2020. ápr 01.

Egy kis történelem 2.rész - Scuderia Ferrari

írta: F1rka
Egy kis történelem 2.rész - Scuderia Ferrari

Kényszerű szünidő van az F1-ben is, és egyenlőre bizonytalan, hogy hol és mikor kezdődik el a szezon.  Ezért úgy döntöttem, bemutatom a csapatok történelmét, igazságosan, abc  sorrendben.

2.rész: Scuderia Ferrari

Az F1 mindent túlél, kivéve egy valamit: a Ferrarit.  Az egyik nem létezik a másik nélkül, annyira összeforrtak. Azt mondják, a Ferrari egy vallás Olaszországban, amit el is tudunk hinni, ha megnézzük, mi történik, ha ők nyerik az olasz nagydíjat.  Szurkolótábora a legnagyobb, és ez a tömeg ugyanolyan könnyen a mélybe tudja taszítani a pilótákat, mint felemelni a csillagokba. Akár egy héten belül ugyanazt az embert. Ennek ellenére, vagy pont ezért, mindenki azt várja, hogy a vörösök szerződést ajánljanak neki, attól függetlenül, hogy éppen milyen formában vannak. Ebben a sportban akárhonnan indulunk, mindig hozzájuk lyukadunk ki. Minden évben a címért mennek, bár utolsó világbajnokuk Raikkönen  volt, 2007-ben.

Enzo Ferrari, aki maga is versenyző volt az Alfa Romeonál, 1929-ben alapította a gyárat. 1950, azaz az első F1 világbajnokság óta a mezőny tagja, megszakítás nélkül, bár nem indult az összes versenyen. Már az ötvenes években is a legjobb versenyzők közül válogatott: Ascari, Farina, Hawthorn, Fangio, Phil Hill mind voltak pilóták, hosszabb-rövidebb ideig. Ferrari a versenyzőivel nem ápolt túl jó viszonyt, Fangioval kifejezetten haragban állt állítólag. Úgy vélte, hogy a győzelmek az autóinak köszönhetőek, a sikertelenség viszont a versenyzők miatt van. Ez még most sem nagyon változott a csapatnál. Ezenkívül soha nem volt jelen egy nagydíjon sem csapatvezetőként.  Érdekesség még, hogy az utcai autók gyártása teljesen hidegen hagyta, csak azért kezdett bele, hogy pénzt szerezzen belőle a versenycsapatnak. A közúti részleg akkor lett igazán lényeges, amikor a Fiat megvette.

A ’60-as években a csapat nem volt túl sikeres, mindössze két világbajnoki címet szereztek a pilóták. Le Mans-t viszont uralták, sorozatban hétszer győztek.  Akit érdekel ez, nézze meg az erről készült filmet.  ’74-ben csatlakozott a csapathoz Niki Lauda és a ’76-os volt minden idők egyik legjobb szezonja Lauda és Hunt harcával és Lauda óriási balesetével.  Aki kíváncsi rá, szintén nézze meg az erről készült filmet, a Rush-t. Ebben a két évtizedben olyan versenyzők ültek a kormánynál mint Lauda, Bandini, Surtees, Ickx, Andretti, Regazzoni, Gilles Villeneuve és Scheckter.

lauda_1976.jpg

Lauda 1976

A ’80-as ’90-es évek nem a győzelmekről szóltak. Scheckter ’79-es bajnoki címe után volt a Ferrari történetének leghosszabb sorozata VB cím nélkül. Egészen Schumacher 2000-es győzelméig tartott. ’88-ban, Enzo Ferrari halála után a helyzet még rosszabb lett. A pilóták listáját végigolvasva, nem valószínű, hogy velük volt a gond. Prost, Mansell, Alesi,  Berger mind a top kategóriát képviselték, de az autóval minden évben gondok voltak. Ferrari pedig nem tűrte a versenyzőik kritikáját. Prost ’91-ben olyan megjegyzéseket tett az autóra, amiért az év utolsó futamán már nem is kellett autóba ülnie, és persze a szerződését is felbontották. Nem nagyon érdekelte a főnökséget az akkor már háromszoros világbajnok véleménye.  ’95-ban Montezemolo Ferrari elnök komoly átszervezésbe kezdett az F1-es részlegen.  Év végére  Jean Todt lett a csapatfőnök és érkezett még Rory Byrne főtervezőnek és Ross Brawn technikai igazgatónak. Plussz még a kétszeres világbajnok Michael Schumacher. Az eredmények egyből jöttek, Schumacher minden évben úgy indult, hogy megnyerheti a címet, ami 2000-ben össze is jött neki, és zsinórban 5 címet szerzett. Érdekesség, hogy ’97-ben egy Jacques Villeneuve elleni manőver miatt az FIA az összes pontját törölte arra az évre.

brawn_todt_schumacher.jpg

Brawn, Todt és Schumacher

2005-ben ért véget a sikerkorszak. Az autó nem sikerült túl jól, de ami nagyobb probléma volt,hogy a Bridgestone nem egyszerűen elvesztette a gumiháborút a Michelinnel szemben, hanem használhatatlan volt. Egyedül a híressé vált Indianapolist tudták megnyerni, ahol 6 autó indult el. 2006-ra visszatértek az élmezőnybe, de nem bírtak az Alonso-Renault párossal, Schumacher pedig év végén visszavonult. Helyére jött Kimi Raikkönen, aki egy kaotikus év után 1 ponttal világbajnok lett Alonso és Hamilton előtt. 2008-ban évben viszont fordult a kocka, és Hamilton nyert 1 ponttal, az utolsó verseny utolsó kanyarjában megelőzve Timo Glock poroszkáló autóját.

Ezután teljesen felbomlott az irányító trió. Todt, Brawn, Byrne szinte egyszerre távozott. A következő években a csapat csak kereste önmagát. A gyengébben teljesítő Raikkönent idő előtt elküldték, hogy Alonso jöhessen helyére, de a Red Bull verhetetlen volt Vettellel. Jött a hibrid éra, és a Mercedes-Hamilton páros mindent letarolt. Közben folyamatosak voltak a személycserék a csapat vezetőségében és a Ferrari élén is. A pilótáknál Alonsót elment, megváltóként elhozták Vettelt, visszahozták Kimit, de semmi sem segített. 2007 óta nem nyert Ferrari pilóta világbajnokságot, pedig azóta Alonso, Vettel, Raikkönen és Massa is megpróbálta. Tény, Alonsónak kétszer is pechje volt, viszont a csapat sem áll azóta a helyzet magaslatán. Jelenleg a Vettel-Leclerc páros az egyik legerősebb a mezőnyben,  a négyszeres világbajnok és a csapat saját nevelésű pilótája. Lauda óta nem ült ilyen fiatal versenyző Ferrariban, ez sok mindent elmond róla. Jelenleg nem nagyon hisz senki a vörösök sikerében, nem tudják behozni a lemaradást. Majdnem mindenki a 2021-2022-re, a nagy szabályváltoztatás utáni évre vár.

vettel-leclerc-brazilia.jpg

Vettel és Leclerc összeütközik Brazíliában

Nem tagadom, sose voltam nagy Ferrari rajongó, de még így is rengeteg élményem van róluk.  Például élőben végignézni a ’98-as magyar nagydíjon Schumacher győzelmét Hakkinen ellen feledhetetlen élmény volt. A német minden zsenialitását megmutatta akkor. Raikkönen és Hamilton csatája Spaban 2008-ban, Alonso és Schumacher nagy csatái és még sorolhatnám. Gondolom, mindenki másra emlékszik szívesen.

A Ferrari az egyetlen csapat, amelynek vétójoga van az F1-ben, és egyéb más kiváltságai is. 15 egyéni és 16 konstruktőri címmel a hátuk mögött  ők a legeredményesebb csapat a sport történetében és a jövőben is a legjobb pilóták fogják várni, mikor írhatnak alá velük. Hiszen a Ferrari maga az autósport legenda.

Szólj hozzá

autósport Ferrari Forma-1 F1 Formula-1 Forma1 Formula1