2020. máj 22.

Egy kis történelem 9.rész - Williams

írta: F1rka
Egy kis történelem 9.rész - Williams

Kényszerű szünidő van az F1-ben is, és egyenlőre bizonytalan, hogy hol és mikor kezdődik el a szezon.  Ezért úgy döntöttem, bemutatom a csapatok történelmét, igazságosan, abc  sorrendben.

9.rész: Williams

 A Williams az F1 egyik jelképe lett,  amint 1986 óta a sport harmadik legsikeresebb csapata lett, végig megőrizve függetlenségét.

Frank Williams és örökös bajtársa, Patrick Head  1976 végén alapította meg a Williams csapatot. Első versenyük az 1977-es Spanyol nagydíj és Patrick Néve volt a pilóta. Egy pontot sem szereztek a szezonban. Ez az év volt az utolsó, hogy nem  saját tervezésű autóval álltak rajthoz. Motort a Ford-tól vettek, mint akkoriban a csapatok többsége. ’78-ban már Alan Jones volt a pilóta és az amerikai nagydíjon megszerezte az első  dobogós helyet. ’79-ben  Clay Reggazzoni is csatlakozott az alakulathoz. Az évet gyengén kezdték, de félúton belejöttek és a páros egészen a második helyig repítette a csapatot.  Az első Williams győzelmet Regazzoni szállította, stílusosan az angol nagydíjon. Jones ehhez még négyet tett hozzá.

head-williams_1980.jpg

Patrick Head és Frank Williams

1980-ra Regazzonit Reutemann váltotta, az autó nagyon jól sikerült, Jones vezérletével pedig  mindkét cím náluk landolt. ’81-ben a konstruktőri címet megvédték, de az egyénit nem, az idény végén Jones vissza is vonult. Helyére Keke Rosberg jött, aki rögtön megnyerte az egyénit, de a konstruktőrök között csak negyedikek lettek. A mezőny kiegyensúlyozottságát jól jellemzi, hogy Rosberg egy futamgyőzelemmel lett világbajnok.

 A következő két évben nem sok babér termett a csapatnak. Időközben a gyengélkedő Ford motoroktól is megszabadultak, de a Honda sem tudott többet. 1985-re változtatásokat eszközöltek. Egy teljesen új autót építettek és leigazolták Nigel Mansellt Rosberg mellé. Az ötletek bejöttek és négy versenyt is nyertek, valamint visszakapaszkodtak a harmadik helyre. ’86-ra Rosberg helyett Nelson Piquet érkezett, és a páros egyből szállította a konstruktőri címet. Ebben az évben Frank Williams autóbalesetet szenvedett Franciaországban és deréktól lefelé megbénult. Valószínűleg ez volt az oka, hogy a két pilótáját nem tudta kordában tartani, így Prost lett a nevető harmadik.

 Williams a balesete ellenére vezette tovább a csapatát. A következő évben már mindkét cím náluk landolt, az egyéniben Piquet, Mansell sorrendben. Év végén viszont jött a hideg zuhany. A Honda és a világbajnokuk egyszerre hagyta el a csapatot. ’88-ra csak a magán motorgyártó Judd cégtől tudtak erőforrást szerezni. Meg is látszott a csapat eredményein, a 20 gyűjtött ponttal, hiába jött Patrese a brazil pilóta helyett.  ’89-re sikerült megállapodni a Renault-val, ekkor viszont Mansell lépett le. A francia motor egész jól muzsikált, és egy konstruktőri második hellyel jelezték, hogy visszatértek, de akkoriban a McLaren-Hondának nem volt ellenfele.

Az igazi remény ’91-ben jött el, amikor Mansell visszatért. Óriási csatát vívott Sennával, de a végén a brazil győzött.  Mansellt ekkor már elkönyvelték örök másodiknak. ’92-ben viszont fordult a kocka és amit addig elvett tőle a sors, azt egyben visszaadta. A Williams nagyszerű autót épített, az általa kifejlesztett aktív felfüggesztés verhetetlenné tette.  Mansell pedig egyszerűen legázolta a mezőnyt. Az első pilóta, aki az első öt futamot megnyerte, az első aki egy szezonban kilenc versenyt nyert és már a Magyar nagydíjon eldőlt a cím matematikai sorsa.

Mansell magabiztosan ült le a tárgyalóasztalhoz, hogy aláírják az új szerződését, de nem tudtak megállapodni. Összeveszett Williamssel, és átment az IndyCar sorozatba, simán meg is nyerte.  Patrese is lelépett, Williams pedig abban a helyzetben volt, hogy mindenki az ő autóit akarta vezetni. Először megállapodtak a háromszoros világbajnok Prosttal két évre. Senna is tárgyalt a csapattal, de Prost meggyőzte a csapatfőnököt, hogy ne szerződtesse. Ezért az addigi tartalékpilóta, Damon Hill lett csapattársa. Prost, jött, látott, győzött, csakúgy mint az előző évben Mansell. Ám amikor közölték vele, hogy Senna lesz a csapattársa jövőre, a professzor inkább felbontotta a szerződését, majd végleg visszavonult. Senna jött, Hill pedig megtartotta a helyét.

mansell-senna.jpg

Mansell a 92-es Williamsben fuvarozza Sennát

’94-nek úgy vágtak neki, hogy nem volt olyan ember, aki ellenük fogadott volna. Azonban az autó megbízhatóságával gondok adódtak.  Senna az első két versenyen a pole-ból indult,  de mindkétszer ki kellett állnia technikai probléma miatt. A szezon harmadik futamán, a versenyt vezetve a mai napig tisztázatlan okokból elvesztette az uralmát az autó felett, orral becsapódott a Tamburello kanyar betonfalába, és életét vesztette. A következő futamon Hill csapattárs nélkül indult, majd az első körben kiállt a boxba. Az olasz ügyészség egészen 2005-ig perelte a csapatot gondatlanságból elkövetett emberölés gyanújával. A tragédia ellenére a csapat nem tört össze, és megnyerte a konstruktőri versenyt, Hill pedig egy ponttal bukta az egyéni címet Schumacherrel szemben. A szezonban még  Mansell is visszatért segíteni a csapatnak, a zárófutamot meg is nyerte.

’95-ben a Hill-Coulthard párossal álltak rajthoz, de nem tudták megszorongatni Schumachert a Benettonban. Coulthard év végén távozott, és Williams ismét egy nagy fogást talált a pilótapiacon. Gilles Villeneuve fiát, a friss IndyCar bajnok Jacques Villeneuve-öt. A kanadai majdnem meg is nyerte élete első F1 versenyét, az utolsó körökben viszont technikai gondok támadtak és Hill elment mellette. Addigra viszont már akkora előnye volt, hogy beért másodiknak. Hill egyéni, a csapat pedig konstruktőri bajnok lett. Év végi hagyományként Williams összeveszett Hillel, az éppen aktuális világbajnokával, aki ennek megfelően távozott a csapattól. Helyére Frentzen került.

 ’97 már Villeneuve éve volt és a Schumacher nagy csatát vívva bajnok lett, csakúgy mint a csapat. Ezzel megszerezte az eddigi utolsó vb címeket. A változatosság kedvéért ekkor a Renault mondta be az unalmast. Bár adtak motorokat Mecachrome meg Supertec néven a következő két évben, meg sem közelítették az addigi teljesítményt.   ’98 végén Villeneuve és Frentzen is távozott. Zanardi és Ralf Schumacher lett a két új pilóta, de nem jártak sok sikerrel.

2000-ben Williams egy újabb nagy halat talált, ezúttal a BMW-t. Zanardi helyére jött Button, és egyből a harmadik helyen találták magukat. Button év végén távozott, helyére a csapatfőnök pedig ismét az IndyCarból akart hozni valakit. Nem is akárki akadt horogra, a sorozat legfiatalabb bajnoka, Juan Pablo Montoya.  2001-re a BMW bivalyerős motort épített, viszont nem túl megbízhatót. Ezzel együtt is nyertek pár versenyt és tartották a harmadik helyüket. 2002-ben a megbízhatóság sokat javult, aminek köszönhetően feljöttek a konstruktőri második helyre. Ekkor meg a sebesség hiányzott, így csak egy versenyt nyertek. 2003-ra úgy tűnt, végre összeáll a kép. Montoya sokáig versenyben volt a vb címért, de végül csak harmadik lett. 2004-ben a tervezőcsapat drasztikus megoldásokat használt az autón, amik nem igazán jöttek be, a csapat visszacsúszott a negyedik helyre. Év végén mindkét pilóta távozott.

 2005-re a Webber-Heidfeld párost hozták össze, de az eredmények nem jöttek és még egy helyet visszacsúsztak. A BMW időközben ajánlatot tett a csapat megvételére, mivel saját csapatot akartak,  de Williams ezt visszautasította. A szezon végén tehát elváltak útjaik. A következő évben Webber mellé az egykori világbajnok fia, Nico Rosberg került. Motorokat csak a Cosworth tudott nekik adni, de azok olyan gyengék voltak, hogy a csapat visszazuhant a mezőny végére. A következő szezonra sikerült megállapodni a Toyotával, de Webber ezt már nem várta meg és visszatért a Red Bullhoz. Helyére Wurz jött. Összesen egy dobogós helyet szereztek , amit megismételtek a következő évben, amikor már Nakadzsima volt Rosberg csapattársa.

2010-re ismét új motorgyártó után kellett nézni, de ismét csak a Cosworth-öt találták. Előbb egy Barichello-Hülkenberg, majd egy Barichello-Maldonado párossal próbálkoztak. 2011-re már a konstruktőri kilencedik helyen találták magukat. Ekkor megváltak a Cosworth motoroktól és áttértek a Renaultra, de komoly előrelépést nem tudtak elérni. Spanyolországban Maldonado óriási meglepetésre nyerni tudott, de ezen kívül a mezőny hátsó régiójában voltak. Azóta a csapat nem ünnepelt futamgyőzelmet.

2014 az új  turbókorszak kezdete volt, és Williams remek érzékkel a Mercedest választotta ehhez partnernek. A Massa-Bottas duóval vágtak neki ennek, és jó pár dobogós helyet begyűjtöttek, ezzel visszatornázva magukat a harmadik helyre. Ez a következő évben is így volt, de az autót nem tudták fejleszteni, a többiek pedig jöttek felfele. ’16-ban a csapat teljesítménye már visszaesett és csak az ötödik helyen zártak. Év végén Massa visszavonult. Helyére Lance Stroll érkezett, de közben Bottas hirtelen aláírt a Mercedeshez, ezért Massat visszahívták. Ő pedig szívesen jött, de csak arra az évre.

bottas-williams.jpg

Bottas nyúzza a 2015-ös Williams-Mercedest 

2017-nek nagy tervekkel vágtak neki. Megszerezték  Paddy Lowe-t technikai igazgatónak a Mercedestől. Az autót teljesen a nulláról újratervezték, Stroll csapattársa pedig az újonc Szirotkin lett. Az autó katasztrófa lett, összesen 7 pontot gyűjtöttek. Lowe gyorsan távozott a csapattól. ’18-ban ismét új a pilótapáros, de az újonc Russel és a visszatérő veterán Kubica összesen 1 pontot szerzett. Azt is úgy, hogy mindkét Alfa Romeót kizárták a Német nagydíjon. 2020-ra Kubicát  az újonc Latifi váltja.

A Williams 719 versenyen indult, amiből  114-et megnyert és 128-szor indultak az első rajtkockából. 7 egyéni és 9 konstruktőri címmel az F1 harmadik legeredményesebb csapata.  Jones, Regazzoni, Reutemann, Keke és Nico Rosberg, Mansell, Piquet, Patrese, Hill, Prost, Senna, Coulthard, Villeneuve, Frentzen, Ralf Schumacher, Montoya, Webber, Barichello, Massa és Bottas hihetetlen lista.

Azt hiszem, sokunknak az első két dolog ami eszünbe jut a Williamsről, az Senna balesete, és az alapító, amint tolószékében az embereit igazgatja a boxutcában. Nekem csak ezután ugrik be a többi emlék. Például Hill mára ikonikussá vált nullás rajtszáma, vagy a Hill-Schumacher, majd a Villeneuve-Schumacher csaták. Esetleg még Mansell, amint a pálya széléről befuvarozza Sennát a boxba a verseny után.

Az, hogy mi lesz a csapat sorsa, erősen kérdéses. Frank Williams már egy ideje a háttérbe vonult, a napi teendőket a lánya, Claire vette át. Komoly szervezeti problémák vannak a háttérben, de mint láttuk, a csapat eddig mindent túlélt. A csapat mindig is büszke volt a függetlenségére, amiről nem hajlandó lemondani. Egy erős Williamsre mindig szüksége van a sportnak, úgyhogy drukkoljunk nekik!

Szólj hozzá

autósport motorsport Forma-1 F1 Honda Mercedes Formula-1 Williams Forma1 Renault Formula1 Senna Mansell Hill Cosworth Rosberg Villeneuve Piquet Prost