2020. aug 11.

70-ik Jubileumi Nagydíj 2020 – elemzés

írta: F1rka
70-ik Jubileumi Nagydíj 2020 – elemzés

Megvolt a második Silverstone-i futam és a az F1 hetvenedik évfourdójára keresztelt verseny reményt adott a szurkolóknak. Kiderült, hogy az eddig sebezhetetlennek hitt Mercedesnek is van gyenge pontja, amit a Red Bull-Verstappen páros kegyetlenül ki is használt. A német alakulatnak komoly de ja vu-je lehetett, mert az autóik úgy zabálták a gumikat mintha a '12-es és '13-as szezonban lennénk. Az FIA és a FOM már a második osztrák versenyre, a Stájer nagydíjra is szerette volna, ha a Pirelli eggyel lágyabb gumikat oszt ki, de akkor ez még túl későn jutott eszükbe és a gumigyártó nem tudta logisztikailag megoldani a dolgot. A forró pálya, az előző hétvégén tapasztalt fokozott gumikopás miatt előírt magasabb guminyomás és a lágyabb keverékek együttes hatása pedig azt eredményezte, hogy a címvédő alakulat megbotlott amit a bikák köszöntek szépen és könnyedén megszerezték a győzelmet. És jön egy augusztusi Spanyol nagydíj, ahol szintén elég meleg lesz:) És akkor jöjjön a rövid elemzés csapatokra lebontva.

117229469_178157833829392_199825791595875672_n.jpg

Az időmérő végeredménye

Williams

Időmérő: A grove-i csapatnál kezd körvonalazódni, mi a gond. Mármint azon kívül, hogy egy egyversenyzős csapat jelenleg, hiszen Latifi semmit nem tud hozzáadni a csapat teljesítményhez. Van egy viszonylag nem is olyan rossz autójuk, ami egy körön egész jól tud működni. Russel pedig, bár fura ezt leírni, de úgy tűnik, gyorsabb mint az autója. Ezt rendre bizonyítja az időmérőkön, hiszen folyamatosan Q2 szerepléseket produkál.

Verseny: Ami tempó megvan egy körön, az általában eltűnik a versenyre, még Russellnél is. Csak összehasonlításként: Russell a 15-ik helyről rajtolt és 18-ik lett, míg Kvjat a 16-ról feljött a 10-ikre. Latifi pedig leckét kapott Magnussentől, hogy mire is számíthat, tőle a jövőben ha csatába keverednek. A dán a szabálytalan és igencsak veszélyes manőverért meg is kapta büntetést. De a csapat fejlődik, ami minden szurkolónak örömhír, előbb utóbb összejön a várva várt pontszerzés is.

 

Haas

Időmérő: Most Grosjean végzett előrébb, ám nem az az igazán meglepő, hogy amíg ő Q2-be ment és 14i-k lett, hanem hogy 7 tizedet adott csapattársának. Az biztos, hogy a két pilóta egykörös tempója nagyjából azonos, ha minden rendben van, szóval gyanítható, hogy Magnussennek komolyabb beállítási gondjai lehettek.

Verseny: Magnussen megint nem tudta befejezni a futamot, egy nagyon banális hiba miatt. Az amerikai csapat kicsit elszámolta magát és a dánnak nem maradt csak piros oldalfalú gumija, és mivel azok csak pár kört bírtak ki ezen a napon, inkább úgy döntöttek fölösleges felrakni, ezért inkább kihívták a dánt, hogy fejezze be a versenyt. MAG egyébként fantasztikusat rajtolt és egyből a 13-ik helyen találta magát, de a versenytempója nem igazán volt meg neki sem. A franciának pedig sajnos már szokásává válik, hogy általában rosszabb versenyt fut, mint ami benne van. A két Williamst és egy Alfa Romeot megelőzve, nem sok vizet zavarva lett a 16-ik. Nagyjából ennyi van benne az autóban egy sima versenyen.

 

Alfa Romeo

Időmérő: Az utolsó két rajkocka és a 2007-es világbajnok összegzése mindent elmond. „kib.....ott lassúak vagyunk”. Ehhez nem nagyon kell semmit hozzáfűzni.

Verseny: Kimi egy jó futamot teljesített, és végül 15-ik lett, ami komoly teljesítmény ezzel az autóval jelenleg. Ráadásul egy kiállással meg tudta oldani a futamot, ami komoly fegyvertény és minden elismerést megérdemel. Giovinazzi már a rajtnál megelőzte a két Williamst és tartotta is magát utána, úgyhogy mondhatjuk, hogy ebben a versenyben ez volt a maximum, amit ki is hoztak belőle.

images_2.jpg

AlphaTauri

Időmérő: Ez most Kvjatnak nem jött össze, 7 tizedet kapott francia csapattársától, aki ismét fantasztikusat ment és egészen a hetedik helyig repült. Gasly hetek óta csúcsformában van, hihetetlen teljesítményt hoz ki ebből az autóból. Öröm nézni, mennyire összeszedett és erőn felül teljesít.

Verseny: Itt a fordult a kocka, aminek vélhetően az az oka, hogy más stratégián voltak már a rajttól kezdve. Bár akkor még senki nem tudta igazán, de a végére kiderült, azok jártak jól, akik a közepes gumikon rajtoltak. Persze ez semmit nem von le abból, hogy az orosz a 10-ik helyen jött be egy pontot szerezve. Kellett ez már neki a balszerencsék után. Csapattársa mögötte végzett, de inkább a taktika számlájára írom most, mert egyébként szép futamot ment ő is.

 

Renault

Időmérő: Kezdjük Oconnal, akiről most nehéz eldönteni, jó kvalifikációt teljesített-e, vagy sem. Megelőzte az egyik McLarent és Ferrarit, az jó. Viszont nem ment tovább a Q2-ből és csapattársától is megkapta a négy tizedet, ami pedig nem jó. Mindennek a nyakába pedig még egy 3 rajthelyes büntetést is a nyakába kapott, Russell feltartásáért. Ráadásul Ricciardo egészen kiváló munkát végzett és az ötödik legjobb idő lett az ővé az időmérő végén. Jár a taps mindenképp az ausztrálnak.

Verseny: Ugyanaz történt mint az AlphaTaurinál. Ricciardo egy darabig jól tartotta magát de a végén elfogyott az ereje. Egy Sainz-cal való csata közben megpördült, ami elég szokatlan hiba tőle, ráadásul egy teljesen érthetetlen stratégián volt 3 kiállással, amiből csak egy rövid etapra tették fel az optimális, kemény keverékű versenygumit. Nem igazán érteni, hogy miért. A 14-ik hely óriási csalódás. ebben sokkal több volt. Ezzel szemben a francia csapattársa egy kiállással teljesítette a versenytávot és bejött a jó kis 8-ik helyre, megelőzve mindkét McLarent és AlphaTaurit. Úgy tűnik, kezdi felvenni a ritmust a kihagyás után, ami jó jel. Maga a végeredmény a csapat szempontjából komoly visszalépés az egy héttel ezelőtti formát tekintve, miközben náluk azért jött fejlesztés egy új futómű formájában, ami nem nevezhető apróságnak.

 

Racing Point

Időmérő: A szombati nap Hülkenbergről és az ő harmadik rajthelyéről szólt. Teljesen megérdemelten, ráadásul a Perez helyére beugró német komoly csapást mért Strollra, aki csak a 6-ik pozíciót szerezte meg és majdnem 4 tizedet kapott a némettől. Hulk minden dícséretet megérdemel, ellenben a kanadai nem lehet túl büszke erre a teljesítményére (sem).

Verseny: Személy szerint én nem vártam túl sokat Hulktól a kiváló rajthely ellenére sem. Verstappen lerajtolta, de ez nem volt meglepetés. Utána viszont nagyon jó és kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott. Valahol a hatodik és nyolcadik hely közé vártam, szóval a hetedik ideális ha ezt nézzük. Lenne, ha nem lehetett volna ez jobb is. Bár nem rajta múlt, ezt hozzá kell tenni. Albonnal szemben nem sok esélye volt, hiszen a Red Bull vasárnap mindenkit lepipált stratégiában és gumikezelésben egyaránt. Majd jött a fölösleges(?) kerékcsere a végén, ezzel cserélve meg a helyet Strollal, aki egész versenyen mögötte volt és nem tudta támadni. Megjegyzés: a helycsere (ha kellett a gumicsere, ha nem) érthető volt, hiszen a kanadainak jobban kell a pont, mint a beugró versenyzőnek. Mindenesetre a múlt heti kérdésem kezd megválaszolásra kerülni. Kiderül mi lesz majd Barcelonában.

5f3beaf19bb946a7bdedc63829278035.jpg

McLaren

Időmérő: Ez a kvalifikáció mindenképp csalódás volt a wokingi csapatnak. Eddig a Mercedesen kívül, csak ők tudtak mind a négy időmérőn a Q3-ban végezni, ami itt nem sikerült. Sainznak ez most nem jött össze, és bár csak 2 tizeddel, de kikapott Norristól, aki a végül a tizedik lett. Ez most két lépés volt hátrafelé.

Verseny: Sainznak megint nem volt szerencséje, hiszen azon túl, hogy szenvedett a gumikkal, sikerült úgy elrontani a kerékcseréjét, hogy abból már nem tudott visszamenni a pontszerzők közé, beragadt a középmezőnybe. Norris megcsípett egy kilencedik helyet, és volt pár szép csatája neki is, de biztos nem ilyen teljesítményre számítottak ők sem. A Mercedes után talán ők szenvedtek a legtöbbet az abroncsokkal, szóval így utólag mondhatjuk, hogy a fiatal angol kihozta a maximumot ebből a futamból.

 

Ferrari

Időmérő: Vettel alatt megint nem ment úgy az autó, ahogy szerette volna, ennek okait már itt röviden leírtam egy hete. Ez azóta sem változott, szóval az eredmény sem meglepő. Most éppen egy motorcserét kellett nála beiktatni. Biztos, ami biztos alapon, Leclerc is kapott egy új egységet. Az a Leclerc, aki nagyszerű időmérőt ment ismét, és elkapott egy nyolcadik helyet.

Verseny: Hát mint eddig az összes, ez is felemás lett az olasz csapatnak. Bár a monacói vesztett 2 helyet, de a stratégiával ezt szépen visszahozta és egészen a negyedik helyig menetelt parádés versenyzést bemutatva. Bár eredetileg nem egy kiállást terveztek neki, végül ugyanúgy meggyőzte csapatát a jobb stratégiáról, mint Vettel a Hungaroringen. Nem mondhatni, hogy az olasz stratégák a helyzet urai lennének. A német az első kanyarban a hátsó kerekével megcsípte a füvet a pálya szélén és sikerült egy igazi Vetteles megpördülést bemutatnia, de utána jó versenyt ment a körülményekhez képest, és még ezzel együtt is meglehetett volna neki egy pontszerző hely, hiszen a Ferrari nagyszerűen használta a gumikat. De jöttek a Ferrari stratégák és valami teljesen érthetetlen dolgot találtak ki a német bajnoknak. Mintha nem is ugyanazt a futamot nézték volna, mint ami ment. VET ezt szóvá is tette, nem csak a rádión, hanem a futam után is, ami tőle nagyon szokatlan. Azért azt érdemes még megemlíteni, hogy óriási szerencsén meg a többiek reakcióidején múlott csak, hogy nem lett az első kanyaros pörgésből egy kisebb tömegbaleset.

 

Red Bull

Időmérő: Albon végre hozta a kötelezőt és simán Q3-ba terelte az autóját,még ha az csak a 9-ik hely volt is. De simán kapott 5 tizedet Verstappentől, aki kisebb meglepetésre csak a negyedik lett. Viszont ő húzott egy nagyot és a kvaifikáció második szakaszát a kemény keverékkel teljesítette, ami, mint végül kiderült, nagyszerű taktikai húzás volt a Red Bulltól.

Verseny: Albon rögtön a rajt után szerzett egy helyet magának, majd egy korai cserével visszaesett az utolsó helyre, ahonnan szépen előrebogarászta magát egészen az ötödik helyig. Lehetne csettinteni, mint máskor, hogy ez igen, csakhogy közben csapattársa leiskolázta a mezőnyt és majdnem két kiállásnyi előnyben volt a leintéskor a thai-hoz képest. A Red Bull nagyon betalált valamit a beállításoknál és míg a mezőny nagy része csak kínlódott a Pirellikkel, addig nekik semmi problémájuk nem volt. Verstappen pedig tökéletesen kivitelezte a stratégiát és fantasztikus versenyzéssel megtörte a Mercedes uralmat.

formula-1-70th-anniversary-gp--3.jpg

Mercedes

Időmérő: Mondhatni, hogy a szokásos Merci 1-2. Kisebb meglepetés volt, hogy Bottas megverte Hamiltont, és a finnek kellet is ez az önbizalomnövelő a múlt heti gyomros után.

Verseny: A múlt héten hiányoltam Bottasból az agressziót a rajtnál, hogy bár ott volt Hamilton mellett, mintha nem igazán akarózott volna harcolnia. Ez most eltűnt és szépen visszaverte a címvédő támadását. Ezután viszont jött a Verstappen és a Red Bull amivel egyszerűen nem tudott mit kezdeni. A verseny végén kicsit mérgesnek tűnt a csapatára, miután az utolsó körökben Hamilton megelőzte a frissebb gumikon, de hadd védjem meg a Mercedest. A második boxkiállása után, amit VER-rel egyszerre ejtett meg, az tisztán látszott, hogy nem bír el a hollanddal. Így érthető volt az a döntés, hogy a gumikkal általában amúgy is jól bánó Hamiltont kint tartják és megpróbálják egy cserével megoldani, így sakkot adva a Red Bullnak. Ez azért komoly kockázatot jelentett, de ekkora már csak ez az egy megoldás maradt a futamgyőzelemre a csapatnak. Mikor erre a Red Bull rájött, egyből szóltak Verstapennek, hogy kapcsoljon rá. Ekkor kiderült, van elég tartalék a bikák autójában ahhoz, hogy utolérjék, HAM-nak pedig nem lett volna esélye harcolni azokkal a Pirellikkel. Így inkább a biztos utat választották és kihozták őt is cserére. Bottas pechjére, hiszen így meg ő vált támadhatóvá a hátulról körrekoddal robogó csapattársa ellen. Érthető a finn méltatlankodása, de a csapat gondolkodása is erről a helyzetről.

117629659_178577357120773_7017251373411446354_n.jpg

A végeredmény

Értékelés:

Futam osztályzat: 6/10 (Érdekes stratégia csaták, volt pár előzés, de ennyi.)

Futam legjobbja: Verstappen (Leclerc és Kvjat jöhetett még szóba.)

Futam legrosszabja: Ricciardo (5-ikről 14-re nem túl szép és volt tőle pár szokatlan hiba is.)

ee_uaocwkaem6vd.jpg

Az pontverseny állása

Itt szokott jönni az a rész, amikor szó esik az FIA aktuális heti ténykedéséről, de ebbe most nem mászunk bele, sem a Racing Point sem pedig a Concorde egyezmény kapcsán. Egy-egy posztban lesz foglalkozva mindkét esettel, mert eléggé összetett és érdekes mindkét téma, amiknek hosszú távú hatásai lesznek a sportra. Kéretik figyelni! :)

És a végén egy kis Vettel-Ferrari elemzés, mert ez megér egy kiemelést. Vettel pályafutása során még talán soha nem kritizálta nyíltan egyik csapatát sem, ami most megtörtént verseny közben és még azután is. Ez egyértelműen azt jelzi, komoly feszültségek vannak csapaton belül, és Prost óta tudjuk, hogy az olasz istálló nagyon keményen megtorolja ezeket, akkor is, ha éppen a versenyzőnek van igaza. Mondhatnánk, hogy a szép nyilatkozatok ellenére ez rés a pajzson, de ez sokkal több annál. Persze Vettel nyilatkozata, miszerint pont azt csinálta a csapat, amiről megegyeztek, hogy nem csinálják, mert hasznavehetetlen taktika, nem is maradt válasz nélkül. Binotto egyből visszadobta a labdát versenyzőjének, hogy saját magának köszönheti ezt. Amikor a versenyző és a csapatfőnök egymásnak üzengetnek a sajtóban, az általában azt jelenti, hogy bizony nem hogy a jó, vagy legalább a normális viszony nincs meg, de valószínűleg már nem is nagyon hajlandóak egymással kommunikálni. Az, hogy a Ferrarinál komoly gondok lehetnek és hogy mik azok, már a múlt heti elemzésben előkerültek, még egyszer fölösleges leírni. De a rossz viszony egyre látványosabb, és a Ferrari már-már teljesen nyíltan azt mondja, csakis Leclerc versenyeire koncentrálunk és hogy a másik autóval mi történik.... Hát éppen ahogy esik, úgy puffan. Persze, mindig kettőn áll a vásár, de azért ezt egy Ferrari csinálja, a csapat történetének harmadik legtöbb győzelmet szerzett pilótájával. Nem nagyon akarok itt a különféle konteókba belemenni ennek kapcsán, de egy megjegyzést azért tennék. Nem reális az, hogy egy csapat direkt szabotálná egy versenyzőjét, miközben minden egyes konstruktőri pont milliókat ér, és nekik mindegyikért vérrel- verejtékkel kell most megküzdeni. Inkább csak arról van szó, ami az elmúlt 10 évben zajlott, csak éppen most pár fokkal látványosabban. Itt az aktuális megmentő, most éppen Leclerc személyében, és a másik autóval nem igazán van kapacitás foglalkozni. Aztán, hogy ezt ki hogyan viseli, már vérmérséklettől függ. Massa, Raikkönen jól tűrte, Vettelnél viszont most, úgy tűnik, elszakadt a cérna. Kérdés, hogyan tudják folytatni a munkát, mert nem ártana egy tisztességes búcsú egymástól.

 

Köszi, hogy elolvastad. Ha tetszett, kövesd és lájkold az oldalt, itt és a Facebookon egyaránt és írd meg a véleményed. Ha nem, akkor is! :)

Szólj hozzá

gumi autósport motorsport Ferrari Forma-1 F1 Red Bull Mercedes Formula-1 Forma1 McLaren Forma 1 Hamilton Grosjean Leclerc Formula 1 Renault Formula1 Pirelli Raikkonen Silverstone Ricciardo Haas Magnussen Racing Point