2020. már 28.

Heti apró

írta: F1rka
Heti apró

Nézzük mi történt a héten.

A  Liberty és az FIA folyamatosan azon dolgozik, hogy oldja meg az idei szezon lebonyolítását. Eddig csak Monaco lett törölve az idei  naptárból, a többi pálya csak halasztott. De ez könnyen változhat, hiszen az időjárás miatt több pályán lehetetlen futamot rendezni szeptember után.  Jelen pillanatban 16, esetleg 18 futamos szezonra van lehetőség, de ez a szám gyorsan változhat. Közben több forgatókönyv is készül arról, hogy lehetne átvariálni a versenyek programját. Az egyik ilyen a két napos hétvége, a másik a dupla verseny az adott pályán, amiből az egyik egy sprintverseny lenne.

A 2022-re elhalasztott szabálycsomag egyik pontja az, hogy az üzemanyagoknak 10% etanolt kell majd tartalmazniuk. Ahogy az lenni szokott, az üzemanyag-beszállítók el is kezdték már erre a felkészülést. A Shelltől érdekes információ jött ki ezzel kapcsolatban. Maga az etanol a normál üzemanyaghoz képest kb háromszor magasabb hőmérsékleten robban be. Ezért hűtő hatás lép fel a motorban a robbanásig. Ezt kétféleképpen használhatják ki. Egyrészt több lehetőséget ad a motorgyártóknak az új motorokhoz, másrészt komoly fejlesztési verseny várható az üzemanyag-fejlesztők között a háttérben.

A szabálycsomag halasztása a az F1 gumibeszállítójának is fejtörést okozhat. A Pirellli már nagyban ’21-re készült, hiszen merőben új gumikat kértek tőlük az új autókhoz, 18 colos felnikkel a 13 helyett. Viszont így valószínűleg fel kell függeszteniük ezeket a kutatásokat. A cég amúgy is folyamatosan harcban van a csapatokkal, akik az idénre tervezett gumikat olyan rossznak találták, hogy nem kértek belőlük és megszavazták, hogy a tavalyi konstrukciót használják inkább. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy ha például dupla futamok jönnének sprint versenyekkel, előfordulhat, hogy azokra mégis csak ki kéne fejleszteni egy új versenygumit.

A rendszer így néz ki jelenleg: egy verseny előtt 15 héttel a Pirelli választja  az ötből azt a három keveréket, amit az adott versenyen használva lesz. A csapatok ekkor adják le a rendelést, hogy melyikből mennyi szettet kérnek. Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója szerint 4 egymást követő verseny szünet nélkül, komoly ellátási problémát okozna, ha pedig közben kontinenst is váltanak, szinte lehetetlen lenne megoldani.

Jelenleg Kanada a helyszín a szezon megkezdésére,  de nem sok esély van rá, hogy megrendezzék. Hamarosan eldöntik a fejesek, hogy mi legyen a verseny sorsa, ami szerintem halasztás lesz.

Közben újabb pletykák láttak napvilágot arról, hogy Toto Wolf Mercedes csapatfőnök elhagyja  a csapatot év végén és átül az Aston Martin vezérigazgatói székébe. Ez persze megint elindítja a pletyka dominót, hiszen Hamilton kontraktusa is lejár, és részben Wolf maradásától tette függővé az új aláírását. Ha megy, akkor valószínűleg a Ferrari lesz a célállomás, ahol így Vettel-nek nem lesz hely stb, stb.... Természetesen mindenki cáfol mindent.

Állítólag Vettel megkapta a szerződés-hosszabbítási ajánlatot az olaszoktól. 2017-ben kb 100 millió euróért 2020 végéig írt alá a négyszeres világbajnok. A hírek szerint komoly fizetéscsökkentés áll a papíron, ráadásul csak 1 évre.

A főhadiszállások egyik termében pedig a könyvelők elkezdték komolyan pötyögtetni a számológépeket.  Mindenki azt számolja, mennyi lesz a bevétel kiesése. A csapatok legnagyobb bevételi forrása ugye a TV-s jogdíjakból  és a FOM szponzorpénzeiből jön, amit a Liberty mindig  a következő év tavaszán oszt szét. Minél több verseny marad el, annál nagyobb lesz a lyuk, ami a közép-és kis csapatokat akár  a megszűnés szélére is sodorhatja, ha mondjuk eltörölnék a komplett szezont idén. A nagyok túlélnék, de csak hatalmas áldozatokat árán. Az Ecclestone érában Mr.E sokszor segített a kis csapatoknak túlélni egy-egy szezont úgy, hogy pénzügyi támogatást nyújtott nekik. áthidalva az év vége és a tavaszi pénzelosztás közötti időszakot. Kérdés, erre a Liberty hajlandó lenne-e, főleg ha több csapat is bajba kerülne.

A koronavírus lehetséges pozitív hatásairól pedig olvassátok az előző posztot. Sőt...Olvassátok az összeset! :)

Ezek voltak a legfontosabb hírek a héten, vélemények jöhetnek kommentben!

Szólj hozzá

motorsport Ferrari Forma-1 FIA F1 Mercedes Formula-1 Forma1 Formula1 Pirelli Liberty Media koronavírus