2020. már 13.

Ausztrál nagydíj

írta: F1rka
Ausztrál nagydíj

Válságstáb válságstáb hátán. A világon mindenhol sorra törlik a sporteseményeket, bajnokságokat, a Seria A-tól az NBA-ig. Az F1 eddig ellenállt és elutazott az idénynyitóra, de jött az elkerülhetetlen. Eléggé pörgős volt az elmúlt pár nap, rengeteg ellentmondásos hír is kijött az ausztrál nagydíjjal kapcsolatban.  Nézzük, mi történt és milyen következményei lehetnek a sportban!

A héten a csapatok menetrend szerint megérkeztek Melbourne-be és elkezdték az előkészületeket a a nyitófutamra. Ezután jött a hír, hogy egy McLaren és két Haas csapattagot elkülönítettek koronavírus gyanúval, majd ehhez jött még három ember szintén a Haastól és egy fotós.  Eközben végig az volt a hivatalos álláspont, hogy a futam meg lesz tartva. Helyi idő szerint reggel jött a hír, hogy a McLaren szerelő tesztje pozitív lett,  a többieké szerencsére negatív. Itt már lehetett sejteni, hogy nem fog minden simán menni, mindenki azt várta melyik csapat indítja el a lavinát azzal, hogy lemondja a versenyt. Mint egy esős versenyen, amikor szárad a pálya és mindenki azt lesi, ki jön ki a boxba legelőször slick gumikért. Nos, a McLaren volt az, aki megtette az első lépést és Zak Brown bejelentette, hogy a csapat visszalép a nagydíjtól. A lavina pedig elindult. Jöttek a hírek arról ki megy, ki marad, állítólag Vettel és Raikkönen már el is hagyta a helyszínt -ez valószínűleg nem volt igaz. A csapatok összeültek Ross Brownnal,  hogy megvitassák, mi legyen, eközben a promóter továbbra is azt mondta, hogy a verseny meg lesz tartva. Közben megszólalt Grosjean is a GPDA nevében, hogy sajnos a versenyzők nem nagyon tudnak beleszólni  a dolgokba. Ez tisztán megmutatja, mennyit ér a versenyzők szakszervezete és miért  Gro az elnök. Körülbelül  két órával a szabadedzés előtt jött a bomba, hogy a verseny elmarad, amikor már a szurkolók a kapuknál álltak. Ismétlem, egészen addig azt szajkózták, hogy a verseny meg lesz tartva. Közben kiderült, hogy a Red Bull, az Alpha Tauri és a Racing Point a megrendezés mellett érvelt, a többi csapat ellene volt. Hamilton meg  Chase Carey Liberty Media eközben kicsit összevesztek a medián keresztül, Hamilton szerint el se kellett volna jönniük ide, az egész csak a pénz miatt volt. A Liberty egyből cáfolta ezt.  Szóval, ott tartunk, hogy az ausztrál nagydíjat törölték. Közben a McLarennél  14 tagot elkülönítettek, de arról még nincs hír, hogy valóban elkapták-e a vírust.  A csapatok elkezdtek összepakolni, és elindultak haza, az FIA-Liberty duó pedig összeült, hogy megbeszéljék a továbbiakat, és meg is állapodtak a következőkben: Ausztrália mellett törlik Bahreint, és Vietnámot is, Kína meg ugye már rég halasztva lett. Csakhogy itt nincs vége, az ezek után jövő három nagydíj -Hollandia, Spanyolország és Monaco- is törölve lesz valószínűleg. Tehát jelen esetben Bakuban rajtolhat el az idény, de ez sem 100%. További probléma, hogy mikor pótolják ezeket a versenyeket, pontosabban mikor és melyiket, ugyanis  elég valószínűtlen mindegyik pótlása. Augusztusban van a tervezett nyári szünet  a két hét kötelező gyárbezárással,  ott van három hétvége, de oda csak európai verseny fér be. Itt jönnek a gazdasági problémák, amikre a regnáló világbajnok is célozgatott.

A Libertynek két fő bevételi forrása van. A promóterektől és a közvetítési díjakból. A többi egyelőre elhanyagolható ezekhez képest. Az összeg nagy része visszamegy a csapatoknak, reklámra és fizetésekre. Átlagban egy pálya 25-30 millió dollárt fizet a rendezésért évente, de csak akkor fizet, ha a versenyt megrendezik. Ez alól csak Monaco  a kivétel, amely ingyen rendez futamot. A Liberty három éve vette meg az F1 jogait Ecclestone-tól, körülbelül 20 milliárd dollárért. Az első két évük veszteséges volt, bár ezt előre tudták akkor, hiszen rengeteg beruházást csináltak. Tavaly, bár volt 2 milliárd dollár bevételük, a tiszta haszon nem érte el a 20 millát. Ezt észben tartva nézzük, mi lehetséges a nyári szünetben! Az augusztusi szabad hétvégékre a logisztika és az időjárási körülmények  miatt Zandwoort, Barcelona és Monaco esélyes, hacsak nem törölnek több európai futamot. Plussz ugye turistaszezon van, arra hirtelen rádobni egy F1-es hétvégét....  A Liberty mindenképp pénzt akar, ezt tudjuk. Tehát szerintem meglépik azt, hogy a naptár legpatinásabb versenyét nem fogják megrendezni, kivéve, ha a hercegség nem fog fizetni egy nagyobb összeget. Barcelona nem titkolja, hogy alapból pénzügyi gondokkal küzd. Idén lejár a szerződése és nem nagyon akarják megújítani. Ezért, szerintem nem nagyon fognak ahhoz ragaszkodni, hogy rendezhessenek, főleg a turistaszezon közepén, marad tehát Hollandia.  Ők mint régi-új pálya, alig várták hogy rendezhessenek futamot és rekordgyorsasággal kelt el az összes jegy Verstappen miatt. Nálam ők a befutók. Az, hogy mi lesz azok sorsa, amiket eddig töröltek  -Ausztrália, Bahrein, Kína és Vietnám- , óriási kérdőjel. Ráadásul ebből kettő teljesen utcai verseny, tehát a pályát is fel kell építeni, ami egy város életében nem egyszerű. Visszatérve a Libertyre és a dollárjaikra.Ők mindenképp bevételt akarnak, ha nincs lóvé, nincs üzlet. Ekkor a csapatoknak is arányosan kevesebb jut, amit még a nagy csapatok kasszája is megérez, egy Williamsről vagy Haasról nem is beszélve még akkor is, költségplafon ide vagy oda. Ráadásul még mindig nem írták alá az új Concorde egyezményt, ami egyre sürgetőbb lesz a Libertynek és ezek az események biztos, hogy befolyásolják a tárgyalásokat. Ezt már tavaly ősszel le akarták zárni, de nem nagyon megy az egyezkedés. Mr. E  ilyenkor gondolom, röhög otthon a kanapén. :)  A Liberty a világ egyik legnagyobb kereskedelmi cége, és előre jelezték, hogy ők ebből nagy pénzt akarnak csinálni. Ez eddig nem sikerült, és nem is tudnak megegyezni a csapatokkal sem. Azon kívül kérdés, hogy kik térítik meg a szurkolók pénzét, mert még ez sem derült ki. S  ha ezt elbaltázzák, akkor bizony népes tábor fog elfordulni a sporttól,  ami amúgy sem a legszebb korszakát éli.

Szólj hozzá

ausztrália autósport motorsport Forma-1 FIA F1 Red Bull Formula-1 Melbourne Forma1 McLaren Formula1 Ausztrál GP Liberty Media Racing Point Alpha Tauri