2020. okt 26.

Eu vim - Portugál Nagydíj 2020 - elemzés

írta: F1rka
Eu vim - Portugál Nagydíj 2020 -  elemzés

Na, hát túl vagyunk egy újabb pálya bemutatkozásán, és bár nem volt olyan parádé, mint Mugellóban, azért sok panasz nem lehet a versenyre. Mármint, ha leszámítjuk, hogy az első négy végzett körön belül és persze a szokásosan beígért eső is éppen olyan menetrendszerűen jött, mint eddig. De azért történt itt jó pár érdekesség azon kívül is, hogy mostantól Lewis Hamilton az, aki a legtöbb futamgyőzelemmel rendelkezik az F1 történetében.

12_portugal.jpg
Bottas (2-ik), Hamiilton (1.) és Verstappen (3-ik)

 

Kezdjük a szombati időmérővel, mert bizony az nagyon komoly hatással volt a vasárnapi versenyre. A Red Bulltól azt szoktuk meg, hogy szinte mindig tökéletes stratégiai tervet készít, míg a Mercedes be-be néz dolgokat, a Ferrari pedig....hogy is fogalmazzak....ha ők kitalálnak valamit, akkor jobb ha az ellenkezőjét választjuk. És mit láttunk az időmérő második szakaszában? A Ferrari és a Mercedes közepes gumikkal megy, míg a RB és a többiek lágyakkal. Pont ugyanaz a helyzet, mint a silverstone-i második futamon, csak éppen fordított leosztásban. Most viszont a bikák elszámolták magukat, és kiderült, érdekes módon a közepes a leggyorsabb (még a Q3-ban is) és a lágy nem igazán működik senkinél. A Q3-ról még csak annyit, hogy Bottas saját maga választotta azt, hogy egy kört megy a végén, mert úgy gondolta, az a legjobb megoldás, míg a címvédő két gyors kört akart. Mivel a Mercedes csak abban volt biztos, hogy a közepes a jó választás, ezért hagyta, hadd döntsenek a pilóták szabadon a körszámról. HAM taktikája bejött, és egy hajszállal megelőzte a finnt, aki bizony teljes joggal bosszankodhatott, mivel ha ugyanazt választja, nagyon valószínű, hogy övé a pole. Na, de mielőtt nagyon belemerülünk a részletekbe, jöjjön a rövid elemzés csapatokra bontva!

122525604_203831854595323_7918901012542275739_o.jpg
Fent: az időmérő eredménye, Lent: a versenyvégeredménye

122598626_204131934565315_4195418883635744979_o.jpg

Williams

Időmérő: Russell ismét Q2 és 14.hely, Latifi 20. és 8 tized másodperc különbség. Ennyi.

Verseny: Russell nagyszerű versenyt ment, szinte hiba nélkül. Egy darabig nagyon jó pontszerző helyeken, de sajnos ez az autó még messze nem tart ott, mint az angol tehetség tudása. Önerőből, kiesők nélkül, nincs esély a pontszerzésre. Ezúttal a maximum a 14. hely volt neki. Latifi pedig hozta a tőle megszokott körözgetést és a 18. helyen célba érve ő, valamint mögötte Kvjat az, akik 2 kör hátrányban teljesítették a távot.

 

HAAS

Időmérő: Grosjean 18., Magnussen 19. Egész hétvégén az autó vezethetetlenségére panaszkodott mindkét pilóta. Mivel igencsak közeli köridőket produkáltak egymáshoz, mondhatjuk, hogy ez a konstrukció ennyit tud.

Verseny: A Haas idén elég bátor stratégiákat is bevállal, és ez most is így volt. MAG egyedüliként a keményeken rajtolt, míg GRO a közepeseken. De bármit csináltak, ezúttal nem jött be a merész taktika. Bár nem is volt semmi olyan, ami felborította volna a verseny menetét. Egy eső vagy egy jó időben beküldött SC-re játszottak. De hát elég szomorú, ha ez az egyetlen reménye egy csapatnak a pontszerzésre. Eredményük egy 16. és 17. hely MAG-GRO sorrendben.

 

Alfa Romeo

Időmérő: Raikkönen 16., Giovinazzi 17. helye szokásosnak mondható. A Q2 önerőből azért eléggé ritkaságszámba megy az Alfánál.

Verseny: GIO talán a legnagyobb „rajtmester” a mezőnyben, nagyszerűen tud helyezkedni a piros lámpák kialvása után. És most sem tett másképp, egyből a feljött a 12. helyre. Az olasz végül a 14. lett, ami elfogadható. Na, de ...KIMI RAIKKÖNEN! A 16. helyről egy kör alatt a 6. helyre jött fel! Már futamok óta mondogatom, hogy a jégember bomba formában van (Na jó, az előző futam kivétel volt.) és most láthattunk egy igazi Kimi varázslatot. Nem tudom ez volt-e élete köre, de hogy ezé az évtizedé, az egészen bizonyos. És bizony nagyon szépen tartotta magát. A csapat pedig nagyszerűen felismerte, hogy a lágy gumiktól a lehető leghamarabb meg kell szabadulni, ezért már a 14. körben kihozták, ami szintén jó döntés volt. Az Ocon elleni csatája pedig szintén szépségdíjas volt. Nagyot ment a finn bajnok, ez egyértelmű. Az pedig, hogy nem az első 10-ben végzett,sajnos csak azon múlott, hogy a vezetett technika nem képes többre. Pedig ez a produkció bizony pontot, vagy pontokat ért volna. Azért remélem, kapott egy behűtött üveggel a kedvenc vodkájából.

 

AlphaTauri

Időmérő: Kvjat 13-ik helye a szokásos. Szinte látatlanban meg lehet mondani, hogy ő a 11-13. hely valamelyikén végez. Ugyanúgy, ahogy Gasly is általában bejut a Q3-ba, ami nagyszerű teljesítmény.

Verseny: Az orosz rettentő rosszul rajtolt, és ezzel meg is pecsételte sorsát. Pedig ő volt a jobb gumin, szóval ez igencsak érthetetlen. Gasly sem remekelt az indulásnál, de neki nem is ez az erőssége. Hanem a verseny. Mindenkinél később ment a boxba, hogy lecseréljék autójáról a lágyakat és friss közepeseket kapjon, amit aztán kedvére nyúzhatott. Aminek eredménye egy nagyszerű ötödik hely lett egy futam végi előzéssel Perez ellen. Jár a taps a franciának, aki immár csak 1 pontra van Albontól az összetettben.

 

Ferrari

Időmérő: A Ferrari kifordított stratégiája félig - meddig bejött. Azért 10 hely a két autó között igencsak jelentős különbség. Vettel szenvedett, míg Leclerc fantasztikus köröket ment. És a negyedik helye több, mint figyelemreméltó.

Verseny: Az első kör után nem fogadtam volna arra, hogy ebből lesz Ferrari pontszerzés. Arra meg végképp nem, hogy mindkét pilótával. De ez egyszer kifizetődött a gumitaktika, és Leclerc erőből elhozta a negyedik helyet, ami fantasztikus teljesítmény. Vettel pedig végül maga mögött tudta tartani Raikkönent, és végül sikerült egy pontot gyűjtenie. De ha azt nézzük, hogy mindössze bő 6 másodpercre volt a hatodik helytől, elmondhatjuk, hogy azért egész jól ment a német a körülményekhez képest.

 

Renault

Időmérő: Hát az elmúlt pár versenyt elnézve, csalódás lett a Renault időmérős teljesítménye. Ocon nem tudott túljutni a második szakaszon, Ricciardo pedig a Q2 végén elkövetett hibája miatt nem tudott már mért kört futni a harmadik etapban. Pedig talán a McLarenek foghatók lettek volna.

Verseny: A két pilóta szinte egész versenyen kéz a kézben járt, nagyon egyforma volt a tempójuk. Még a leggyorsabb körük között is csak 0.05 másodperc volt a különbség. Kicsit csalódás volt most ez a teljesítmény tőlük, de legalább mindkét autó pontot szerzett, ellentétben a McLarennel és a RP-al. De egyértelműen nem igazán feküdtek nekik ezek a körülmények. Lesz mit elemezni útban Imola felé.

 

McLaren

Időmérő: Felemás érzés. Az egyértelműen jó, hogy a Renault-k és az egyik RP mögöttük volt. De ha onnan nézzük, hogy az egyik Ferrari és Albon meg előttük, akkor azért ez nem túl acélos. Viszont az, hogy 0.005 másodperc volt Norris és Sainz között a Q3-ban, azt jelzi, hogy ennyi volt szombaton az autóban.

Verseny: Azt hiszem, Seidl mester kiegyezne azzal, ha minden futamon így rajtolnának a pilótái. Sainz fantasztikusan kapta el a lámpák kialvását és maximálisan kihasználta azt, hogy az első körben jobban tapadtak a lágy gumik. Ezzel pedig pikk-pakk az élre ugrott. Persze utána kijött az erőbeli hátrány és visszaesett, de azért jól ment a spanyol, akit azért nem kímél a balszerencse az idén. Bár talán illett volna azért legalább Gasly előtt végeznie ezzel a kocsival. Norris pedig Stroll érthetetlen előzési manőverének esett áldozatul ami nagyon sokba került neki és a csapatnak is.

2020-10-25t134347z_16075194_up1egap124z90_rtrmadp_3_motor-f1-portugal.jpg
Pünkösdi királyság: Egy McLaren az élen a rajt után

 

Racing Point

Időmérő: Stroll egész hétvégén nem találta a tempót. Sőt, mintha fejben teljesen máshol járt volna fejben egész hétvégén. Perez ezzel szemben nagyszerű formában volt, és kihozta az autóból azt, amit lehetett.

Verseny: A rajt jól sikerült mindkét RP pilótának, de aztán máris jöttek a gondok. Perez és VER összeértek, a mexikói kicsúszott, majd visszajött az utolsó helyre és jött egy kényszerű kerékcsere is egyből. Ezután viszont szemet gyönyörködtető módon elkezdte a felzárkózást, és meg sem állt az ötödik helyig. Pechjére a csapat rosszul döntött, mikor a második kiállásnál megkapta a lágy keveréket, hogy azzal kapja el Leclercet. A hétvége legrosszabb keverékén csak szenvedett és az utolsó 2 körben már annyira lassú volt, hogy Gasly és Sainz is könnyedén utolérte és meg is előzte. Stroll pedig olyan versenyt futott, amilyen az egész hétvégéje volt. Egy érthetetlen manőver után után saját és Norris versenyét is tönkretette, majd végül inkább kihívta a csapat, hogy ne hajtsa a semmiért az autót.

 

Red Bull

Időmérő: Verstappen hozta a szokásos, igencsak magas szintet és pillanatra úgy tűnt, még a két Mercedes közé is be tud férkőzni. Albon pedig a szokásos fél másodperces hátrányban a csapattárshoz képest teljesített.

Verseny: Hát a rajttal mindkét RB-nek meggyűlt a baja. Ez azért érdekes, mert ők is a lágy gumikon rajtoltak és mint láttuk, az az első két körben határozottan előny volt. Mondjuk Verstappen visszaeséséhez hozzájárult a Perezzel való koccanás is, de utána szépen ment és hatalmas munkát végzett, hogy életben tartsa a gumikat. Ezt most eltaktikázta kicsit a RB. Ritkán, de előfordul. Azonban az, hogy Albon kört kap a csapattársától és nem végez pontszerző helyen, sőt, még egy Alfával sem tud megbírkózni, védhetetlen teljesítmény.

 

Mercedes

Időmérő: Szokásos 1-2 és szokásos Hamilton - Bottas sorrend. A felismerés és annak bevállalása, hogy szerintük a közepes gumi jobb a Q3-ban, zseniális volt. Bár azt ők sem tudták, egy vagy két gyors kell hozzá, hogy tökéletes legyen a tapadás, ezért ezt a versenyzőkre bízták. Döntsék el ők, végül is ők érzik. Bottas az egy mellett döntött, míg Hamilton a kettőt választotta. Az eredményt pedig látjuk. Bottas joggal lehetett dühös magára, mert valószínűleg meg tudta volna fogni a csapattársát.

Verseny: A közepeseken gyengén rajtoltak és Sainz nagyon szépen elment mellettük. Kellett két kör, hogy magukhoz térjenek az abroncsok, utána viszont nem volt pardon. Foghatatlanok voltak ismét. És nagyszerű képet kaptunk arról, mi a különbség egy jó es egy zseniális versenyő között. Ez már szombaton a Q3-ban is előjött, de a versenyen fokozottan. Míg Bottas nem értette, mi történik a gumikkal és miért veszít ezért tempót, addig a brit tökéletesen kontrollálta a gumikat, és a pályán megelőzve csapattársát el is döntötte a küzdelmet. Sokat mondó adat, hogy HAM csak a 20. körben előzte meg Bottast, és több, mint 25 másodperces előnnyel ért célba. Nem egyszer verte már meg ilyen módon Bottast, de Rosberg ellen is begyűjtött jó pár győzelmet a kiváló gumikezeléssel.

Futamosztályzat: 7/10
A futam legjobbja: Perez (Ez most nagyon nehéz. LEC, GAS, HAM és RAI is nagyszerű volt)
A futam legrosszabja: Stroll (Csak azért, mert Albon legalább nem tette tönkre más versenyét.)
Különdíj: Raikkönen (Bámulatos első kör volt.)

 

Na, és akkor nézzük a kis finomságokat! Először is emlékezzünk meg egy gyors gondolat erejéig az FIA tevékenységére. Elég vicces és egyúttal dühítő is volt (kinek mi) ez a 'rámehetsz a rázókőre – nem mehetsz a rázókőre a kanyarokban'- mizéria. A bevett szokás az, hogy a pilóták nyugodtan használhatják a rázóköveket, a világ minden szériájában és minden pályáján. Erre most a pályán kijelölnek pár kanyart, hogy ott bizony nem lehet. Totál értelmezhetetlen egy halandó szurkoló számára, és csak nevetség tárgyává teszi a döntéshozókat, hogy a két pénteki szabadedzésen 124(!) kört töröltek. Erre szombat reggelre úgy döntenek, hogy ez hülyeség, legyen minden úgy, mint volt, de azért az utolsó kanyarban hagyjuk már ugyanúgy (Ahol amúgy nem is használták a pilóták.). Ez megint egy érthetetlen valami volt. A sportbírók viszont végre nagyszerű munkát végeztek. Szerencsére vasárnap nem akadt semmi komolyabb dolguk, de Gasly égő autóját pénteken villámgyorsan megoldották. Lám, itt a bizonyíték, hogy nem számít az, hogy volt-e az adott pályán korábban F1-es futam.

Maga a pálya egyébként nagyszerű és jól bizonyítja, hogy Hermann Tilke nélkül is van élet. A pandémia pozitív hozadéka az, ha más nem is, hogy ilyen pályák bekerülnek a naptárba, még ha csak beugrónak is. Trükkös kanyarok, folyamatosan változó szélirány és az egész hullámvasút-szerű kialakítás igazi régimódi F1-es pályává teszi. Az abroncsok nagyon trükkösen viselkednek rajta. Kicsit az törtent, mint a 2. silverstone-i futamon, csak fordítva. Most a Merci és a Ferrari találta el a jó stratégiát és a RB nem, ami azért elég ritkán szokott előfordulni. A Mercedes rengeteg kritikát kapott (szokás szerint), hogy nem engedte nyerni Bottast, és csak addig volt szabad a verseny, amíg Hamilton meg nem előzte. Arra azért kitérnék, hogy ezen logika alapján, szabad versenyben, ugyanolyan feltételek mellett (Amúgy HAM 3 körrel használtabb gumikon rajtolt.), előzte meg. Bottas pedig hiába kért a kerékcsere után lágy gumikat, nem kapta meg. A futam végén beismerte, hogy ez csak amolyan 'tudom nem segít, de mégis kéne valami' alternatíva volt a részéről. Perez példájából látszik, hogy a lágy gumi volt a hétvége legrosszabb keveréke. A mexikói 4 körrel később cserélt, mint Bottas, azzal a céllal, hogy érje utol és előzze meg a lassabb Leclerc-t. Ehhez képest Checo 3 kör után folyamatosan lassult, és nem hogy esélye se volt utolérni LEC-et, a futam végén ő lett az áldozat, és Gasly, valamint Sainz is megelőzte. Pedig ha valakiről azt mondjuk, hogy gumimágus, az bizony a jó öreg Checo.

Egy kicsit emlékezzünk meg arról is, így a szezon 2/3-ánál, hogy a Mercedes talán minden idők legjobb F1-es autóját rakta össze. Pedig azért a ’88-as McLaren, vagy a 2002-es és 2004-es Ferrari is szinte legyőzhetetlen konstrukció volt, hogy csak párat említsek a rengeteg fantasztikus autóból. Party mód ide, party mód oda, tök mindegy. És miközben mindenki pakolja fel az új elemeket az autójára, addig a Mercedes már bejelentette, hogy teljesen leálltak a fejlesztéssel. így adtak most kört a mezőnynek, a legjobb négyet kivéve.

16036499924268.jpg

Már többször írtam, hogy nálam ebben az évben a VER, HAM, GAS trió a legjobb és egyben a legkiegyensúlyozotabb is. Ez továbbra is így van, Hamilton és Verstappen pedig egyértelműen egy másik ligát képvisel jelenleg a mezőnyben. Viszont érdekes arra is kitérni, hogy milyen szakadékok alakultak ki több csapatnál is a két pilóta között. VER 162 – ALB 64, RIC 80 – OCO 40, LEC 75 – VET 18, GAS 63 – KVY 14. Brutális különbségek csapatokon belül, és nagyon szokatlan, hogy négy csapatnál is ez a helyzet.

Végére pedig jöjjön egy dicséret! Méghozzá a Ferrarinak. Annyit szidtam már szegényeket, hogy én éreztem magam rosszul miatta. Bár mindig megjegyeztem, szerintem rossz ötlet lenne Binottót elküldeni. Hagyni kell őt és a csapatot is nyugodtan dolgozni, és jönni fognak az eredmények. Az olaszok teljes gőzzel fejlesztenek, és úgy tűnik, jó irányba haladnak. Kezdenek szállingózni az önerőből jövő eredmények, ami mindenképp biztató. Bár Leclerc vasárnap egy nagyszerű versenyzéssel önerőből harcolta ki a negyedik helyet, az biztos, hogy ez nem lesz így mostantól. Viszont akkor is jár a dicséret, mert nem adják fel, és határozottan látszik a fejlődés.

Szólj hozzá

Ferrari Forma-1 Alfa Romeo Portugália FIA F1 Red Bull Mercedes Formula-1 Williams Forma1 McLaren Forma 1 Perez Formula 1 Renault Formula1 Raikkonen Hakkinen Bottas Haas Verstappen Stroll Racing Point AlphaTauri