2020. dec 01.

Dráma díszkivilágításban - Bahrein nagydíj 2020

írta: F1rka
Dráma díszkivilágításban - Bahrein nagydíj 2020

Dráma, és szerencsére nem tragédia. A viilanyfényes bahreini pályán történtek ismét megmutatták, hogy bárkit, bármikor utolérhet a sors keze. Nagyon sokszor tűnik üres frázisnak az, hogy a biztonság mindenek felett áll és szapuljuk az FIA-t, meg a mindenkori versenyirányítást, az indokolatlannak tűnő túlbiztosításért. De az F1 időről időre bemutatja nekünk, hogy a látszat ellenére bármikor jöhet a tragédia, akár egy apró, mindennapos koccanásból is. Hatalmas köszönet jár az FIA-nak minden egyes biztonsági intézkedésért, ami a pilóták biztonságát szolgálja, és azért, hogy ezeket olykor a rajongók és a pilóták torkán kell erővel lenyomni. De erről még lesz szó a későbbiekben. 

bahpodium.jpg
Verstappen, Hamilton és Albon

 

Grosjean bukása és az azt követő képsorok az egész sportot megérintették, de rajta kívül is akadt olyan esemény, amelyet nyugodtan mondhatunk sorsfordítónak a szezont tekintve. Stroll érthetetlen manővere és fejreállása, valamint Perez elfüstölő motorja pár körrel a vége előtt (ami a dobogójába került), valószínűleg megpecsételte a Racing Point sorsát abból a szempontból, hogy a csapat elbukja a konstruktőri harmadik helyet. De persze, ahogy az lenni szokott, ami az egyik oldalon óriási pech, az a másikon hatalmas szerencse. A RP nullázásával a McLaren nagyot lépett előre, hogy az év végi elszámolásnál ők legyenek a harmadikok, valamint Perez kiesése Albonnak jelentett egy újabb dobogót. De mielőtt mélyebbre merülnénk egy-két dologban, nézzük a rövid elemzést, csapatokra lebontva!

128276660_219073063071202_2354114504364694165_o.jpg
Felül: az időmérő eredménye. Alul: a verseny végeredménye

128425759_219876912990817_3363911163525023122_o.jpg

 

Williams

Időmérő: LAT a szokásos utolsó helyet szerezte meg, a Q1-ben majdnem egy másodperccel lemaradva Russelltől, aki ismét hozta kiemelkedő időmérős formáját.

Verseny: A kanadai nem ment rosszul, önerőből maga mögött tartotta a két Alfát és Magnussent, ami dicséretes teljesítmény. RUS pedig partiban volt versenytempót nézve Kvjattal és Vettellel. Jó versenye volt mindkét pilótának.

Haas

Időmérő: MAG és GRO általában az utolsó ötben végez, és ez most így volt. Az, hogy mindössze 0.02 másodperc volt köztük, jelzi, ennyit tud az autó. Ez amúgy sem a Ferrari motoros konstrukciók pályája.

Verseny: Grosjeanról majd bővebben lesz szó, Magnussenről még a pilótatársai is elismerik, hogy talán ő a legbátrabb srác a mezőnyben, aki semmitől se fél. Nos, a mezőny vaddisznóján a piros zászló alatt látszott, hogy bizony most elbizonytalanodott, ahogy nézte csapattársa darabokra tört, lángoló autóját, aminek a testvérében ő ül. Hiba nélkül lehozta a futamot kötelességből, többet azt hiszem senki sem várhatott tőle. Én például úgy fordultam volna sarkon, mintha ott sem lettem volna. 

Alfa Romeo

Időmérő: Ugyanaz a helyzet náluk is, mint a Haasnál. Viszont GIO 3 tized másodperccel volt gyorsabb Kiminél, ami azért nem a leggyakoribb jelenség.

Verseny: A finn, a rajt utáni tülekedés következtében végig sérült autóval versenyzett. Bár nem hinném, hogy ezen ő maga meglepődött volna. Lassan az a furcsa, ha nem így van. Ennek ellenére azért sikerült legalább a csapattársát legyűrnie. 

AlphaTauri

időmérő: Gasly hozta a szokásos remek formáját. Kvjat általában ott billeg a 12. hely körül az időmérőkőn, és azzal, hogy most nem jutott be a két Ferrari valamint Stroll a Q3-ba, hozta a kötelező tizedik helyet. 

Verseny: A francia nagyon jó versenyt ment megint, bár a stratégiája nem lett igazán jól kiszámolva. De végül a Perez miatti SC befutó megmentette a mögötte jövő RIC-BOT-OCO gyorsvonattól. Szegény Kvjatot pedig még az ág is húzta ezen a futamon. Először Grosjean ment neki, majd pedig Stroll. Mindkettőből baleset lett és meggyőződésem, hogy mindkettőnél teljesen vétlen volt. Az, hogy a Stroll bukfencét eredményező manőver miatt miért kapott 5 másodperc büntetést (és még két büntetőpontot), számomra értelmezhetetlen egyelőre. Az utolsó helyre visszaesve, majd időbüntetést kapva feljönni a 11. helyre, fantasztikus teljesítmény. Egy dupla pontszerzéstől fosztották meg a csapatot ezzel az ítélettel.

Ferrari

Időmérő: Az olaszok már pénteken közölték, ne számítson senki arra, hogy megismétlik az előző nagydíjon látott eredményt. Bár mindketten rettentő közel voltak a Q3-hoz, végül meg kellett elégedniük a 11. és 12. hellyel.

Verseny: Leclerc mind a három rajtot remekül kapta el, és nagyszerű helyzetbe került egy erős pontszerzéshez, de ahogy már idén láthattuk párszor, az autó gyengeségei hamar kiütköztek a tempón. A szerencsének köszönhetően egy darab pontocskánál többet nem is remélhettek. Vettel pedig ismét eltűnt a mezőnyben a dobogóját követően. Megforgás, panaszkodás stb. Az, hogy Russell egy Williamsben erőből előtte tudott végezni, mindent elárul a vasárnapjáról.

seb-during-red-flag.jpg
Vettel aggódva figyeli, mi történt

 

Renault

Időmérő: Mindkét versenyző nagyszerű kvalit teljesített. Ráadásul Ocon csak 0.002 másodperccel kapott ki az ausztráltól. Úgy tűnt, a nemrég megejtett két napos privát teszt Alonsóval komoly előnyt biztosíthat a gumistratégia terén.

Verseny: A versenyen aztán szépen lassan elszürkültek a sárga autók. a 6. és 7. helyről rajtolva úgy lettek a 7. és 9. helyen leintve, hogy előlük Bottas és Perez is eltűnt. A cél a konstruktőri harmadik hely náluk is, de még mindig túl ingadozó a teljesítményük és ha azt vesszük, hogy a következő futam is ezen a pályán lesz, erre egyre kevesebb az esélyük.

Racing Point

Időmérő: Az látszott már a FP-ken is, hogy a RP itt nagyon erős versenyt futhat. De ahogy az lenni szokott náluk ilyenkor, valami mindig közbejön. Perez ugyan hozta a kötelezőt, de a Q1-ben még második Stroll-t rossz gumikkal küldte ki a  csapat a második etapra, ezért tovább se tudott jutni.

Verseny: A verseny jól kezdődött a szemszögükből. Perez egyből a harmadik helyre tornázta fel magát, Strollnak pedig nem kellett szenvednie a második kanyarban összeszedett padlólemez sérüléssel, mert a piros zászló alatt meg tudták javítani. Ezután szépen minden ment a maga útján, amíg a kanadai egy érdekes manőver után felökleltette magát Kvjattal. A mexikóit viszont semmi nem tudta kizökkenteni a koncentráltságból és stabilan rótta a köröket, esélyt sem adva Albonnak arra, hogy közel kerüljön hozzá. Majd 4 körrel a vége előtt, a motorja felmondta a szolgálatot ami nem csak az ő bahreini, hanem valószínűleg a csapat konstruktőri harmadik helyét is kukába tette. 2 futammal a szezon vége előtt, még nem jött össze egy sima hétvége sem nekik.

McLaren

időmérő: Nem lett túl acélos a szombati eredmény. Sainz váltója úgy döntött a Q2-ben, hogy aznapra befejezi a melót, Norris pedig a két AlphaTauri között a kilencedik helyet csípte el.

Verseny: A borús előjelek után pont olyan ütemben éledtek fel a versenyen, mint ahogy a Renault elszürkült. Norris hozta, amit megszoktunk tőle általában, SAI pedig 10 hellyel előrébb végzett a rajthoz képest. A dobogótól messze voltak, de nem is ezt várjuk tőlük. Mindketten kiváló versenyt futottak, és ez most egy bronzérmet érhet a wokingi alakulatnak a végelszámolásnál. 

images_10.jpg
RIC nem tudott elbújni az ismétlések elől

 

Red Bull

Időmérő: Verstappen valószínűleg már csukott szemmel is bármikor képes egy harmadik rajthelyre. Lassan ki is lehetne osztani neki kvali nélkül is. Albon viszont azok után, hogy pénteken összecsukta az autót, most azt hozta, amit egész évben vártak tőle. Egy negyedik helyet a csapattárs mögött, igaz fél másodperccel lemaradva.

Verseny: A holland jól rajtolt, de Perez még jobban. Végül kemény csatában maga mögött tudta tartani mindegyik újraindításnál, ezzel megtette azt, amit megkövetelt a haza. HAM tempójával nem tudta tartani a versenyt ugyanúgy, ahogy vele sem a többiek. Albonnak most az volt a legfontosabb, hogy hiba nélkül, egyenletes tempóban lehozza a futamot, ami sokszor okozott eddig gondot. Most ezt megoldotta, bár messze elmaradt a VER-től. Pereztől is, de a sors amit elvett a mexikóitól, azt neki tálcán kínálta. A dobogó jó eredmény, de továbbra is messze van a csapattárstól. 

Mercedes

Időmérő: Bottastól már nem először halljuk a „nem tudom” választ arra a kérdésre, mi hiányzott ahhoz, hogy megszorongassa Hamiltont. Nem gondolom, hogy a sokat emlegetett beállításbeli különbség adta volna ezt. Ő is elmondta, hogy valamikor nagyon hasonló beállításokat használnak, de van, hogy külön utakon járnak. Most ez utóbbi történt, és a finn nagyon jónak érezte az autót. De legyen akármilyen formában, ha HAM a maximumot hozza, a minimum 2 tized különbség megvan közöttük.

Verseny: Hamilton tisztán rajtolt és csak az SC újraindításnál volt egy kis esélye Verstapennek elkapni. Ez nem sikerült, és innentől ez ismét egy tipikus hamiltoni sima győzelem volt. Bottas első rajtja katasztrófa volt, a második pedig jó. De hát ő sem azok közé tartozik, akiket Fortuna a tenyerén hordoz, és jött is a defektje. Utána pedig mintha egy kicsit elvesztette volna az életkedvét, úgy vezetett. Russellt például több körön keresztül sem tudta megelőzni DRS-el. De most kivételesen nem rovom fel neki ezt, hiszen nem tudni pontosan kire milyen hatással volt GRO balesete. 

Futamosztályzat: 7/10
A futam legjobbja: Sainz (Nem volt nagy választék)
A futam legrosszabja: Ezt most nem osztom ki. 
Különdíj: Grosjean és az FIA biztonságpolitikája

 

images_1_6.jpg
Gasly figyeli, mi történt honfitársával

 

Na akkor kezdjük az elkerülhetetlent. Romain Grosjean….Nincs ember, aki fel tudná sorolni, mennyi ember munkája van abban, hogy ezt az ütközést túlélte. És most nem csak a helyszínen lévő sportbírókra valamint a Medical Car személyzetére gondolok, hanem azokra, akik hosszú évek óta azon dolgoznak, hogy a pilóták épségben tudjanak kiszállni az autókból. Három embert viszont mindenképpen kiemelnék akik közül ketten is franciák voltak és egy baleset az életükbe került. Jules Bianchit, aki 2014-es Japán Nagydíjon szenvedett óriási balesetet és halt bele ’15 júliusában és Charlie Whitningot, aki ennek a balesetnek a következményeként nem hagyta magát és minden támadás ellenére bevezette a Halo-t. Mert bizony volt ellenzője nem kevés. A szurkolóktól kezdve, F1-es újságírókon át egészen a versenyzőkig. Többek között Grosjean is jó párszor felszólalt ellene. Whitning hajthatatlan volt, és már nem egyszer kiderült, hogy mennyire jól döntött. Itt nincs kérdés, hogy három évvel ezelőtt mi lett volna a vége ennek a becsapódásnak. A harmadik pedig Antoine Hubert, aki tavaly Spaban szenvedett halálos balesetet az F2 főfutamán, miután keresztbe fordult autójával, amit Correa már nem tudott kikerülni és teljes gázzal telibe találta. Ennek következményeként pedig az autók oldalát és a túlélőcellát is nagyon komolyan megerősítették.  

A glória már többször bizonyított, óriási teherbírásával. Grosjean 53G-vel csapódott a korlátnak, az autó eleje átment a szalagkorláton, aminek következtében a kasztni szó szerint kettétört. A glória megmentette Grosjean fejét a szalagkorláttól, a túlélőcella pedig a testét. Ez az egyetlen része az autónak, ami egy darab anyagból készül és akár 30 tonna súlyt is képes legyen kibírni. Grosjean 28 másodpercet volt a lángokban és képes volt egyedül kiszállni az autóból, majd átjutni a szalagkorláton. Lehetne sorolni a rengeteg biztonsági intézkedést az utóbbi évekből, amik együttesen talán most először fejtették ki hatásukat, de még ez sem ért volna megváltást ha GRO elvesztette volna az eszméletét a hatalmas erő következtében. Szerencsére nem így történt és kisebb égési sérülésekkel megúszta. Boldog második születésnapot!

106803304-1606687882403-gettyimages-1288463824-cm3_9288_2020112971024823.jpeg
Az Haas egyik fele itt, ma másik a korláton túl

 

Az FIA mindig nagyon alapos vizsgálatot folytat ilyenkor, és biztos vagyok benne, minden ezredmásodpercet, minden millimétert meg fognak vizsgálni most is. Többen felvetették, hogy bizony ennek a szalagkorlátnak nem szabadott volna szétnyílni, meg hogy miért nem volt ott gumifal, hogy folyhatott ki és gyulladhatott meg az üzemanyag egy olyan tartályból, ami szinte sértethetlennek van tervezve. Ezekre már vannak ad-hoc válaszok, de jelenleg minden csak feltételezés. Többfajta, olykor teljesen ellentétes válaszok jönnek ugyanarra a kérdésre. Az biztos, hogy mindenre nem lehet felkészülni. De meg kell próbálni és az FIA pontosan ezt teszi. Azon a helyen, egy kigyorsítás után, ahol kb 200-al mennek az autók egyenesen, nem indokolt sem a gumi- sem a techpro fal e külső korlát mellett, semmilyen szériában. Várjuk a vizsgálatok eredményét és okosabbak leszünk.

Nézzük kicsit a lélektani oldalát a történteknek! Mert itt is két tábor alakult ki. Érdekes módon a pilóták pl teljesen más állásponton vannak, mint a csapatfőnökök. Szinte az összes versenyző bírálta, hogy miközben várakoztak tétlenül a piros zászló alatt a boxutcában, akárhova néztek, mindenhol a baleset ismétléseit látták mindenféle szemszögből. Az F1 bevett szokása, hogy csak akkor kezdenek el ismételni ilyenkor, ha olyan hivatalos információt kapnak, ami szerint az érintett(ek) jól vannak. Viszont nagyon nem mindegy, ki nézi és hogy nézi ezeket. A pilóták, akik közül sokan egy vagy több gyermek apukái, azt látják, hogy csak egy hajszálon múlott egy versenyzőtársuk élete. Ráadásul gyerekek milliói látják ezeket a felvételeket, nem beszélve Grosjean feleségéről és három gyermekéről, akik szintén ott ültek a TV előtt. A versenyző akkor is versenyző, ha ilyen történik. Be fog ülni az autóba és hajtani fog legjobb tudása szerint. De ők is emberek. Minél többször látják ezeket a képsorokat, annál inkább ott fog motoszkálni az agyukban a gondolat…mi van ha…és lehet pont emiatt követnek el olyan hibákat, amik egy balesethez vezetnek. Másrészől érthető a másik oldal is. Miután megtudják, hogy nincs nagy baj, ki kell szolgálni a TV társaságokat és a nézőket. És közben lehet arról beszélni, hogy mekkora változáson ment át az F1 biztonsága és már nem csak álom, hogy valaki „épségben” ki tud szállni egy ilyen  roncsból. Dicsérve ezzel az FIA-t, a mérnököket és magát a pilótát is. Meg kell mutatni, hogy mi történt és hogy jól van. Gyanítom, nem is ezzel van igazán bajuk a pilótáknak, hanem azzal, hogy talán ezt kicsit túlzásba vitték.

Rengeteg szempont felől meg lehetne vizsgálni ezt az esetet, de lesz még rá alkalom. Olyan dolgokkal pedig nem is nagyon foglalkoztunk, hogy a Stroll-Kvjat ütközés után, hogy sikerült a felügyelőknek egy jelenleg abszurd ítéletet hozni, vagy hogy mi a fenét keresett egy sportbíró a pályán, miközben Norris éppen arra hajtott. A második rajr sorrendjéről nem is beszélve. De most csak az a lényeg, hogy Grosjean jól van. Köszönjük ezt meg!

2946432-60484608-2560-1440.jpg
Pár órával később GRO bejelentkezett az Instagram oldalán
Szólj hozzá