meglepően könnyen belementek ebbe, ami furcsa, mivel ők bármikor képesek beleállni egy vitába. Hányszor láttunk már olyat, hogy pont ezekben a pillanatokban ’romlik el’ a csapatrádió? Egy próbát simán megért volna, aztán vagy ki tudják magyarázni utána, vagy nem. De veszítenivalójuk nem lett volna. Hamilton nem az a fajta pilóta, aki csak úgy otthagyja a kínálkozó alkalmat. Kegyetlenül kihasználta a pillanatnyi megingást ami győzelmet ért neki. Nagyon szoros szezonnak ígérkezik az idei, minden pontnak jelentősége lesz és ez egy fontos győzelem volt, hiszen nem favoritként vágtak neki a versenynek.
Térjünk még ki ezekre a fránya pályahatárokra. Az utóbbi két évben volt már pár furcsaság, de ez most teljesedett ki, hiszen kvázi egy győzelmet ért a szabályértelmezés. Masi kiváló szakember, kiválóan végzi a munkáját, azonban ezzzel valamit kezdenie kell. Tisztázni kell egyszer és mindenkorra, mit lehet és mit nem és nem lehet olyat, hogy valamit az FP1-en lehet, majd az FP2-n, FP3-on és a kvalifikáción nem lehet, de a versenyen már igen, aztán meg mégsem. Ez lehet, hogy belülől úgy néz ki, minden oké, de kívülről a teljes következetlenség hatását kelti. Mindenki egy kanyarról beszél, miközben egy nagyszerű versenyt láttunk.