2020. máj 08.

Egy kis történelem 7.rész - Red Bull

írta: F1rka
Egy kis történelem 7.rész - Red Bull

Kényszerű szünidő van az F1-ben is, és egyenlőre bizonytalan, hogy hol és mikor kezdődik el a szezon.  Ezért úgy döntöttem, bemutatom a csapatok történelmét, igazságosan, abc  sorrendben.

7.rész: Red Bull

A Red Bull a jelenlegi F1 egyik legmeghatározóbb csapata. A csapat története, bár nem túl hosszú, igencsak érdekes. Jackie Stewart-tal kezdődött.

A háromszoros világbajnok Jackie Stewart és fia, Paul komoly kapcsolati tőkével rendelkeztek. 1996-ban alapított csapatuk, miután megállapodott a Forddal, jelentkezett az F1 mezőnyébe és ’97-ben Ausztráliában már rajthoz is álltak. Barichello és Jan Magnussen volt az első pilótapárosuk.  A cég székhelye Milton Keynes-ben lett felépítve.

Az autó és a motor sem tudta hozni, azt amit elvártak tőle. Barichello óriási meglepetésre második lett Monacóban, de ezen kívül nem szereztek pontot. Sőt, már a célba érés is jó eredménynek számított.

1998 ott folytatódott, ahol az előző év véget ért,  év végét  két ötödik és egy hatodik hellyel zárták. Pontban kevesebbet értek el, de a kilencedikről feljöttek a nyolcadik helyre. A Kanadai nagydíj után  Magnussent lecserélték Jos Verstappenre, pont azt követően, hogy a csapat először futott be dupla pontszerzőként egy nagydíjon.

1999-re Magnussen ment és Herbert jött. Az SF3-ra keresztelt autó és a Ford új V10-es motorja egy sokkal jobb kombináció lett, mint elődjei, és a páros elkezdte hozni a pontokat. Barichello háromszor állt dobogón év végére. Herbert autója többször is felmondta a szolgálatot, cserébe viszont az esős Európa nagydíjon megszerezte a csapat első győzelmét, miután mindenki kiesett előle. Barichello pedig harmadikként futott be, ezzel meglett az első dupla dobogó is. Év végére 36 pontjukkal feljöttek a negyedik helyre, ami komoly teljesítmény volt. A Stewart Grand Prix hagyományos skót színeket használt az autó festéséhez, ezzel viszonylag szűk keretet adva a szponzoroknak, akik nem is tolongtak az ajtóban. Amikor a Ford év végén felajánlotta, hogy megveszi a csapatot, a skót legenda gyorsan igent mondott rá.

A Ford óriási elánnal kezdett neki a saját csapat építésének.  A néven viszonylag sokat gondolkodtak, hogy melyik márkájukat reklámozzák vele, végul a Jaguar mellett döntöttek.  Miután az előző évben a VB második helyezettje, Eddie Irvine összeveszett a Ferrarival, gyorsan leigazolták a távozó Barichello helyére, aki így pont az ír helyére került. Amilyen nagy reményeket fűztek a csapathoz, annyira nem sikerült egy versenyképes autót összehozni. Irvine kétszer ért be pontszerzőnek, Herbert egyszer sem. Gyorsan lezuhantak a kilencedik helyre.

irvine-jaguar.jpg

Irvine a Jaguar-ban

2001-ben Herbert helyett jött Burti, majd év közben Pedro de la Rosa. Monacoban Irvine elért egy dobogót, de ezen kívül csak háromszor szereztek pontot. Ez a nyolcadik helyre volt elég. A Ford látta, hogy gondok vannak, csapatvezetőnek megnyerték Niki Laudát, de ő sem tudott csodát tenni. 2002-ben le is mondott. Abban az évben Irvin hozta a „szokásos” egy dobogót, és hetedik helyre léptek előre. Innen aztán nem is mozdultak el.

2003-ban új pilóták érkezte a csapathoz: Webber és Pizzonia. Az ausztrál hozott pár pontot, Pizzoniát pedig év közben váltotta Justin Wilson. Őt 2004-ben lecseréltek Klien-re. Webber végig hozta a pontokat. 2004-ben a Ford megelégelte a sikertelenséget és elkezdett vevőt keresni a csapatra.

A Red Bull ekkor már komolyan kereste a lehetőséget egy F1-es csapat alapítására. A Jaguar pont kapóra jött, ezért gyorsan nyélbe ütötték az üzletet.

Egy kis kitérő: A félreértések elkerülése végett szögezzük le, hogy Dietrich Mateschitz  nem egyenlő a Red Bullal. Még csak nem is többségi tulajdonos. Magát az italt igazából ’76-ban találta ki és kezdte forgalmazni  Thailföldön egy Chaleo Yoovidhya nevű üzletember Krating Daeng néven. Ez a név annyit tesz: vörös bölény. Az osztrák üzletember ’82-es thaiföldi útja során ismerte meg az italt, s nagyon megtetszett neki. Találkozott Yoovidhya-val majd ’84-ben közösen megalapították a Red Bull GmbH-t, ausztriai székhellyel. A két fél  49-49%-ban birtokolja a részvényeket. a maradék 2 %-ot Yoovidhya fia, Chalem kapta meg. A vállalat igazgatója Mateschitz lett.

2005-ben a csapat már Red Bull néven indult, de még Ford motorokkal és teljesen új versenyzőpárossal, mivel Webber távozott.  A csapat vezetésére pedig felkérték az akkori F3-as csapatfőnökot, Christian Hornert. A McLarentől távozó Coulthard lett az első számú pilóta, a másik autót a Red Bull két tehetsége, Klien és Liuzzi felváltva vezette. A következő évben  nem sok minden változott, a csapat Ferrari motorokat használt, Klien pedig most Doormbossal cserélgette az ülését. Viszont óriási meglepetésre sikerült megszerezniük Adrian Newey tervezőzsenit a McLarentől, ami  jelezte, nem csak játszadozni jöttek a sportba. Monacoban Coulthard megnyerte az első dobogót a Red Bullnak, de a szezon csalódás volt, fele annyi pontot szereztek, mint előző évben.  2007-nek nagy tervekkel vágtak neki.  Ismét motorpartnert váltottak. A Renault jött a Ferrari helyett, és elkészült Newey első igazi Red Bull-os autója. A fiatal tehetségek harcát meghagyták a Toro Rosso-nak és Coulthard mellé leigazolták Webbert . Az autó bár gyors  volt, nagyon- nagyon megbízhatatlan volt. Ha célba értek, általában pontszerzők voltak. Ezért, na meg a McLaren kizárása miatt, elkapták az 5. helyet. A csapat viszonylag kiegyensúlyozott teljesítményt mutatott, Coulthard pedig dobogóra állt Monacoban. Bár több pontot szerzetek, mint 2007-ban, visszacsúsztak a hetedik helyre. Coulthard év végén visszavonult, helyére a csapat ifjú német titánját ültették át a Toro Rossoból. 2009 végre meghozta az áttörést a csapatnak. Vettel már a harmadik versenyen győzni tudott, amit még három elsőség követett. Webber pedig kétszer állt a dobogó tetején, ezzel megszerezve a Red Bullnak a második helyet és megalapozta a következő négy évet.

2010 és 2013 között a Red Bull verhetetlen volt Vettellel a kormány mögött. Vettel 5, Webber 4 győzelemmel zárta a szezont. De az évadzáró előtt még 4-4 volt az állás, és úgy tűnt, Webber-Alonso csata lesz a címért. A olasz és az osztrák stratégák csak erre a két versenyzőre koncentráltak, miközben Vettel megnyerte a futamot és ezzel a csapat a saját maga első VB győzelmét. amit még három követett zsinórban.  ’11-ben Vettel  11-1-re legyőzte Webbert és könnyedén védte meg a címet. 2012-ben komoly csata alakult ki a címért, de a végén Vettel legyőzte Alonsot, ezzel  ő lett a legfiatalabb háromszoros világbajnok.  2013-ban komoly csata alakult ki a két csapattárs között, csapatutasítások megszegése, stb. A Red Bull dominált a pályákon, és Vettel megnyerte a negyedik címét. Webber év végén visszavonult.

webber-vettel.jpg

A Webber-Vettel duó

2014-ben Vettel-Ricciardo párossal indultak, ám beköszöntött az új turbó korszak, ami azóta sem szűnő Mercedes dominanciát hozott. A Hamilton-Rosberg pároson kívül csak Ricciardo tudott győzni. Ezt ugyan háromszor is megtette, de a Renault motor nem tudta felvenni a versenyt sem gyorsaságban, sem megbízhatóságban. Év végén pedig bejelentették, hogy Vettel átmegy a Ferrarihoz. 2015-re Kvyat lett Ricciardo csapattársa, az autó viszont nem hozta még a tavalyi szintet sem. Egy győzelmet sem tudtak felmutatni év végén. Komolyan megromlott a viszony a francia motorgyártóval, ám a többiek nem voltak hajlandók motort adni a csapatnak, ezért kényszerűségből maradt a Renault.  A versenyzőpáros maradt, de nem sokáig. Kvyattal nem voltak megelégedve, ezért a spanyol nagydíjon helyet cserélt a Toro Rosso-s Verstapennel. A holland meglepetésre egyből meg is nyerte első red bullos futamát, miután a két Merci kilökte egymást. Malájziában az ausztrál nyert, ezzel megszerezve az év végi második helyet.

 ’17-ben nem történt komolyabb változás, 3 győzelem és harmadik hely év végén. ’18-ban  még mindig arra vártak, hogy a Renault előrébb lépjen de ez nem történt meg. Bár többször győztek, rengeteg technikai hiba sújtotta a versenyzőket, ezért Horner drasztikus döntésre jutott. 19-re lapot húzva szakítottak a Renaultval és aláírtak a Hondával. Eközben Ricciardo távozott a franciák gyári alakulatához.

Verstappen 3 győzelmet szerzett, de a Ricciardo helyére érkezett Pierre Gasly nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ezért év közben megint cseréltek a Toro Rossoval. Gasly helyett jött Alex Albon. A csapat elégedett volt a Honda motorral, annak ellenére, hogy kevesebb pontot gyűjtöttek, mint előző évben. Ennek fő oka talán Gasly gyenge szereplése is. Úgy tűnik, a Red Bull-Honda gyorsan beérik és a holland fenegyerekkel a volán mögött ismét komoly kihívók lehetnek.

Az osztrák csapat eddigi rövid története alatt komoly eredménysort mutatott fel. 275 verseny, 61 győzelem, 61 pole és 4 egyéni valamint 4 konstruktőri cím.  Ha megfigyeltétek, a csapat Stewart, Jaguar majd Red Bull néven is Monacóban érte el az első dobogóját.

A Stewartról és a Jaguarról hirtelen nem ugrik be semmi, kivéve talán az autók megjelenését. Mindkettő tetszett, csak lassúak voltak . A Red Bullról elég sok emléke van  az embereknek, hiszen szinte minden a közelmúltban történt. A „multi21” botrány, Webber kemény beszólásai a csapatnak rádión. Na és persze a 4 cím egymás után Vettellel. Verstappen pedig mindig ad vitatémát.

Szólj hozzá

motorsport Forma-1 F1 Honda Red Bull Formula-1 Coulthard Vettel Forma1 Ford Webber Stewart Renault Formula1 Jaguar Ricciardo Verstappen