2020. nov 10.

Jöjjenek a kétnapos F1 hétvégék!?

írta: F1rka
Jöjjenek a kétnapos F1 hétvégék!?

A Nürburgringen az időjárás miatt, Imolában pedig az előre eltervezett program szerint elmaradt a pénteki két szabadedzés. És láss csodát, nem dőlt össze a világ. Hirtelen szinte minden versenyző pozitívan nyilatkozott arról, hogy sokkal izgalmasabb egy két napos hétvége. Bár zárójelben megjegyzem, hogy ezeknek a pilótáknak többsége pár héttel előtte még bőszen kritizálta azt, hogy Imolában alapból nem lesz pénteken szabadedzés. Bár ezt hivatalosan a Coviddal és logisztikai problémákkal indokolja az F1, azért elég nyilvánvaló, hogy ez már egy „kísérleti adás” lesz a jövőre nézve. Nézzük pró és kontra, miért is kell ez a pénteki nap! Vagy éppen miért is kéne eltörölni a jelenlegi formájában.

De még mielőtt nekikezdek, nem bírom ki, hogy ne ejtsek pár szót az elmaradt nürburgringi péntekről. Azok a szurkolók, akik voltak olyan bátrak és jegyet váltottak arra a napra, az égvilágon semmit nem kaptak azért cserébe, hogy ott álltak az esőben és a fagyos szélben. De tényleg semmit. Senkinek nem jutott eszébe, hogy valamivel kedveskedjünk már nekik, ha már ott vannak a lelátókon, és átfagyva nézik az üres pályát. Se a szervezőknek, se az F1 fejeseinek, se a csapatok vezetőinek és se a versenyzőknek. Tényleg ennyit érnek a helyszíni szurkolók? Mibe került volna a csapatoknak mondjuk kimenni hozzájuk és legalább egy bögre forró teát vinni nekik pár aláírt autogramm kártyával együtt? Vagy a kivetítőkön az F1 történetéből mindenféle összeállításokat mutatni? Vagy megkérni a Sky F1 csapatát (akik kb annyian vannak jelen egy versenyen mint a komplett Haas csapat) hogy járjanak boxról boxra és élőben csináljanak pár mondatos vicces interjút minden pilótával? De lehetne még sorolni az ötleteket. Tudom, hogy Covid van, meg az egészség a legfontosabb, de azért szerintem ezek nem megoldhatatlan akadályok. És csodálkoznak, hogy néhány pályán (mint pl pont a Nürburgring) folyamatosan csökken a nézőszám? A pályák legfőbb bevétele nem a televíziótól jön, hanem a szponzoroktól és a jegybevételből. És pont ezek azok a helyzetek, amikor igazán meg tudják fogni a jelenlévőket. Nem elég csak kimenni a boxból, integetni 1 percig és aztán visszamenni a meleg szobába. Hahó, profi PR-osok! Nem kéne az ziccereket kihagyni ilyen ínséges időkben. Na, csak ennyit akartam, kanyarodjunk vissza az eredeti témánkhoz! :)

20005-eifel-gp-gallery-thursday.jpg
így nézett ki az Eifel GP pénteki napja

 

A terv viszonylag egyszerű. A Liberty már az F1 átvételekor közölte, a terv az évenkénti 25 futam, amire sokan felkapták a fejüket és ráncolták a szemöldöküket. Az idei pandémia szezon miatt pedig még sürgetőbb lett a minél több verseny, hiszen a sorozat az első három negyedévben 392 millió dollárra rúg a veszteség. Ez nem igazán fog változni az év utolsó három hónapjában sem, és jövőre erre jön még a csapatoknak kiutalt pénzdíjak nem kis összege jövő év elején. Szóval innen nézve nem meglepetés, hogy a hírek szerint jövőre is már rekordhosszúságú 23 futamot terveznek, köztük az egy évvel előrébb hozott szaúdi nagydíjjal, ami a pletykák szerint rekordösszeget fog fizetni a rendezésért. Ahhoz, hogy ezt le tudják nyomni a csapatok torkán, komoly engedményeket kell tenni feléjük, hiszen egy 21 futamos év 3 napos hétvégékkel számolva a csapatok által meghúzott képzeletbeli vonal a tűréshatár tetején. Az új Concorde szerződést már mindenki aláírta, szóval a szép nagy zöld kötegek elosztásában már megegyeztek. Viszont egy csapat sem tudja és nem is akarja ennyire kizsigerelni mérnökeit, szerelőit stb, hiszen az hosszú távon a teljesítmény rovására megy. És valljuk be, az F1 igencsak jó ajánlólevél az utazó mérnököknek, ha úgy látják, ideje egy nyugisabb meló után nézni. Ráadásul a költségsapka miatt több csapatnak is átszervezéseket és elbocsátásokat kell végrehajtani. És nem lehet a végtelenségig mindenféle kreatív megoldásokkal élni, hogy ezeket elkerüljék (bár biztos, hogy megpróbálják megtalálni az összes kiskaput).

Oké, de hogy kezdjenek hozzá az átalakításhoz? Egyszerű. Először is nézzük meg, mit szól a mezőny egy alapból két naposra tervezett hétvégéhez, ráadásul egy olyan pályán (ha már így alakult ez az év), ahol 14 éve nem volt futam. Imolában egy másfél órás szabadedzést tartottak, és nem volt rá panasz sem a csapatok, sem a versenyzők részéről. Szóval ez pipa. Mivel a péntek kiesik, nem csak az erre a napra eső edzések, de a betétfutamok is el kell, hogy maradjanak. Márpedig az F2 és F3 lebonyolítási rendszere nem teszi ezt lehetővé. Ezért mindkét alsóbb kategóriát át kell variálni és ki kell szedni az F1-es hétvégékből. Erről már egy ideje folytak az egyeztetések, és a döntés is megszületett a múlt héten, amiről itt olvashatsz. Ez is pipa. Na, akkor jöjjön a neheze!

A pénteki nap eltörlése több okból is kényes kérdés innentől.

  1. A csapatok ekkor próbálják ki az új alkatrészeket és aero elemeket. Ha csak egy szabadedzés lesz, akkor az az idő elmegy a beállítások megtalálására, az időmérőre és a versenyre.
  2. A fiatal tehetségek a szabályok szerint csak a pénteki első FP-n bevethetőek.
  3. Bevételkiesés a promótereknek, hiszen csak 2 napra tudnak jegyet értékesíteni.
  4. Bevételkiesés a promótereknek, hiszen a pálya körüli sátrak, parkolók, rendezvények pénteken nem lesznek és nem termelnek bevételt sem közvetve, sem közvetlen.
  5. Bevételkiesés a promótereknek, hiszen a szponzorok nem fognak ugyanannyit fizetni két napért, mint háromért.
  6. Bevételkiesés az F1-nek, mert a TV társaságok nem fognak ugyanannyit fizetni két napért, mint háromért.
  7. Bevételkiesés az F1-nek, mert a promóter nem fog ugyanannyit fizetni, ha kevesebbet kap.
  8. Bevételkiesés a csapatoknak, hiszen kevesebbet lesznek képernyőn, emiatt nem kérhetnek el ugyanannyit a szponzoroktól.
  9. Bevételkiesés az F2 és F3 csapatoknak, hiszen sokkal kisebb figyelem fog rájuk irányulni, ami kevesebb szponzori és egyéb bevételeket jelent.
    xpb_894201_hires-e1504426389474-725x500.jpg

 

Szóval van megoldandó feladat bőven. Nézzük sorjában!

A 3-as és 4-es pontok igencsak sarkallatos kérdések. A jogdíjak folyamatosan emelkednek, átlagban kb 40 millió dollár, amit ki kell fizetnie a pályának, hogy vendégül lássa az F1-et. Persze némelyik ország ennél jóval magasabb díjat fizet, valamelyik pedig kevesebbet. És van Monaco, akiknek ez ingyenes, ami valljuk be, nem túl fair a többiekkel szemben. A Liberty és a pályák közötti szerződések részleteit nem szokták nagy dobra verni, de ha az F1 enged egy kicsit, akkor a rendezők is örömmel állnak fel az asztaltól, az új pályákból befolyó bevétel pedig bőven plusszba rakhatja ezt a mérleget. (Helló, Szaud-Arábia és Aramco!) Még az 5-ös pont is ide tartozik igazából. De ha sikerül lealkudni a promóteri jogdíjat, akkor ebben is biztos meg tudnak majd egyezni.

A 6-os, 7-es és a 8-as pontot talán a legkönnyebb kipipálni, hiszen azzal, hogy több verseny lesz, a közvetítési díj és a szponzori összegek sem valószínű, hogy változnak. Sőt, talán még emelkednek is tudnak, szóval az F1 pénztárcája dagadni fog. Szükség is van rá az idei év után, ráadásul így a csapatok is több pénzt fognak kapni a következő év elején.

Marad tehát az 1-es, 2-es és 9-es pont. És ezek azok, amik igazán fejtörést okoznak a döntéshozóknak. Új elemek és alkatrészek, fiatal pilóták és az F2-F3 problémája.

Az utánpótlás szériánál úgy számolnak, hogy bár igaz, a szponzori bevétel valószínűleg kisebb lesz, de mivel kevesebb helyszínen lesznek jelen, ez kiegyenlíti a büdzsét. Nem lennék meglepve, ha a végén rossz lenne a matek. Simán kinézem az FIA-ból, hogy olyan költségeket nem számolnak, mint a Pirelli, akiknek ugye eddig egy helyszínre kellett minden abroncsot szállítani, és akik tuti, hogy kiszámlázzák a plusz utakat. Oké, hogy több verseny lesz kevesebb hétvégével, de hogy azt mennyien fogják nézni (meg főleg közvetíteni), majd csak jövőre fog kiderülni. Főleg ha pár futam időpontja egybeesik az F1-el. Ráadásul eddig a FOM F1-es kamerarendszerét használhatták (ha jól tudom), amit ugye pályáról pályára szállítanak. Na, most ez sem lesz, szóval azért lesznek itt plusz költségek bőven.

A fiatal pilóták pénteki tesztje egyelőre megoldatlan probléma. Ha csak egy FP lesz, akkor nincs az a csapat, amelyik átadja az egyik autóját egy sima körözgetésre. Privát tesztet bármikor lehet csinálni egy 2 évvel korábbi autóval, de azért azt sem szórják két kézzel az istállók, hiszen az sem kis költség. A fiatalok tesztje persze minden évben meg lesz tartva, de azért az sem ugyanaz, mint egy versenyhétvégén autóba pattanni.

Az alkatrészek tesztelése pedig szintén komoly gondot fog okozni. Az az egy FP, amit szombatra terveznek, nem lesz elég az új elemek tesztelésére is. Ez pedig nem, hogy közelebb hozza a csapatokat, de minimum távolságtartó hatása lesz. A nagyobb csapatoknak jobb mérnökeik, jobb technikájuk, jobb szimulátoraik és jobb szélcsatornájuk van. Ergo, az a lehetőség is kisebb, hogy valamit félreterveznek és nem jön be a számításuk.

max-verstappen-f1-testing-barcelona-2019-1500x750.jpg
Előszezoni teszt 2019

 

Persze a kétnapos hétvégék nem egyik napról a másikra lesznek bevezetve, hanem fokozatosan, egyre több évről évre. Mert a fentebb említett problémákat nem lehet egy csapásra megoldani, és valószínűsítem, hogy jó pár tárgyalás vár a jövőben Domenicallira, miután januárban átveszi az F1 irányítását. Például a fiatalok tesztlehetőségét szerintem nem szabad elvenni, és annak prioritást kell élveznie. Valamint érthető okokból a tesztelés része is fontos szempont, amit pedig a csapatok nem hiszem, hogy csak úgy eldobnának maguktól. Mi lehet erre a megoldás?

Szerintem kell hagyni néhány kiskaput a rendszerben. Vegyünk egy példát! Legyen mondjuk egy szombat délelőtti 1.5 órás szabadedzés. Ennyi volt Imolában is, és mint láttuk, elég volt mindenkinek. Viszont, ha valaki úgy dönt, hogy lehetőséget kíván adni egy fiatalnak, aki még nem vett részt F1-es nagydíjon, akkor az a csapat, azzal az egy autóval kapjon az FP előtt vagy után, plusz 1 órát. Ezzel ösztönözve a csapatokat, hogy az akadémistáit beültesse minél többször a saját, vagy valamelyik ügyfélcsapata autóiba. És talán nem csak a Williams-Alfa-Haas trió lenne az, akik ezt a lehetőséget kipróbálnák, hanem a mondjuk a Red Bull akadémistái is bemutatkozhatnának. Ha ez a lehetőség idén is lenne, akkor valószínűleg a Ferrari sem az Alfához küldte volna Mick Schumachert, hanem beültette volna a saját autójába, ami PR szempontból igencsak nagy fegyvertény lett volna.

A másik gond az új elemek tesztelése. Ez egy fokkal bonyolultabb, hiszen egy normál mederben folyó szezonban, szinte minden versenyre jut valami kipróbálásra váró újítás. Ezekhez idő kell, mert próba nélkül senki nem fog csak úgy feldobálni alkatrészeket az autójára. Szóval mindenképp plusz időt kell adni a csapatoknak, hogy működjön a dolog, mert csakis az aszfalton fog kiderülni, hogy az adott elem hozza-e az elvárt eredményeket. Ezt egy kicsit szerintem bonyolult dolog lesz kivitelezni és külön szabályokat kell rá hozni. Legalábbis jelen állás szerint mindenképp. Több variáció is lehetséges ennek kivitelezésére. Az első az, hogy azt mondják, maradjon a mezőny minden (most csak a hasamra ütöttem) ötödik futam után az adott helyszínen, és legyen egy kollektív teszt, amin bármit kipróbálhatnak a csapatok. Ezzel az a baj, hogy a mezőny a gumik tesztelésére is fel fogják ezt használni, ami pedig tilos. A demonstrációs abroncsok pedig, amiket a filmforgatásokhoz használhatnak, nem adnak releváns adatokat. Ezt nem igazán tudom, milyen szabállyal tudná feloldani az FIA, de gyanítom, semmilyennel. Hacsak nem engedik meg, hogy körözhessenek egy teljes napot az aktuális abroncsokkal. Végül is, mindenkinek ugyanannyi ideje lenne, szóval senkinek sem származna belőle plusz előnye.

A másik megoldás az, hogy mindenki kap egy bizonyos számú tesztidőt, mondjuk 10 órát, amiket az FP előtt használhatnak fel a csapatok. Az rájuk lenne bízva, hogy milyen pályákon, de mindig maximum egy órát tölthetnek el ezzel egy pályán. És előre le kell adniuk az FIA-nak, hogy hol, milyen elemeket és alkatrészeket akarnak pályára vinni, amit szigorúan ellenőriznek. Más megoldást jelenleg nem nagyon látok ennek szabályozására. Viszont ezzel a megoldással meg a szezon eleji tesztnapok számát kéne növelni, hiszen a valamit valamiért elvnek működnie kell. A pályán eltöltött időt semmi sem helyettesítheti.

Persze ez mind csak elméleti okoskodás, hiszen a 2 napos hétvégék nem jövőre fognak elburjánzani. Sőt, könnyen előfordulhat, hogy nem is akarják majd minden helyszínen bevezetni. Egy 25 versenyes szezonban kb 3 db tripla hétvége lesz, tehát könnyen előfordulhat, hogy csak ezen a kilenc versenyen törlik a pénteki napot. Bár itt még kérdés, mi lesz a fennmaradó hétvégék programjával. Mivel az F2 és F3 kiesésével igencsak megritkul a hétvégi program és nem látom azt, hogy ezt mivel lehetne helyettesíteni. Főleg úgy, hogy a TV-s nézettsége is egyre nagyobb volt ezeknek a szériáknak. Mert azért egy Porsche Szuperkupa azért nem a legközönségvonzóbb dolog még az autósport rajongók körében sem. A W Series talán az egyetlen opció erre, de kérdés, hogy mennyire lesz életképes ez az egész, hiszen egy teljesen új szériáról beszélünk, ami eddig egy szezont teljesített 2019-ben (az idei évet törölték a vírus miatt). Meglátjuk.

images_9.jpg
Chase Carey és Bernie Ecclestone

 

És akkor még egy dologról nem esett szó. A médiáról. Ez talán nem tűnik fontosnak, pedig a sport egyik mozgatórugója. Az F1-el utazó média stábok (újságírók, TV-sek, fotósok, operatőrök) nem kis hadserege nem igazán repes az örömtől, hogy bővítik a naptárat. Nem beszélve a főnökeikről, akik fizetik az utazást és a szállást is. Gondoljunk csak bele, egy normál hétvégén a csütörtök a sajtónap, tehát nekik már szerda estére mindennel elő kell készülni. Ezután kezdődik a 4 napos hajsza a helyekért, interjúkért. Egy normál hétvégébe azonban belefér egy kis pihenő, és az, hogy nyomozzanak, és mindenféle belsős infókhoz jussanak barátoktól vagy régi ismerősöktől. Mármint olyan infókhoz, amiből nem csak olyan cikket lehet írni, hogy mondjuk Hamilton éppen milyen ruhát visel (most csak mondtam egy példát). A belsős pletykákat azért nem adják ingyen. Ahhoz rengeteget kell melózni egy újságírónak éveken át, hogy ilyen információkhoz tudjon jutni és jó ismeretségeket tudjon kötni. Ha erre nincs elég idő, akkor pedig az igazi információ lesz egyre kevesebb és a Vettel bajszáról szóló cikkek pedig egyre gyakoribbak. Ez azon túl, hogy semmi haszna, nem éppen azt jelzi, hogy az F1 közeledne a szurkolókhoz.

A tizen-x évesek, akik most kezdik követni az F1-et, vágynak az interakciókra. Ők már nem a TV-n nőnek fel, hanem a YouTube-ereken, az Instagramon, Twitteren stb. Erre kitűnő példa a jelenleg zajló generációváltás a mezőnyben. Russell, Norris, Gasly és a többiek már komoly energiákat és időt áldoznak arra, hogy ezeken a csatornákon keesztül kommunikáljanak a szurkolóikkal, akik többsége szintén fiatal. Ezeknek a drukkereknek már nem Senna, Schumacher vagy Hamilton lesz a példakép, egész egyszerűen azért, mert Verstappenen és Leclerc-en fognak felnőni. Nekik ez lesz az a meghatározó kor, mint pl nekem a kilencvenes évek, vagy az előttem lévőknek a 80-as. Ezt az irányt kéne szerintem követnie a sportnak, és bár az F1-nek nagyon régóta van egyfajta exkluzivitása és elérhetetlensége, ez csak a 80-as évek végétől kezdett kifejlődni. Szóval nyugodtan mondhatjuk azt, ha elkezdünk nyitni a szurkolók felé és közvetlenebbé tesszük a sportot, az nem új dolog, hanem egy régi jó recept újrahasznosítása (és persze a Liberty is mondhatná: tessék, mi helyrehozzuk, amit Bernie elrontott). Ehhez viszont nem biztos, hogy kizárólag 50-60 éves emberek kellenek az irányítótestületbe. Nyugodtan fel lehetne erre építeni egy stábot pl Nico Rosberggel, Jenson Butonnal, akik szívesen találkoztak pályafutásuk során a szurkolókkal egy-egy rendezvényen. Button például a mai napig jó párszor megjelenik egy-egy járgányával a Castle Combe-i versenypályán, ahol nem csak beáll versenyezni, de szívesen diskurál bárkivel (persze értelmes keretek között). A Liberty tényleg komoly erőfeszítéseket tesz az online területeken a szurkolók eléréséért. Ez nyilvánvaló, és nem is marad el érte a dicséret. Természetesen a versenyhétvégéken is lehet találkozni a kedvenceinkkel, de ezért inkább a szurkolók tesznek többet, nem pedig a csapatok. És ennek talán pont fordítva kéne lennie. Egy két napos hétvége talán erre is lehetőséget adna, ha maradna a csütörtöki sajtónap, és pénteken jöhetnek a programok.

Van bőven potenciál egy kétnapos versenyhétvégében, már csak ki kell aknázni. Ecclestone idejében túlságosan eltávolodott a sport a nézőktől, most itt a remek alkalom arra, hogy ez a folyamat megforduljon. Igazi win-win helyzet alakulhat ki, ha a Liberty jól forgatja a lapokat.

Szólj hozzá

Forma-1 Formula-1 Forma 1 Formula 1 Formula1 Nürburgring Imola Liberty Media