Heti apró
Ezen a héten már komoly hírhiány mutatkozott az F1 világában. Volt néhány komolyabb téma. Ezekről röviden:
A Concorde egyezmény idén év végén lejár. Jelenleg még egy csapat sem írta alá a következő évre, habár már szinte mindenben megegyeztek. Szinte.... Viszont ez az új helyzet nem várt fordulatot hozhat. Jelenleg úgy tűnik, csak a járvány után lesz aláírás, valamint több komolyabb változtatást is eszközölnek rajta. Abban már megegyeztek, hogy az új szabálycsomag bevezetését elhalasztják 2022-re. Azonban lehetséges, hogy ezt még egy évvel eltolják, addig pedig befagyasztják a fejlesztéseket, mármint a nagyját. A vita arról folyik, melyek azok a területek, amin a mérnökök tovább dolgozhatnak. A tervek között szerepel az is, hogy csak egy vagy két évre írnak alá a csapatok és csak utána térnek vissza a normális kerékvágásba.
A naptár helyzet változatlan. Nem tudni, mikor és hol rajtolhat el a mezőny. A nyári szünetből ami kötelező gyárleállással is jár, már tavaszi szünet lett. Ezzel felszabadult ugyan pár hétvége, de egyelőre sokra nem mennek vele. Attól függően, hogy hány futamot tudnak megrendezni, a szezon átnyúlhat a következő évre, akár februárra is. Ennek persze több feltétele is van. Elsősorban, a téli hónapokban igencsak korlátozott azon helyszínek listája, ahol futamot lehet rendezni. Plussz, februárban vannak a kollektív tesztek, amikről nem szívesen mondanak le a csapatok.
Az elhalasztott versenyek promóterei jelezték a Liberty Media-nak, hogy ha nem viszik le a rendezési díjakat, akkor problémák lesznek. A rendezéshez szükséges rengeteg felszerelést a pályák csak bérlik, amiket az elővételben értékesített jegyekből fizetnek. Buszok, forgalomirányítás, ideiglenes lelátók, vendéglátói sátrak stb. Mivel egyelőre nem tudni, hogy ezek a futamok mikor kerülnek megrendezésre, jegyeket sem tudnak árulni.
A Pirelli szintén nincs egyszerű helyzetben. A gumigyártó amúgy is a viták egyik központi alanya. Ez odáig vezetett, hogy az idénre kifejlesztett abroncsaikat nem kérték és maradtak a tavalyinál annak ellenére, hogy azzal sem voltak igazán megelégedve. Ha befagyasztják a fejlesztéseket, előfordulhat, ők sem fejlesztenek új gumikat az új szabályok bevezetéséig.
A pályák már kifizették a Libertynek a rendezési díjakat, de ezeknek a nagyját visszakapják azok a helyszínek, amik nem fognak futamot rendezni. Ezenkívül úgy tűnik, a Liberty hajlandó gyorssegélyt adni, ha esetleg valamelyik csapat rászorulna, bár eddig senkitől nem kaptak ilyen kérést. Hiányzik a folyamatos bevétel az istállóknak, de elismerték, a kiadásaik is lecsökkentek. Ha pedig nem kell fejleszteni az idei autókat, akkor legalább 10 millió dollár az, ami a zsebükben marad.
Ahogy az várható volt, a csapatok is elkezdtek a fizetések csökkentéséről tárgyalni. A McLaren elsőként jelentette be, hogy a vezetőség és a 2 pilóta is önként lemond a fizetése egy részéről.
Az FIA és a csapatok eközben kitalálták, hogy a 2021-től érvényes 175 milliós költségplafont még lejjebb kéne vinni. 100 milliós határt szeretnének a kis csapatok. A Ferrari-Red Bull-Mercedes trió ezt ellenzi, de talán belemennek egy köztes 150 millióba, néhány feltétellel. A Ferrari legfőbb érve az, hogy ez esetben már több száz embert kéne elküldeniük. Ők és az Alpha Tauri Olaszországban székelnek, az Alfa Svájcban, a többiek pedig Angliában. A Renault-nak és a Mercinek van egy-egy gyára saját hazájában is. Ez a helyzet nagyon nehézzé tenné az elküldött mérnököknek azt, hogy esetleg más csapatokhoz átmenjenek.
A Liberty és az Aramco, ami Szaúd-Arábia nemzeti olajtársasága, nemrég bejelentett egy szponzorációs megállapodást. Idén már Magyar -, a Spanyol- és az USA nagydíjnak is ők lesznek a főszponzorai. Emellett tárgyalnak egy Szaúdi nagydíjról. A szponzori megállapodás 10 évre szól és évi 40 millió dollárt hoz a Libertynek évente.