2020. okt 07.

F1 vs. IndyCar - vendégposzt

írta: F1rka
F1 vs. IndyCar - vendégposzt

Hadd kezdjem azzal, hogy 26 éve nézek Forma -1 et.
És már láttam 3 IndyCar futamot.

Tehát, ha azt nem is mondanám, hogy F1 szakértő vagyok, de van némi rálátásom a sportra, és kevés dolog tud már meglepni benne. Az Indy egy teljesen más kategóriába tartozik, nem ismerem még a szabályait, a résztvevőket, és az egész futam felépítésével sem teljesen vagyok tisztába.

Sokáig én is azon emberek közé tartoztam, akik azt hitték, ez csak ovál verseny, de kedves ismerősöm addig unszolt, míg csak meg néztem az első futamot. Aztán a 2.-at majd a 3.-at is. Erről az élményről szeretném megosztani veletek a tapasztalataimat.

Tehát ez nem egy technikai - vagy verseny értékelés, csak élménybeszámoló, kezeljük helyén a tévedéseket, és magát az írást is.

Magára az F1 re nem térnék ki nagyon, inkább az IndyCarról ejtenék néhány szót. Bár a cikk lényege a bizonyos szintű összehasonlítás, de csakis élmény szinten, és hogy miben más a két széria.

f1_vs_indy.jpg
Kép: Bazsér Krisztián

 

Technikai alapokat nézve az Indy egyenkasztnikat használ és két motor szállító van, a Honda és a Chevrolet. Itt jegyezném meg, hogy, mint a példa is mutatja, van verseny 2 motor beszállítóval és egyenkasztnival is. (De még milyen verseny! De erről később.) Persze tudom, a Forma 1 -nek mások a tradíciói. Viszont érdemes elgondolkodni azon, hogy milyenek az amerikai nézők. Ha valami nem tetszik nekik, szó nélkül kihátrálnak, és nem nézik. Márpedig a mai Forma-1 kezd abba a kategóriába tartozni, ami már sokaknak nem jön be. Ez visszavezethető az óriási teljesítmény eltérésre, vagy a Mercedes dominanciára, esetlegesen a verseny túlzott szabályozására. És bár itt is vannak domináns versenyzők/csapatok,  de itt ez nagyrészt azért a pilótán múlik. Az Indyben a kocsik felépítésének hála, sokkal jobban megmutatkozik ki a jó versenyző. Nem jönnek annyira elő a Vettel szintű, már semmire nem képes dolgok, hisz lehet tényleg csak a Ferrari nem tud neki jó autót adni. Vagy a Hamilton féle "csak ebben az űrtechnológiában képes győzni" momentumok. 

 A verseny- nagyon sokak téves tudása ellenére- nem csak ovál pályákon történik, sok épített aszfalt is szerepel a naptárában. Itt áttérnék kicsit a szabályokra, már amennyivel tisztában vagyok.

Összesen 3 gumikeverék van: lágy (piros), kemény (fekete) és az esőgumik. Futam alatti boxkiállások
idején ezeket cserélik, és tankolás is van. Nagyon erős a box taktikázás Indyben. Versenyek dőlhetnek el megfelelő stratégia alkalmazásán, bár ebben még erősen hasonlít az F1 re. Itt talán meg is szűnt minden párhuzam.

Itt is van egy erőnövelő rendszer, amit push to pass-nak hívnak. Ezt, ha jól emlékszem, 120mpig használhatják a pilóták versenyenként.

Maga a verseny ceremóniával kezdődik, felvezetik a kocsikat, kicsit körözgetnek, amíg meg nem kapják a zöld zászlót. És elkezdődik az őrület. Nem viccelek. Ezek nem emberek, ezek állatok, eszeveszett ámokfutók,a szavak legjobb értelmében. 

maxresdefault_1.jpg
kép: YouTube

 

Eleve repülő rajttal indul a verseny, és micsoda rajt ez emberek! Teljes, totális káosz. Mindenki helyezkedik, bevág, lökdösődik és próbál minél jobb pozíciót elfoglalni. És ez bizony az egész versenyen így megy folyamatosan. Iszonyat sok a kontakt, lökdösődés, leszorítás, elévágás, kanyarodás vagy épp bevetődés féktávon. Utolsó versenyen viccesen megjegyeztük az ismerősömmel, hogy itt kb 3 óra 13perc 25mp büntetés lenne kiosztva az F1 szabályok szerint, és az első kört szerintem 1 hétig elemezték volna. 

Nem kritizálni akarom ezzel az F1 es szabályokat, vagy döntéshozó mechanizmust, csak szerintem már túl van szabályozva az a rendszer minden téren. 

Hölgyek, urak verseny volt, a szó legszorosabb értelmében. Nem volt itt finomkodás, vagy "jujj, csak össze ne érjünk" felfogás. És bár szerintem a tiszteletet maximálisan megadják egymásnak, itt nincs pardon. Maga a verseny kissé nyersebb hatást keltett, nagyon jó, és szórakoztató volt számomra. Azt vettem észre, hogy néha fülig erő szájjal, a körmömet lerágva figyelem mi történik a pályán. Élmény volt a futam minden pillanata, olyan fordulatokkal, amik, gondolom új nézőként engem még megdöbbentettek. De nem hinném, hogy későbbiekben ez a verseny valaki számára is kiszámíthatóvá válna. Ezek a srácok tényleg beleadjàk, amit lehet, és versenyeznek. A szó szoros értelmében bármi megtörténhet. Láttunk Forma1-ben is kaotikus futamokat idén, mégis teljesen más, mint egy Indycar verseny, ahol az az alap, hogy semmi sem biztos, de az tuti. Ehhez még büntetni vagy esélykiegyenlítő módszereket sem kell alkalmazni.

Megmondom őszintén, 26 éve Ferrari drukker vagyok, ez nem is fog változni, mindig is az lesz a legkedvesebb számomra. Viszont ezek a futamok adtak egy olyan élményt, ami nagyon sokáig elkísér, és okot ad arra, hogy nyitottabban kezeljek más szériákat is.

Mert van élet a Formula- 1 en kívül is, és lesz utána is.

Még egyszer elnézést kérek minden IndyCar rajongótól a puritán leírásokért, de ígérem, a következő években behozom a lemaradásom. Kérek mindenkit, kezelje helyén az írást. Ez nem egy elemzés, ez egy élmény, amit köszönök.

Írta: Bazsér Krisztián
Szólj hozzá

vendégposzt F1 IndyCar Bazsér Krisztián